Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.09.2011, 08:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Muistaakseni TJ- mallin Jeepissä on samalla kartiolla/ koolla olevat raidetangonpäät, mutta kierre on millikokoinen (22mm). Ainakin välivarressa on, siitä en ole varma että onko näin myös raidetangossa. En tosin pistä päätäni pantiksi tuosta, pitäisi tarkistaa.


Jos yhtän jaksat odotella, niin mulla jää ZJ:n ohjaushilppeet ylimääräiseksi kun saan ne WJ:n jarru- ja ohjaushilppeet kiinni uuteen akseliin. V8 ZJ:ssä raidetanko on paksua tavaraa ja kestää ihan eri lailla kuin XJ:n - ja on bolt- on osa. Raidetangon päät kaivannee vaihtoa, mutta itse raidetanko on ehjä ja suora

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.09.2011, 19:59
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Muistaakseni TJ- mallin Jeepissä on samalla kartiolla/ koolla olevat raidetangonpäät, mutta kierre on millikokoinen (22mm). Ainakin välivarressa on, siitä en ole varma että onko näin myös raidetangossa. En tosin pistä päätäni pantiksi tuosta, pitäisi tarkistaa.


Jos yhtän jaksat odotella, niin mulla jää ZJ:n ohjaushilppeet ylimääräiseksi kun saan ne WJ:n jarru- ja ohjaushilppeet kiinni uuteen akseliin. V8 ZJ:ssä raidetanko on paksua tavaraa ja kestää ihan eri lailla kuin XJ:n - ja on bolt- on osa. Raidetangon päät kaivannee vaihtoa, mutta itse raidetanko on ehjä ja suora
Tän perusteella kyseiset XJ/TJ/ZJ:n osat - varmaan siis orkkiksetkin - on sellaisenaan vaihtokelpoisia, kunhan vaihtaa kerralla kaikki.
http://www.quadratec.com/products/56118_102_07.htm
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 23.09.2011 20:03
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.09.2011, 20:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Tän perusteella kyseiset XJ/TJ/ZJ:n osat - varmaan siis orkkiksetkin - on sellaisenaan vaihtokelpoisia, kunhan vaihtaa kerralla kaikki.
http://www.quadratec.com/products/56118_102_07.htm
Kyllä, etupäässä on XJ/MJ/TJ/ZJ ohjauksen ja tukivarsien osat vaihtokelpoiset. Tosin kuten todettua, niin esim. V8- ZJ:ssä on järeämmät ohjauksen osat kuin XJ:ssä. TJ:stä en tiedä, mutta ymmärtääkseni niissä on samat rimpulat kuin XJ:ssä. Jos en ihan väärin muista niin jopa etupään kallistuksenvakaaja käy päittäin ZJ-> XJ ja toisinpäin, tosin tämä hieman varauksin. TJ:n vakaajasta taasen ei sitten hajua.

Mulla oli XJ:ssä kiinni TJ:tä varten suunniteltu OffRoad Only- firman cross-over ohjauspaketti, hyvin se siellä toimi. Sulla kun on korotustakin jonkin verran niin käytännössä kaikki crossover- tai OTK (over-the-knuckle) ohjauspaketit pitäisi pelittää. Noissa OTK- versioissa vain sitten joutuu tehdä melkoisen kasan muutoksia että saa toimimaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.09.2011, 21:02
veli-matti:n Avatar
veli-matti veli-matti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.08.09
Sijainti: Kemi
Viestit: 172
Perusasetus

toi pitman arm pitää myös vaihtaa noille korotuksille mulla alkoi raidetanko kiertään tuli outo liike rattiin ja se väheni kun laittoi uuden 6-8 tuuman nostolle tarkoitetun varren simpukkaan (oli arvaamaton ohjaus urissa ja sateella)
__________________
veli-matti
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.09.2011, 21:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sulopunkero Näytä viesti
toi pitman arm pitää myös vaihtaa noille korotuksille mulla alkoi raidetanko kiertään tuli outo liike rattiin ja se väheni kun laittoi uuden 6-8 tuuman nostolle tarkoitetun varren simpukkaan (oli arvaamaton ohjaus urissa ja sateella)
No itse asiassa noita drop pitman armeja ei kannata laittaa jos ei ole aivan pakko. Se saattaa äkkiä heittää panhardin ja välivarren aivan eri kulmiin ja bumpsteer on tosiasia. Nämä(kin) on vähän kaksipiippuisia juttuja että millä korjataan ohjauksen huonoa geometriaa.

