![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Oliko kukaan sinkittäny kokonaista itsekantavaa henkilöautoa tai runkorakenteisen henkilöauton koria? Tuliko ihan tolkuttoman kalliiks? Vaihtoehtosesti tekis mieli pohdiskella olisko mahollista sinkittää kylmänä käärien elektrodin ympärille jotain sopivaa vaahtomuovia ja heilutella sitä sitten ympäri ämpäri? Toinen virtalähteen napa olis tietysti sillon sinkitettävässä kohteessa kiinni ja tuo vaahtomuovi kasteltuna elektrolyyttiliuoksella.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Itse kantavaakoria ei voi sinkitä! Ainakaan meillä sitä ei rueta tekemään. Meillä minimi hinta on ollut tähän asti 10e ja muuten hinta määrittyy kappaleen painosta, koosta ja rakenteesta. Ja tuosta sähkösinkityksestä on paljo netissä juttuja miten se onnistuu kotikonstein.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oletuksena nyt tietty on, että sinkitykseen menevä kappale on purettu ja puhallettu pellille eikä siinä ole onteloissakaan mitään pinnotteita tai mujua tai muuta. Pohjatöitä voi tehä ja teettää ja niitten vaatimuksista tietty saa ja pitääkin kertoa. Kyselen siis nyt siitä näkövinkkelistä, ettei tehä nollabudjetin metsäntuhoa, vaan enemmänkin siltä varalta että vastaan sattuis joku ajopeli mistä tahtois tehä loppuelämän auton. Sillonhan sillä hinnalla on paljon vähempi merkitystä, vaikuttaa lähinnä projektin nopeuteen kun tarvii välillä säästellä ja välillä tehä eteenpäin. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Hinnasta ei ole kyse! Jos ei ole vara maksaa sinkitystä niin kannattaa lopettaa harrastus. sinkitys on erittäin halpa ruosteen esto! Jos nyt ymmärsin oikein että auton pohja kastettas helmoja myöten? Kastoasento erittäin huono! Sinkityksessä käytetään salmiakkiasentoa. Mutta jos joku haluaa silti kokeilla niin pitäisi löytää niin leveä pata minne se mahtuisi ja ainakin minun mielestä se pohja vääntyy niin pahasti että edessä uuden pohjan teko. Suosittelen pohjan maalausta oikeaoppisilla pohjatöillä rahaa säästämättä laadusta tinkimättä menetelmällä! Jos haluat vielä kuitenkin varmistuksen sinkitys asialle niin soitto firmoihin auttaa! ( Ja nuo edellä mainitut oli minun mielipiteitä) kaikkihan tekee omalla tyylillään. Jos joku lupautuu sen tekemään niin pidä meidät ajan tasalla koska haluan todellakin nähä miten käy! Idea loistava mutta erittäin hankala toteuttaa!
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Uusien autojen korithan on jo tehtaalla sinkitetty. Joten periaatteessa ei pitäisi olla mikään mahdottomuus?
Jos ei ison pakettiauton suora kylki mene mutkille, niin ei kai se muotoihin pokattu pelti siellä auton pohjassakaan paljon väänny
__________________
Kun ostaa maastoauton, ei tarvitse katua |
#6
|
||||
|
||||
![]()
semmosta juttua joskus kuullu, että olikohan tampereella olis tipparellu joka olis sinkitty kokonaan jo aikoja sitten. vähän siinä on kuulema havaitavissa pientä kuhmuilua pelleissä
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis samalla periaatteella kun kromaus ja niklaus. Ainakin Galant vm.-81 oli sen näköinen että sähkösinkitty, ja tosi kevyesti. Kuumasinkittyä autopeltiä en ole omasta mielestäni nähnyt. Ja kuumasinkityshän tapahtuu kastamalla metallikappale sulaan sinkkiin (sulamispiste noin 420 C) Kuumasinkityssä kappaleessa yleensä jonkin sortin kidekuviota, niin kuin esim sinkityssä pellissä. Sähkösinkitys taasen yleensä tasainen väriltään, kuten esim. rautakaupan kilopultit. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kuumasinkitystäkin taitaa olla eri laatusta, toisessa ilmeisesti kauhotaan pinnalta paskaa usiammin pois ?
