Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.04.2012, 21:58
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tuossa olis tarve mulla sinkitä yhdet peltiset sisälokasuojat...mutta miten puhtaat ne täytyy olla ennen sinkkiin viemistä?
Ne on kyllä sähkösinkittyä peltiä, mutta etenkin toisella puolella on jotakin mustaa ja kuivaa, helkkarin lujassa olevaa ainetta - epäilen sen olevan jotakin kivenisku- tai muuta massaa. Pitääkö hioa vai lähteekö kylvyissä? Maalihan ei lähde, sehän on puhallettava pois.

TT

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2012, 10:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.023
Smile

Mites vanteiden sinkitys?


Mitä nyt jossain autonkorjausmittakaavaa olevissa touhuissa on sinkittyjä peltejä tullut hitsailtua, ei niistä mitenkään erityistä ongelmaa ole aiheutunut ulkona verrattuna muihin eri syistä käryäviin pelteihin. Käryjen hengittelyä kannattaa välttää. Jos tuota hommaa tekisi joka päivä ja vielä sisällä, varmaankin erittäin tärkeä saada käryt hallintaan.

Sinkityksestä tuli mieleen, että olisiko hyvä idea hiekkapuhaltaa ja kuumasinkitä auton ja peräkärryn vanteet, minulle kelpaisi myös sinkin väriset vanteet jos niiden maalaaminen on jossain määrin haastavaa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.05.2012, 16:03
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Sinkityksestä tuli mieleen, että olisiko hyvä idea hiekkapuhaltaa ja kuumasinkitä auton ja peräkärryn vanteet, minulle kelpaisi myös sinkin väriset vanteet jos niiden maalaaminen on jossain määrin haastavaa?
Tasapainossa ne ei sen jälkeen varmaan enää ole. Ei kyllä kaikki vanteet uutenakaan.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.05.2012, 06:57
Otto Otto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Länsi-Siperia
Viestit: 168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Sinkityksestä tuli mieleen, että olisiko hyvä idea hiekkapuhaltaa ja kuumasinkitä auton ja peräkärryn vanteet, minulle kelpaisi myös sinkin väriset vanteet jos niiden maalaaminen on jossain määrin haastavaa?
Omistamani 80-luvun loppupuolelta olevan amerikkalaisen venetrailerin vanteet on kuumasinkitty jo tehtaalla. Tuntuisi ihan toimivalta ratkaisulta ja vastustaa ruostumista hyvällä menestyksellä edelleenkin. Kauniit ne vanteet eivät kyllä ole.

Sinkityn pinnan maalaaminen on jonkinlainen ongelma, suositeltava esikäsittely on karhennus raepuhalluksella. Huolellisista esivalmisteluista riippumatta kovin usein maali alkaa muutamaa vuotta myöhemmin rapistua irti isoina paloina.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.05.2012, 09:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.023
Perusasetus

Pitääköhän sinkityssä vanteessa vanteen sisäpuolta jollain lailla huomioida, jotta tulee ilmatiivis?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.05.2012, 22:13
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Siis eihän kuumasinkityn pinnan maalaus ole mikään ongelma. Siinähän pysyy maali tosi hyvin. Joku epoksi ja PUR -maali on ihan äikkistä tavaraa pintaan.

Sähkösinkittyjen pintojen kanssa on sitten haastetta saada maali pysymään.

TT
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.05.2012, 12:09
HCK:n Avatar
HCK HCK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 295
Perusasetus

Kaveri sinkkasi minulle peltivanteet töissään joku kymmenen vuotta sitte sillä sähkö systeemillä niin että niistä tuli kellertävät samalla tavalla kuin esim. jotkut pultit on. Tuli siistit(sopi keltaiseen autoon) ja ei ruostunut ainakaan ensimmäisinä vuosina kun minulla oli.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.05.2012, 14:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.952
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HCK Näytä viesti
Kaveri sinkkasi minulle peltivanteet töissään joku kymmenen vuotta sitte sillä sähkö systeemillä niin että niistä tuli kellertävät samalla tavalla kuin esim. jotkut pultit on. Tuli siistit(sopi keltaiseen autoon) ja ei ruostunut ainakaan ensimmäisinä vuosina kun minulla oli.
Se keltapassivointi kestää säästä riippuen ehkä sen parisen vuotta kuten esim. uusissa riipuissa, mutta on tarkoitettu ennemminkin sisäkäyttöön korroosiosuojaksi, eikä kestä suolavelliä kuten kuumasinkitys. Ainakin Piiroinen Salossa tekee noita pinnoituksia sini/kelta/musta kilohinnalla. Kemiallinen niklaus saattaisi ehkäpä olla vanteissa noita passivointeja toimivampi ratkaisu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 06:11 (GMT +2).