Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.01.2012, 20:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Ei sitä speiseriä vois vetästä uppokantaruuveilla kiinni, jos vastakappaleeseen saa tehtyä jenkareiät?
Ei saa tehtyä, ei ole tilaa.

Ne meni nyt mikkiliimalla kiinni, huomenna sit selvii halkesko viilentyesssään vai ei. Kyllä siihen sellasen semisti hyvännäkösen sauman sai ja ainakin paloi hyvin kiinni molempiin kappaleisiin.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.01.2012, 22:51
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

vaikka on jo paistettu kiinni ni laitetaan tähän perään vielä että nuo mainitut certaniumit on kyllä hyviä tikkuja. mut niitä ei taida löytää ihan mistä vaan. tuo vois olla ihan hyvä puikko akseli hommiin esim. patrollin soaa tehdessä http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/889.htm
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.01.2012, 00:41
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ne meni nyt mikkiliimalla kiinni, huomenna sit selvii halkesko viilentyesssään vai ei. Kyllä siihen sellasen semisti hyvännäkösen sauman sai ja ainakin paloi hyvin kiinni molempiin kappaleisiin.
Vaikka onkin jo kiinni, niin pitää ihan omasta IWS-hitsausopintojen mielenkiinnosta vähän selvittää tätä päästessäni maanantaina ESABin kirjan ääreen työpaikalla. Valutavarassa kun on hiiltä ja vaikka mitä aineita ihan eri määriä kuin "normaalissa" 52/355:ssa, niin vaikka hitsi(sauma) näyttää kuinka hyvältä, voi hitsiaineen rakenne olla esim. martensiittia tai jotain muuta "kovaa" ja pamahtaa vasta rasituksessa. Valuaineet pitäisi periaatteellisesti hitsata 92.18/92.58 -puikoilla (kuten tuolla aiemmin todettiin) tai Nicore 55 langalla, mutta kun en tunne tätä tarkasti niin pitää tutkia. Voi tulla tarve itsellekin tehdä tämmösiä liitoksia. Sullahan on MAGissa varmaankin 48:a vastaava lanka esim. 12.51.?

En suosittelis vielä kuormittamaan hitsiä kovin suurilla voimilla, varsinkaan jos oma henki on hitsin pettämistapauksessa vaarassa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.01.2012, 09:04
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

Katoppa WinChester A216 gr. WCB (=yksi yleinen valuteräslaatu) ja S355 kemialliset koostumukset. Ei noiden hitsaamisessa oo mitään ihmeellistä. Ihan samat ohjeet molemmille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.01.2012, 12:34
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Kemiallisen koostumuksen lisäksi (valu)teräksellä on sellainen ominaisuus kuin kiderakenne, joka syntyy valuprosessissa ja sen jälkeisissä lämpökäsittelyissä. Se vaikuttaa HYVIN paljon hitsatun rakenteen kestävyyteen. Onko rakenne siis ferriittiä, martensiittiä, austeniittiä, bainiittiä, jne. vaikuttaa aineen karkenevuuteen ja siten myös hitsattavuuteen.

Onko rakenne altis staattiselle kuormalle vaiko dynaamiselle ja missä lämpötilassa sitä käytetään? Auton voimansiirto- ja ohjauskomponentit on taatusti dynaamiselle kuormalle alttiita, ja rakenteen pieni ylikuormitus tai rakenteen heikentyminen "väärällä" tavalla tehdyn lämpökäsittelyn - joksi hitsaus luetaan - takia voi aiheuttaa suunnitellun kestoiän putoamisen esim. kymmeneosaan. Rakenne voi kestää kuormaa hyvinkin heti hitsauksen jälkeen, mutta entä viidenkymmenentuhannen kuormapiikin jälkeen? Offivehkeet on muutenkin vakiota kovemmalla rasituksella.

Suomessa oletettavasti ajetaan myös -40°C pakkasella, jolloin päin peetä hitsattu rakenne voi haurasmurtua ihan naurettavasta rasituksesta. Siksi tulisikin TIETÄÄ mitä ainetta on hitsaamassa, jotta tietäisi miten se pitää hitsata. Ei se kielto auton ohjauskomponenttien hitsaamisesta todellakaan ole turhaan keksitty!

Toivotaan nyt joka tapauksessa että kääntöpäät kestää. Silti jännityksenpoistohehkutuksesta ei olisi ainakaan haittaa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.01.2012, 12:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Toivotaan nyt joka tapauksessa että kääntöpäät kestää. Silti jännityksenpoistohehkutuksesta ei olisi ainakaan haittaa.
Täytyy ostaa tehokkaampi lämpötoho Kuis kuumaksi tuo tarttisi vetää jos haluaa alkaa hifistelemään?

Tein kyllä niin että esilämmitin ne kääntöpäät, ja sai jäähtyä hitaasti. Eli siinä mielessä ihan ok. Kyllä noita on monesti nähty hitsattavan MIG:illä mitä netistä katsoin, tosin sehän ei vielä kerro muuta kuin että moni muukin on voinut tehdä asian väärin. Tai sitten ihan oikein

Eipä siinä, juuri tämän takia pyrin tekemään asiat niin ettei tarttisi hitsata valutavaraan, on kuitenkin ihan eri asia kuin perus teräslevyn hitsaus toiseen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.01.2012, 13:04
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Täytyy ostaa tehokkaampi lämpötoho Kuis kuumaksi tuo tarttisi vetää jos haluaa alkaa hifistelemään?
Tartteis taas TIETÄÄ mitä ainetta ne kääntöpäät on, jotain 500-600°C ois hyvä ja pitoaika "tuuma per tunti". Ei kyllä ihan helposti onnistu pelkällä toholla. Lisäksi hidas jäähtyminen ilmassa.

No, ehkä tämä menee mullakin hifistelyksi, kun on IWS-koulutus vielä kesken, mutta tuleepahan kerrattua aineistosta noita juttuja!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tein kyllä niin että esilämmitin ne kääntöpäät, ja sai jäähtyä hitaasti.
Tää riittää (jos lämmöt oli luokkaa +100°C ja kalikat jäähtyi villlassa), joten eiköhän se isompi toho ja lämpökäsittelyuunit jouda jäämään kaupan hyllylle.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 29.01.2012 13:06
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Valurauta vinssikita Racingrabbit O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 26.07.2011 22:26
Myydään sb chevyn valurauta kannet Rekisteröimätön O/M/V Muut 5 26.10.2009 17:53
Ikaalisten alueella?? SuzukiOsku Tekniikka & Jutustelu 127 05.04.2008 18:52
"M"Blazerin -79 valurauta jakolaatikko ja perät mikakituniemi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 23.08.2007 21:24
Lahdesta hitsaria??? panzer Chit-Chat 35 23.04.2007 21:03


Sivu luotu: 13:38 (GMT +2).