![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Kannattaa kääntää akseli pystyyn jolloin on helppo pyöräyttää yhtäkyytiä ympäri kuten LaaLaa kertoi. Akselin ollessa pystyssä ei tarvitse 360 astetta yhtäkyytiä hitsatessa valutella sulaa alamäkeen. Ja jos käytöstä löytyy pillit niin kuumia antamalla kuten jo mainittu saa oiottua aika hyvin. Ite vetäisin ton jollain 48 tai 55 2.5mm puikolla.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
55 on hyvä, Certaniumin 707 olis muuten mut maksaa hunajaa ja vetelee aivan kaameesti. Sisun akseliputki ainakin pysy hyvin 707:lla paikallaan liimattuna.
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Vähän ot mutta.. Tossa keväällä kävi esittelijä Certanium 707 puikkoja esittelemässä ja täytyy sanoo että aivan uskomattomia puikkoja. 4mm puikko oli hitsattavissa helposti Froniuksen valovirta invertterillä 60 amp virralla! Ja 12mm pulttiin kierrettiin 12mm mutteri noin 2-3kierrosta ja otin 2.5mm puikon ja ohjeiden mukaisesti puikko keskelle pulttia sinne mutterin sisään ja sytytys. Pelkästään puikkoa nostamalla kasvatin sen mutterissa olevan tyhjän osan täyteen hitsisulaa. Ihmetys tuli siinä vaiheessa kun kevyesti papukaijapehdeillä kääntämällä mutteri lähti irti. Sanoi että muodostaa kuonan siihen ympärille joka estää hitsin tarttumisen mutteriin. Helvatun hyvä keino tonkia piukassa olevia syvemmälle katkenneita pultteja. Hinta tosiaan oli vähän kova 150egee kg. Ja 2kg oli minimi mitä myyvät.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tänään tääkin hiukan eteni:
Ensiks akseliputken sisään melko timmi holkki: Holkki kiinni pikku hefteillä ja tulppahitseillä Sitten hiukan kuumempaa liimaa: Ja lamellilla siistimmäks: Ja "valmis" tuote, aika suoraks jäip: Seuraavaks pitäis tehdä vielä yks, tuosta 200 mm kapeampi, eli -460 mm alkuperäsestä keskiakseliputkesta pois...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mihinkäs kikottimeet nää on tulossa, vai pidetäänkö hullu(j)a jännityksessä?
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
|
#7
|
|||
|
|||
|
turha huomautus, mutta sanonpahan kuitenkiin. ps. itsekkään tätä en noudata juuri koskaan, mutta ilmeisesti kannattaisi
tuommoisen ns.epäjatkuvuuskohdan hitsauksessa kannattaa aloitukset ja lopetukset jättää tasaisille kohdille. ja taydet saumat noihin kulmiin missä pahin rasitus ja mahdollisuus murtumiin väsyessään. mutta siisti silti kuin sikapienenä.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Jees - ajatus etenee...
Akseliputki on sisämitaltaan 70 x 75 mm, ja ajattelin rakennella sen sisään "holkin" kahdesta 70 x 70 x 5 mm kulmaprofiilista. Profiilit hitsattuna vastakkaisista kulmistaan sisäkantista toisiinsa muodostavat aika jämyn 70 x 75 mm "holkin" joka juntataan noin 100 mm molempiin putkiin... Tämä vedetään ensin 15 - 20 mm tulppahitsein molempiin puoliin kahdelta puolin, ja lopuks "ympärisauma" katkoskohtaan, joka on helppo mitoittaa sopivaks, olisko joku 3 - 5 mm ? Hitsauksen aion kyllä vetästä tuolla 180 A Minarcilla, hanat kaakossa ![]() Kiertymisen tarkkailuun tuo Lassen vinkki on kyllä hyvä...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Missä autoissa olisi akseliputken halk n.81mm.U-pulteille tarvetta | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.02.2011 23:01 |
| hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
| Toyota HJ-61 akseliputken halkaisija | Ahosensetä | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.01.2006 23:34 |
| Akseliputken vahvistaminen | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 17.07.2005 07:45 |
| Pienempi-birfieldisen akseliputken avartaminen..? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 09.03.2004 18:25 |