XJ:ssä vähän reilummin korotetussa saattaa helposti käydä niin että toisaalta välivarren simpukan päästä loppuu liikevara kesken ja se pynnertää vastaan, ja toisaalta tuo kuvaamasi tilanne missä välivarsi ja raidetanko yhdessä alkavat kiertyä ja ohjaukseen tulee sellainen hölmö "kuollut" kohta jossa ratti heiluu mutta auto ei oikeastaan tee mitään.

Tuohon ensimmäiseen ongelmaan voi hakea ratkaisua TJ:n välivarren päästä, siinä on "tuplanivel" mikä elää enemmän. Se ei kyllä korjaa jälkimmäistä ongelmaa. Sen korjaamiseen hyvä vaihtoehto on jonkinsortin cross- over ohjauksen rakentaminen ja tarvittaessa OTK- tyyppinen viritelmä ja panhardin akselinpään kiinnikkeen siirto ylemmäs niin on romppeet keulalla oikeassa linjassa.

Mitään ihan helppoa ja kovin halpaa tapaa enemmän korotetun ohjauksen oikeaan fiksaukseen ei ole; tuo pitman armin vaihto enemmän tiputtavaan on vähän samantyylinen "korjaus" kuin tehokkaamman ohjausiskarin asentaminen jos on death wobblea..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.09.2011, 21:47
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus



letukan nivelissä(1 ton) on 7/8-18 unf jenka ja "numeroa" isommat kartiot kun jeepissä, eli letukan kartion piemenpi halkasia on melko sama kun jeepin isoimmalta kohtaa.

sen kartion pystyy kalvaan myös vastapuolelta mutta jos sen tekee samaan keskiöön ei vakio et:llä olevat 15" vanteet kyllä mun nähdäkseni sovi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.09.2011, 22:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
letukan nivelissä(1 ton) on 7/8-18 unf jenka ja "numeroa" isommat kartiot kun jeepissä, eli letukan kartion piemenpi halkasia on melko sama kun jeepin isoimmalta kohtaa.

sen kartion pystyy kalvaan myös vastapuolelta mutta jos sen tekee samaan keskiöön ei vakio et:llä olevat 15" vanteet kyllä mun nähdäkseni sovi.
Jupsanskakkaa, toihan on se varsin yleisesti jenkkilänpoikien käyttämä systeemi. Varmaan kaikista yksinkertaisin ja halvin jos tekee vakiopaikoille, eli alle.

Jos kääntää yläpuolelle niin ei ainakaan 15" aluvanteilla ole toivoakaan saada mahtumaan, orkkis peltivanteetkin tosiaan taitaa ahdistaa kuten totesit. Noi perus peltivanteet (15 x 7 0ET, 15 x 8 -12ET, 15 x 10 -44ET) pitäisi toimia kaikki ihan hyvin, tosin ei niissäkään rakoa paljoa jää. Tuota samaa kuin sulla on mietin itsekin joskus, mutta päädyin WJ:n ohjaukseen koska saa isommat jarrut samalla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.09.2011, 10:12
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
Letukan nivelissä(1 ton) on 7/8-18 unf jenka ja "numeroa" isommat kartiot kun jeepissä, eli letukan kartion piemenpi halkasia on melko sama kun jeepin isoimmalta kohtaa.

sen kartion pystyy kalvaan myös vastapuolelta mutta jos sen tekee samaan keskiöön ei vakio et:llä olevat 15" vanteet kyllä mun nähdäkseni sovi.
Eli siis TML:n 15*8 ET= -10 vanteilla pitäs ton Letukan virityksen toimia? Mitä tuossa joutuu koneistamaan, jos lähtee tekemään raidetangonpäitä kääntöpäiden yläpuolelle? Kääntöpäiden kartiot tietysti, mutta entä Pitman-arm? Mikä se työkalu on kooltaan, jne? Varsiksi sitten romikselta vain esim. 1500 Pick-up Silveradon varret nivelineen, vai...? Tuohonkin löytyy varmaan joku saitti, josta Jenkkilän poijjaat on homman tehneet.

