![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
1- pakkoohjaus (pyörii kokoajan) 0- asento, siis silloin kun esim. kahlataan syvässä vedessä. 2- pyörii termostaatin ja mahd. kaasupolkimessa olevan sähkökytkimen ohjaamana. Tuota kaasupolkimessa olevaa kytkintä perustelen sillä, että jos meinaa olla lämpöongelmia esim. likaisen syylärin takia, niin aloitetaan jäähdyttäminen ennenkuin termostaatti kerkeää mukaan, ja saadaan konehuoneessa oleva ilma vaihtumaan viileämpään. Ja tuon flektin termostaatin sijoitus: Jos alavesiletkussa, ja autolla ajellaan vaikkapa metsäautotietä, niin flekti voi pyöriä turhaan , sillä tuo esim tuo 70 asteinen jäähdytysneste riittää jäähdyttämään moottorin. Ja tuo 70 astetta on jo melko lämpöistä nestettä, jos pitäs jäähdyttää kuumaa konetta? Mutta pistetään joku kytkin ohjaamaan fektiä termostaatin avautumisen mukaan; flekti pyörimään kun puoliksi auki? Jokaisella sovelluksella on omat hyvät puolensa, ja osassa autoista flektiä ja moottorin säätöjä ohjataan sekä alavesiletkussa olevan anturin että moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin mukaan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ihan hyvin lämmöt pitää kurissa 60 asteinen katkaisja alavesiletkussa. Kunnon verätyksen jälkeen jäähdyttää aika nopeasti normi lämpöön.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
hienosti toimii myös 95 asteinen ylä letkussa naula pysyy lähes paikallaan vaikka antaakin monoo tai seisottaa
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kun anturi on alavesiletkussa, niin anturi mittaa onko vesi jäähtynyt syylärissä vai ei. Jos ei jäähdy kun ajonopeus on pieni, lisätään ilmavirtaa flekteillä.
Jos anturi on ylävesiletkussa, niin anturi mittaa onko kone kuuma vai ei, mutta ei tiedä ajetaanko esim motarilla lutku lattiassa asuntovaunu persiissä ja ylämäkeen, kone käy kyllä suht kuumana mutta, ajoviima jäähyttää veden syylärissä ja flektien pyörittäminen ei auta mitään. Oikein valituilla arvoilla molemmat toimii ettei vehkeet keitä, mutta alavesiletkussa se on paljon viisaampi ratkaisu ja vähemmän ylimääräistä flektin pyöritystä. Ylävesiletkussa oleva anturi on pöljä. Ja noi BJ:n pakko-ohjaus yms jutut on ihan hyvä lisä offiautoon. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Flektin ohjaus anturi.
US-Partsista ostin Libertyyn ja JEgoNEERiin sellaset joissa tökätään anturi jäähdyttimen ripojen läpi. Hyvin toimivat aikansa.
Libertyn anturi ei eräänä iltana enään pysäyttänytkän flektiä ja aamulla tietysti oli akku tyhjä. JEgoNEERissä lakkaili pikkuhiljaa toimimasta ja naputtelemalla heräs välillä henkiin? Sain takuuna kumpaakin uudet vaan sanoivat jotta näitä ei enään sitten tilata. Nykyäään JEgoNEERissä katkaisija josta laitetaan flekti pyörimään tarvittaessa ja Libertysä samallainen uusi anturi/ rele systeemi toiminut jo toista vuotta hyvin. Anturi asenettu ohjeen mukaan jäähdyttimen alareunaan. Sattuiko sitten minulle kaksi maanatai kappaletta?? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Volvossa mulla syylarin kuumassa päässä 105/95 ja kylmässä päässä 75/65 anturi. Kumpi hyvänsä kytkee niin flekti pyörii.
Toi kuuman pään anturi on sitä varten että fletki ennakoin huutavan volvolaisen ja pyörittää flektiä jo ennen kun koko jäähdytys järjestelmä on kuumentunu jotta "alavesitkun anturi kytkee" yks anturi on aina kompromissi. nii ja termari on 87astetta. Ja tietysti pakkosyöttö. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla olis anturi kytkettävänä ja haluaisin sen jäähdyttimen paluupuolelle eli ylävesiletkuun. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se yleensä on toisinpäin.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
105astetta on aivan liian kuuma vesipumpussa kun se pyörittää sitä jäähdytettyä vettä. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mikä olis sopiva anturi tuohon paikkaan? |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Riippuu syylarin tehosta. Onko sulla mitään lämpömittaria käytössä. Mittaa normiajon aikana lämpötiloja siitä kohtaa esim jollain halpis yleismittarin lankamallin lämpöanturilla. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan hilux 2,4d -86 tuulettimen visko | jylhä | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.05.2011 18:04 |
Myyty letkulämmitin 750-1000W(ei alavesiletkuun) | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 25.12.2010 21:24 |
Ostetaan Letkulämmitin alavesiletkuun. | fomoko | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 28.11.2010 10:27 |
O: FJ:n tuulettimen puhallin / OSTETTU | Late | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 04.10.2006 12:57 |
O: BJ 40 Tuulettimen puhallin | r2ree | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 03.09.2006 23:00 |