![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Hyvä kirjoitus dieseltekniikasta. Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä ![]() Jonkinlainen lauhdutin löytyy höyrykoneen tai höyryturbiinin perästä, jos kaasumaisessa muodossa oleva vesi halutan talteen ja uudestaan kattilaan kiehutettavaksi. Polttomoottoreissa ei öljynlauhduttimia ole näkynyt, eli samaa mieltä.
__________________
Jukka |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos! juuri tällästä selkeetä tietoo on kyllä mukava lukee oppiikin jotain
![]() onko tollaset suoraruiskun viritys suuttimet teetettävissä vai hyödynnetäänkö aina jotain valmiitä kärkiä, vai vaihtuuko aina koko suutin runkoineen? ja mitähän tulee maksamaan tuollaiset kun oletetaan että suuttimien puolesta otetaan "kaikki irti" ? ja ja miten sitte kun esimerkiks cumminssii on jakajapumpulla ja rivupumpulla molemmista saadaan tehoa mutta mitä eroa on suunnilleen saman tehoisissa kokoonpanoissa tuleeko voima jakajapumpulla jotenkin alempana mutta jää kesken ylhäällä tosin suoraruiskua ei niin paljon voida kierrättää ? voiku mustaki tulis isona pumppu guru ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja tietenkin rivipumpun viritys potentiaali on jakajaa parempi.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla ollu kummankin lajin edustajia yksi kappale, nykyinen edustaa ensimmäistä sukupolvea Dodgen ja Cumminssin yhteisestä taipaleesta. Molemmat Dodge Ramit on/oli kokolailla samalla viritysasteella, saman kokoluokan ahdin jne... Tässä nykyisessä on vain vakio jakajaa ruuvattu niin paljon kuin tyhjäkäynti antaa myöten, ahtopaineet 2bar ja tehoa takafillarilla 302hv/+1000Nm. Nyyttoneita ei saanu penkissä enempää pihalle, mutta jotain kertoo kun 900Nm meni rikki jo 1600r/min... ![]() VAstaavasti edellinen kokoonpano oli rivipumpulla, joka oli aika tapissa, mitä nyt kotikonstain pysty tekee... Fuel plate ja suuttimet vaihettu, muuten vakio. Tässä ahtopaineet ylsi muistaakseni yli kahteen bar(tämän voi eräs palstalainen tarkentaa). Tällä kokoonpanolla siitä irtosi pyörätehoa 314hv/+1200Nm. Molemmat kovalla askilla, ja saman kokoisilla renkuloilla... Tuon nykyisen tehomittauksen jälkeen on vielä vaihdettu gone over-jousi, eli tehot on saattanu jopa nousta hieman... Tämä siis vertailuna Cumminssin osalta, että ei niissä ainakaan suuria eroja ole noin kotikonstein. Mutta tietysti bullinkimiehet on tohon ykköskoppaseenkin vaihtanu rivipumppuja tilalle, koska niissä on tosiaan enemmän potentiaalia, kun aletaa oikeesti ottamaa hevosia pihalle. En tiedä vastasiko kenenkään kysymykseen, mutta tulipahan kerrottua omia kokemuksia...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Gone over jousi ?
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Jakaja/riviLainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mites noiden koneiden lämmöt pitkissä vedätyksissä?