Entä jos tekee normisti alapuolelle, pitääkö koneistaa, ja jos niin paljonko ja millä työkalulla, vai meneekö kartiot kokoerosta huolimatta paikalleen suoraan?

Mulla kun on ne irtonaiset kääntöpäät, niin ei haittaa ajoa, eikä vaikka tulisikin yksi sökö harjoitus-kpl yläpuoliseen asennukseen. Järeämpien palikoiden takia sitten joutuu varmaan jo vahvistamaan simpukan kiinnitystä, ettei tule sinne uusi sulakekohta...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.09.2011, 15:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Eli siis TML:n 15*8 ET= -10 vanteilla pitäs ton Letukan virityksen toimia? Mitä tuossa joutuu koneistamaan, jos lähtee tekemään raidetangonpäitä kääntöpäiden yläpuolelle? Kääntöpäiden kartiot tietysti, mutta entä Pitman-arm?

Mikä se työkalu on kooltaan, jne? Varsiksi sitten romikselta vain esim. 1500 Pick-up Silveradon varret nivelineen, vai...? Tuohonkin löytyy varmaan joku saitti, josta Jenkkilän poijjaat on homman tehneet.

Entä jos tekee normisti alapuolelle, pitääkö koneistaa, ja jos niin paljonko ja millä työkalulla, vai meneekö kartiot kokoerosta huolimatta paikalleen suoraan?

Mulla kun on ne irtonaiset kääntöpäät, niin ei haittaa ajoa, eikä vaikka tulisikin yksi sökö harjoitus-kpl yläpuoliseen asennukseen. Järeämpien palikoiden takia sitten joutuu varmaan jo vahvistamaan simpukan kiinnitystä, ettei tule sinne uusi sulakekohta...
Pitäisi sopia noilla vanteilla.

Jos laitat alakautta, niin muistaakseni 7 asteen kalvaimella vain kartiota isommaksi. Jos sen tekee yläpuolelta, niin reikä isommaksi ja samaisella kalvaimella kartio kehiin. Reikien mitat Rytari jo taisikin antaa. Jenkeistä saa kyllä kiinnihitsattavia kartioitakin ihan järkihinnalla jos sellaisesta vaihtoehdosta tykkää

Pitman armille ei tartte tehdä mitään, siellä voi ihan hyvin käyttää vaikka XJ:n raidetangonpäätä, tai pistää sen TJ:n version mikä on järeämpi.

En usko että Chevyn ohjausvarret toimii alkuunkaan, käy vaan hakemassa jostain metalliliikkeestä esim. sopivan kokoista paksuseinäistä ainesputkea (ulkohalkaisija esim. ~30-35mm), hioo/ koneistaa "mutterin" päähän että saa säädettyä pidettyä paikallaan, sopivat kierteet sisälle ja romut paikalleen. kato googlesta XJ chevy 1-ton steering niin selviää paljon

Simpukan kiinnitys kannattaa vahvistaa joka tapauksessa, se ei pidemmän päälle kestä kuitenkaan. Sen verta pehmeä on kori siitä alueelta että joko murtuu kori, simpukan korvat tai sekä että. Ei se tartte kuin levyt sisä- ja ulkopuolelle, mielellään toki vielä holkit aisan läpi niin tukee vähän paremmin. Sisäpuolen levyyn pienet korotuspalat niin mahtuu simpukka paikalleen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 Traveler O/M/V Ajoneuvot 10 10.06.2009 23:18
Myydään jeep cherokee kaiffari O/M/V Ajoneuvot 0 14.04.2009 21:41
Jeep Cherokee 4.0?? mattijun Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2008 16:33
Jeep Cherokee Xj vm.-89 O/M/V Ajoneuvot 7 29.06.2006 19:48
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 08:47 (GMT +2).