Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.04.2012, 21:39
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuo voi olla merkki jarrupääsylinterin viasta, jos polkin menee hitaasti pohjaan asti sitä painaessa. Voit kokeilla niinkin, että ajaessa alat jarruttaa ja ensin on jarrutehoa, sitten se pikku hiljaa katoaa. Jos on ilmaa systeemissä, niin poljin on "kumimainen" ja jarrutehoakaan ei välttämäti löydy kunnolla.
No, mulla kun ei o niitä kilpiä, niin ei voi kunnolla kokeilla, siis ison vauhdin kanssa. Mutta tässä pihalla leikin ja kokeilin erilaisia variaatioita asiasta, niin jarrut kyllä toimii, siis auto pysähtyy ja kestää paikoillansa, mutta tosiaan sen polkimen voi halutessaan painaa ihanpohjaan asti.
Se vaatii kyllä halua, ja jarrut pysyy ihan päällänsä koko ajan. Tuskin olisin ees tajunnut asiaa muuten kun hain tuntumaa että onks ne kumimaiset ne jarrut vai nou.
Kyllä mun rojekti listaan kuuluu tuon absin kadottaminen joskus, mut ei vielä olis varaa, eli rahaa. Ja pitäs saada auto ajoon et vois mennä sinne ameriikan auto näyttelyyn, ei o niin kiva mennä tolla perhe autolla, kun ei sovi tyyliin
Nii, ja todellakin kuten jo aiemmin mainitsin niin kuulema, joissakin mersuissa ja jenkeissä tuo on ihan normihomma ja kuuluu absin toimintaan??

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.04.2012, 05:35
pikku-pepe pikku-pepe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.03.08
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 502
Perusasetus

Minkäslaisia panssareita olette tehneet koneen,vaihteiston ja jakiksen alle. Mielellään kuvina kun ne on niin kivoja.. tai paremminkin näkis miten toteutettu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.04.2012, 01:17
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-pepe Näytä viesti
Minkäslaisia panssareita olette tehneet koneen,vaihteiston ja jakiksen alle. Mielellään kuvina kun ne on niin kivoja.. tai paremminkin näkis miten toteutettu.
Tuossa yksi "väliaikainen" ja keskeneräinen jakiksen panssari, palkista näkee että ois ehkä kannattanu tehdä kerralla valmiiksi...
Siellä se on vieläkin, jalostaa sitten seuraavan kerran kun jakolaatikko pitää irroittaa... Moottorin ja päävaihteiston alla ei ole mitään keräämässä sontaa. Hyvin on kestäny meikäläisen kevyessä kikkailussa.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.04.2012, 23:58
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- Näytä viesti
Tuossa yksi "väliaikainen" ja keskeneräinen jakiksen panssari, palkista näkee että ois ehkä kannattanu tehdä kerralla valmiiksi...
Siellä se on vieläkin, jalostaa sitten seuraavan kerran kun jakolaatikko pitää irroittaa... Moottorin ja päävaihteiston alla ei ole mitään keräämässä sontaa. Hyvin on kestäny meikäläisen kevyessä kikkailussa.

Joutuuko ton rälläköimään irti? Kohtuu paksusta meteriaalista on väsätty. viismillinen varmaan riittää aika monelle harrrastajalle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.04.2012, 00:47
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Ei ollut silloin aikaa eikä poraa...vain lainamiggi...

Alunperin oli palkin etureunasta asti mutta piti lyhentää että pääsee palkin läpi pultteihin käsiksi.

Hyvin on suojannut, voisi tietysti tehdä kiinitykset kunnolla seuraavan kerran.

10mm levystä sen takia ettei tarvitse pokkailla jäykkäreitä reunoihin, kerääntyy sontaa muutenkin jo tarpeeksi.

Pakoputki on vain joka reissun jälkeen rusetissa...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.04.2012, 14:05
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Hätävilkuista