Toinen on aika mattaa ja osittain jopa ruman näköistä pintaa, toinen kiiltävämpää ? Aurajoen tekeleistä on kyse. Veikkaan että ois auton lattiat melko solmussa sinkin jälkeen, paksumpikin pelti vääntyy helposti. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kidekuvioon vaikuttaa myös sinkissä olevan lyijyn määrä. Suurempi lyijypitoisuus -> suurempi kidekuvio. Nykyisin lyijyä on vähennetty ja kuvio sitä myötä kutistunut lähes olemattomiin. Oli jokin muukin tekijä kuvioon vaikuttamassa mutta viisitoista vuotta jo aikaa kun sinkin kanssa lutrannut niin alkaa unohtua ja fakta sekoittua fiktioon.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Toimii tuo sinkitty pelti tuolla autotehtailla hieman eri tavalla... Elikkä pintasinkitty pelti tulee tehtaallee rullissa ja siitä prässätään pellit muotoonsa. Korin kokoonpano tapahtuu yleensä liiman(tai vastaavan massan) ja pistehitsien kanssa, jolloinka sinkin poispalaminen minimoituu.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Voishan sen itsekantavan korin aina sinkitä ruiskuttamalla(terminen ruiskutus) jollei ole rahasta kiinni?
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
hmm onnistuiskohan toi runkonumeron säilyvyys silleen et happouiton jälkeen vetäis siihen jonkun maalin päälle ettei sinkki tarttuis.... taidan selvittää asiaa hieman konttorin kanssa miten onnistuisi toi runkonumeron vahvistus ja sitten kyselen sinkki pajalta... toisaalta onhan täällä palstallakin useampia kilpi pelien runkoja sinkattu et miten niillä on ton runkonumeron kanssa käynnyt...
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
semmosta tököttiä on myynnissä mikä estää sinkin tarttumisen kierteisiin ja muihin ei toivottuihin paikkoihin. se on sellasta pohjamaalin punasta silikoonimaista töhnää joka haisee ihan etikalle ja on painepurkissa... väännät vaan jostain pellinrimpulasta jonkin näkösen kupin siihen numeron pälle ja sitä töhnää kuppi täyteen sitten parilla heftillä kiinni. sinkin jälkeen kuppi veks ja hiukan teräsharjaa...
sitä en osaa sanoa että missä sitä tavaraa on myynnissä... Viimeksi muokannut blazer : 02.02.2012 10:48 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä virallista käytäntöä mutta itselle sanoi katsuri kun hj61 leimasin että onpas siisti tämä alkuperäinen runko numero, sanoi että monesti niihin on naputettu jo tähän ikään mennessä uusi kun ne ovat monesti niin ruostuneet ettei saa mitään selvää. Kun asiasta sitten kyselin niin väitti että käy jos itse naputtaa sen runkonumeron sinne "alkuperäiseen paikkaan" mikäli sen on ruoste rouskinut.Tuossa toisella konttorilla juuri pari kuukautta sitten kaverin isä katsasti 15v ladossa seisoneen c kadetin ja kun runkonumero oli niin hapero niin katsuri käski mennä kotio hakkaamaan uuden.
Aikaisemmin kun tein teräs rakenteita niin pirkkalassa käytettiin kuumasinkissä tuotteet ja ne puhallettiin aina ennen sinkitystä, mutta tämä juurikin ilmeisesti että kasto altaat pysyi puhtaana. Ja nuo sinkkireiäthän pitää olla umpinaisen kotelon molemmissa päissä riippuen tietenkin kastamis asennosta, jos siellä kotelon yläpäässä ei ole sitä reikää niin sinne jää ilmatasku ja sinkki ei pääse koko koteloon. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Motonetissä ainakin oli jonkinlaista sähkösinkitys pakettia tarjolla syksyllä.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |