Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.10.2011, 12:28
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusulehto Näytä viesti
Toi olis kyllä hyvä idea että olis joku miedompi luokka mihin vois osallistuu punakilpi autolla. Kun ei oo köyhällä vara pitää montaa autoo kilpien välissä
Jos haluttaisiin oikeesti miedompi luokka missä pääsisi halvemmalla niin silloin se olisi tarkoin määritelty auton varusteiden osalta esim:
Ei akselilukkoja
Vai yksi vinssi ja sekin edessä
Salkkutalja tms.sallittu
Renkaat max.31"
Kahden henkilön teamit


Helpoin halpa luokka olisi varmasti Suzukiluokka.
Orggis suzuki 410/413
Renkaat max.lain sallima...muistaakseni 30"9,5/15
Avoimet perät(ei lukkoja)
1vinssi tai pelkästään lifti
Jousitus +51mm/2"
2henkilön teamit
Katsastettu ja renkaat otteessa sekä muut muutokset mm.jousitus.

Joskus takavuosinahan oli muistaakseni Suzukiluokka trialissa vai ajoivatko ne peräti omaa sarjaa,joku muistaa varmasti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.10.2011, 13:29
Haukku:n Avatar
Haukku Haukku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.02.09
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 12
Perusasetus

18h
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.10.2011, 14:08
njp_racing njp_racing ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Lahti
Viestit: 51
Perusasetus

Halpa-miedompi luokka syntyy, kun säännöt tehdään niin että

A) potentiaalisia autoja on jo valmiina mahdollisimman paljon

ja

B) autoihin tarvitsee lisätä mahdollisimman vähän tai niistä tarvitsee poistaa mahdollisimman vähän

Esim. (niitten surkeitten vakio-kitka) lukkojen kieltäminen/poistattaminen sulkee enemmän autoja ulkopuolelle, kuin niiden salliminen: Hiluxit, HJt, pickup Nissanit, Pajerot, Jeepit, jne. Montaako maasturia on edes myyty ilmaan mitään lukkoja, kummallakaan akselilla? "Lukollisia" on varmasti enemmän, näin ainakin uskoisin.

Ja uskon myös, ettei monikaan rupea mahdollisen halpisluokan takia POISTAMAAN lukkoa safariautosta. Poistaminenkin on usein kustannus, ja hullua sellaisesta downgradesta olisi maksaa.

Punakilpisyys on myöskin kaksipiippuinen juttu: äkkiä siellä viivalla onkin sitten kaikenlaisia lyhennyttyjä koreja, akseliswappeja ja renkaita, joita ei ole leimattu eikä välttämättä saakaan leimattua. Siinä onkin sitten väittely, mitkä muutokset on leimattavissa ja mitkä ei. Sellaisella plaanataan sitten pitkin puiden kylkiä, ja toisaalla toinen yrittää pitää katsastetun käyttiksen kyljet edes joten kuten suorassa.

Se nyt lienee kaikille selvää, että mitä enemmän vapauksia tai porsaanreikiä säännöissä on, sitä enemmän niitä myös käytetään. Punakilpisyys tarjoaa houkutuksen käyttää ratkaisuja, joita ei leimalla kelpuuteta. Jos punakilpisten kannattajat tarjoavat jonkin toimivan käytännön tämän välttämiseksi (tavalla, joka on selkeä todeta ilman lakikirjaa), niin siinä tapauksessa voisin myös kannattaa punakilpisten sallimista. Tällaisenaan (=ilman mitään) se ei kuulosta toimivalta ratkaisulta. Mm. sallitun rengaskoon määrittäminen olisi vaikeaa tai mahdotonta, ellei mentäisi johonkin autosta ja leimasta riippumattomaan maksimikokoon.

Suzuki-luokka-ajatusta koskee sama kuin ylempänä kirjoitin: tekemällä säännöt niin, että mahdollisimman suuri määrä autoja (eri merkkejä, Suzukit mukaan lukien) menee niihin, sitä suurempi on osallistujapotentiaali. Jos ei omista Suzukia, se pitäisi käydä erikseen ostamassa -se siitä halpuudesta ja matalasta osallistumiskynnyksestä.