Tuli vaihdettua orkkis hätävilkkurele tarvikemallin elektroniseen versioon. Homma toimii muuten hienosti eli kaikki vilkkuu kun katkasijaa painaa (alkuperäinen), mutta kojetaulussa ei merkkivalot inahdakkaan. Vilkuilla molemmat merkkivalot vilkkuu yhtäaikaa ihan normaalisti. Merkkivalojen toimintaan ei ole virtojen päällä ololla mitään vaikutusta. Kytkentäkaavion mukaan merkkivaloille menee virta suoraan vilkunvalon piuhasta. Vika vai ominaisuus??? Ei taas ymmärrä tuota jenkkisähkön liikkumista...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.04.2012, 19:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jenkkisähkön tiet ovat tutkimattomat. Ainakin noissa vanhemmissa ne kojetaulun vilkkuvalot vilkkuu ihan miten sattuu, mutta pääsääntöisesti ne silti toimii ulkona ihan oikein. Olettamuksella että leimalla ei tule ongelmia, niin ei aiheuta toimenpiteitä. Parempi että toimii ulkona kuin sisällä.. koitat korjata niin sekoaa vielä autoraukka
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.04.2012, 10:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Kyllä mun rojekti listaan kuuluu tuon absin kadottaminen joskus, mut ei vielä olis varaa, eli rahaa. Ja pitäs saada auto ajoon et vois mennä sinne ameriikan auto näyttelyyn, ei o niin kiva mennä tolla perhe autolla, kun ei sovi tyyliin
Nii, ja todellakin kuten jo aiemmin mainitsin niin kuulema, joissakin mersuissa ja jenkeissä tuo on ihan normihomma ja kuuluu absin toimintaan??
Jaa sulla olikin noi paskajarrut.. siinä tapauksessa en olisi asiasta kovin huolissani. Tai oikeammin sanottuna, olisin hyvinkin huolissani jos bendixin abseilla pitäisi ajaa kuinka usein sulla pörisee se abs:n pumppuyksikkö normiajossa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.04.2012, 12:24
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Vähän väliä.. Olen juurikin lähdössä tallille tutkimaan asiaa, eli kuinka paljon putket vuotaa. Se kun on nyt seisonut syksystä asti ( hupaisaa että talon neliveto seisoo juuri talvella), niin sinne on tainnu tulla uusia vuotoja, kun se pumppu käy nyt useammin kuin ennen..
Ostin just 3 litraa jarrunestettä, vedän ne koko järjestelmästä lävitte ja tutkin ne painepuolen vuodot, niin luulen että oon vähän selvemmillä vesillä.
Muikähän lienee sitten halvin tapa muuttaa ne jarrut tavallisiks?... se tulee kuiteskii eteen ennmin tai myöhemmin..
Kuten olen joskus ennekin sanonut, niin minähän en rakenna jeepistä koskaan ( heh heh) offi autoa, vaan ajattelin tehdä siitä mukavan ja kauniin kulkineen... Molempiin on edellytykset. Eipä tohon mukavuus puoleen muuta enää tarttekkaan kun saada se entistäkin hiljaisemmaksi, ja korjata cruise controlli.. Ja kesällä sit maalia pintaan. Violetti, tai jtn...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.04.2012, 12:45
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.283
Perusasetus

Päästikkös Nyyperi nuo jarrut tyhjäksi nesteestä kun laitoit takasia? Käsittääkseni pumppua ei pitäs pästää tyhjenemään.

Mulla on, käsittääkseni ATE systeemin ABSit, vm -92. Poljin on myös tyyppiä arvotaan meneekö pohjaan vai ei. No harvemmin menee kyllä, epäilen enemminkin alipaineen vähäisyyttä/vuotoa kun joskus on jäykkä kuin...hmm..papin jokin pyhä aamuna.

Samaten pumppu jurnuttaa itekseen, varsinkin tollasessa alle 20km/h nopeudessa ja joskus kääntäessä jyrkästi alkaa absi valo paistamaan, kumma kyllä tekee sitä lähinnä kesällä ja kuumalla! Samoin hiljaisessa vauhdissa jarruttaessa jarruvoima tehostuu aivan hillittömästi.
- No kuiteski katsastuksessa aina, tai melkein aina, viimeksi oli takana säätö jumittunut, niin jarrut toimineet OK ja myös ajossa. Jos tollasesta satasen vauhdista lyö jarrun pohjaan niin hidastuu todella tasaisesti ja hyvin...Oon kokeillu! -Katsastusmieskin totes jarruista että ei niissä vikaa oo, tuo tökkiminen ja pumpun jurnutus on ominaisuus...

No kuiteski, onko kellään tietoa mitä vastusarvoja ABS anturit pitäs näyttää? Tiedän ettei pitäs olla oskiloskooppi jotta vois kunnolla testata...Mutta perinteinen tapa on yleimittarilla ja rengasta hiljaa pyörittelemällä. Uudet (käytetyt) anturit ja piuhat olis tallissa...
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.04.2012, 12:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ei sen systeemin tartte vuotaa että paineet katoaa, pumppu lähinnä tuottaa jarrupiirin tehostuksen ja jonnekkin se katoaa systeemin sisältä ilman että nesteet mihinkään karkaa. Munkin XJ:ssä pärisi bendixin pumppu joka jarrutuksessa ja siinä välillä kans, eikä systeemi vuotanut mihinkään suuntaan. Toisaalta se sitten jossain välissä leipoi kiinni siihen malliin että Kehä III:lla liikennevaloihin tullessa toisen puolen etujarru sanoi sopimuksen irti ja meinasin ajaa rekkaa perään. Sain väistettyä pientareelle missä onneksi oli tilaa. Itse satulassa ei ollut vikaa, abs- yksikkö hajosi. Eikä ole mitenkään tavatonta että noin käy..

Helpointa ja halvinta on ostaa '95 tai uudemmasta XJ:stä (tai ZJ:stä) tuplakalvolla oleva jarrutehostin & pääsylinteri. Uudet jarruputket kun teet ja hommaat jarrupaineen säätimen XJ:stä missä ei ole abs- jarruja. Katsastuksessa vaatinevat paprun josta ilmenee tiedot käytetyistä osista että käy ko. kulkineeseen. Tainnut jotkut käyttää myös WJ:n tehostinta & pääsylkkyä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Päästikkös Nyyperi nuo jarrut tyhjäksi nesteestä kun laitoit takasia? Käsittääkseni pumppua ei pitäs pästää tyhjenemään.

Mulla on, käsittääkseni ATE systeemin ABSit, vm -92. Poljin on myös tyyppiä arvotaan meneekö pohjaan vai ei. No harvemmin menee kyllä, epäilen enemminkin alipaineen vähäisyyttä/vuotoa kun joskus on jäykkä kuin...hmm..papin jokin pyhä aamuna.

Samaten pumppu jurnuttaa itekseen
Bendixin ABS- järjestelmä ei ole alipainetehosteinen, vaan siellä on pumppu tuottamassa jarrupiiriin painetta ja myös pääsylinteri sekä koko abs- yksikkö on aika reippaasti "perinteisestä" poikkeava. Lyhyesti sanottuna, systeemi on täysi paska

Siitä mulla kyllä ei ole hajua, osaako toi bendixi ilmata tietyt järjestelmän osat itsekseen jos nesteet pääsee liian vähiin. Normi abs- yksikönhän joutuu ilmaamaan DRB- lukijan (tai vastaavan) avulla, että saa ilmat kokonaan pois järjestelmästä; tavallinen ilmaus ei riitä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 02.04.2012 12:50
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.04.2012, 13:07
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Vanhasta kokemuksesta, kylläkin muista autoista, pelkään koko järjestelmän tyhjenemistä kuin ruttoa... parhaimmillaan kun on pääsylkky imassu ilmaa, niin siinä pari marlboroa palanu.. Ja yleensä ei o ollu ees riittävästi jarrunestettä, kun mie en koskaan suostu laittamaan sitä ulos tullutta sinne takas, oon ehkä vähä vainoharhainen tai jotain..
ite luulen kyllä että siellä on vielä jossain ilmaa, kun vaihoin molemmat jarruputket taakse, niin se apparin puoleinen on niin mutkikas, vaikka vääntelinkin sitä eri asentoihin.
No etteepäi..
Lisäystä... Ziippi on nyt kilvissä!!! Ja se jarru ongelma poistui ihan vaan ilmaamalla.. hirveesti ilmaamalla. Mutta.. Olen huomannut että en tiedä autostani juurikaan yhtään mitään, en nimittäin tiä kuinka vaihdetaan parkkivalo, siis edestä? Ja sit en tiiä kuinka sen vakionopeus säätimin pitäs toimia, tai siis kuinka se pitäs laittaa päälle?
Ja katsuri laitto rekkari otteeseen että vasemmalla edessä kallistuksenvakaajan pää väljä, missähän hitossa sekin lienee, onko kalliskin, ja onko vaikea vaihtaa?? kyselyn syy, eli etten jaksa ryömiä jeepin alle ottamaan selvää (jos edes tajuaisin), on se että mää käyn nyt maate. Kävi vähän voimille tuo katsastus, jännitti niin pirusti.

Viimeksi muokannut nyyperi : 04.04.2012 14:30 Perustelu: Tilanne päivitys
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.04.2012, 08:06
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
en nimittäin tiä kuinka vaihdetaan parkkivalo, siis edestä?

kallistuksenvakaajan pää väljä, missähän hitossa sekin lienee, onko kalliskin, ja onko vaikea vaihtaa??
Parkin vaihto, ota umpion ympärysmuovit pois, ja umpion kiinnikekaulus ja umpio pois, parkin kanta ulos umpiosta ja vaihda polttimo, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!!

Kallistuksenvaimentajan koiranluu on ton näköinen vm:t 84-91: http://www.jamant.fi/koiranluusarja-...60k-p-934.html ja uudemmat: http://www.jamant.fi/koiranluu-xjmjz...49-p-2260.html ja tähän on tänään tulossa myös sarjaa, jossa olis kaikki osat mukana, varastoon!! Vaihto on ihan ruuvaamista...

EDIT: Nyt niitä uudempiakin on varastossa sarjana: http://www.jamant.fi/koiranluusarja-...9k-p-3586.html
__________________
Killing time is not murder

Viimeksi muokannut JAMANT : 05.04.2012 15:03
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 12:37 (GMT +2).