Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.09.2011, 07:24
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
kuinka vanhoja teillä sitten ratsunit ovat? itsellä 81 ja 83 ja sitä uudempia ja kaikissa jännitteen alentimella, toki on tullut vastaan kaiken ikäisiä joissa on ollut jännitteen alennin rikki ja vedetty sitten vaan toiselta akulta.
mutta vielä siis kerran, pelkästään toiselta akulta ei saa ottaa mitään!
tässä nyt metsäkone yrittäjiltä juttua useammalta kuullut että on akkuja räjähdellyt kun on ollut 12V webasto joka siis on otettu vain toiselta akulta, yhdelläkin työmaalla minulta tultiin vinkkiä kysymään ja ensimmäisenä kysyin onko webasto ja miten kytketty, oli kuulemma jo pari akkua mossahtanut ja nyt ei ole enään kun webasto vaihdettu 24V malliin..
eikös datsunit oo max 82 vuodelta. mulla on 82;n pitkä ja tuskin siinä on ollut jännitteenalenninta ikinä.
mulla on autokeskuksen 50 sivuinen ohjekirja tommosesta datsunista asentajille eikä senkään kaavioissa näy mitään alentimia.

missäs muilla tuo alennin sit on?
mulla on piuha oikean akun +12v navasta johtonippuun , siitä suora johto releelle joka on oikean akun ja ajovalon välissä..
se jännitteenalennin pitäs olla kait ennen tota relettä..

no jos siihen sen alentimen laitan niin kärsiikös siitä ottaa radion muistivirta jatkuvana? muut vois tulla sit tuon orkkis releenkautta kuten ennenkin..


kumma vaan kun puolangan pojjilla on subbaria ja 12v flektitkin ilman alentimia.. ja kaipa se käyntiin lähtee..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.09.2011, 15:09
make1978 make1978 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.08.11
Sijainti: tampere
Viestit: 122
Perusasetus

82 on oma datsuni ja ei oo alenninta vaan juuri tuo rele-väliotto repsikan puolen akusta ihan tehtaan alku peränen..datsuneissa ei alunperin alentimia ole jos ei jäleenpäin ole lisätty. sähkökaavioihin on noissa vanhemmissa piirretty tuo rele väli otto.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.09.2011, 15:17
make1978 make1978 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.08.11
Sijainti: tampere
Viestit: 122
Perusasetus

ja mitä tohon käyntiin lähtöön tulee..niin datsuni lähtee käyntiin vaikka siinä repsikan puolen akussa ois jännite romahtunu jo 11v puolellemut järjetönhän tommonen väli otto on kun ladataan sarjassa toinen akku voi olla ja yleensä onkin virtaa pullollaan (eli kuolee ylilataukseen) ja toinen tyjä (ja kuolee sit siihen tai jäätyy pakkasilla).eri asia oiskin sit se jos molempia akkuja ladattais erikseen 12v latureilla.itsellä nyt väliaikais ratkaisuna 12v älylaturi kykettynä repsikan puolen akkuun joka latautuu siis täyteen aina kun muistaa kotiin tullessaan laittaa auton liekaan
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.09.2011, 20:56
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

onhan se tietysti näissä patrolleissa joissa on 25 tai 35A laturi niin ei se riitä akkua räjäyttämään toisin kuin metsäkoneiden 200A laturit.. mutta aika tappaa kumminkin..
oma patu on -83 ja merkiltään ainakin kaikissa papereissa datsun, tuota -81 pätkää ei enää ole (voi olla että oli -82) ja siitä ainakin oli tuo jännitteen alennin rikki ja mittaristo pimeänä. tuo jännitteenalennin sijaitsee mittariston alla, semmoinen sininen kokkare...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.09.2011, 16:18
lapinpoika lapinpoika ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.11
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 52
Perusasetus

toinen jänniteenalennin löytyy takaa apparin puolelta seinäkotelosta .minulla oli 82 parrollissa josta meni perävaunun pistokkeelle ja siinä oli virrat päällä vaikka avain oli 0ssa.siinä oli yksi syöjä,koska piuhat oli oikosessa ja eikä sulakkeita lähtö/sisään tulo päissä.en ole kyllä varma et oliko tehtaan asentama.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2011, 07:19
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
tuo jännitteenalennin sijaitsee mittariston alla, semmoinen sininen kokkare...
mun mielestä tota ei vanhassa datsunissa ole eli puuttus pyöreelamppuisista
mullakin on ollu 84.n josta se jo löytyi. mut onhan niissä erilaiset sähköt muutenkin, pistokkeetkin kaikki erilaisia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.11.2011, 18:34
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

[QUOTE=make1978;801846]ja mitä tohon käyntiin lähtöön tulee..niin datsuni lähtee käyntiin vaikka siinä repsikan puolen akussa ois jännite romahtunu jo 11v puolelle