Olen käsittänyt ja mututuntumalla muutenkinkokenut että esikammiodiiselit taitaa lämmetä huomattavasti enempi. Esmes vene käyttöön olisko suorasuihku parempi? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja kyllä omassa bertassa on nimenomaan lämmöt ongelmana jos joutuu pitkään menemään täysillä tehoilla... ...Mutta jos systeemi on suunniteltu 90.:lle kaakille ja sieltä se 130 otetaan ulos niin onko tuo ihmekkään.Varsinkaan kun noilla vuosilla alkaa varmaan sitä kyönää olemaan jäähytys systeemi täynänsä. Vielä lopuksi että meikäläisellä on bertassa DN90 suuttimet DN80 sijaan jotka minulle myytiin isompina ja niillä on jo kohta 150tkm ajettu. Ilmeiseti tuurilla on osunu vielä semmoiseen haarukkaan ettei suihu osu sinne kammion seinämille... Pitää varmaan joskus taas kaivaa vanhat kirjat esiin ja kertailla hieman juttuja.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ei oo suoraruisku kiva venekäytössä. Riippuu toki täysin veneestä, mut esikammiossa on paljon miellyttävämpi käyntiääni jonka saa vaimennettua helpommin kun suoraruiskun äänen. Ainakin puurunkosessa paatissa suoraruiskun mekkala oli todella ikävä.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pumppuina niissä on ollut: Bosch vanha rivi, PAL import rivi, CAV minimec rivi, CAV jakaja, Bosch A rivi, Bosch MW rivi, Bosch P rivi, Stanadyne jakaja, Bosch VP30 sähköjakaja, Bosch VP44 sähköjakaja, Bosch VE jakaja. Bosch P-pumppua on ollut myös sähkösäätöisenä. Stanadynen jakajaan rakennettiin linnavuoressa sähköt kiinni, bossi sanoi ettei muuten toimi..! Mutta toimi kuitenkin. ![]() Paras veto on saatu aina rivipumpuilla. Sekä myös paras käynnistyvyys, ja pumpun kestävyys. Jakajapumpun tuotto ei tahdo riittää tehokkaammissa moottoreissa. Esim Valmet 8950 (7.4 litraa/200hv) sai bossin P-pumpun. Stanadyne kun alkoi olemaan aivan äärirajoilla, eikä sillä päässyt päästöistä läpi. Bosch VP44 sähköjakajoilla on päästy yli 300 hv tehoihin. Pumpun aiheuttama melu vaikuttaa tietenkin myös nykyaikana. Kun isoa rivipumppua pyöritetään pumppupenkissä käyttökierroksilla, niin kyllä siinä haluaa kuulosuojaimia vieressä käyttää. Jakaja on paljon hiljaisempi. Se vaikuttaa moottorin tuottamaan meluun. Pienemmän iskutilavuuden koneissa, kuten esim 5.9 cummins, jakajapumppujen tuotto riittää paremmin. Mutta jos itte sekaantuisin cummins-dodgeen, niin ehdottomasti isolla Bosch P-pumpulla. Pekka-pumppu on se mikä tekee niitä vetoja koneeseen. ![]() ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
|||
|
|||
![]() Erimieltä.Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Valmetin koneissa on käytetty samoja suuttimia joissain rivi ja jakajapumppu koneissa. Keskinkertaisen jakajan koneen suutin käy melko lujalyöntiseen rivipumppu pannuun.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tein muuten ekan ja vikan Sims:n joka oli "muistaakseni" Valmetista ja ristus mikä painajainen se oli.... BJ-40 Yv postissa!! ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä omia kokemuksia, niin jakaja käynnistyy aina avainta näyttämällä, mutta rivipumppua saa sahata. Vaikka puoli sekunttia, niin silti. Esim. itellä kokemusta tullu rivipumpullisia vehkeitä: MB 250TD, HJ60, Valmet 705 ja 6400, Dodge Ram 2gen, Unimog... Kaikkia pitäny sahata. Dodge käynnisty hieman nopeammin, ku paino vähän kaasua. Ja nämä siis kylmäkäynnistyksessä. Kun taas jakaja pumpuilla olevat: LJ70, HDJ80 ja Dodge Ram 1gen käynnistyy heti. Ei väliä onko kylmä vai lämmin. Joku joskus taisi sanoa, että syy tähän, on että jakaja antaa valmiiksi "kaasua", ja sen takia käynnistyy heti kun kone pyörähtää...