![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Moniko tässä topicissa uutta luokkaa/sääntöjä vaativa on yleensäkään käynyt edes kävellen katsomassa suunnistuskisaa???
Taidetaan vaan valittaa periaatteesta,vaikka ei olla tutustuttu lajiin muutenkuin olohuoneen sohvalla netistä kisakuvia katsomalla. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
3vuotta apparina mukana roikkunut, ENKÄ vaadi, vaan näkisin mahdollisuutena saada uusia kilpailijoita lajiin mukaan, jotka ehkä epävarmoja pääseekö omalla autolla kisoissa eteenpäin. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ei sitä autoa ole pakko työntää heti sinne pahimpaan paikkaan,vaan voi aloittaa rauhassa hakemalla rastialueilta niitä pienimmillä pisteillä arvostettuja rasteja? Rover harrastajien puolella asia on ymmärretty ja uskoisin että sieltä löytyy ensi kaudella ennakkoluulottomia lajiin tutustujia,Ja kalustona on -60 luvun pitkää Seriestä 7.50x16 mutiaista vastaavilla renkailla. Minä en ymmärrä miksi jollain korotetulla safari LJ:llä ja vastaavilla autoilla ei voi lähteä 33" renkailla kokeilemaan?Onko se aina lähdettävä mukaan palkinnon kiilto silmissä? Ainoa mitä minä kritisoisin nykyisestä suunnistuslajista on osallistumismaksu.Se on yksi seikka,joka karsii varmaan köyhimmät harrastajat ensimmäisenä.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Joo, eipä itsekään viitsi maksaa pariasataa siitä että lähtee ajamaan safaria. Ja rastit pitäis mun mielestä saada joka kisassa paperikarttaversiona että voi käyttää kompassia jos ei nörtin hommat kiinnosta. Näinhän ei ilmeisesti ole ollut joka paikassa? Muutenhan säännöt on oikein hyvät. Itsekin joutuisi lähtemään ehkä modiin, ainakin stanuun parin pikkujutun takia autolla jolla ei todennäköisesti pärjää edes orkkiksessa, mutta mitä hittoo se haittaa jos siitä "safarille" lähdöstä ei tarvis maksaa noin paljoa.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Millä tavalla tää harrasteluokka haittais muita luokkia?
Jos haluu siitä siirtyä oikeisiin kisaluokkiin niin ei muuta kuin siirtyy ja hyväksyy sen luokan säännöt. Pisteet sais mennen tullen laskettua ennen kuin oikeat kilpaluokat lopettaa omat ajonsa, eli ei tule ees siitä haittaa. Jokainen auto joka näkyy kilpailussa tuo näkyvyyttä että ei siitä sen enempää. Jos vaikka jokaiseen kisaan tulee 10 autoa niin se tekee 700-800€ niin on se kumma jos tosta ei voi ostaa niitä munakuppeja palkinnoiksi. Taitaakin olla siitä kyse kun ei ennen ollut niin ei tartte nytkään, ajatellaan taas niin vanhollisesti kun monessa työpaikkassa, jossa joku vanha guru on tehnyt näin 30 vuotta niin sitä ei saa mennä muuttamaan vaikka uuden kaverin tapa olisi puolet parempi. Nyky näkymin suunnistuskisat tarvitsee lisää kisaajia, siitä tosi asiasta ei päästä mihinkään. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Eikä tässä kukaan mitään valita, tuumaillaan vaan pientä uudistusta lajiin. Tämä ehdotettu uusi luokka sopisi meikäläiselle tosi hyvin, voisi lähteä "kisaamaan" nykykotterolla rauhalliseen tahtiin.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Sit olis hyvä jos ei kävis sillain kuin trialis harrastestanun kanssa että jo valmiiksi muihin luokkiin kelpaava kalusto onkin yhtäkkiä harrastestanuissa.
Mut joku tuommoinen safari luokka halvemmalla osallistumis maksulla ja vaikka sitten ilman palkintoa voisi olla hyvä. Tällöin kun ei ole oikeen palkintoja niin ei sinne varmaan tultaisi niin hullunlailla kilpailemaan vaan nimenomaan tutustumaan lajiin. Parissa kisassa käynyt katsomassa ja mukaan tullaan sitten, kun joskus saa kaluston kasaan.
