![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Ne meni nyt mikkiliimalla kiinni, huomenna sit selvii halkesko viilentyesssään vai ei. Kyllä siihen sellasen semisti hyvännäkösen sauman sai ja ainakin paloi hyvin kiinni molempiin kappaleisiin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
vaikka on jo paistettu kiinni ni laitetaan tähän perään vielä että nuo mainitut certaniumit on kyllä hyviä tikkuja. mut niitä ei taida löytää ihan mistä vaan. tuo vois olla ihan hyvä puikko akseli hommiin esim. patrollin soaa tehdessä http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/889.htm
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En suosittelis vielä kuormittamaan hitsiä kovin suurilla voimilla, varsinkaan jos oma henki on hitsin pettämistapauksessa vaarassa. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Katoppa WinChester A216 gr. WCB (=yksi yleinen valuteräslaatu) ja S355 kemialliset koostumukset. Ei noiden hitsaamisessa oo mitään ihmeellistä. Ihan samat ohjeet molemmille.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kemiallisen koostumuksen lisäksi (valu)teräksellä on sellainen ominaisuus kuin kiderakenne, joka syntyy valuprosessissa ja sen jälkeisissä lämpökäsittelyissä. Se vaikuttaa HYVIN paljon hitsatun rakenteen kestävyyteen. Onko rakenne siis ferriittiä, martensiittiä, austeniittiä, bainiittiä, jne. vaikuttaa aineen karkenevuuteen ja siten myös hitsattavuuteen.
Onko rakenne altis staattiselle kuormalle vaiko dynaamiselle ja missä lämpötilassa sitä käytetään? Auton voimansiirto- ja ohjauskomponentit on taatusti dynaamiselle kuormalle alttiita, ja rakenteen pieni ylikuormitus tai rakenteen heikentyminen "väärällä" tavalla tehdyn lämpökäsittelyn - joksi hitsaus luetaan - takia voi aiheuttaa suunnitellun kestoiän putoamisen esim. kymmeneosaan. Rakenne voi kestää kuormaa hyvinkin heti hitsauksen jälkeen, mutta entä viidenkymmenentuhannen kuormapiikin jälkeen? Offivehkeet on muutenkin vakiota kovemmalla rasituksella. Suomessa oletettavasti ajetaan myös -40°C pakkasella, jolloin päin peetä hitsattu rakenne voi haurasmurtua ihan naurettavasta rasituksesta. Siksi tulisikin TIETÄÄ mitä ainetta on hitsaamassa, jotta tietäisi miten se pitää hitsata. Ei se kielto auton ohjauskomponenttien hitsaamisesta todellakaan ole turhaan keksitty! Toivotaan nyt joka tapauksessa että kääntöpäät kestää. Silti jännityksenpoistohehkutuksesta ei olisi ainakaan haittaa. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tein kyllä niin että esilämmitin ne kääntöpäät, ja sai jäähtyä hitaasti. Eli siinä mielessä ihan ok. Kyllä noita on monesti nähty hitsattavan MIG:illä mitä netistä katsoin, tosin sehän ei vielä kerro muuta kuin että moni muukin on voinut tehdä asian väärin. Tai sitten ihan oikein ![]() ![]() Eipä siinä, juuri tämän takia pyrin tekemään asiat niin ettei tarttisi hitsata valutavaraan, on kuitenkin ihan eri asia kuin perus teräslevyn hitsaus toiseen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No, ehkä tämä menee mullakin hifistelyksi, kun on IWS-koulutus vielä kesken, mutta tuleepahan kerrattua aineistosta noita juttuja! Lainaus:
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 29.01.2012 13:06 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Valurauta vinssikita | Racingrabbit | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 26.07.2011 22:26 |
Myydään sb chevyn valurauta kannet | Rekisteröimätön | O/M/V Muut | 5 | 26.10.2009 17:53 |
Ikaalisten alueella?? | SuzukiOsku | Tekniikka & Jutustelu | 127 | 05.04.2008 18:52 |
"M"Blazerin -79 valurauta jakolaatikko ja perät | mikakituniemi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 23.08.2007 21:24 |
Lahdesta hitsaria??? | panzer | Chit-Chat | 35 | 23.04.2007 21:03 |