Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2012, 17:57
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Kytkin ja vaihteistoremppaa


Tervehdys,

Loppukesästä alkoi Defen vaihdelaatikosta kuulua ikävää vinkunaa ja hurinaa viitosvaihteella. Ääni alkoi kovenemaan pikkuhiljaa ja muutama korjaaja diagnosoi äänen pahentuvaksi laakeriviaksi. Selvittelin asiaa hieman lisää ja moni ihmetteli, että miten lantikan (kuulemma) kestävin laatikko voi vikaantua näin pienillä kilometreillä (175 000). Syyksi arveltiin sitten täydestä merkkiliikkeen huoltokirjasta huolimatta, että laatikossa on käytetty vääriä öljyjä. Nämä epäilyt saivat lisävahvistusta kun kävin Inch*****a hakemassa osia ja päätin tällä kertaa ostaa MTF94 vaihteistoöljyt heiltä. Vastauksena oli että "Mitä se semmoinen öljy oikein on? ATF:ää me ollaan kait vaan sinne laiteltu... " No, itse olen siis laittanut laatikkoon aina tuota MTF öljyä mutta voi olla, että vahinko oli jo ehtinyt tapahtua tai sitten kyse oli vain jostain muusta, tai silkasta huonosta tuurista. Päätin jatkaa ajelemista sekä seurata äänen muuttumista ja tehdä asialle vasta sitten jotain, kun ääni on niin paha ettei pokka kestä enää ajamista.

Alkutalvesta alkoi kytkinkin sitten luistamaan ja päätin, että pakko nuo viat on nyt sitten pistää kuntoon. Aluksi ajattelin viedä auton korjauspaikan puutteen vuoksi johonkin korjaamolle, mutta kun kaveri tarjosi auttavan kätensä ja lämpimän korjauspaikan, päätimme korjata auton itse. Ehdin kysellä jo muutamasta paikasta tarjouksenkin urakasta ja jos ao. henkilöt lukevat tätä, niin kiitos vielä paljon vaivannäöstä sekä vinkeistä.

Eli homma alkoi buukkaamalla töistä viikko vapaaksi sekä tilaamalla osat.

Ashcroftilta tuli
- Kunnostettu R380 laatikko
- Valeo kaksoismassavauhtipyörä
- Valeo kytkinpaketti

Alkuperäisinä osina tuli
- Vauhtipyörän pultit sekä asetelman mutterit
- Kytkimen käpälä pikkuhiluineen
- Silmälaakeri
- Moottorin öljypohjan tiivisteet sekä öljypumpun rattaan kiinnityspultti
- Kampiakselin takastefa
- Jakolaatikon pääakselin stefa
- Kytkimen pää- sekä työsylinteri letkuineen + tikku
- Suodatinsarja koko autoon

Lisäksi tietysti vielä kori kaljaa, moottoriöljyt, vaihteistoöljyt sekä jarrunestettä. Sitten vähän kuvia remontista...

Lattiaa purettuna...




Kuvassa paketti irroitettuna sekä lisäksi uusi vaihteisto.




Jakolaatikko irroitettuna...


Tyhjältä näyttää...


Vanha kytkin ja vauhtipyörä


Ja uusi paketti LOPULTA paikallaan...




Kasaamisvaiheesta ei tullut oikein otettua kuvia kun polte auton kasaan saamiseen oli niin suuri. Kaiken kaikkiaan remontti sujui hyvin ja ainoat kalustovauriot olivat pudonnut kamera (toimii vielä), sekä rungon poikkipalkin mysteerisesti kadonnut pultti, joka oli helposti korvattu uudella. Tekemistähän tuossa oli ihan tarpeeksi ja kahteen pekkaan saatiin urakkaan tuhrautumaan neljä päivää. Yritettiin tehdä hommaa rauhassa ja ajatuksella (momentit sun muut huomioon ottaen) ja välillä korjailtiin vähän moottorikelkkaa ja rekkaakin. Auto lähti tulille laakista ja kaikki toimi hyvin heti alusta. Kytkin ilmattiin vielä varmuudeksi toistamiseen koeajolenkin jälkeen. Remontin jälkeen oli kyllä voittajafiilis ja kotimatka meni hymy korvissa.

Vanhan laatikon ajattelin kunnostaa ja jättää itselleni varaosaksi tai jos jollekkin tulee pakottava tarve niin saatan sen myydäkkin. Kunnostussarja ei laatikkoon maksa maltaita mutta ajattelin sitä urakkaa hieman lykätä, sillä ehkä se olisi mukavampi kunnostaa kesällä mökin terassilla.

Toivottavasti näillä mennään taas ainakin 200 000 kilometriä.

