![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Periaatteessa sopiva sähkömoottori. Riippuu mitä haluut tehdä, syöttää talon oman verkkoon verkonvaihtokeskuksen kautta vai vaan erillistä keskusta, josta otat roikalla virtaa. Haluatko yksi vai kolmivaiheista etc. Yksinkertaisimmillaan sopivilla kondensaattoreilla varustettu sähkömoottori siihen perään. http://ilmaisenergia.info osoitteessa tuulivoimahärveleistä paljon juttua, niitä voi soveltaa moottorinkin perään... Tuolta saa kaikkea kivaa varavoimakoneisiin: http://www.hsaoy.com/index.htm .
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Mistäs generaattori
Eli onko joku löytänyt edullisia generaattoreita jostain päin maailmaa. Esim yllä mainitulla sivulla olevan linkin pelkät generaattorit maksaa enemmän kun moni valmis aggregaatti kaupassa. Kiinasta vois löytyä jos osais kiinaa???
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Minä ostin jo aiemmin SA-kaupasta pikku päkättimen emergency käyttöön. Ei paljoa maksanut ja 230v/10A/2000w tekee jerkkua.
Miinuspuolena 2T bensakone mutta eihän se enää siinä vaiheessa miltään tunnu jos vaihtoehtona on frouvan pakasteiden sulaminen.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina, mutta se tarvitsee ulkoisen kentän magnetoinnin jollain aluksi. Konkilla ja akulla noita kai on toteutettu. Lisäks jos tämmöstä generaattoria kuormittaa lähelle nimellistehoo niin jännite alkaa putoon... Netistä löysin sivun missä joku oli tehny just 200d koneen perään kytketystä oikosulkumoottorista agregaatin. En vaan löytäny sitä sivua nyt justiin uudestaan
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Oliskin näin helppoa....Lainaus:
![]() ovat harvinaisia, nyt pää senverran jumissa, että joku muu saa kertoa oikeat jännitteet................. toki välttämättömyys on oikea kierrosluku, mistä -> ja tuon nimenomaisen mb 200d (w124, vm. 87?) moottorin kierrosten säädössä on pikkasen ongelmia, tuo syöttöpumppu on paremminkin "vakioteho-" pumppu: siis jos kuorma tippuu neljäsosaan niin kierrokset tuplaantuu ![]() Ja tämähän tarkoittaa 50hz laitteille pahimmillaan samaa kuin auton 12v laitteille 24v! Jos jollakin pellepelottomalla on tuolle w124 200d moottorille lääkkeet, että kierrokset pysyis aisoissa; siis mulla tulossa pyörittämään hydrauliikkaa max 14 Kw, niin olisin kiitollinen ![]() ja pari muutakin ongelmaa lienee.... Mutta nyt täytyy YHTYÄ PEE:n 23:00 viestiin (toki nuo "Modifioitu siniaalto-" invertterit ovat nekin pikkasen riskialttiita....) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
itellä ollu mielessä hydraulisesti pyörivä generaattori unimoggiin mut ei oo oikein mistään sellasta löytyny.
olis huippu peli jos tarvii lähtee maastoon hitsaus keikalle vaikka ![]() vanhan esabin sais rokkaamaan pelkällä hyd moottorilla mut sit pitäs rälläköille ja valoillekkii virta saada. ja oisha sillä tyylikäs pistää virtaa tupaankii ku katkee valtakunnan verkko ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() DIY generaattori
Pelkkä kolmivaihekone ei riitä. Vaiheitten väliin pitää kytkeä kondensaattorit jotta magnetointivirta kulkee koneessa. Sinnepäin mitoitus ohje on 10uF / kW. Kondensaattorit pitää olla jännitettä ja virtaa kestävää tyyppiä. Sopivaa tyyppiä jopa kutsutaan moottorikondensaattoriksi. Helpoimmin vehje onnistuu kun löytyy sellainen moottori missä pääjännite on 400V tähti kytkennällä. Kondensaattorit kytketään jokaisen vaiheen väliin. Konkat muodostavat tähden päät yhdistävän kolmion. Tähden keskipiste on nolla. Nollan ja jokaisen käämin pään välistä saa sitten 230V ulos. Tällaista keneraattoria kannattaa kuormittaa mahdollisimman tasaisesti. Kyllä yhtäkin vaihetta voi kuormittaa, mutta konkat on kovilla tässä touhussa.
Tässä vanha 1996 lapin mökille rakentamani 1kW genikka http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ka/genikka.htm t.Juha Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 29.12.2011 00:53 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
ittekki haaveilin... kun vielä löytäs sellaisen johon itte tehenyt loppuhuollon
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
joku mahdollisimman vanha moottori kannattaa ottaa aihioksi tuohon, saattaa magnetointi tapahtua jopa ihan itsekseen "huonon" raudan ansiosta..
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
1. kipaise ostamaan nettiauton halvin toimiva diesel mersu
2. osta paluumatkalla pari kolme hyvää akkua + niihin paksut kaapelit 3. osta pari kolme sopivan kokoista invertteriä 4. kytke akut ja invertterit autoon 5. tankkaa auto 6. aja vaikka liimakilvillä sinne missä sähköä tarvitaan, jätä käymään korotetulla tyhjäkäynnillä, kulutus noin 1 - 1.5 litraa tunnissa 7. nauti mersun omistajan elkein lämmöstä ja valosta tuvassa, ota viileä olut jääkaapista ja viittaa kintaalla muiden sähkökatko murheilulle - muista ilmoittaa tilinumerosi sähköyhtiöön ja odottele korvauksia katkoksesta... melko halpa, helppo ja hauska varavoimala ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 28.12.2011 23:02 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on tallessa pari Mersun 200 diesel moottoria. Toista en ole koskaan kokeillut, se voi olla kunnoltaan parempi.
Sitten on ylimääräisenä Strömbergin 11 kw sähkömoottori, joka on viimeksi pyörittänyt kumpuraa. Poistin sen käytöstä kun moottori puski savua ulos, mutta ei lakannut toimimasta. En ole katsonut sisään mistä tämä aiheutui. Laakereissa oli sanomista. Laakeroin sitten uudemman 15 kilowattisen moottorin tilalle. Tämä vanhempi joutaa uuteen käyttötarkoitukseen jos se vielä jotain kiinnostaa. Jos jotakuta huvittaa rakennella noista jotain, välttämättä ei ole kovinkaan vaikea päästä kauppoihin. ![]() Voisin vaihtaa noi vaikka toimivaan sähkövinssiin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Trailerin teko | SoSo | Chit-Chat | 62 | 27.03.2018 20:57 |
tulpanjohtojen teko itse????? | Jess | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 20.12.2010 21:10 |
Ostetaan Vinssipuskurin teko | Rotta-Racing | O/M/V Muut | 5 | 08.01.2010 15:48 |
Paisuntasäiliönkorkin teko | NisteR | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.01.2009 00:32 |
sisälokareiden teko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.12.2005 21:37 |