Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2011, 21:41
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Noi vääntö/teho erot jakajan ja rivi pumpun välillä johtunee ennemminkin siitä et rivi on yleensä suora ruikussa ja jakaja esikammio koneissa
Etukammiokoneita en niin paljoa pidellyt. Kuorma-autojen ja työkoneiden suoraruiskuja olen enemmän räplännyt, töissä ja vapaa-aikana. Esim Valmetin traktorin koneet ovat olleet aina suoraruiskuja, vuodesta 1957.

Pumppuina niissä on ollut: Bosch vanha rivi, PAL import rivi, CAV minimec rivi, CAV jakaja, Bosch A rivi, Bosch MW rivi, Bosch P rivi, Stanadyne jakaja, Bosch VP30 sähköjakaja, Bosch VP44 sähköjakaja, Bosch VE jakaja. Bosch P-pumppua on ollut myös sähkösäätöisenä. Stanadynen jakajaan rakennettiin linnavuoressa sähköt kiinni, bossi sanoi ettei muuten toimi..! Mutta toimi kuitenkin.

Paras veto on saatu aina rivipumpuilla. Sekä myös paras käynnistyvyys, ja pumpun kestävyys. Jakajapumpun tuotto ei tahdo riittää tehokkaammissa moottoreissa. Esim Valmet 8950 (7.4 litraa/200hv) sai bossin P-pumpun. Stanadyne kun alkoi olemaan aivan äärirajoilla, eikä sillä päässyt päästöistä läpi.

Bosch VP44 sähköjakajoilla on päästy yli 300 hv tehoihin.

Pumpun aiheuttama melu vaikuttaa tietenkin myös nykyaikana. Kun isoa rivipumppua pyöritetään pumppupenkissä käyttökierroksilla, niin kyllä siinä haluaa kuulosuojaimia vieressä käyttää. Jakaja on paljon hiljaisempi. Se vaikuttaa moottorin tuottamaan meluun.

Pienemmän iskutilavuuden koneissa, kuten esim 5.9 cummins, jakajapumppujen tuotto riittää paremmin.

Mutta jos itte sekaantuisin cummins-dodgeen, niin ehdottomasti isolla Bosch P-pumpulla. Pekka-pumppu on se mikä tekee niitä vetoja koneeseen. Pari kesää sitten kävi yksi musta dodge verstaalla renkaita hakemassa. Ihmettelin vähän alla kulkevaa noin 4" pakoputkea. Lokasuojassa luki Gale Banks turbo-jotain, Kyselin siitä, ja pellin alta paljastui pään kokoinen ahdin, ja kunnon pekka-pumppu. Omistaja sanoi pannussa olevan noin 400 hv. Lähtiessä jäin tielle leijumaan 4 tuumaa paksu hiilitanko.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.12.2011, 00:06
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Erimieltä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Etukammiokoneita en niin paljoa pidellyt. Kuorma-autojen ja työkoneiden suoraruiskuja olen enemmän räplännyt, töissä ja vapaa-aikana. Esim Valmetin traktorin koneet ovat olleet aina suoraruiskuja, vuodesta 1957.

Pumppuina niissä on ollut: Bosch vanha rivi, PAL import rivi, CAV minimec rivi, CAV jakaja, Bosch A rivi, Bosch MW rivi, Bosch P rivi, Stanadyne jakaja, Bosch VP30 sähköjakaja, Bosch VP44 sähköjakaja, Bosch VE jakaja. Bosch P-pumppua on ollut myös sähkösäätöisenä. Stanadynen jakajaan rakennettiin linnavuoressa sähköt kiinni, bossi sanoi ettei muuten toimi..! Mutta toimi kuitenkin.

Paras veto on saatu aina rivipumpuilla. Sekä myös paras käynnistyvyys, ja pumpun kestävyys. Jakajapumpun tuotto ei tahdo riittää tehokkaammissa moottoreissa. Esim Valmet 8950 (7.4 litraa/200hv) sai bossin P-pumpun. Stanadyne kun alkoi olemaan aivan äärirajoilla, eikä sillä päässyt päästöistä läpi.

Bosch VP44 sähköjakajoilla on päästy yli 300 hv tehoihin.