__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 24.02.2012 18:17
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.03.2012, 19:08
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

No niin, taas vaihteeksi jotain pientä. Olin tulossa lauantaina kotiinpäin ja juuri ennen kotipihaa kuului kääntyessä ulinaa ja ratti potki käsille. Auto parkkiin ja pelti auki, ohjaustehostimen öljyt tulleet jostain pihalle. Säiliössä pinnantaso oli ok mutta pinta kupli käydessä, eli sai siis jostain ilmaa. Pikaisella vilkaisulla öljy tuli pihalle jostain pumpun alta ja ilmavirta levitti sen sitten kivasti pitkin konehuonetta.

Tänään sain itsestäni töiden jälkeen sen verran irti, että tempaisin ohjaustehostimen pumpun koneesta irti. Homma oli suht helppo ja yksinkertainen ja ainoan vastuksen antoi moottorin viskotuulettimen 36mm mutteri. Tuon avaamiseenhan tarvittaisiin kaksi Yyberhienoalandroverwtf mallin erikoistyökalua. No itsellänihän ei sellaisia ole, joten tekaisin normaalista 36mm kiintoavaimesta hieman ohennetun mallin, jolla mutterin sai avattua. Aluksi hihnapyörä pyöri tyhjää mutta raudanpätkällä sai pyörää sen verran kiinnityspulteista lukittua, että mutteri lähti auki. Tämä vinkiksi muille Td5 onnellisille omistajille.

Kaikki letkut näyttivät olevan puristeltaessa ehjiä mutta eihän pienistä murtumista taida vuotoja nähdä kuin vasta kovalla paineella. Epäilen kyllä, että öljy olisi vuotanut pumpun lohkojen välisestä tiivisteestä. Otin hommasta vähän kuviakin.

Yleiskuvaa...


Pumpun kotiluola, suhteellisen ahdasta ja nykyään myös öljyistä.


Ohjaustehostimen pumppu pyörittää samalla myös laipan toisella puolella olevaa vesipumppua. Kuivuneesta jäähdytysnesteestä päätellen alkaa näköjään sekin olla vaihtokunnossa.


Itse pumppu


Epäilen pumpun vuotavan tuosta tiivisteen saumasta, kun hienosti on pala irtikin.


Huomenna illalla olisi tarkoitus halkaista pumppu ja leikata siihen tiivistepaperista uusi tiiviste. Sitten romut takaisin nippuun ja peukut ylös, että josko taas toimisi . Ajattelin kyllä tilata jossain vaiheessa uuden pumpun uusilla letkuilla mutta jos tuo kestäisi edes siihen asti, että uudet osat on saatu kasaan.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.03.2012, 20:39
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Sellaista piti vielä kysyä, onkos joku joskus tettänyt jossain hydrauliikkapajassa uudet letkut ohjaustehostimen systeemeihin? Onnistuuko tuosta vain vai onko jotain rajoitteita?
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.03.2012, 20:55
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti
Sellaista piti vielä kysyä, onkos joku joskus tettänyt jossain hydrauliikkapajassa uudet letkut ohjaustehostimen systeemeihin? Onnistuuko tuosta vain vai onko jotain rajoitteita?
ONNISTUU vaikka hydromarket konala
Vai että jatkuu toi tarkka linja defen kanssa mitä harrastit Jeepillä.
Timo eikös oo mukava pulata näitä autoja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.03.2012, 20:51
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Kiitos OP tiedosta. No tarkkaa ja tarkkaa, miten sen nyt ottaa . Täytyy nyt edes vähän yrittää pitää vehjettä kasassa kun toimittaa ainoan käyttöauton virkaa. Mun mielestä autoja on kyllä aina kiva rakennella, mutta veemäistä korjata.

No kuitenkin, tänään pumppu sai työkaverin avustuksella uuden tiivisteen ja sisuskalut näyttivät vielä ihan hyvältä. Asensin illalla pumpun takaisin autoon ja kaikki toimii, eikä ainakaan toistaiseksi ole ilmennyt vuotoja, kop kop. Systeemin ilmaamisessa oli kyllä oma hommansa. Täytyy kyllä varmuudeksi varmaan pistää jossain vaiheessa uudet pumput ja letkut tilaukseen.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 28.03.2012 20:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Land Rover 90/Defender Racingrabbit O/M/V Ajoneuvot 7 17.12.2010 17:40
Ostetaan Land Rover Defender 90/110 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 06.05.2010 20:58
M/V: Land Rover Defender 110 Td5 Defe110 O/M/V Ajoneuvot 0 15.05.2008 16:09
M: Land Rover Defender 130 - 2005 O/M/V Ajoneuvot 0 15.08.2007 17:41
M: Land Rover Defender 110 landy O/M/V Muut 8 21.06.2005 07:17


Sivu luotu: 23:47 (GMT +2).