Mun ei patrolli lähtenyt käyntiin kun repsikan puolen akku näytti 12.1v ja kun näytti 11 ja rapiat niin ei jaksanut kun naksahtaa. Paljonko tuollaisen 82 datsunin kuuluisi ladata? Mulla lataa noin 27v ja aamusin tuntuu että on vähän tahmeaa se starttaus, eilen laitoin jännitteen alentimen mankkaa varten ja aamulla lähti hädintuskin käyntiin, työmaalta kun lähdin tarvi vaihtaa repsikan puolen akku ja taas tärähti. Kuluttaako jännitteenalennin ehjänä virtaa ilman kuormitusta vai tarviiko se virtakytkimen?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.11.2011, 20:40
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

kyllä se alennin vie jännitettä kun on kytkettynä, mutta ei sen nyt yhdessä yössä pitäisi hyvää akustoa tyhjentää.. onhan akut samanlaisia?
kyllä se vähän enemmän saisi, ainakin kylmänä, ladata, joku 28V..

edit:
onko ennen ollut jotain kytkettynä vain toiseen akkuun ilman tuota alenninta?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.11.2011, 02:56
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

[QUOTE=axu87;817642]
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make1978 Näytä viesti
ja mitä tohon käyntiin lähtöön tulee..niin datsuni lähtee käyntiin vaikka siinä repsikan puolen akussa ois jännite romahtunu jo 11v puolelle

Mun ei patrolli lähtenyt käyntiin kun repsikan puolen akku näytti 12.1v ja kun näytti 11 ja rapiat niin ei jaksanut kun naksahtaa. Paljonko tuollaisen 82 datsunin kuuluisi ladata? Mulla lataa noin 27v ja aamusin tuntuu että on vähän tahmeaa se starttaus, eilen laitoin jännitteen alentimen mankkaa varten ja aamulla lähti hädintuskin käyntiin, työmaalta kun lähdin tarvi vaihtaa repsikan puolen akku ja taas tärähti. Kuluttaako jännitteenalennin ehjänä virtaa ilman kuormitusta vai tarviiko se virtakytkimen?
kyllä joskus aikonaan aika monta patrollin diodi siltaa tuli vaihdeltua..kun purki toista akkua.. nykyään laittamalla hj 61 laturin ongelma on poistunut monesta patrollista.. itse tosin siirryin 10v sitten ihan kokonaan ajamaan hj 61 :llä..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.11.2011, 23:34
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Kun ostin auton oli kytkettynä kaikki 8 xenon lisäpitkää/ työvaloa ja mankka suoraan toiselta akulta. Otin kaikki irti ja se toinen akku oli jo kyrvähtäny, eilen laitoin samanmoisen parin alitehosia vartalaisia, 60A/480ah ehtoolla pyöritti aika hyvin ja taas aamulla oli vähän puuroista, tosin vanhoja akkuja niin mistäs sen tietää. Ittellä kun ei ole sähkövinssiä niin ajattelin hakea pari powergliden 90A akkua paikallisesta, kehui että kyseistä merkkiä vähemmän takuussa kun exideä mitä myös myyvät. Eilen mietin kun lueskelin että tarvii muutta nuo mittarinvalot yms tuon alentimen kautta kulkemaan ettei tarvi murehtia väliotosta ,mutta tutkiskelin ettei mulla kyllä ollut "ryöstetty" sieltä repsikan akun +navalta mitään muuta kun kuskin akun miinukselle, en vaan muistanut kurkata löytyykö mistään ratin alta orggis alenninta mutta mittarivalot kyllä pelaa. Toi 22A laturi on aika säälittävä, mietin tota hj61 35A laturia tuonne, eli käykö pienillä sovituksilla? Itsellä edellinen maasturi hj61 mutta olosuhteiden pakosta opiskelu aikaan oli luovuttava, jälkikäteen ajateltuna ja uutta maasturia etsiessä vaihdoin ainakin väliaikaisesti patrolliin koska nuo 61 on auttamatta ylihintaisia.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.11.2011, 17:12
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
Eilen mietin kun lueskelin että tarvii muutta nuo mittarinvalot yms tuon alentimen kautta kulkemaan ettei tarvi murehtia väliotosta ,mutta tutkiskelin ettei mulla kyllä ollut "ryöstetty" sieltä repsikan akun +navalta mitään muuta kun kuskin akun miinukselle, en vaan muistanut kurkata löytyykö mistään ratin alta orggis alenninta mutta mittarivalot kyllä pelaa. Toi 22A laturi on aika säälittävä
eikös mittarin valot oo 24v näin muistelisin olleen kun kesällä kasailin tuon kiekkamittarin ja nopeusmittarin 89vm autosta tuohon 82 kuoriin.

mulla pitää ladata toi oikea akku noin 3 viikon välein. oon jo jännitteen alentimen hommannu mut ei oo kerenny laittaa paikalleen.jospa sitä huomenna kerkeis.
eli kaikki väliotot pois ja laitan jännitteen alentimen, syötän siitä 12v releelle menevään johtoon. tosin se radion virta pitää ottaa ennen relettä et pysyis kanavat muistissa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runner purkaa akkuja Teppo2 Tekniikka & Jutustelu 7 19.08.2011 22:25
Myydään optima akkuja ventora O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 25.08.2009 19:46
Myyty Akkuja 3 kpl beejii40 O/M/V Muut 9 15.09.2008 12:39
Akkuja läppäreihin yms yms AVRO Chit-Chat 2 04.09.2008 22:33
hj purkaa akkuja... hakkis Tekniikka & Jutustelu 10 12.04.2005 10:53


Sivu luotu: 21:29 (GMT +2).