Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.12.2011, 21:12
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.653
Perusasetus

Tuolla moottorilla ei kummoista kapistusta suosta vedetä, jos 1000kg ottaa sen 100Nm.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.12.2011, 21:35
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Tuolla moottorilla ei kummoista kapistusta suosta vedetä, jos 1000kg ottaa sen 100Nm.
"pyöritin momenttiavaimella vinssin akselilta" entäs ku pyörittää välityksen kautta,matoruuvista.? Veikkaan että rupeaa jo jotain vetämään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.12.2011, 23:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Meinaako mennä puurot ja vellit sekasin?


Kontio: paljonko tuo daNm on? siis vääntömomenttina Nm? (muistaakseni joku välikauden yksikkö, mikä on jäänyt elämään omaa elämäänsä) oliko 19 daNm noin 190Nm?

Ja kaikki pohjautuu ym oletukseen, voi olla väärä/pielessä

Ja vinssin rummulta (halkaisija 20cm) momenttiavaimella mitattuna 100 Nm on noin 1000N.
ja jos BJ:n vinssin välitys pyöreästi 1:33, niin teoriassa tuolla matoruuvin akselin 100 Nm väännollä saadaan 3300 Nm, ja em. 20cm rummulla se on 3300 kg vetoa.
Toki tuossa bj:n vinssissä hyötysyhde lienee noin 66% (hihasta) ja koska kierroksia ei jää välille, niin vääntö kärsii em. -> 34%
siis "todellinen" vetovoima n.2200kg (matoruuvin 100Nm:lla)
ja jos tuo jatkuva on 190 daNm, kun vaijerinipun ulkohalkaisija on 20cm, niin silloin 1.9x2200kg = 4180kg

Ja "tyhjän" vinssirummun halkaisija on puolet tuosta -> jatkuva veto 8360 kg

ja 1% ajasta voidaan vetää 27 daNm, eli "taydellä"20cm rummulla (27/19)x4180kg = 5940 kg, ja tyhjällä n.11 880 kg

enemmän huolettaa tuo pumppu puoli: noiden pumppujen kierroskestävyys saattaa aiheuttaa ongelmia?

Mutta jos minä tekisin k.o paketin, niin lisäisin siihen toisen pumpun, sähköllä, vaikkapa välitetyllä starttimoottorilla ketjuvälityksellä pyöritetettävan pienehkön hammaspyöräpumpun.
Siis molempien pumppujen paine ulostuloon takaiskuventtiili (mikä on oikea nimi?), ja kun auton moottorin pyörittämässä pumpussa ei riitä paukut/nopeus, niin painonapilla saadaan vaikkapa 10 l/min 150 kg/cm3? (arvaus)
toki tuon starttimoottorin sähköiset ominaisuudet tarkoittaa 20l/50bar?.....
5l/200 bar?, mutta öljynpaineetonta autoa voidaan vinssata, ja tarvittaessa saadaan lisää vauhtia....

Toki tuo autonmoottorin pyörittämä pumppu lienee kovin lyhyt ikäinen, mikäli sähköpumpun paine on suurempi pitemmän aikaa, siis montaaaaa sekunttia?

Hydrauliikka ihmiset; korjatkaa!

P.S oli hydraulivinssin toteutus mikä tahansa, niin minä laittaisin painemittarin, mistä voi arvioida kuormitusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.12.2011, 22:18
jaiksis jaiksis ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.06
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 82
Perusasetus

Joo siis välityksen kautta pyöritin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.05.2012, 20:06
Rune:n Avatar
Rune Rune ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.11.06
Sijainti: Posio
Viestit: 324
Perusasetus

Nostellaan


Pitäis alkaa rakenteleen volvoon hydrauli-mekaanista ja ois uudehko pumppu muttei tietoa sen enempää pumpusta

Eli halkomakoneen sähkömoottorin perästä lamborghini MLPD/l.220c ja 77 luku pyörimis-suunnan perässä. en löytäny netistä mitään speksejä tuotoista.

Onko pumpun liika tuotolla haittaa kun eikö venttiileillä voi säätää virtausta painetta? tietty venttiili kuristus nostaa lämpöä mutta jäähdytys sen mukaan? Tarkoituksena käyttää hydrauliikkaa vähän useampaan käyttöön kuin vinssi...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.05.2012, 22:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

On . Kone sammuu tyjjäkäynnillä liikkeet on liian äkäisiä,talvellla ilman kytkintä käyntiinlähtö ottaa lisää virtaa, vaatii sitä jäähdytystä, ja kunnon jäähdytytin maksaa kaiketi enemmän kuin sopiva pumppu, vaatii isompia osia eli käy monta kertaa kalliimmaksi, jos rakennat auran niin senkin sylinterit pitää olla isommat eli kalliimmat.

Mutta mene se käikäle kourassa johonkin hytikkapuljuun niiin siellä se sinulle tulkataan että mikä se on. Ja kysy samalla että käykö se moottoriksi niin pienellä mahiksellla se voi mennä sittenkin vielä käyttöön.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Vinssi mekaaninen isuzubj O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.09.2010 08:14
Myydään HJ:N MEKAANINEN VINSSI Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.08.2010 14:18
Myydään / Vaihdetaan Mekaaninen vinssi HJ-Toni O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 20.07.2010 19:01
Myyty hj mekaaninen vinssi akp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.07.2010 19:33
Mekaaninen vinssi hydrauliseks, onks tiatoo?? kaivaja Tekniikka & Jutustelu 29 05.03.2007 22:17


Sivu luotu: 11:46 (GMT +2).