Pumpun aiheuttama melu vaikuttaa tietenkin myös nykyaikana. Kun isoa rivipumppua pyöritetään pumppupenkissä käyttökierroksilla, niin kyllä siinä haluaa kuulosuojaimia vieressä käyttää. Jakaja on paljon hiljaisempi. Se vaikuttaa moottorin tuottamaan meluun.

Pienemmän iskutilavuuden koneissa, kuten esim 5.9 cummins, jakajapumppujen tuotto riittää paremmin.

Mutta jos itte sekaantuisin cummins-dodgeen, niin ehdottomasti isolla Bosch P-pumpulla. Pekka-pumppu on se mikä tekee niitä vetoja koneeseen. Pari kesää sitten kävi yksi musta dodge verstaalla renkaita hakemassa. Ihmettelin vähän alla kulkevaa noin 4" pakoputkea. Lokasuojassa luki Gale Banks turbo-jotain, Kyselin siitä, ja pellin alta paljastui pään kokoinen ahdin, ja kunnon pekka-pumppu. Omistaja sanoi pannussa olevan noin 400 hv. Lähtiessä jäin tielle leijumaan 4 tuumaa paksu hiilitanko.
Oon kyllä samoilla jäljillä mut sen verran oon erimieltä et jakaja pumppu ei rajoita tehoa muuten ku niin et isompaa jos ei riitä. Sama homma rivi pumpussa,jakaja pumppu vehkeissä suuttimille ei tehä mitään ku taas rivipumppuisten suuttimet on mitoitettu ko. pumpulle. Asiantuntijaa epäsuorasti lainatakseni esim. toyotan 2lt:n suuttimet riittää yli 300hv asti mut vakio 9mm jakaja pumppu ei. 12mm nestepäällä pumppu riittää n.250hv asti ja ylikin,edelleenkään ei suuttimille tehdä muuta kuin tarkistetaan et on hyvät. Jos ei ole ni mäntä sulaa. Raja tulee vastaan moottorin kestävyydessä ei pumpussa,isoissa jenkki koneissa voi jakaja pumppu sikäli rajoittaa et jos niitä ei oo tehty riittävän isoja,en tiijä kuinka isoja on. Ja sekin vaikuttaa et yleensä isot koneet on harva kierroksisia ja nehän on monesti ollu rivipumppuisia. Rivi ja jakaja pumput on jäämässä pois muutenkin kun common rail tekee tuloaa kaikkiin dieseleihin. Ylipäätään perinteisten dieselien virittämisessä on ongelmana päästöt. Vaikea on mekaanista pumppua ohjata niin tarkasti etteikö tuprauttelisi välillä. Ja kaikkihan tietää et se savutus ei itsessään oo merkki löylykoneesta vaan on lieve ilmiö. Ja ahtimen käytös sanelee pumpun säätöä paljon,omassa toyotassa on ongelma juurikin se et kun ahdin on tehty yli 200hv niinku pumppukin ni silti joutuu syöttöä pienentää ku ahdin ei millään herää niinku pumppu tarjoo tavaraa. Ja joo,ahdin spesialistilta jankkasin VNT ahtimesta ja tupla ahtimesta mut väitti kiven kovaan et ei vaan kannata,ei oo vastaavaa hyötyy. Se vähä hyöty matalilla kierroksilla saatavasta väännöstä kostautuu kestävyydessä,jos yläpäässä ei tarvis niin paljoo löyöyä ni sit ois helpompi juttu. Max. 250 hv 8venttiilisestä 2.4 litrasesta koneesta ei ole ihan tostavaan juttu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.12.2011, 06:09
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
jakaja pumppu vehkeissä suuttimille ei tehä mitään ku taas rivipumppuisten suuttimet on mitoitettu ko. pumpulle.
Valmetin koneissa on käytetty samoja suuttimia joissain rivi ja jakajapumppu koneissa. Keskinkertaisen jakajan koneen suutin käy melko lujalyöntiseen rivipumppu pannuun.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.12.2011, 03:06
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Pumppuina niissä on ollut: Bosch vanha rivi, PAL import rivi, CAV minimec rivi, CAV jakaja, Bosch A rivi, Bosch MW rivi, Bosch P rivi, Stanadyne jakaja, Bosch VP30 sähköjakaja, Bosch VP44 sähköjakaja, Bosch VE jakaja. Bosch P-pumppua on ollut myös sähkösäätöisenä
Onko Sims ollu vaan testikappaleena "joskus"..
Tein muuten ekan ja vikan Sims:n joka oli "muistaakseni" Valmetista ja ristus mikä painajainen se oli....