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikä ole ollu jakapumpullista vaan rivipumppu aina... ![]() ![]() ![]() Mutta jakajapumpussa saattaa piillä pieni etulyöntiasema, koska pumpun sisäinen paine korkeampi ja siirtopumppu integroitu samaan koteloon, jolloin polttoaine tulee HETI ruiskuille. Mutta rivipumpussahan tuo käynnistysmäärä on ihan omaa luokkaansa vs jakajaan, mutta mihinkäs se rivipumpussa pääsis laskemaan, ellei pa-järjestelmässä ole vuotoa... ![]() ![]() ![]() ![]() Lainaus:
Tästä muuten johtuu tuo moottoreiden "yskäisy" mustaa nokea kun menee kierrokset alle 200rpm, tällöin säädin "avaa" käynnistyspiirin uudelleen. Tarkennukseksi vielä, normaalisti moottori käy tyhjäkäyntiä n. 800rpm ja ruiskutuspaine on n. 300-500bar. Käynnistettäessä moottori pyörii 150-250rpm ja ruiskutuspaine pitää olla yli 500bar... ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Meillä on aina rivipumpulliset lähteneet hyvin käymään, jos vaan akuissa on jotain eloa. Valmet, leukku-sisu, MB 1619. Jakajapumput ei niin hyvin, renault-saviem, VW LT perkins, pajero... Ja ex-työpaikalla oli sama peli kuorma-autojen, trukkien, pyöräkoneiden yms kanssa. Valmet moottoreissa käytettiin joskus jakajapumpullisissa isompaa starttimoottoria, kuin rivipumpullisissa. Ja jakajapumpullisiin leikkuupuimureihin (sampo-rosenlew) laitettiin thermo-startit kun eivät lähteneet talvella käyntiin puimuritehtaan pihassa. ![]() ![]() Mikki sen sanoi, rivipumppu antaa kunnolla tavaraa startatessa. Ja pakkosyötöllä saa vielä lisää. Vanhoissa sisuissa kuski laittoi joskus apumiehen keikkumaan konekopan viereen, lokasuojan päälle. Toinen käsi ojakepissä, ja toinen pakkosyötön napilla. Antoi lisää ruokaa, mutta pumpun ajoitus aikaistui samalla. Ei siitä enempää tehoa tainnut tulla, mutta sai lisää savua ja apupojan hengenvaaraan. ![]() Lainaus:
Joskus katselin vieressä, kun noin 130-140 hv stanadyne pumppu koneesta ruuvattiin reipas 200 hv koekäytössä. Ihan vaan koemielessä. Pakosarja oli (normaali valaistuksessa!!) oranssi, ja ahdin keltainen. ![]() Rivipumppu tuli henkilöauto käyttöön 30-luvulla, ja jakajapumppu 60-70-luvulla?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta kärki vaihtoon, kun tekee itte. Ja muille kun tekee, niin ostaa valmiit kaupasta, niin pääsee takuuasioissa pälkähästä... Esim BMW rassaajat ostaa innokkaasti 320d koneeseen Audin suuttimia, kun on yks reikä enemmän, mutta kokonais pinta-alaa vähemmän, joten paineet nousee ja sumu tihenee, eli palaa paremmin! ja vääntö lisääntyy välittömästi!!! No ei tässä guruja olla, on tullu vaan opiskeltua ja sitte rassailtua nuita romuja henkensä pitimiksi... Omalta kannalta guru on se kun ei osaa mitään, mutta tietää kaiken??? ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
![]() |
Luokat |
diesel, palaminen, polttoaineet, suuttimet, virittäminen |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Diesel v8:sit. | opelman | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 27.05.2011 09:21 |
Ostetaan Toyota Lancruiser 3B sylinterikannen etukammio | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.11.2008 17:14 |
CJ7 Diesel | blomi | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 20.12.2007 18:34 |
m: 6.2 diesel | jeepwillys | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.10.2007 18:44 |
suoraruisku läjä!!! | toyota4x4 | Chit-Chat | 10 | 25.02.2007 15:07 |