Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2012, 22:00
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Tähän voisi lisätä turbomiesten sanonnan:

Ilo alkaa kilosta!

Eli tässä tapauksessa kannattaa kokeilla lumessa ajamisen helpottamiseksi pudottaa RENGASpaineita alle 1 barin, isommilla kumeilla jopa 0.1 bariin.

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2012, 22:19
JuuPeri:n Avatar
JuuPeri JuuPeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.01.07
Sijainti: Vihanti
Viestit: 620
Perusasetus

Viime talvena oli 61:sessä 16/35-15 pökkyrät alla ja meni hangessa yllättävän hyvin. Oisko ollu jotain 60cm lunta nii pääsi vielä ilman lukkoja etenemään, mut sitte ku lunta oli etuvalojen korkeudella nii meno loppu siihen ja ei auttanu lukotkaan. Toveri ajeli samanlaisella hojolla mis ei ollu soa mut 33 renkaat nii ei se päässy juuri mihkään. Lukot päällä jotenkuten pakki ykkösellä.
__________________
4x4 Chervolet Suburban 6.5 Turbo Diesel
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2012, 23:04
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Omassa Rangessa 35x15.5 renkaat 0,2 barin paineilla kellui kivasti nuoskalumella dodgen sutiessa katupaineilla 38? boggereilla pohjaa myöten. Avosuolla sitten niukemmalla lumella sai 360:stä vähän vauhtiakin

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2012, 23:32
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Laitetaas yksi vähän harrastehenkisempikin kuva, sama vakio Hilux 235/85/16 nakit:
http://dl.dropbox.com/u/56139170/sek...en%20lunta.jpg

Tässä lumi paljon köykäisempää kuin metsäautotie kuvassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.01.2012, 15:28
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.710
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuuPeri Näytä viesti
Viime talvena oli 61:sessä 16/35-15 pökkyrät alla ja meni hangessa yllättävän hyvin. Oisko ollu jotain 60cm lunta nii pääsi vielä ilman lukkoja etenemään, mut sitte ku lunta oli etuvalojen korkeudella nii meno loppu siihen ja ei auttanu lukotkaan. Toveri ajeli samanlaisella hojolla mis ei ollu soa mut 33 renkaat nii ei se päässy juuri mihkään. Lukot päällä jotenkuten pakki ykkösellä.
Juu mäki yllätyin kyllä miten hyvin boggeri pitää lumessa tarpeeksi alhaisella ilman paineella, kun oikeastaan eka kerran ajelin talvisafarointia vajaa pari viikkoa sitten, aika monen kuullut haukkuvan boggerin talviominaisuuksia, mutta liukkaksi sudittu mäki mistä edellä menevä auto joutui vinssaamaan kapeemmilla renkailla oisko ollut good yearit tai bfg mutikat, kuitenkin reilusti kapeammat kuin mulla, niin oma auto nousi hyvin pienellä sutimisella mäen ylös kevyesti.
Maantiellä ei kuitenkaan mikään loistava talvirengas.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.01.2012, 16:05
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Maasto-ominaisuuksiin vaikuttaa renkaiden lisäksi varsin paljon auton alustan toimivuus (eli onko kaikki tassut maassa/lumessa vaiko ilmassa). Erään kerran nähnyt mm. miten isot Kumhot ei pärjää edes 31" Insan Saharoille saati 33" Kaimaneille, jos auton alusta ei elä ja pyör(i)ä on ilmassa. Siihen ei välttämättä auta edes lukot.

Punkalla oli selvästi havaittavissa viime viikonloppuna, että isoilla kumeilla (oisko ollu 37") ja HIRWEÄLLÄ hapella ei päässy yhtään sen paremmin kuin esim. noilla Kaimaneilla. Toisaalta, ehkäpä tarkoitus ei ollutkaan päästä niillä helposti eteenpäin, vaan päästää ilmoille yleisön suureksi iloksi reilusti kasi-happea...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.01.2012, 01:11
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.346
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Tähän voisi lisätä turbomiesten sanonnan:

Ilo alkaa kilosta!

Eli tässä tapauksessa kannattaa kokeilla lumessa ajamisen helpottamiseksi pudottaa RENGASpaineita alle 1 barin, isommilla kumeilla jopa 0.1 bariin.
juu, tänäänkin toppas meno auraamattomalla/ajamattomalla tiellä ku penkka rupes oleen jeepin valojen edessä vaikka pikkukakkosella tultiin rajotinta vasten mut sit ku laskettiin puoleen kiloon niin sai vaan jatkaa ihan kevyellä kaasulla etenepäin ilman pakitteluja, löydettiin toki aukolta senkinverran lunta että sitä kaasua oli taas lisättävä, hankiajo vaan muuten on aika kovaa rääkkiä, katalysaattori punotti komiasti muutaman kilometrin jälkeen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.01.2012, 12:02
tiutau tiutau ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Laukaa
Viestit: 22
Perusasetus

Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.01.2012, 12:13
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Olen tuota paineiden alentamista käyttänyt keinona päästä pois jumista kun jumiutuminen on johtunut runsaasta lumesta. Tuntuu, että paineiden kanssa on mukavampi pelata jos on eri renkaat maastoajoon.

