Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.12.2011, 21:24
Flugfiske:n Avatar
Flugfiske Flugfiske ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 1.113
Perusasetus

Periaatteessa sopiva sähkömoottori. Riippuu mitä haluut tehdä, syöttää talon oman verkkoon verkonvaihtokeskuksen kautta vai vaan erillistä keskusta, josta otat roikalla virtaa. Haluatko yksi vai kolmivaiheista etc.
Yksinkertaisimmillaan sopivilla kondensaattoreilla varustettu sähkömoottori siihen perään.
http://ilmaisenergia.info osoitteessa tuulivoimahärveleistä paljon juttua, niitä voi soveltaa moottorinkin perään...

Tuolta saa kaikkea kivaa varavoimakoneisiin: http://www.hsaoy.com/index.htm .

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.12.2011, 21:44
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Mistäs generaattori


Eli onko joku löytänyt edullisia generaattoreita jostain päin maailmaa. Esim yllä mainitulla sivulla olevan linkin pelkät generaattorit maksaa enemmän kun moni valmis aggregaatti kaupassa. Kiinasta vois löytyä jos osais kiinaa???
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.12.2011, 22:09
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Minä ostin jo aiemmin SA-kaupasta pikku päkättimen emergency käyttöön. Ei paljoa maksanut ja 230v/10A/2000w tekee jerkkua.
Miinuspuolena 2T bensakone mutta eihän se enää siinä vaiheessa miltään tunnu jos vaihtoehtona on frouvan pakasteiden sulaminen.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.12.2011, 22:15
Jarva Jarva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 17.05.11
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 204
Perusasetus

Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina, mutta se tarvitsee ulkoisen kentän magnetoinnin jollain aluksi. Konkilla ja akulla noita kai on toteutettu. Lisäks jos tämmöstä generaattoria kuormittaa lähelle nimellistehoo niin jännite alkaa putoon... Netistä löysin sivun missä joku oli tehny just 200d koneen perään kytketystä oikosulkumoottorista agregaatin. En vaan löytäny sitä sivua nyt justiin uudestaan
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.12.2011, 23:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Oliskin näin helppoa....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jarva Näytä viesti
Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina, mutta se tarvitsee ulkoisen kentän magnetoinnin jollain aluksi. Konkilla ja akulla noita kai on toteutettu. Lisäks jos tämmöstä generaattoria kuormittaa lähelle nimellistehoo niin jännite alkaa putoon... Netistä löysin sivun missä joku oli tehny just 200d koneen perään kytketystä oikosulkumoottorista agregaatin. En vaan löytäny sitä sivua nyt justiin uudestaan
Ensimmäinen ongelma: ""Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina"" , toki toimii kun "herätetään", mutta 230v yksivaihe sähköä ei tule, toki noin 0,5x nimellisteho saadaan 3-v sähkönä, mikäli vaatimukset eivät ole suuret. ja nuo oikeilla jännitteillä olevat 3v-moottorit
ovat harvinaisia, nyt pää senverran jumissa, että joku muu saa kertoa oikeat jännitteet.................
toki välttämättömyys on oikea kierrosluku, mistä ->

ja tuon nimenomaisen mb 200d (w124, vm. 87?) moottorin kierrosten säädössä
on pikkasen ongelmia, tuo syöttöpumppu on paremminkin "vakioteho-" pumppu:
siis jos kuorma tippuu neljäsosaan niin kierrokset tuplaantuu
Ja tämähän tarkoittaa 50hz laitteille pahimmillaan samaa kuin auton 12v laitteille 24v!
Jos jollakin pellepelottomalla on tuolle w124 200d moottorille lääkkeet, että
kierrokset pysyis aisoissa; siis mulla tulossa pyörittämään hydrauliikkaa max 14 Kw, niin olisin kiitollinen

ja pari muutakin ongelmaa lienee....

Mutta nyt täytyy YHTYÄ PEE:n 23:00 viestiin

(toki nuo "Modifioitu siniaalto-" invertterit ovat nekin pikkasen riskialttiita....)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.12.2011, 00:03
chief360:n Avatar
chief360 chief360 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 09.01.04
Sijainti: savolinna, Finland.
Viestit: 340
Perusasetus

itellä ollu mielessä hydraulisesti pyörivä generaattori unimoggiin mut ei oo oikein mistään sellasta löytyny.
olis huippu peli jos tarvii lähtee maastoon hitsaus keikalle vaikka
vanhan esabin sais rokkaamaan pelkällä hyd moottorilla mut sit pitäs rälläköille ja valoillekkii virta saada.
ja oisha sillä tyylikäs pistää virtaa tupaankii ku katkee valtakunnan verkko
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.12.2011, 00:50
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

