![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tuo aiemmassa vastauksessa oleva videolinkki on juuri se tapa, mitä minä ajattelin kokeilla, MUTTA tuolla tavallahan voi vertailla eri sylintereitä keskenään, ja kuunnella vuotaako minne: Pakoputkeen; imusarjaan ja vai pelkästään öljypohjaan. Mutta paljonko on paljon ![]() Siis jos tuota virtausta ei kuristeta, niin periaatteessa vuotavassa sylinterissä sama paine, kuin painesäädin antaa painetta. Siis sitä haen, että olisiko jossain ohjeet/tietoa että miten mitataan. -Suuruusluokkaa seuraava: Hyvässä dsl moottorin 300-1000cm3 sylinterissä männän ohivirtaus maksimissaan 10 Litraa/min paineella 1kg/cm2. Ja nyt tosiaan suihkut pöydällä, kun kylmänä meinasi kitkuta, ja ei käynyt tasaisesti. (yksi suihku ei sumuttanut, suihku tuli "pillinä", vaikka avautumispaineet oli ok, ja ei tiputtanut yhtään) En viittis nostaa kantta ylös ihan uteliasuuttani, ja tunnetusti tieto lisää tuskaa ![]() Ja noiden dieseleiden kanssa kannattaa olla pikkusen varovainen, mitä männän päälle laittaa, sillä esim HDJ:ssä palotila männässä, ja jos onnistuu täyttämään sen nesteellä, niin voi tulla isompi remppa ensimmäisessä käynnistyksessä....
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta mittauksesta vielä. Jos säädetään paineensäädin antamaan vaikka 100 paineyksikköä, enempää painetta ei siis tule ja sitten laitetaan mittari videon osoittamalla tavalla sylinteriin, niin saadaan suoraan painehäviö. 10% häviö siis vastaa mittarin näyttämää 90 yksikköä, koska jonnekin karkaa 10. Jos sylinteri olisi täysin tiivis, antaisi paineensäädin täydet lukemat
Vastaus on siis 10, tuon videon ukkelin mukaan. Itse en tiedä, kun en ole moottorimekaanikko. Löytyisiköhän kuukkeloimalla? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Ja tuo videon esitys on osapuilleen selvää, siinä tuodaan paineilmaa mittarin kautta sylinteriin, ja verrataan paljonko paine laskee verrattuna siihen, että virtaus on Nolla. Mutta tuo paineilman virtaus on mysteeri! Siis tuolla menetelmällä saadaan aivan eri tulos, jos esim. tuon sylinterin adabteri on joko 1mm tai 10 mm reiällä, ja nuo halpakaupan paineen alentimet ovat täysiä p.skoja |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lisää arvoja
http://www.carcraft.com/techarticles...r/viewall.html
Tässä vielä paremmin toi mittaus sekä arvoja. 8-12% ihan ok ja sylintrien välillä 4-5% erot ihan ok . Kuukkelin kääntäjällä saat joko selvää tai sitten kuolet nauruun ![]() Tässä vielä tuosta epäilemästäsi painemittauksesta. Homma perustuu tiettyyn virtaukseen ja kuristukohdan paine-eroon http://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.05.2012 23:33 Perustelu: Tarkensin arvoja, lisäsin wiki |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jos muistelen amis aikoja niin tuo ohivuoto mittari toimi jotenkin niin että säätimellä säädettiin paineeksi joku määrä, oiskohan ollu 4 kiloa tai kaksi. Ja se ilma meni jonkun esim vaikka 4 millin reiän läpi sinne mittarille. Joka siis oli painemittari missä oli prosentti asteikko. Ja se kalibroitiin niin että se mittapään letku laitettiin pikaliittimeen missä oli taas joku x kokoinen reikä vaikka 2 millinen ja sitten se tulo ilma säädettin joko siitä säätimestä tai kuristimesta niin että mittari näytti 20 prossaa.
Vähän hatarat muistikuvat kun sitä aikaa alkaa jo olemaan. Ja konehan pitää mittaushetkellä olla lämmin(?) jos niitä prosentteja mittailee. Muistaakseni joissain bensakoneissa oli yli 40 prossan ohivuotoja ja silti ne toimi vielä jokseenkin normaalisti. Jos säätää säätimestä vaikka sen 4 baria ja kuristaa sen tuloilman vaikka 1,6 mm migin suuttimella ja tekee vaikka renkaan täyttömiittarista sen ohivuoto laboratorio mittalaitteen niin pitäisi jo jotain selvää saada. Ja jos ei saa mitään lukemia niin suurentaa reikää tai nostaa painetta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
|||
|
|||
![]()
20% ohivuodot ei vielä haittaa. ja sitten painetta sylinteriin niin pitäis kuulua imusarjassa tai putkessa tai öljypohjassa.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ohivuomittarihan näyttää suoraan (ainakin mitä hommissa käytän) prosentit, paljonko vuotaa. Kunnossa oleva kone vuotaa 0-3% ja kulunut kone 4-10% sitten kun on kaikki ajettu, vuodot on jo 15% luokkaa ja kone on vaikeeta (siis diesel!) saada kylmänä käyntiin, ilman karseeta hehkuttamista/sahaamista.
Venttiilivika menee suoraan sarjaan +20%, kun mittaus tehdään mäntä ylhäällä (aina, koska sylinterihän kuluu ylhäältä, eikä alhaalta). Reikä männässä on sitten suoraan 100%, kokeiltu tuossa juuri omassa Sprintterissä (reikä n. kuulakärkikynän mentävä...) ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
pakolämmön mittaus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 05.06.2009 17:11 |
Pakopaineen mittaus | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 28.12.2008 13:07 |
Hj 60 ahtopaineen mittaus | Hunter | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 01.09.2006 20:24 |
Ahtopaineen mittaus | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 25.12.2005 10:07 | |
Vannetietoa (mm. ET:n mittaus) | Pauli | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.05.2005 17:30 |