BJ-40 Yv postissa!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.12.2011, 06:05
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Onko Sims ollu vaan testikappaleena "joskus"..
Tein muuten ekan ja vikan Sims:n joka oli "muistaakseni" Valmetista ja ristus mikä painajainen se oli....

BJ-40 Yv postissa!!
Simmssi unohtu, meni tuossa CAV:n kanssa samassa kuormassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.12.2011, 08:58
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Paras veto on saatu aina rivipumpuilla. Sekä myös paras käynnistyvyys,
Sori jos takerrun pikkuasioihin, mutta eikös se just ole päinvastoin. Jakajalla parempi käynnistyvyys? Vai mitä tarkoitit paremmalla käynnistymisellä?

Mitä omia kokemuksia, niin jakaja käynnistyy aina avainta näyttämällä, mutta rivipumppua saa sahata. Vaikka puoli sekunttia, niin silti.

Esim. itellä kokemusta tullu rivipumpullisia vehkeitä:
MB 250TD, HJ60, Valmet 705 ja 6400, Dodge Ram 2gen, Unimog... Kaikkia pitäny sahata. Dodge käynnisty hieman nopeammin, ku paino vähän kaasua. Ja nämä siis kylmäkäynnistyksessä.

Kun taas jakaja pumpuilla olevat:
LJ70, HDJ80 ja Dodge Ram 1gen käynnistyy heti. Ei väliä onko kylmä vai lämmin.

Joku joskus taisi sanoa, että syy tähän, on että jakaja antaa valmiiksi "kaasua", ja sen takia käynnistyy heti kun kone pyörähtää...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.12.2011, 11:54
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Jakajalla parempi käynnistyvyys? Mitä omia kokemuksia, niin jakaja käynnistyy aina avainta näyttämällä, mutta rivipumppua saa sahata.
Esim. itellä kokemusta tullu rivipumpullisia vehkeitä:
HJ60
Siis auto jossa starttimoottori on vain 1/100sek toiminnassa??? Käsite "lähtee ku Toyota käyntiin"????
Eikä ole ollu jakapumpullista vaan rivipumppu aina...

Mutta jakajapumpussa saattaa piillä pieni etulyöntiasema, koska pumpun sisäinen paine korkeampi ja siirtopumppu integroitu samaan koteloon, jolloin polttoaine tulee HETI ruiskuille.
Mutta rivipumpussahan tuo käynnistysmäärä on ihan omaa luokkaansa vs jakajaan, mutta mihinkäs se rivipumpussa pääsis laskemaan, ellei pa-järjestelmässä ole vuotoa...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Joku joskus taisi sanoa, että syy tähän, on että jakaja antaa valmiiksi "kaasua", ja sen takia käynnistyy heti kun kone pyörähtää...
Joo, tavallaan antaa kaasua, kun kaasuvipu menee max asentoon ja säädin ei rajoita mitenkään ruiskutusmäärää. Eli käynnistysmäärä saattaa olla jopa viisinkertainen maksisyöttöön nähden...
Tästä muuten johtuu tuo moottoreiden "yskäisy" mustaa nokea kun menee kierrokset alle 200rpm, tällöin säädin "avaa" käynnistyspiirin uudelleen.

Tarkennukseksi vielä, normaalisti moottori käy tyhjäkäyntiä n. 800rpm ja ruiskutuspaine on n. 300-500bar. Käynnistettäessä moottori pyörii 150-250rpm ja ruiskutuspaine pitää olla yli 500bar...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.12.2011, 14:41
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Cool

omakohtaisia kokemuksia....


