![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kertoivat että hj+tönkkölukot+soa+fedima sirocco 35x10,5x16. Tiedä sitten, mutta voin kertoa oman mielipiteeni ensviikolla kun soa on valmis. Kaikki muu löytyy jo.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Kyllä se etenee pikku kuurassa, mut rupee fedimoista palaset lähteen, ku antaa renkaan pyöriä
![]() |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Tähän voisi lisätä turbomiesten sanonnan:
Ilo alkaa kilosta! Eli tässä tapauksessa kannattaa kokeilla lumessa ajamisen helpottamiseksi pudottaa RENGASpaineita alle 1 barin, isommilla kumeilla jopa 0.1 bariin.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Viime talvena oli 61:sessä 16/35-15 pökkyrät alla ja meni hangessa yllättävän hyvin. Oisko ollu jotain 60cm lunta nii pääsi vielä ilman lukkoja etenemään
, mut sitte ku lunta oli etuvalojen korkeudella nii meno loppu siihen ja ei auttanu lukotkaan. Toveri ajeli samanlaisella hojolla mis ei ollu soa mut 33 renkaat nii ei se päässy juuri mihkään. Lukot päällä jotenkuten pakki ykkösellä.
__________________
4x4 Chervolet Suburban 6.5 Turbo Diesel |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Omassa Rangessa 35x15.5 renkaat 0,2 barin paineilla kellui kivasti nuoskalumella dodgen sutiessa katupaineilla 38? boggereilla pohjaa myöten. Avosuolla sitten niukemmalla lumella sai 360:stä vähän vauhtiakin
![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Laitetaas yksi vähän harrastehenkisempikin kuva, sama vakio Hilux 235/85/16 nakit:
http://dl.dropbox.com/u/56139170/sek...en%20lunta.jpg Tässä lumi paljon köykäisempää kuin metsäautotie kuvassa. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Maantiellä ei kuitenkaan mikään loistava talvirengas. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Maasto-ominaisuuksiin vaikuttaa renkaiden lisäksi varsin paljon auton alustan toimivuus (eli onko kaikki tassut maassa/lumessa vaiko ilmassa). Erään kerran nähnyt mm. miten isot Kumhot ei pärjää edes 31" Insan Saharoille saati 33" Kaimaneille, jos auton alusta ei elä ja pyör(i)ä on ilmassa. Siihen ei välttämättä auta edes lukot.
![]() Punkalla oli selvästi havaittavissa viime viikonloppuna, että isoilla kumeilla (oisko ollu 37") ja HIRWEÄLLÄ hapella ei päässy yhtään sen paremmin kuin esim. noilla Kaimaneilla. Toisaalta, ehkäpä tarkoitus ei ollutkaan päästä niillä helposti eteenpäin, vaan päästää ilmoille yleisön suureksi iloksi reilusti kasi-happea...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
mut sit ku laskettiin puoleen kiloon niin sai vaan jatkaa ihan kevyellä kaasulla etenepäin ilman pakitteluja, löydettiin toki aukolta senkinverran lunta että sitä kaasua oli taas lisättävä, hankiajo vaan muuten on aika kovaa rääkkiä, katalysaattori punotti komiasti muutaman kilometrin jälkeen.
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
Olen tuota paineiden alentamista käyttänyt keinona päästä pois jumista kun jumiutuminen on johtunut runsaasta lumesta. Tuntuu, että paineiden kanssa on mukavampi pelata jos on eri renkaat maastoajoon.
