![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tähän voisi lisätä turbomiesten sanonnan: Ilo alkaa kilosta! Eli tässä tapauksessa kannattaa kokeilla lumessa ajamisen helpottamiseksi pudottaa RENGASpaineita alle 1 barin, isommilla kumeilla jopa 0.1 bariin.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Viime talvena oli 61:sessä 16/35-15 pökkyrät alla ja meni hangessa yllättävän hyvin. Oisko ollu jotain 60cm lunta nii pääsi vielä ilman lukkoja etenemään
, mut sitte ku lunta oli etuvalojen korkeudella nii meno loppu siihen ja ei auttanu lukotkaan. Toveri ajeli samanlaisella hojolla mis ei ollu soa mut 33 renkaat nii ei se päässy juuri mihkään. Lukot päällä jotenkuten pakki ykkösellä.
__________________
4x4 Chervolet Suburban 6.5 Turbo Diesel |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Omassa Rangessa 35x15.5 renkaat 0,2 barin paineilla kellui kivasti nuoskalumella dodgen sutiessa katupaineilla 38? boggereilla pohjaa myöten. Avosuolla sitten niukemmalla lumella sai 360:stä vähän vauhtiakin
![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Laitetaas yksi vähän harrastehenkisempikin kuva, sama vakio Hilux 235/85/16 nakit:
http://dl.dropbox.com/u/56139170/sek...en%20lunta.jpg Tässä lumi paljon köykäisempää kuin metsäautotie kuvassa. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Maantiellä ei kuitenkaan mikään loistava talvirengas. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Maasto-ominaisuuksiin vaikuttaa renkaiden lisäksi varsin paljon auton alustan toimivuus (eli onko kaikki tassut maassa/lumessa vaiko ilmassa). Erään kerran nähnyt mm. miten isot Kumhot ei pärjää edes 31" Insan Saharoille saati 33" Kaimaneille, jos auton alusta ei elä ja pyör(i)ä on ilmassa. Siihen ei välttämättä auta edes lukot.
![]() Punkalla oli selvästi havaittavissa viime viikonloppuna, että isoilla kumeilla (oisko ollu 37") ja HIRWEÄLLÄ hapella ei päässy yhtään sen paremmin kuin esim. noilla Kaimaneilla. Toisaalta, ehkäpä tarkoitus ei ollutkaan päästä niillä helposti eteenpäin, vaan päästää ilmoille yleisön suureksi iloksi reilusti kasi-happea...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
mut sit ku laskettiin puoleen kiloon niin sai vaan jatkaa ihan kevyellä kaasulla etenepäin ilman pakitteluja, löydettiin toki aukolta senkinverran lunta että sitä kaasua oli taas lisättävä, hankiajo vaan muuten on aika kovaa rääkkiä, katalysaattori punotti komiasti muutaman kilometrin jälkeen.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Olen tuota paineiden alentamista käyttänyt keinona päästä pois jumista kun jumiutuminen on johtunut runsaasta lumesta. Tuntuu, että paineiden kanssa on mukavampi pelata jos on eri renkaat maastoajoon.
Onkos muilla kokemusta jos hankkii ketjut takapyöriin vaikka jotain Mafri Truck S onko tarvista enää pelailla paineiden kanssa? http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Itselle ostin 33x10,5 ja vieläkin kapeammat olisi ollut paremmat, käyn autolla koirien kanssa metsällä, välillä ajelen omia lumisia jälkiä ja välillä ummessa mutta aika hyvin on päässyt.
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Ok. juuri tuota vastausta hainkin omalla kysymyksellä. Autolla mennään kävelyvauhtia metsä-autoteitä pitkin niin renkaat ei vauhdin puolesta joudu kovalle rasitukselle.
|
|
#13
|
|||
|
|||
|
Tuossa kävin ajelemassa auraamattomia metsäautoteitä. Autona Nissan King Cab ja renkaina Insa Turbon Special Track. Ihan pakkaslunta noin. 40cm vielä meni aika kivasti muutaman kerran pikku pakki, että sai taas vähän vauhtia etenemiseen. Paineta oli vielä renkaissa n.2,5bar. Eli kovilla painella eteni vieläkin hyvin.
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
Entinen kingi hankookin 35/12.5 dynaprot alla oli aika huono etenemään ummessa, johtu paljolti voiman puutteesta, hojo 35/12.5 creepyillä menee niin pitkään jotenkuten että vinssi peittyy lumeen. Ehdottomasti mielestäni renkaiden tulee olla sopivan kapeat auton painoon verraten. esim kingissä olis luultavasti 7.5r16 karkea rengas aika passeli ja hojossa se 10-13 leveä mahd korkea?! Kuvio saa olla karkea ku nyt puhutaan umpilumesta.
|
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä. |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#18
|
|||
|
|||
|
Kumhon kl71 tuntuu toimivan hyvin verrattuna maxis muttereihin. Lumessa meni ihan nätisti 0.6 paineilla hilun alla. 33/12.5 koossa siis.
|
|
#19
|
|||
|
|||
|
Meillä on pojan suikkelissa 31x11.5 renkaissa normaalisti 0.2-0.3. Auto on ihan vakio renkaita ja jakiksen välityksiä lukuunottamatta, eli vinssejä jne. ei vielä ole painona.
Noilla paineilal rengas toimii hyvin. Edellisellä reissulla joulukuussa toinen takarengas oli jostain syystä tyhjentynyt kokonaan, huomattiin vasta lopuksi autoa kurkin lavalle liinatessa, että mis se toi yx rengas lyttääntyy enemmän. Ajossa ei huomannut, tai no "ehkä" oli jonkinverran levottomampi ajella siirtymiä. "Vauhdin hurmaa neljässäkympissä, kuoleman pelkoa viidenkympin jälkeen"... Lunta oli muutama tuuma, teillä oli vanhoja uria joihin suikkelin raideleveys ei tainnut ihan passata. Norskit ajelee lumella paljon pienemmillä paineilla kun me maastossa, käsittääkseni 0-0.2 jos rengas on isohko (35-40") ja autona normi maasturi (hiluksi, range tai mitä näitä nyt on). -Paavo QUOTE=WinChester;846029]Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan. ![]() Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.[/QUOTE] |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Jäljet lumessa | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 07.02.2008 16:04 |
| Miten syvässä lumessa? | raw | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 02.02.2007 10:07 |
| Jäljet lumessa | Tapsa_ja_Dumbo | Tapahtumat | 65 | 19.04.2006 19:15 |
| lumessa etenemiskyky | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 05.01.2005 14:43 | |
| Lukot lumessa | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 30.09.2004 08:42 |