...suurin syy rivipumpun käyttöön taitaapi olla se että niistä riittää yläpäähän paremmin/tarkemmin koska jokaiselle pytylle oma elementti ?!?Mutta jakajan suurin ongelma taitaa olla se että se ei kestä kierroksia isolla elementillä.Eipä silti edellisessä 6,6L valtrassa oli cumssista lähtösin oleva jakaja bosch mikä oli säädetty pikkasen päälle 300hv:hen.Nykyiseen 7,4L valtraan on tallin lattialla odottamassa Bosch P7xxx alias (iso Pekka).Syötöt säädetty alateho 170cc/210cc ylä. Kyllä tuostakin se +300hv pitäis irrota...kunhan vielä hyrrän ja suuttimet vaihaa isompiin.Kyseessä ei ole mikään piha lelu vaan isoa hakkuria roka auki pyörittävä piikkilangan kiristäjä eli 8950ht.Kaveri piirissä huomattua dataa:rivipumppu lähes savuton n.350hv.vastaavasti jakaja bossin savutus meinaa alkaa jo jossain 250hv:n tienoilla.ja jakaja pumpulla olevat moottorit yli kuumenee herkemmin kuin rivi.Johtuneeko siitä että ruikun ajan kohta ei ole enään niin tarkka +2000rpm??! Ja jakaja nostaa ahtoja turhaan "liian" korkealle.eli jos suunilleen samoilla kuutioilla oleva jakaja ja rivi ovat oleet samassa koneessa niin jakajalla on saattanut olla 0,6-0,9bar enemmän ahtoo kuin rivissä mutta kumminkin niin että rivistä irtoo 20-30hv enemmän puhumattakaan väännöstä.

....Ja lopuksi pullingia harrastaneen serkku pojan sanoja lainaten:Se joka väittää että rivipumppu ei väännä alhaalta ,ei vaan osaa säätää sitä oikein...

Viimeksi muokannut Maajussi : 15.12.2011 14:45
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.12.2011, 18:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Sori jos takerrun pikkuasioihin, mutta eikös se just ole päinvastoin. Jakajalla parempi käynnistyvyys? Vai mitä tarkoitit paremmalla käynnistymisellä?
Tarkoitan ihan sitä, että avainta vääntämällä/nappia painamalla lähtee nopeammin käyntiin.

Meillä on aina rivipumpulliset lähteneet hyvin käymään, jos vaan akuissa on jotain eloa. Valmet, leukku-sisu, MB 1619. Jakajapumput ei niin hyvin, renault-saviem, VW LT perkins, pajero... Ja ex-työpaikalla oli sama peli kuorma-autojen, trukkien, pyöräkoneiden yms kanssa.

Valmet moottoreissa käytettiin joskus jakajapumpullisissa isompaa starttimoottoria, kuin rivipumpullisissa. Ja jakajapumpullisiin leikkuupuimureihin (sampo-rosenlew) laitettiin thermo-startit kun eivät lähteneet talvella käyntiin puimuritehtaan pihassa. Bossin rivipumpulla lähti käyntiin ilman mitään lämmityksiä. Rivipumpullinen valmet on iästä riippumatta hyvä käynnistymään pakkasessa. Jos näin ei ole, niin jossain on vikaa.