Onkos muilla kokemusta jos hankkii ketjut takapyöriin vaikka jotain Mafri Truck S onko tarvista enää pelailla paineiden kanssa?
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.01.2012, 12:35
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 793
Perusasetus

Itselle ostin 33x10,5 ja vieläkin kapeammat olisi ollut paremmat, käyn autolla koirien kanssa metsällä, välillä ajelen omia lumisia jälkiä ja välillä ummessa mutta aika hyvin on päässyt.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.01.2012, 02:50
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau Näytä viesti
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)?
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.01.2012, 14:07
tiutau tiutau ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Laukaa
Viestit: 22
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
Ok. juuri tuota vastausta hainkin omalla kysymyksellä. Autolla mennään kävelyvauhtia metsä-autoteitä pitkin niin renkaat ei vauhdin puolesta joudu kovalle rasitukselle.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.01.2012, 16:56
NuuBeRi NuuBeRi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 134
Perusasetus

Tuossa kävin ajelemassa auraamattomia metsäautoteitä. Autona Nissan King Cab ja renkaina Insa Turbon Special Track. Ihan pakkaslunta noin. 40cm vielä meni aika kivasti muutaman kerran pikku pakki, että sai taas vähän vauhtia etenemiseen. Paineta oli vielä renkaissa n.2,5bar. Eli kovilla painella eteni vieläkin hyvin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 29.01.2012, 17:06
pezq^:n Avatar
pezq^ pezq^ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.08.10
Sijainti: Taivalkoski
Viestit: 442
Perusasetus

Entinen kingi hankookin 35/12.5 dynaprot alla oli aika huono etenemään ummessa, johtu paljolti voiman puutteesta, hojo 35/12.5 creepyillä menee niin pitkään jotenkuten että vinssi peittyy lumeen. Ehdottomasti mielestäni renkaiden tulee olla sopivan kapeat auton painoon verraten. esim kingissä olis luultavasti 7.5r16 karkea rengas aika passeli ja hojossa se 10-13 leveä mahd korkea?! Kuvio saa olla karkea ku nyt puhutaan umpilumesta.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 29.01.2012, 18:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.082
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau Näytä viesti
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa
Kyllä oikeesti tarttis puottaa 0.5:een jos meinaat että etenee, isommilla kumilla ja beadlockeilla allekkin. Tuskinpa Suikkelin painoisen alla ovat lujilla vaikkei olis painetta nimeksikään, kunhan vaan vanteilla pysysivät. Tai siis mitä tarkoitat "lumioloilla"? Jos maantiellä mennään niin silloin parasta olla tuo baari kumeissa että voi jonkinlaisesta ajokäytöksestä puhua.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 30.01.2012, 09:56
tiutau tiutau ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.10
Sijainti: Laukaa
Viestit: 22
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kyllä oikeesti tarttis puottaa 0.5:een jos meinaat että etenee, isommilla kumilla ja beadlockeilla allekkin. Tuskinpa Suikkelin painoisen alla ovat lujilla vaikkei olis painetta nimeksikään, kunhan vaan vanteilla pysysivät. Tai siis mitä tarkoitat "lumioloilla"? Jos maantiellä mennään niin silloin parasta olla tuo baari kumeissa että voi jonkinlaisesta ajokäytöksestä puhua.
Umpisia metsäautoteitä ja aurattuja kyläpolkuja tulee ajeltua.Maanteitä max 5 km kerralla ja nekin on näitä kylien välisiä pikiteitä mitä ei voi 50 km/h tunnissa kovempaa ajaa talvella.
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 30.01.2012, 12:14
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau Näytä viesti
Umpisia metsäautoteitä ja aurattuja kyläpolkuja tulee ajeltua.Maanteitä max 5 km kerralla ja nekin on näitä kylien välisiä pikiteitä mitä ei voi 50 km/h tunnissa kovempaa ajaa talvella.
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä.
Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan.

Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 30.01.2012, 17:32
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Kumhon kl71 tuntuu toimivan hyvin verrattuna maxis muttereihin. Lumessa meni ihan nätisti 0.6 paineilla hilun alla. 33/12.5 koossa siis.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 01.02.2012, 08:34
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Meillä on pojan suikkelissa 31x11.5 renkaissa normaalisti 0.2-0.3. Auto on ihan vakio renkaita ja jakiksen välityksiä lukuunottamatta, eli vinssejä jne. ei vielä ole painona.

Noilla paineilal rengas toimii hyvin.

Edellisellä reissulla joulukuussa toinen takarengas oli jostain syystä tyhjentynyt kokonaan, huomattiin vasta lopuksi autoa kurkin lavalle liinatessa, että mis se toi yx rengas lyttääntyy enemmän. Ajossa ei huomannut, tai no "ehkä" oli jonkinverran levottomampi ajella siirtymiä.

"Vauhdin hurmaa neljässäkympissä, kuoleman pelkoa viidenkympin jälkeen"... Lunta oli muutama tuuma, teillä oli vanhoja uria joihin suikkelin raideleveys ei tainnut ihan passata.

Norskit ajelee lumella paljon pienemmillä paineilla kun me maastossa, käsittääkseni 0-0.2 jos rengas on isohko (35-40") ja autona normi maasturi (hiluksi, range tai mitä näitä nyt on).

-Paavo

QUOTE=WinChester;846029]Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan.

Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.[/QUOTE]
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäljet lumessa toyovoima Chit-Chat 16 07.02.2008 16:04
Miten syvässä lumessa? raw Tekniikka & Jutustelu 33 02.02.2007 10:07
Jäljet lumessa Tapsa_ja_Dumbo Tapahtumat 65 19.04.2006 19:15
lumessa etenemiskyky Tekniikka & Jutustelu 13 05.01.2005 14:43
Lukot lumessa Niko Tekniikka & Jutustelu 29 30.09.2004 08:42


Sivu luotu: 08:29 (GMT +2).