Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.09.2011, 00:30
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Bensapaineen säätö / säiliön vastapaine


Ei se pumppu siitä välitä, mutta ruisku ei toimi oikein. Bensapaineen säätimet kun referoivat paineen joko ulkoilmaan tai vielä yleisemmin imusarjan paineeseen.
Jos ruiskun paluu tulee välisäiliöön ja välisäiliössä on painetta suhteessa ulkoilmaan (ahdas paluu linja tankkiin) summautuu tämä paine suoraan ruiskutuspaineeseen. Poltoaineen paineen säädin ei tätä eroa pysty korjaamaan pois.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Ei kai se pumppu siitä piittaa jos imu ja paluu on samaan pönttöön niin ei siellä paine eroa oo vaikka pieni siirtopaine olisikin?

Korjaa toki jos oon väärässä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.09.2011, 22:39
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Ei se pumppu siitä välitä, mutta ruisku ei toimi oikein. Bensapaineen säätimet kun referoivat paineen joko ulkoilmaan tai vielä yleisemmin imusarjan paineeseen.
Jos ruiskun paluu tulee välisäiliöön ja välisäiliössä on painetta suhteessa ulkoilmaan (ahdas paluu linja tankkiin) summautuu tämä paine suoraan ruiskutuspaineeseen. Poltoaineen paineen säädin ei tätä eroa pysty korjaamaan pois.
Eine kyllä referoi mihinkään muuhun kun jousipaineeseen joka pitää paluu venttiiliä kiinni. alipaineella sitten löysätään jousta. toki insinööri on suunnitellu sen siten että imusarjan paine erot vaikuttaa samassa suhteessa polttoaineen paineeseen. Ainaskin paperilla ja korkeintaan uutena

Mä en ajatellu asiaa noin teoreettiseltä kantilta, johtunee siitä että ei oo ollu vielä niin hienoa ruiskua joka reagois negatiivisesti kohtuulliseen esim 0.3 baarin paineen nousuun.

Strömberi miehenä asioita on vaikee välillä kattoo foliohattu teknologian kantilta.

Viimeksi muokannut hpotteri : 23.09.2011 23:00
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.09.2011, 08:25
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Tuossa olis tuommoinen mekaaninen:

http://shop.dingocroft.co.uk/acatalog/Series1Fuel.html





Toimineet jo reilut 60 vuotta, ja saa huolto-osatkin, eli voi tarvittaessa korjatakkin.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.09.2011, 20:23
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Bensapaineen säätö


Referenssi paine riippuu toteuttuksesta. Aikanaan tein Rangeen ruiskun GM:n TBI kamoista. Tässä paineen säätö on refereoitu ilmanpaineeseen. Kesällä laitettiin Juuson Suzukiin Swiftistä kaapattu Denson TBI. Tässä bensapaine säädetään suhteessa imusarjan paineeseen. Imusarjan paine vaihtelee (turbottomassa koneessa) suunnilleen välillä ilmanpaine-0.8bar ... ilmanpaine. Tyhjäkäynnillä noin ilmanpaine - 0.6bar, moottorijarrutuksessa ilmanpaine - 0.8bar ja täysi kaasu suunnilleen vallitseva ilmanpaine.

Oheinen kuva / murikka #9 on Denson systeemin painesäädin. Paksut nuolet ovat bensan tulo ja paluu. Putki säätimen päältä läpän alle on referenssi paineen kytkentä säätimelle.

Sekä Rangessa että Suzukissa on bensalinjassa mittari mistä säätimen käyttäytymisen näkee havainnollisesti. GM systeemissä paine on vakio suuruudeltaan noin 1 bar. Denson vehkeessä kone seis tai läppä auki (referenssi paine = ilmanpaine) paine on noin 1.5bar ja putoaa tästä eri käynti olosuhteissa imusarjan alipaineen verran.




ZeiZeille morjens.
Hauska juttu. Ukko vainaalla oli pitkään 1954 Morris Oxford. Siinä oli juuri tuollainen SU pumppu. Jäänyt mieleen kun Morris silloin tällöin jätti tielle ja ukko kävi laittamassa pumpun "katkojan kärjet" takaisin paikoilleen ja matka jatkui taas. En tiedä onko 60 vuoden aikana kärkien akseliin tullut jo lukkorengas Muuten näyttää kyllä paremmalta kuin kiinalaiset kopiot.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Denso_fuel_injection.jpg‎
Views:	1908
Size:	94,0 Kt
ID:	21833  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä hyvä ½" pulttipyssy? Jallu Tekniikka & Jutustelu 136 29.08.2015 19:26
Mikä hyvä aihio käyttöoffikseksi? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 44 05.11.2008 17:50
mikä olis hyvä hallitunkki? toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 15 15.05.2008 22:19
Mikä on hyvä liima kattoverhoilulle? Arska-tehtaalta Tekniikka & Jutustelu 18 20.01.2007 21:04
Mikä olis hyvä nimi T:mi:lle? SamiN Chit-Chat 32 24.12.2005 10:30


Sivu luotu: 18:18 (GMT +2).