Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.02.2012, 18:30
Black Bear:n Avatar
Black Bear Black Bear ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.12.10
Sijainti: Muhos
Viestit: 195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Nick blackbear:illa on ainakin yks IC:n jakis irrallaan jossa ketju hyppii yli,ja mitä itse sitä olen käsissä pyöritellyt niin samaltahan tuo vaikuttaa kuin pikkulootassa. Eli laitappa hälle YV:tä niin jospa sieltä löytyis apuja asiaan.
Joo, sama jakis.Kaikista helpoin, kun ostaa jostain kunnossa olevan valmiin paketin ja heittää sen paikoilleen. Onhan nuita jo kohtalaisen hyvin tarjollakin.


Viimeksi muokannut Black Bear : 06.02.2012 18:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.02.2012, 18:56
Black Bear:n Avatar
Black Bear Black Bear ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.12.10
Sijainti: Muhos
Viestit: 195
Perusasetus

Kysyppä löytyykö tältä Kempeleen mieheltä, sillä on monenlaista pajeron osaa tarjolla.

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1268404
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.02.2012, 19:10
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Asian ytimenä tässä on se, että jos sais tietoon tuo ketjun speksit, niin pystyisi kunnostamaan niitä jakiksia ihan uudella ketjulla. Timantilta toki saa ketjun, muttakun jokuhan senkin ketjun on kasaan punonut ja niitä löytyy siis tarvikkeena halvemmalla. SS-ketju on ilmeisesti sitten mittatilauksena Mitsulle tehty. Timanttitiskillä ketjun pyytäminen mitattavaksi taitaa olla pikkusen härskiä.

160e oli pyynti Tamgearsilla, eli tolla hintaa+laakerit ja stefat sais taatusti soivan jakolaatikon loppuiäkseen.

Tosin pakko kai se on myös ostaa ehjä lootakin, ettei veny auto turhaan pukeilla ilman jakista. Onko tuo siis varma tieto, että jakolaatikko on sama pienessä, että isossa laatikossa? Taitaa siis kaikki nämä käydä ristiin vai kuinka, onko kardaanien laipat samat?

Ja mites se superselecti, onko se bolt-on ykköskoppasen laatikonjatkoksi?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.02.2012, 19:40
suzukirby:n Avatar
suzukirby suzukirby ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.08
Sijainti: Isokyrö
Viestit: 113
Perusasetus

Empä tiedä..autossani oli vm-88 pikkulaatikko/jakis,ja kun laitoin tohon pikkulaatikon vuosimallista -90 ei käynytkään liuku vanhasta kardaanista(eroa monta mm vahvuudessa), eli kyseessä täytyi olla ns isonlaatikon jakiksen ja pikkuvaihteiston kompinaatio,eli tarkkana poorituksien kanssa..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2012, 10:50
Black Bear:n Avatar
Black Bear Black Bear ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.12.10
Sijainti: Muhos
Viestit: 195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzukirby Näytä viesti
Empä tiedä..autossani oli vm-88 pikkulaatikko/jakis,ja kun laitoin tohon pikkulaatikon vuosimallista -90 ei käynytkään liuku vanhasta kardaanista(eroa monta mm vahvuudessa), eli kyseessä täytyi olla ns isonlaatikon jakiksen ja pikkuvaihteiston kompinaatio,eli tarkkana poorituksien kanssa..
Mulla on kans vm -88 ja oli alkuperäisenä 2.5TD.( nykyisin 2.5TDIC).Tuo havaitsemasi kardaanin sopivuuserot tuli esille
ainoastaan IC-laatikon takakardaanin kans, eli tähän piti kardaani vaihtaa.Jakolaatikko ja etukardaani sopi paikoilleen sellaisenaan.
Taitaa olla mallieroja näissä aika paljon.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2012, 12:46
Offens Offens ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 13.09.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 24
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 Näytä viesti
Asian ytimenä tässä on se, että jos sais tietoon tuo ketjun speksit, niin pystyisi kunnostamaan niitä jakiksia ihan uudella ketjulla. Timantilta toki saa ketjun, muttakun jokuhan senkin ketjun on kasaan punonut ja niitä löytyy siis tarvikkeena halvemmalla. SS-ketju on ilmeisesti sitten mittatilauksena Mitsulle tehty. Timanttitiskillä ketjun pyytäminen mitattavaksi taitaa olla pikkusen härskiä.

