![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tossa pyöritellyt ajatusta että tökkäisi vanhan 100 ampeerin laturin vanhan briggs&strattonin persiiseen jonkun isohkon akun + 3kW invertterin seuraksi. Olis latausautomatiikat sun muut valmiina. Romut löytyisi tallista. Varmaan jonkun reilun kilowatin saisi jatkuvasti ulos tällä kokoonpanolla. Mitäköhän tollanen lykittävän leikkurin strattoni mahtaa kiertää? Viittä heppaa luvataan päällä. Saako jostain 3-vaiheinvertteriä? Ja maksaako semmoinen kivitalon verran? Kinkut pysyivät kylmänä päivän verran kun ajoi daavid ruskean keittiön ikkunan alle puksuttamaan ja pisti kyseisen invertterin nokalle ![]()
Viimeksi muokannut Reisrdok : 29.12.2011 08:47 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän näitä on tehty sähkömoottoreista, mutta hyötysuhde on oikeaa generaattoria heikompi. Ja ehkä ne on jo vähän menneiden vuosikymmenten lumia tuommoset. Uusia traktoripyöritteisiä aggregaatteja saa alta 2 k€ (15kW) ja 5kW dieselsitä reilusti alta tonnin. Ja nämä tärkeät jutut, kuten pakastin ja jääkaappi toimivat helposti ja äänettömästi just invertterisähköllä.
Moottoripuolella on ongelmana se, että auton moottorien pumput ei ole tehty tällaiseen vakiokierroskäyttöön. Kierrosten pitäminen oikeana on tavattoman hankalaa, mutta toki onnistuu sekin. Nopeatoiminen vakuinopeudensäädin riittää useinkin, mutta itse korvaisin koko moottorin kyllä esim. puimurin moottorilla tms. teollisuusdieselillä. Niissä on yleensä sen kaltainen keskipakoispumppu joka kykenee säätämään hyvin muuttuviakin kuormia. Ja kun ottaa vähän ylimittaisen moottorin, niin kuorma ei tunnu niin kovasti ja kulutus pysyy huipputehollakin pienenä. Ja täytyy vielä muistaa, että sähkön syöttö kiinteistön verkkon ilman vaihtokytkintä on kielletty. Vaikka pääkytkin katkaisee virrankulun verkkoon, se ei riitä selitykseksi siinä vaiheessa jos jotakin sattuu ja tapahtuu. Näin kuitenkin juuri mm. myrskytilanteissa tehdään. TT |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joten hatusta tempastuna 3500 kiekkaa tarkoittaa 75 Amppeeria, joten tuo kilowatti tuntuu mahdolliselta, toki vois irrota pikkasen enemmänkin, jos välittäs esim. 1,5 tai 2 kertaiseksi tuon kierrosluvun.(henkilöauton jakopään hihna/rattaat/kiristin) Ja pistä tuolle laturille herätysvirta painonapin kautta, että saat moottorin kunnolla käyntiin. Näistä 12v ruohonleikkuriagrekaateista lötyy juttua netistä Noita 3v inverttereitä löytyy, mutta hinnat mainitsemassasi luokassa, Halpaversioita ei ole näkynyt. Joku elektroniikka guru varmaan tahdistais 3 samanlaista invertteriä tuohon vaadittaavan 6.7 mikrosekuntin välein..... Yllämainitulla patentilla vois käyttää ainakin tähtikytkettyjä 3v laitteita, ja ei varmaankaa esim pienimpiä 3v hitsauskoneita tms. -> helpompi/halvempi ostaa 3v aggregaatti! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
taidan unohtaa teon toistaiseksi
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa sähkökatkojen innoittamana vanhasta nurmenleikkurista tuollaista viritystä kyhäsin, vielä ei tosin päässyt testamaan kun ei tuo vanha laturi näyttänyt pelaavan
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuo 12 voltin systeemi akuilla ja invertterillä on varmaan järkevä systeemi jos ei tarvita suuria tehoja. Koneen ei tarttis käydä koko aikaa jos esim. sähkökatkon aikana käytetään kiertovesipumpuille, pakastimelle jne.
Ottaa jonku pienen teollisuusdieselin ja siihen perään remmivedolla tms riittävästi laturia. Invertterin voip sitten siirtää maasturiin kun ei ole käyttöä.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kun nyt aiheesta puhutaan, niin kertokaapas viisaammat, paljonko esim. 60 ampeerin laturia kestää kuormittaa noinniinku watteina??
Teoreettinen kombinaatio siis jokumoottori pyörittämään laturia vaikka 2500rpm(laturin kierrokset), laturilta energia välivarastoon akkuun ja siitä eteenpäin invertterille. Invertteriä sitten rankaistaan niillä kysymyksen wateilla laitteen sallimissa rajoissa. Vai mikä olis oikeammin kysytty tämmöisessä tenkkapoossa? Mistä löytyy pullonkaulat ensimmäisenä? Nimim. Savun hälvettyä tarkistamme kytkennät. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jos se latausjännite on vaikka 14,5 V, niin teho on silloin 14,5*60 = 870 W. Sitten jos invertterin hyötysuhde on vaikkapa 0,8, niin maksimikuorma on silloin jatkuvana n. 700 W.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Jos on 60A lataaja niin se 60A on maksimivirta eli sitä ei kannattane koko aikaa ottaa ulos.
Joku 40A lienee järkevä eli 40Ax12V=480W. Kilowatin jatkuvaan tehoo tarvii siis jo kaksi lataajaa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos jäähdytysilma on alle 30c, ja sekä liukurenkaat että hiilet alkuperäislaatua ja laturia ajetaan maksimituotolla 2500 rpm niin se kaipaa huoltoa! Mutta huollon tarve on etupäässä: vaihtaa laakerit ja hihnan, jatkuvassa käytössä joka vuosi...... Ennen kuin tuo esimerkin laturi tulee huoltamattomuuttaan eliniän päähän; niin kaikki muu on "paskana"; joten ei ongelma offipalsta; piirissä Ja tuolla maksimi magnetoinnilla vois löytyä vaikka 35A? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Trailerin teko | SoSo | Chit-Chat | 62 | 27.03.2018 20:57 |
tulpanjohtojen teko itse????? | Jess | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 20.12.2010 21:10 |
Ostetaan Vinssipuskurin teko | Rotta-Racing | O/M/V Muut | 5 | 08.01.2010 15:48 |
Paisuntasäiliönkorkin teko | NisteR | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.01.2009 00:32 |
sisälokareiden teko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.12.2005 21:37 |