![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() kartioprikat
Lainaus:
![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
No nyt tuli viskattua perä paikoilleen ja hammaskoketuksiakin kateltua. Omaan silmään vaikutti ainakin ihan ok? Uusi sisempi pinionin laakeri oli koyo ja entinen ulompi myöskin niinkuin uusikin. Vanha sisempi oli joko HKS tai joku NKS? Uusi koyo oli ainakin jonkun verran korkeampi ja jyrkempi. Sisempi laakeri oli ihan sökö, mutta ulompi oli vielä ihan kohtuu kuntoinen. N. 40km koe ajoja vasta takana, eikä ole suurempia sivu ääniäkään kuulunut. Ehkä jopa onnistunut asennus
![]() Viimeksi muokannut Mika P : 07.04.2012 21:20 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mikähän mahtaa olla tällä kertaa mättää perän asennuksessa. Tällä kertaa vuorossa etuperä. Murikkaan on jo laitettu uudet pinionin laakerit ja myös poskilaakerit, mutta nyt ei asetu välitykset vaan kohilleen eli perä menee jäykäks kun rupeaa kiristämään. Mikä mättää?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Noista kitkalukoista vielä vaikkei enää ajankohtaista, mulla oli joskus isuzu trooper ja turailin takakitkalukkoa palasina varmaan 5krt kunnes sain siitä mieleiseni. "lukko"han oli surkein mitä löytyy mutta sai siitä vaivalla toimivan ainakin vähäksi aikaa, talvella se oli lukossa ja kesällä piti komeeta pauketta mutkissa. Maastossa veti ja paukkui tasapuolisesti, oli se parempi kuin ei mitään mutta varmasti kului nopeasti pilalle.
Lukisin vielä uudelleen nuo välitysten asennusohjeet ja värjäisin hammaskosketuksen. Itsellä sama homma juuri käsillä ja turvallisinta mennä askel askeleelta ohjeiden mukaan.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 16.12.2012 17:58 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Välityksiä ei ole muutettu vaihdettu vain uudet poskilaakerit ja pinjonin laakerit, kyseessähän on kytkettävällä lukolla oleva perä. Eli tarvitseeko nyt laittaa sitten shimmejä mihinkä välilöihin vai mikä mättää? Pinjoni akseli tuntuu jotta ei puristuisi tarpeeksi syvälle. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia (laakerit on tamgearssilta) uudet pinjonin akselin laakerit on ainakin jyrkemmällä kulmalla kuin entiset, mutta niin oli myös takaperässäkin. Tämmösiäkin ohjeita löyty http://www.gearinstalls.com/harry1.htm
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Laakerit varmaan vaatii täysin uuden hammaskosketuksen säätämisen, älä ainakaan käytä voimaa muuta kuin laakereiden paikalleen prässäyksissä. Hammaskosketusjälkiä tutkiessa pitäisi selvitä mikä on vialla.
Toki vanhat laakerit voi kertoa jotain millä mitoilla ennen mentiin. En ole mikään neuvomaan kun homma on vasta edessä mutta kärsivällisyys näissä kai vähiten aiheuttaa vahinkoa ![]()
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ilmeisesti jos jätät pelkän pinionin laakereineen kuoreen kiinni ja pyörität pinionia, niin silloin pyörii ihan herkästi? Alun perin shimmejähän ei ole muualla kuin poskilaakereissa ja pinionin sisemmän laakerin alla. Tulihan toi viimeks mainittu laitettua takas? Tulihan noi poskilaakerien shimmit oikeille puolille, ettei ois menny ristiin? Pelkkä laakerien vaihto ei kyl yleensä vaadi muuttamaan shimmejä siitä mitä ne oli aiemmin. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Jos laakeritkin oli erillaisella kulmalla, niin kaikki on mahdollista!
ja jos pinjonin isomman laakerin takaa jää shimmi pois, niin hammasvälys liian suuri, ei pitäs kamittaa? Kaikki perät, mitä olen laakeroinut, olen myös värillä säätänyt, ja aika paljon on joutunut joskus muuttamaan shimmejä. Hommaa jostain väriä, ja ala metsästämään noita "banaaneja" hätätilassa spraymaali käy, mutta vaatii paljon voimaa. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
mistä ootte muuten noita lukollisen murikan poskilaakereiden shimmejä hommannu? saako muualta ku marmoritiskiltä?
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Laakeriliikkeestä itse ostin, toki taisi olla pikkasen liian isoja, mutta siinähän se aika kului... ja piti laittaa 3 päällekkäin Osta ohuin orkkis, ja sitten hio yleismallisesta, saa esim. Oulussa esim. Tasanto Selvitä tuo säätöpaikka vaikkapa itse tehdyllä simmillä, esim. sähkökaapelista kuparilankaa kierros, ja toiselle puolelle vaikka jotain ohutta peltiä shimmin lisäksi, että onko ainut vika loppujen lopuksi sittenkin pinjonin laakereissa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu LJ 70 takaperä | ToyotaHj60 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 15.11.2011 15:52 |
Ostetaan lj-70 takaperä | votkaturisti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.01.2011 13:03 |
Ostetaan Hj 60 :sen takaperä | HJ-Heikki | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 28.09.2010 07:13 |
O:LJ takaperä | Hippo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 06.01.2008 21:00 |
O:HJ:n takaperä | asentaja | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 11.10.2006 17:18 |