Mikki sen sanoi, rivipumppu antaa kunnolla tavaraa startatessa. Ja pakkosyötöllä saa vielä lisää. Vanhoissa sisuissa kuski laittoi joskus apumiehen keikkumaan konekopan viereen, lokasuojan päälle. Toinen käsi ojakepissä, ja toinen pakkosyötön napilla. Antoi lisää ruokaa, mutta pumpun ajoitus aikaistui samalla. Ei siitä enempää tehoa tainnut tulla, mutta sai lisää savua ja apupojan hengenvaaraan.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maajussi Näytä viesti
...suurin syy rivipumpun käyttöön taitaapi olla se että niistä riittää yläpäähän paremmin/tarkemmin koska jokaiselle pytylle oma elementti ?!?Mutta jakajan suurin ongelma taitaa olla se että se ei kestä kierroksia isolla elementillä.Eipä silti edellisessä 6,6L valtrassa oli cumssista lähtösin oleva jakaja bosch mikä oli säädetty pikkasen päälle 300hv:hen.Nykyiseen 7,4L valtraan on tallin lattialla odottamassa Bosch P7xxx alias (iso Pekka).Syötöt säädetty alateho 170cc/210cc ylä. Kyllä tuostakin se +300hv pitäis irrota...kunhan vielä hyrrän ja suuttimet vaihaa isompiin.Kyseessä ei ole mikään piha lelu vaan isoa hakkuria roka auki pyörittävä piikkilangan kiristäjä eli 8950ht.Kaveri piirissä huomattua dataa:rivipumppu lähes savuton n.350hv.vastaavasti jakaja bossin savutus meinaa alkaa jo jossain 250hv:n tienoilla.ja jakaja pumpulla olevat moottorit yli kuumenee herkemmin kuin rivi.Johtuneeko siitä että ruikun ajan kohta ei ole enään niin tarkka +2000rpm??! Ja jakaja nostaa ahtoja turhaan "liian" korkealle.eli jos suunilleen samoilla kuutioilla oleva jakaja ja rivi ovat oleet samassa koneessa niin jakajalla on saattanut olla 0,6-0,9bar enemmän ahtoo kuin rivissä mutta kumminkin niin että rivistä irtoo 20-30hv enemmän puhumattakaan väännöstä.

....Ja lopuksi pullingia harrastaneen serkku pojan sanoja lainaten:Se joka väittää että rivipumppu ei väännä alhaalta ,ei vaan osaa säätää sitä oikein...
Kun jakajapumpulla lisää syöttöä, niin ruiskutus aika venyy helposti liian pitkäksi. Tämä lisää koneen lämpökuormaa. Rivipumppu antaa nopeasti kunnolla ainetta, ja lämmöt pysyy kurissa.

Joskus katselin vieressä, kun noin 130-140 hv stanadyne pumppu koneesta ruuvattiin reipas 200 hv koekäytössä. Ihan vaan koemielessä. Pakosarja oli (normaali valaistuksessa!!) oranssi, ja ahdin keltainen. Rivipumpulla samoilla tehoilla pakosarja olisi musta, ja ahdin tumman punainen. Oli tuossa koneessa toki ahdinkin vähän pieni, mutta pumpusta loppui tuotto täysin.

Rivipumppu tuli henkilöauto käyttöön 30-luvulla, ja jakajapumppu 60-70-luvulla?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.12.2011, 19:10
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.247
Perusasetus

Lainaus:
Meillä on aina rivipumpulliset lähteneet hyvin käymään, jos vaan akuissa on jotain eloa. Valmet, leukku-sisu, MB 1619. Jakajapumput ei niin hyvin, renault-saviem, VW LT perkins, pajero... Ja ex-työpaikalla oli sama peli kuorma-autojen, trukkien, pyöräkoneiden yms kanssa.
Lainaus:
Esim. itellä kokemusta tullu rivipumpullisia vehkeitä:
MB 250TD, HJ60, Valmet 705 ja 6400, Dodge Ram 2gen, Unimog... Kaikkia pitäny sahata. Dodge käynnisty hieman nopeammin, ku paino vähän kaasua. Ja nämä siis kylmäkäynnistyksessä.

Kun taas jakaja pumpuilla olevat:
LJ70, HDJ80 ja Dodge Ram 1gen käynnistyy heti. Ei väliä onko kylmä vai lämmin.
Ja mites näissä esimerkeissä menee nuo etukammio vs. suoraruisku hommat.??? Plus päästö/puristussuhteet??

Ainakin sirkkaliisan 612 ja olikos se ny euro 1 valmetti ei kyllä oo mikään hyvä käynnistymään pakkasesta. Tai on jos se on lohkossa koko yön.

Muutenkin meillä oli eellisessä firmassa joku 90 luvun scania mikä oli joku aikainen euro versio ja se piti pitää joko lohkossa tai laittaa webastolla lämpöiseksi jo 15 asteen pakkasessa, muuten ei lähteny tulille oikein mitenkään. Nii ja rivipumppu vehe. Ja niin kierroskone kuin olla ja osaa, jokseeenkin samanlainen kuin tuo 171 sirkkaliisakin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.12.2011, 19:52
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Tarkoitan ihan sitä, että avainta vääntämällä/nappia painamalla lähtee nopeammin käyntiin.