Onkos muilla kokemusta jos hankkii ketjut takapyöriin vaikka jotain Mafri Truck S onko tarvista enää pelailla paineiden kanssa? http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Itselle ostin 33x10,5 ja vieläkin kapeammat olisi ollut paremmat, käyn autolla koirien kanssa metsällä, välillä ajelen omia lumisia jälkiä ja välillä ummessa mutta aika hyvin on päässyt.
|
|
#13
|
|||
|
|||
|
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
|
|
#14
|
|||
|
|||
|
Ok. juuri tuota vastausta hainkin omalla kysymyksellä. Autolla mennään kävelyvauhtia metsä-autoteitä pitkin niin renkaat ei vauhdin puolesta joudu kovalle rasitukselle.
|
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä. |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
itse voin todeta että tuolla yhistelmällä menee vielä metrin hangessa jos ei ole kovaa lunta tai vanhoja raiteita haittona renkaissa on lisänä kolomin kertanen nastotus...toiset renkaat jotka on itselläni ns. all o raund renkaina ovat kumho kl 71 35 12,5 15. toimivat vielä noin puolimetrisessä pehmeässä lumessa ja suvikelillä. muutenki mainiot kumit. mutta siinä mihin kumhoilla loppu eteneminen mentiin seuraavana viikonloppuna fedimoilla läpi helposti.. mielestäni lumirenkaaksi sopii paremmin kapia korkia ja karkia eli KKK
|
|
#18
|
|||
|
|||
|
Mistä muuten löytyy tuota fedima sirocco 35x10,5x16 ratasta?
Voisi noille toisille vanteille hommata tämän rattaan... |
|
#19
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...egory/151/155/ Täältä pienellä etsimisellä, offroad renkaat, Fedima Sirocco. Ipeltä saa myös Saman kuvioisia Malatesta Kaiman ja Turbo Insa Special Track -renkaita. http://www.ipefix.fi/etusivu.php Ja Kaimania saa myös Vannetukusta. ![]() Kaimanissa ja Siroccossa on myös sivunappulat, joita muissa samankuvioisissa ei ole. Ja kannattaa katsoa myös millikokoisia, kun ne voi osua lähelle tuumaisia. Huomattavaa on myös se, että näiden uusiokumien todellinen koko ei vastaa nimellismittaa. Jos lokarien sisällä on tiukkaa, pyydä myyjää mittaamaan todellinen koko ennen tilausta. Niin sitten muuten sitä löytyy myös Ziarelli merkillä Extreme Forrestina, sitä lienee joskus ollut näillä: http://www.offivaruste.com/sivu.php
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#20
|
||||
|
||||
|
Kaimanissa ja Siroccossa on myös sivunappulat, joita muissa samankuvioisissa ei ole. Ja kannattaa katsoa myös millikokoisia, kun ne voi osua lähelle tuumaisia. Huomattavaa on myös se, että näiden uusiokumien todellinen koko ei vastaa nimellismittaa. Jos lokarien sisällä on tiukkaa, pyydä myyjää mittaamaan todellinen koko ennen tilausta.
tuo korkeus lienee tuossa 35 10,5 16 sirokossa luokkaa 37" |
|
#21
|
||||
|
||||
|
Ei se nyt varmaan ihan niin iso ole. Soita Juuan poijille ja kysy. Kyllä ne mittas mullekin 31":n ihan vain pyytämällä ja tekivät sen vielä puhelimen luurissa roikkuen. Palvelu pelaa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#22
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Valmiit tuotteet 35/10,5 ja 9,00- pinnoitetaan samalle rungolle, joten ovat aikalailla ristiin vertailukelpoisia. Tuotiin aikanaan me Fedimaa suomeen ensimmäisinä ja yleensäkin luotiin aikanaan nykyiset pinnattujen markkinat. Nyttemmin siitä merkistä on luovuttu kokonaan...
|
|
#23
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Jäljet lumessa | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 07.02.2008 16:04 |
| Miten syvässä lumessa? | raw | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 02.02.2007 10:07 |
| Jäljet lumessa | Tapsa_ja_Dumbo | Tapahtumat | 65 | 19.04.2006 19:15 |
| lumessa etenemiskyky | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 05.01.2005 14:43 | |
| Lukot lumessa | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 30.09.2004 08:42 |