__________________
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Aikuisten oikeesti kukaan hullu (no okei ne yhdet ryssät merrasmäessä aikanaan
) ei tule noille nykyisille kisa alueille ns. normi autoilla. Ei voi olla mahdotonta laittaa kisaan sellaisia rasteja mihin vakiolla jimny-rangeroverilla pääsis, ei toki kaikille alueille onnistu. Mutta varmasti olisi järjestettävissä.Ihan turha tulla sanomaan että voisi osallistua vaikka hrv/crvllä! Ei kyllä pääse edes siirtymiä ajamaan. -sami- |
|
#10
|
|||
|
|||
Autosuunnistusta kokeilemaan niin pääsee tavan katumaasturillakinLainaus:
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Tuli mieleen että moniko nykyisistä, jotka ajavat cuppia ihan ajamisen ilosta vailla menestyspaineita siirtyisi tuohon "halvempaan" sarjaan.
Ymmärtääkseni useampi on maksanut kiltisti sen nykyisen osallistumismaksun eikä ikinä ole muuta saanut kuin ilon ajella metsässä ja parit paidat sekä loistavan tunnelman Ja niillä osallistumismaksuillahan on kerätty ne parin tonnin palkinnot/kisa. Toisaalta ei huono idea mutta vaatii kehittelyä kosolti vielä...
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
![]() PS. Kokemusta on vinssiapinan hommasta kisatasolla. Tiedän varsin hyvin millaista maasto kisoissa on, ja esim. kuinka paljon hyvin etenevääkin autoa piti välillä vinssailla jo alueille päästäkseen. Pidin/pidän hommasta ja lajista. Menestystäkin tuli. Olen silti avoin myös uusille jutuille. Viimeksi muokannut njp_racing : 25.10.2011 07:10 Perustelu: lisätty tarinaa |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eikä se ole pakko ajaa sitä 24 tuntia putkeen,itse olen nukkunut kisan aikana 10 tunnin unet eikä hävettänyt ollenkaan kun emme olleet komen sakissa. Jos tämä homma on palkinnoista kiinni niin http://www.pokaalit.fi/pokaali.php?id=237&osasto= Sen kun tilaa ittelleen pytyn kaapinpäälle... |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Miks ihmeessä siitä takavinssistä pitäis saada miinuksia?
Jos tarkoitus on tehdä luokka mihin voisi lähteä käyttöautolla koittamaan niin eikö silloin pitäisi sallia myös taaksepäin veto kun kuski ei haluakkaan enää edetä ja mahdollisesti rikkoa autoa tai jotain... Sallitaanko panssarit, snorkkelit, lukot jos ei alkuperäisenä ole? Vai pitäisikö alkuperäiset lukot purkaa pois kun kaikkilla ei ole kuitenkaan... Mitenkäs sitten kun tämä kirjava joukkio on kiinni siellä metsässä ja viivästyttää ihan oikeiden kilpalijoiden pääsyä rastille? Oisko joku etuajo-oikeus cupissa ajaville??? Voisiko ajatella että olisi kuitenkin omat rastit, tai ainakin määrä X omia. Sillälailla helposti sijoitettuja ettei oikeasti tarvitse pelätä auton puolesta. Sijoituksessa voisi lähteä ajatuksesta että suurin osa varmaan ajaa 31"-33" renkailla. Jos joku ajaa isommilla se vain kerää rastit helpommalla. Kun omat on otettu niin sitten voisi hakea muiden rasteja tyyliin piste ja rasti tai jotain. Tai sitten kisa vaan olisi siinä...pienillä pyörillä kestää kauemmin ja isopyöräiset kärsivät leikin nopeammasta loppumisesta. Toisaalta tuo voisi myös karsia ne kaikkein isopyöräisimmät suoraan sinne cupin puolelle kun haastetta ei olisi. Jos rastit vielä hajauttaa isolle alueelle niin samalla saisi hyvää harjoitusta itse suunnistuksesta ja rastin hakemisesta. |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Esim. ajouran varrelle sijoitetut rastit ovat muuten mukavia haettavia mutta saattaa kiristää hampaita kun edellä ajava ei etene samaan tahtiin tai tekee koneremonttia.
|
|
#16
|
|||
|
|||
|
Itse en lähtisi tekemään uutta luokka vaan muokkaisin luokkia seuraavasti:
Original: -NYKYISEN tieliikenne lain sallima maksimi rengaskoko, jossa katto esim. 33" koko katsottaisiin merkinnöistä aivan kuten konttorilla. -ei hae vaarallisia vaikka olisi kaaret(kaaret ulkopuolisetkin sallitaan) -max korotus ?? olisiko tämäkin se mikä on saatu katsastettua? -yleensäkkin ajoneuvo kuten moni sen rakentaa tieliikenteeseen kelvollinen -eli tästä lähinnä luokka johon helppo tulla vaikka huvikseen safaroimaan.... -vinssi edessä tai jos ajoneuvossa ollut alkuperäisellä paikalla Standart: -ne, joissa esim. jousitustyyppi muutettu yleensäkkin rajummin rakennetut -saa hakea kaikkia rasteja jos kaaret..... -rengaskoko haarukoitaisiin kuten ennenkin -rengaskoon kasvattaminen? Kaikki luokat: -kaarisäännöt niin että käy trial-kaaret ja mahdollisesti jos riittävänlujat auton omat kaaret(mahd. vahvistetut)tämä siksi, koska uudemmissa autoissa joitain muutoksia ei voi tehdä jos tahtoo kilvissä pitää.... riittävä lujuus voitaisiin todeta standarteista joita kaaret täyttää??? Eli yleensäkkin hieman hioa olemassa olevia luokkia.... VAAN edelleenkin pitää sääntökirja lyhyenä ja yksinkertaisena |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Yksinkertaista: safariluokka on safariluokka ja ei mitään pistelaskua ja mitään erityisiä vaatimuksia, kuin se että kilvet voimassa. Kisa kestää max 12h ja osallistumismaksu huomattavasti halvempi..
Jos pisteitä aletaan laskemaan, niin silloin siitä tulee kilpailu. Tiimit saa laskea ja verrata pisteitään miten tahtoo, mutta niitä ei virallisesti kerätä ja julkaista missään. Yksinkertaista, eikö totta? |
|
#18
|
||||
|
||||
|
Niin tai sit jos porukka lopettais spekuloinnin ja lähtis ajaa nykyisillä säännöillä! Joka vuosi ollu samaa vääntöä, tyytymättömyyttä suuntaan ja toiseen, se on valitettava tosiasia ettei kaikkia voi ottaa huomioon (että jokainen saisi oma kinnerinsa parhaimpaan luokkaan, ettei olisi parempia vehkeitä vastassa).
Itsellä jääny vuosi-kaksi väliin ihan sen takia ettei aika riitä kaikkeen, rahat vielä vähemmän... Kannattaa mennä ajaa ainakin yhdet kisat ennenkuin vaatiii kaikkia sääntöjä/luokkia uusiksi. Luokalla mihin menee ei ole merkitystä jos hakee kokemusta, vai pitäiskö olla samoin tein podiumilla??? Siinä tapauksessa yksi uusi luokka ei riitä! ugh....
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
|
#19
|
||||
|
||||
|
Jos ei ole kuuma on kylmä eli ei kohdin koskaan!! nämä jotka haluaa lisää luokkia jossa voisivat voittaa on nyt niitä jotka kymmenien vuosien päästä dementtia kodilla muistelee kuinka olisin ajanut ja suunnistanut ja vinssannut mutta kun en tohtinut tai en jaksanut tai en en vaan muista miksi en osallistunut eikö mulle ollut oikeen sopivaa luokkaa
on siellä luokkia jos haluaa koittaa onko aina pakko voittaa miettikää nyt 140€ ja saat ajaa toisten metissä mielin määrin ja joku on valmiiksi miettiny minne sun pitää ajaa näin hyvin asiat joku saksalainen vois luulla että osallistumismaksu on 1000€per auto kun muualla päin maailmaa sellaiset osallistumis maksut on ihan normaaleja tällaisiin kisoihin koska maan omistajat haluavat rahaa. suomalaisille sopiva kilpailu tyyli olisi että ennen kun tulokset julkistetaan jokaiselle kerrotaan monesko olet ja haluatko että tulos julkistetaan näin vai pyyhitäänkö nimesi pois ettet olisi muka osallistunut edes kisaa sitten kaikki haluais kisoihin jos tulos ei tyydytä nimi pois ja kotiin ja seuraavalla kerralla sitten |
|
#20
|
|||
|
|||
|
Tehään suunnistusjokkis, jossa auto on pakko myydä 2000€:lla kaikkine varusteineen kisan jälkeen jos tuloo tarjouksia
__________________
- eskimo kaenuusta |
|
#21
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
|
#22
|
|||
|
|||
|
Toi muuten oiskin mainio sarja. Myöskin protoille oma "jokkis".
|
|
#23
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
aika paha ! samalla kun pohditaan tätä "uutta" luokkaa, voitas pohtia myös sitä, että onko mitenkään perusteltua, ettei promilleraja koske koko autokuntaa... paikkoja ja tapahtumia mainostamatta, tänäkin vuonna yllätti jurristen änkyttäjien tapaaminen metsässä, ja yleisörasteilla - kisapelin appareina !!!!!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? | JERKKU | Tapahtumat | 18 | 07.08.2007 19:13 |
| Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! | Höpö | Chit-Chat | 4 | 26.01.2007 00:09 |
| Suunnistuskisojen sääntö äänestys! | hector | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 20.12.2005 14:32 |
| Suunnistuskisojen järjestelyt? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 25.01.2005 15:41 |