160e oli pyynti Tamgearsilla, eli tolla hintaa+laakerit ja stefat sais taatusti soivan jakolaatikon loppuiäkseen.

Tosin pakko kai se on myös ostaa ehjä lootakin, ettei veny auto turhaan pukeilla ilman jakista. Onko tuo siis varma tieto, että jakolaatikko on sama pienessä, että isossa laatikossa? Taitaa siis kaikki nämä käydä ristiin vai kuinka, onko kardaanien laipat samat?

Ja mites se superselecti, onko se bolt-on ykköskoppasen laatikonjatkoksi?
Muistiinpanot havaituista eroista.

Päivitetäänpä nuo havaitut erot laatikoiden välillä, kun ne vielä on muistissa. Toimin vanhempana asentajana tällä työmaalla.

Välilevy laitettiin lokin ja vaihdelaatikon väliin vahvuus 8 mm. Aiheutti sen ettei vauhtipyörä enään mahtunut pyöriin. Mittaus osoitti, että kampiakselin ja vauhtipyörän väliin tarvii 4 mm lisää tavaraa, teimme sen. Virallisen osan vahvuutta emme tienneet. Päättelimme vahvuuden siitä kun kytkinakselin booritus ja painelaakerin liuku alkaa isommassa laatikossa 11-12mm kauvempana ja paksumpi vauhtipyörä on vain 8mm tukevampi.

Kytkinhaarukka ja työsylinteri ovat erilaisia. Samoilla jousilla tosin saa kiinni painelaakeriin.

Kytkinakselin silmälaakeri on isompi kooltaan isossa laatikossa 17mm sisäreikä, kun vastaava on 15mm vanhassa.

Takakardaanin liuku on vanhassa 36mm ja uudessa yli 40mm. Muuten akselit on samat, liuvut antaa varmaan anteeksi sen, että laatikko on 8mm taaempana kuin alkuperäinen.

Laatikon ja rungon välinen petityyny on myöskin erilainen.

Startti pitää olla sellainen, että se yltää kehälle kunnolla, siis se malli missä hammastus näkyy reilusti ulkona, noin 10mm. Onkohan vauhtipyörän hammaskehiä paljonkin pilattu vajaalla otteella

Tarvittiin myöskin pitempiä pultteja näihin kohtiin mihin tavaraa tuli väliin lisää.

Muuta merkittävää eroa en muista olevan. Asennusta auttaa huomattavasti kun ottaa koneen tunkilla vähän antavampaan asentoon, siis tunkkaa sieltä koneen keulalta löysät pois.

Vaihteet on muuten mahdollista saada sille mallille irrallaan ettei keppi liikukkaan, meille kävi näin. Keppi oli asennossa josta hämmennetään ykköstä ja kakkosta päälle ja kun kolmonen kuitenkin oli päällä niin eihän siirtomekanismi toimi ei.

Vanhan jakolaatikon on hajoittanut vesi jäätyessään, mistälie päässyt sinne sisään mutta oli sitä siellä ainakin kolmasosa koko nestemäärästä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2012, 17:21
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Offens Näytä viesti
Muistiinpanot havaituista eroista.

Päivitetäänpä nuo havaitut erot laatikoiden välillä, kun ne vielä on muistissa. Toimin vanhempana asentajana tällä työmaalla.

Välilevy laitettiin lokin ja vaihdelaatikon väliin vahvuus 8 mm. Aiheutti sen ettei vauhtipyörä enään mahtunut pyöriin. Mittaus osoitti, että kampiakselin ja vauhtipyörän väliin tarvii 4 mm lisää tavaraa, teimme sen. Virallisen osan vahvuutta emme tienneet. Päättelimme vahvuuden siitä kun kytkinakselin booritus ja painelaakerin liuku alkaa isommassa laatikossa 11-12mm kauvempana ja paksumpi vauhtipyörä on vain 8mm tukevampi.

Kytkinhaarukka ja työsylinteri ovat erilaisia. Samoilla jousilla tosin saa kiinni painelaakeriin.

Kytkinakselin silmälaakeri on isompi kooltaan isossa laatikossa 17mm sisäreikä, kun vastaava on 15mm vanhassa.

Takakardaanin liuku on vanhassa 36mm ja uudessa yli 40mm. Muuten akselit on samat, liuvut antaa varmaan anteeksi sen, että laatikko on 8mm taaempana kuin alkuperäinen.

Laatikon ja rungon välinen petityyny on myöskin erilainen.

Startti pitää olla sellainen, että se yltää kehälle kunnolla, siis se malli missä hammastus näkyy reilusti ulkona, noin 10mm. Onkohan vauhtipyörän hammaskehiä paljonkin pilattu vajaalla otteella

Tarvittiin myöskin pitempiä pultteja näihin kohtiin mihin tavaraa tuli väliin lisää.

Muuta merkittävää eroa en muista olevan. Asennusta auttaa huomattavasti kun ottaa koneen tunkilla vähän antavampaan asentoon, siis tunkkaa sieltä koneen keulalta löysät pois.

Vaihteet on muuten mahdollista saada sille mallille irrallaan ettei keppi liikukkaan, meille kävi näin. Keppi oli asennossa josta hämmennetään ykköstä ja kakkosta päälle ja kun kolmonen kuitenkin oli päällä niin eihän siirtomekanismi toimi ei.

Vanhan jakolaatikon on hajoittanut vesi jäätyessään, mistälie päässyt sinne sisään mutta oli sitä siellä ainakin kolmasosa koko nestemäärästä.
Niin siis tässähän on suurin osa koskien päävaihdelaatikoiden swappausta keskenään. Eli onko nuo pelkät jakolaatikot samanlaisia?

Edit: Kyllä tuo nyt väkevästi vaikuttaa siltä, että jakolaatikot ei ole samat pienessä ja isossa laatikossa. Ainakin rebuild-kittiä löytyy sekä "normaalia" ja only for intercooled-mallia. Ketjut taas on osanumeroiltaan samat.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.

Viimeksi muokannut JJ90 : 07.02.2012 19:07
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.02.2012, 23:31
Offens Offens ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 13.09.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 24
Perusasetus

Voi ne jakolaatikot ollakkin samoja, mutta ainakin tuo kardaaniliuvun stefa pitänee vaihtaa väljempään. Sekin selviää kun tutkii osanumeroita ja stefan mittoja.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.02.2012, 22:29
Jartsa 74 Jartsa 74 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 100
Perusasetus

Lainataas hieman kun samalla suunnalla ollaan. Pitäs Pajeron etukardaaniin vaihtaa takempi ristikko. Jakolaatikkoon joutunee samalla uusimaan öljyt. Minkäverran öljyä menee?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.02.2012, 19:04
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Bear Näytä viesti
Joo, sama jakis.Kaikista helpoin, kun ostaa jostain kunnossa olevan valmiin paketin ja heittää sen paikoilleen. Onhan nuita jo kohtalaisen hyvin tarjollakin.
Samaa mieltä,itsekkin hylkäsin idean laakeroida pikkuaski ja ostin kaverilta käytetyn tilalle. Tietty jossei se ketju älyttömiä maksa niin kannattaahan se ostaa pois,paljonko muuten halusivat siitä?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jakis, jakolaatikko, ketju, pajero, vetoketju


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jakiksen arvailua. HRD Tekniikka & Jutustelu 4 02.06.2010 05:18
G:n jakiksen muutos FROM Tekniikka & Jutustelu 3 05.04.2010 18:28
Ostettu SJ-410 jakiksen akseli jampeli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.02.2010 18:44
Jakiksen välityksiä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 06.10.2009 21:56
Hj/jakiksen irroitus.. Heikki L Tekniikka & Jutustelu 2 20.10.2005 20:05


Sivu luotu: 19:26 (GMT +2).