![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Miksi ei siis ajovoimanulosottoon voi laittaa pumppua?? Koskaan hydrauliikalla ei saada hyötysuhteeksi 100% Eli pumpun pitää pyöriä että saadaan painetta joka tekee liikkeen... Jos pumppu lähtee pyörimään vasta kun muut pyörät jo luistaa niin ei taida oikeen auttaa mitään. Ja tämähän pitää tehdä oikeasti muuttuvatilavuuksisella pumpulla ja kuormantuntevalla järjestelmällä. Ja se suunnan vaihto hoidetaan pienellä sähkökatkaisialla joka kääntää suunnan eteen tai taakse. Voidaan hoitaa vaihdekepin yhteyteen. Ei siis tarvita ylimääräisiä vipuja. Ja järjestelmä vetää vaan kun nopeus on alle laskennallisen toiminnan. Sen nopeemmalla se jarruttaa jollei kytke vetoa pois. Ja moottorissa täytyy olla joko jousikuormalla tai hydrauli paineella toimiva mäntien vapautus..... Hydrauliikkaa tuntemattoman on vaikea äkkiä miettiä näitä, ja vaikka sen kanssa pelaa päivittäin, niin tulee silti välillä eteen juttuja mitä pitää oikeesti miettiä. Erillaisia venttiileitä ja painepiirejä menee ristiin ja rastiin. Välillä joutuu miettimään että mitä on jonkun asentajan päässä liikkunut kun koittaa etsiä oikeeta painelinjaa joihinkin lisä laitteisiin.... Vaikka kaivinkoneita asentaa ammattilaiset, nekin ottaa välillä paineen paikasta josta ei saada kokoajan riittävää virtausta. Lohkot täytyy saada tarpeeksi isoiksi, vaikka karasta menis 100l/min läpi, voi lohkon nippa rajoittaa litrat alle 80.......... Ja sitten ihmetellään kun vauhti ei riitä. Aina paine ei ole tärkee näissä, vaan litrojen ja paineen yhteis tuotto. Ja paluu pitää olla aina kunnossa, mahdollisimman vapaa......
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jahas, offipalstaa lukee ristiin nuhvi.nettiläiset joten turha piiloutua.
Kone johon nelivetoa suunnitellaan on 34 hevosvoimainen BMC dieselillä pyörivä 1800 kg painava Nuffield 3DL vuosimallia 1960. Ajovoimanottoa ei ole, eikä tällä hetkellä koko voimanottoakaan kun albert nussi on sen varastanut... Traktori ei tule työkäyttöön, vaan tapahtumamaskotiksi, ja nelivetoa tarvitaan vain vaihteilla 1-2 eli nopeuksilla 0,8-4 km/h. Saisi olla sen verran potkua, että kun nelikon tuolloin kytkee niin etuset sutivat. Nuffi on varsin takapainoinen (n. 65/35) joten keula on kevyt ja etuset sutivat kohtuuhelpolla. Ajatuksena, että kun nelivetoa tarvitaan esim. jossain 10-15 minuutin näytöksessä niin vetäistään napalukoista veto päälle ja hihnapyörän käyttövivusta pumppu päälle. Kun halutaan voimaa välitettäväksi etuperään pannaan ykkönen tai kakkonen silmään, lasketaan työkone ja vedetään vivusta tai painetaan sähkönappia jostain (mikäli budjetista löytyy sähkölohkon mentävä aukko). Jotain pitää keksiä ylityöntöä estämään, eli takaisku tms. painepuolelle (päästää öljyä väliin, ettei tule alipainetta) ja sitten isot shokit jos etuperä meinaakin mennä liian kovaa kyytiä. Siinäpähän isännät ihmettelevät "jotta julma on peli" Hifistelemään ei aleta a) budjetin b) koneen rautaisen luonteen takia. Muttamutta, kestääkö etuperät tuollaista, mistä löytyy manu-lukot, sopivat ja sopivan hintaiset komponentit? Siksi en masinisteilta kysynyt, kun minusta siellä ei ole offipuolen akselistoihin välttämättä niin laaja-alaista tietämystä ja toisekseen ajattelin jos joku on offipuolella väsännyt vastaavan ryömyrin autostaan? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos johonkin harrastenuhviin joku suunnittelee vetävää etuakselia niin on aika turhaa suunnitella mitään muuttuvatilavuuksisia pumppuja tai moottoreita sinne karkaa budjetti vuortentaa ja äkkiä. Vaan takaisin siihen ajovoimanottoon. Eli sinne voimanottoon pistetään joku sopivankokoinen vaikka mäntäpumppu/moottori jota voi pyörittää molempiin suuntiin se mitoitukseltaan semmoiseksi että etupyörät pyörii n.10% nopeemmin kuin takapyörät, sillä saa niihinkin vähän vetoa. Kytketään yksinkertaisesti hullunkiertoon ja ilmataan huolellisesti ja jos systeemi vaatii niin voihan siihen laittaa vaikka pienen paineakun tasaamaan lämmön vaihteluita, ja tietysti letkujen väliin varoventtiilit. En siis pysty menemään takuuseen että kyseisnen systeemi toimii koska en oo tuommosta vielä värkänny, mutta öljy kyllä juoksee aina sinnepäin mihin se milloinkin sattuu pääsemään eli joko toimii tai sitten ei. Koska kyseessä ei taida olla 24/7/363 käytössä oleva tuotanto kone niin osienkaan ei tarvi olla siten mitoitettuja eikä välttämättä uusia. Ja mitä myyjiin tulee niin tosiaan pienellä kokemuksella aiheesta voi sanoa että itse pitää olla tietää mitä on tekemässä ja mitä osia siihen tarvii, myyjät on myyjiä eikä välttämättä suunnittelijoita.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ainut mikä itellä tulee mieleen jos ois ottanu ajovoiman otosta ni ei voi ruovitella etuvedolla, eikä tarvii mitään muutuvatilavuus pumppuja ku perinteinen ratas pumppu.
niinhän nuo viisaat hydrauli asiantuntiat sanoo ettei rataspumppu kestä 7200rpm:ää eikä kestänykkää ku seitsemän vuotta eli oikeassa olivat ei kestäny, ja säiliön pitäs olla jotai 400litraa muttei ole ku 5l eikä lämpiä. eli nää hetkittäiset käytöt ei vaadi ihan oppikirjojen mukaan mennä. ja jos tulee hihnavetonen ni helppo puljailla nopeus kohalleen ja suunnan vaihtoon pakkivalolta tieto sähköventtiilille ainut ongelma on jos käytetään useampaa vaihdetta sillon yks vaihtoehto vois olla virtauksen jakoventtiili jonka ylituotto otetaan käyttöön kakkos vaihteella. ja ei herneitä nenään nää on vaan mun mielipiteitä tällee äkkiä ajateltuna
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Ostetaan 12v perälaudan hydraulimoottori | jakke ja sepi | O/M/V Muut | 3 | 19.08.2011 22:19 |
Ostetaan LJ-70 etuperään välitykset | Pehdon Paroni | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 02.02.2011 18:20 |
OStettu: Hydraulimoottori | Taisto | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 21.09.2006 08:02 |
M:Hydraulimoottori | bj45lava | O/M/V Muut | 5 | 25.02.2006 23:11 |
o: Lj etuperään välitys. | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 25.02.2006 18:37 |