DIY generaattori


Pelkkä kolmivaihekone ei riitä. Vaiheitten väliin pitää kytkeä kondensaattorit jotta magnetointivirta kulkee koneessa. Sinnepäin mitoitus ohje on 10uF / kW. Kondensaattorit pitää olla jännitettä ja virtaa kestävää tyyppiä. Sopivaa tyyppiä jopa kutsutaan moottorikondensaattoriksi. Helpoimmin vehje onnistuu kun löytyy sellainen moottori missä pääjännite on 400V tähti kytkennällä. Kondensaattorit kytketään jokaisen vaiheen väliin. Konkat muodostavat tähden päät yhdistävän kolmion. Tähden keskipiste on nolla. Nollan ja jokaisen käämin pään välistä saa sitten 230V ulos. Tällaista keneraattoria kannattaa kuormittaa mahdollisimman tasaisesti. Kyllä yhtäkin vaihetta voi kuormittaa, mutta konkat on kovilla tässä touhussa.

Tässä vanha 1996 lapin mökille rakentamani 1kW genikka

http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ka/genikka.htm

t.Juha

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 29.12.2011 00:53
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.12.2011, 22:45
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

ittekki haaveilin... kun vielä löytäs sellaisen johon itte tehenyt loppuhuollon



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Minä ostin jo aiemmin SA-kaupasta pikku päkättimen emergency käyttöön. Ei paljoa maksanut ja 230v/10A/2000w tekee jerkkua.
Miinuspuolena 2T bensakone mutta eihän se enää siinä vaiheessa miltään tunnu jos vaihtoehtona on frouvan pakasteiden sulaminen.
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.12.2011, 22:54
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

joku mahdollisimman vanha moottori kannattaa ottaa aihioksi tuohon, saattaa magnetointi tapahtua jopa ihan itsekseen "huonon" raudan ansiosta..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.12.2011, 23:00
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

1. kipaise ostamaan nettiauton halvin toimiva diesel mersu
2. osta paluumatkalla pari kolme hyvää akkua + niihin paksut kaapelit
3. osta pari kolme sopivan kokoista invertteriä
4. kytke akut ja invertterit autoon
5. tankkaa auto
6. aja vaikka liimakilvillä sinne missä sähköä tarvitaan, jätä käymään korotetulla tyhjäkäynnillä, kulutus noin 1 - 1.5 litraa tunnissa
7. nauti mersun omistajan elkein lämmöstä ja valosta tuvassa, ota viileä olut jääkaapista ja viittaa kintaalla muiden sähkökatko murheilulle - muista ilmoittaa tilinumerosi sähköyhtiöön ja odottele korvauksia katkoksesta...

melko halpa, helppo ja hauska varavoimala

==*== "oh Lord, wont you buy me a Mercedes Benz, just one more - GL..."
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 28.12.2011 23:02
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.12.2011, 12:28
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.011
Perusasetus

Mulla on tallessa pari Mersun 200 diesel moottoria. Toista en ole koskaan kokeillut, se voi olla kunnoltaan parempi.

Sitten on ylimääräisenä Strömbergin 11 kw sähkömoottori, joka on viimeksi pyörittänyt kumpuraa. Poistin sen käytöstä kun moottori puski savua ulos, mutta ei lakannut toimimasta. En ole katsonut sisään mistä tämä aiheutui. Laakereissa oli sanomista.

Laakeroin sitten uudemman 15 kilowattisen moottorin tilalle. Tämä vanhempi joutaa uuteen käyttötarkoitukseen jos se vielä jotain kiinnostaa.

Jos jotakuta huvittaa rakennella noista jotain, välttämättä ei ole kovinkaan vaikea päästä kauppoihin.

Voisin vaihtaa noi vaikka toimivaan sähkövinssiin!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Trailerin teko SoSo Chit-Chat 62 27.03.2018 20:57
tulpanjohtojen teko itse????? Jess Tekniikka & Jutustelu 25 20.12.2010 21:10
Ostetaan Vinssipuskurin teko Rotta-Racing O/M/V Muut 5 08.01.2010 15:48
Paisuntasäiliönkorkin teko NisteR Tekniikka & Jutustelu 0 04.01.2009 00:32
sisälokareiden teko Tekniikka & Jutustelu 5 13.12.2005 21:37


Sivu luotu: 08:40 (GMT +2).