Mikki sen sanoi, rivipumppu antaa kunnolla tavaraa startatessa.
Eikös Mikki just tarkottanu jakajapumppua, et antaa startatessa lisää kakkua...?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja mites näissä esimerkeissä menee nuo etukammio vs. suoraruisku hommat.??? Plus päästö/puristussuhteet??

Ainakin sirkkaliisan 612 ja olikos se ny euro 1 valmetti ei kyllä oo mikään hyvä käynnistymään pakkasesta. Tai on jos se on lohkossa koko yön.

Muutenkin meillä oli eellisessä firmassa joku 90 luvun scania mikä oli joku aikainen euro versio ja se piti pitää joko lohkossa tai laittaa webastolla lämpöiseksi jo 15 asteen pakkasessa, muuten ei lähteny tulille oikein mitenkään. Nii ja rivipumppu vehe. Ja niin kierroskone kuin olla ja osaa, jokseeenkin samanlainen kuin tuo 171 sirkkaliisakin.
Joo, on niissäki eroja, en mä sitä sano. Oma kokemus silti on, että jakaja lähtee paremmin käyntii. Helppo vielä verrata noita kumminsseja, kun on periaatteessa sama kone.

705 saa oikee sahata kun kelit kylmenee, saati sit 702... Mut niistä kumpikaa enää mitää uusia oo.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.12.2011, 19:59
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Eikös Mikki just tarkottanu jakajapumppua, et antaa startatessa lisää kakkua...?
Juu, mutta:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Mutta rivipumpussahan tuo käynnistysmäärä on ihan omaa luokkaansa vs jakajaan,
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.12.2011, 20:04
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Juu, mutta:
Aivan...

Mut silti yksikää omista rivipumpuista ei oo lähteny niin hyvin/nopeesti käyntii ku noi jakajat.

En tiedä mistä johtuu, ja aika sama, kunha käynnistyy ja kuljettaa paikasta toisee.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"

Viimeksi muokannut kippo86 : 15.12.2011 20:08
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.12.2011, 20:13
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Omia havaintoja, aikanaan työvehkeissä, täysrempattu valmetin 611 Minimecin pumpulla,pakkasta 25 pykälää ja thermostart poistettu vuotavana. Ehti pyörähtää ainakin melkein kierroksen ennen kuin pamahti käymään. Toinen tapaus sitten 411, boschin pumpulla oli huonompi lähtemään, lähti kylmänä pytty kerrallaan käymään. Kun oli kolme mukana niin ei tarvinnut enää startilla auttaa. Mutta kylmää sai olla lähelle 30 astetta.
Perkinssit jakajalla on yleensä olleet noissa työkaluissa heikoiten lähteviä, 20 astetta oli liikaa jokaiselle, ja Catin pumpparikone paras, niin kylmää ei ollut ikinä etteikö lähtenyt jos oli virtaa patterissa pyöräyttää konetta kunnolla.

Ja ennen kun kukaan alkaa siunailla käyttöä niin kokemukset on kerätty webaston, eberin tai ardicin kieltäydyttyä yhteistyöstä.

Oma lumikone Zetor 6945 (Tsekkoslovakianseisoja ) on sitten ihan eri maata, jos moottorin lämpö on alle 60 astetta niin saa sahata vaikka olisi pakkosyöttö päällä. Tosin pumppu on alkuperäinen ja koskematon Autopal (Boschin kopio) ja suuttimet taitaa kanssa olla alkuperäisessä kuosissa... Tosin sitten ihan samalla lailla lähtee 10 asteen pakkasestakin.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
diesel, palaminen, polttoaineet, suuttimet, virittäminen


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Diesel v8:sit. opelman Tekniikka & Jutustelu 34 27.05.2011 09:21
Ostetaan Toyota Lancruiser 3B sylinterikannen etukammio Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 28.11.2008 17:14
CJ7 Diesel blomi Tekniikka & Jutustelu 12 20.12.2007 18:34
m: 6.2 diesel jeepwillys O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.10.2007 18:44
suoraruisku läjä!!! toyota4x4 Chit-Chat 10 25.02.2007 15:07


Sivu luotu: 17:00 (GMT +2).