Katsastettu auto (merkistä riippumatta + punakilpisten ehdotuksia odotellessa), yhdellä tai nollalla vinssillä, nykysäännön mukaan leimalle kelpaavilla renkailla (käytännössä sulkee isoimmat koot pois). Panssarit, snorkkelit, yms, ne kelpaavat leimalle (eivätkä haittaa auton normaalikäyttöä), eli ne kävisivät. Snorkkeli ei kuitenkaan olisi tarpeellinen, koska uittorasteja ei olisi ->eli sen paikallaanolosta ei myöskään saisi mitään lisähyötyä snorkkelittomaan nähden.

Tähän rajaukseen sopivia autoja löytyy PALJON.

Viimeksi muokannut njp_racing : 26.10.2011 17:20
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.10.2011, 16:08
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja njp_racing Näytä viesti
Halpa-miedompi luokka syntyy, kun säännöt tehdään niin että

A) potentiaalisia autoja on jo valmiina mahdollisimman paljon

ja

B) autoihin tarvitsee lisätä mahdollisimman vähän tai niistä tarvitsee poistaa mahdollisimman vähän
.
TÄÄLTÄ TULEE LÖYTYY JEEP WRANGLER TJ 4.0L
33" pyörät, 3"korotus, vinssi keulilla, pohjapanssarit, kitkalukko takana (orggis), rekisterissä ja käsi GPS
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.10.2011, 17:13
painepesuri painepesuri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: ASKOLA
Viestit: 342
Perusasetus

Minun mielestä yhtään luokkaa ei tarvita lisää.
Kysymys joka jokaisen kisajärjestäjän suunnalta kuulee on että ei ole autoja kisoihin. Joku haluaa sitä joku tota. Suurimmat syyt löytyy siitä että jos ja kun luokkia olisi vaikka vihkollinen niin ei sinne tule yhtään enempää osallistujia vaikka palstalla niin kirjoitellaan.
olin mukana järjestämässä askolan kymppiä ja aika vapaat säännöt loimme kilpailuun. osallistujia oli noin 30 autokuntaa. Hyvin pystyimme kisat järjestämään ja saattoi joku roponen jäädäkkin. Kysymys on että cuppi kisoista on rakennettu järjestäväle osapuolelle bisnes ja mahdollisimman suuret voitot. Itse kritisoin sitä että 140 euron osallistumis maksu on liian suuri cuppi kisaan. Kyllä luulisi olevan noilla maksuilla vara antaa paitoja / oheistuotteita jokaiselle osallistujalle maksoi se maksun sitten vaikka paikan päällä. Palkinnot joita kisoissa jaetaan on joskus ihan naurettavia suhteessa kilpailuun.
Sanotaanko näin että pienentämällä osallistumis maksua niin varmaan osallistujia tulee enemmän, ajaa ne sitten vaikka 5 h safaria.

Tämä on vain minun näkemys asiasta, mutta toivon että en ole ihan metsässä.


Jeep Keltainen

Timo Myllynen
Askolan Off Road Ry
www.askoff.fi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.10.2011, 17:22
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Cool

Mikä estää kisatoiminnasta kiinnostuneita osallistumista modi-luokkaan? EI MIKÄÄN!
Oma asenne ehkä lähinnä?
Tai jos on suuren suuret murroksen murskaus renkaat alla niin toki on vaihtoehtona aina PROTOTYPE.
Siinä sitä pääsee kisatilanteesee tutustumaan ihan samalla tavalla kuin missään mahdollisessa ENTRY-luokassakaan.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.10.2011, 18:18
¤Offi-Osku¤:n Avatar
¤Offi-Osku¤ ¤Offi-Osku¤ ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 12.07.04
Sijainti: Ikaalinen, Finland.
Viestit: 4.316
Perusasetus

Miten onko näissä kisoissa kuinka usein ympätty mönkijät samaan kisaan?

Sillähän varmaan saisi myös lisää porukkaa, vaikka ei se tuohon pää ongelmaan auta.
__________________
¤Suzuki sj413 -87 Projekti¤ ¤Yamaha Grizzly 550 -11¤
http://www.teamdisaster.fi/

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? JERKKU Tapahtumat 18 07.08.2007 19:13
Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! Höpö Chit-Chat 4 26.01.2007 00:09
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! hector Tekniikka & Jutustelu 32 20.12.2005 14:32
Suunnistuskisojen järjestelyt? Paavo Tekniikka & Jutustelu 33 25.01.2005 15:41


Sivu luotu: 16:31 (GMT +2).