Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.08.2011, 15:29
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

heftailee latikat kylkiin ja vastakkaisilta puolilta hitsuuttaa kii. sit latikat vittuun ja hitsaa loput saumat. voi hyvin vähän vedellä mut tuskin nois salisburyn tekeleis on toleranssit ollu viimesen päälle tehtaalta tullessaankaan.

ei kannata liikaa jännittää
eli kii vaa. kyllä ne muokkautuu sit mettässä rytyyttäessäkin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.08.2011, 15:53
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

joo, näin se täytynee tehdä, tuo liikaa jännittämisen välttely kuulosti motivoivalta


saas nähä, tästä syntynee just sellanen kuin sattuu tulemaan...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.08.2011, 20:46
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.

Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni.
Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita.

Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.08.2011, 21:16
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Kannattaa kääntää akseli pystyyn jolloin on helppo pyöräyttää yhtäkyytiä ympäri kuten LaaLaa kertoi. Akselin ollessa pystyssä ei tarvitse 360 astetta yhtäkyytiä hitsatessa valutella sulaa alamäkeen. Ja jos käytöstä löytyy pillit niin kuumia antamalla kuten jo mainittu saa oiottua aika hyvin. Ite vetäisin ton jollain 48 tai 55 2.5mm puikolla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.08.2011, 21:21
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

55 on hyvä, Certaniumin 707 olis muuten mut maksaa hunajaa ja vetelee aivan kaameesti. Sisun akseliputki ainakin pysy hyvin 707:lla paikallaan liimattuna.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.08.2011, 21:33
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Vähän ot mutta.. Tossa keväällä kävi esittelijä Certanium 707 puikkoja esittelemässä ja täytyy sanoo että aivan uskomattomia puikkoja. 4mm puikko oli hitsattavissa helposti Froniuksen valovirta invertterillä 60 amp virralla! Ja 12mm pulttiin kierrettiin 12mm mutteri noin 2-3kierrosta ja otin 2.5mm puikon ja ohjeiden mukaisesti puikko keskelle pulttia sinne mutterin sisään ja sytytys. Pelkästään puikkoa nostamalla kasvatin sen mutterissa olevan tyhjän osan täyteen hitsisulaa. Ihmetys tuli siinä vaiheessa kun kevyesti papukaijapehdeillä kääntämällä mutteri lähti irti. Sanoi että muodostaa kuonan siihen ympärille joka estää hitsin tarttumisen mutteriin. Helvatun hyvä keino tonkia piukassa olevia syvemmälle katkenneita pultteja. Hinta tosiaan oli vähän kova 150egee kg. Ja 2kg oli minimi mitä myyvät.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.08.2011, 22:02
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja reynolds Näytä viesti
Vähän ot mutta.. Tossa keväällä kävi esittelijä Certanium 707 puikkoja esittelemässä ja täytyy sanoo että aivan uskomattomia puikkoja. 4mm puikko oli hitsattavissa helposti Froniuksen valovirta invertterillä 60 amp virralla! Ja 12mm pulttiin kierrettiin 12mm mutteri noin 2-3kierrosta ja otin 2.5mm puikon ja ohjeiden mukaisesti puikko keskelle pulttia sinne mutterin sisään ja sytytys. Pelkästään puikkoa nostamalla kasvatin sen mutterissa olevan tyhjän osan täyteen hitsisulaa. Ihmetys tuli siinä vaiheessa kun kevyesti papukaijapehdeillä kääntämällä mutteri lähti irti. Sanoi että muodostaa kuonan siihen ympärille joka estää hitsin tarttumisen mutteriin. Helvatun hyvä keino tonkia piukassa olevia syvemmälle katkenneita pultteja. Hinta tosiaan oli vähän kova 150egee kg. Ja 2kg oli minimi mitä myyvät.
Nyt kun lopetin vaahtoamisen ja lukasin juttua vähän uudestaan ja tajusin että kyseessä on lähes neliöputki niin hitsausjärjestyksellä ja ennakkoon putkea kääntämällä voi vaikuttaa vetelyihin huomattavan paljon. Jos esim laitat putken vähän takakenolleen ja heftaat vastakkaiselta puolelta ja tarkastat vaikka teräsviivaimen selkämyksellä tai jollain muulla suoralla raudalla tilanteen, jos on vetäny vaikka vähän liikaa heftin puolelle niin ei muutaku heftaamaton puoli kiinni ja taas tarkistetaan minne on vedelly. Jos nyt olisi vetänyt liikaa sille kyljelle minne hitsasit koko sauman niin kylkisaumoja vedellessä "jättää viimeset kuumat sinne puolelle minne haluaan putken taipuvan" eli lopettaa kylkisauman hitsauksen nimenomaan sille puolelle minne pitää saada taipumaan. Kuulostaa sekavalta mutta toimii käytännössä. Jos kaikki on heftauksen ja ekan sauman jälkeen ok niin silloin kandee miettii homma siten et huomioi hitsaus järjetyksen vaik silleen et etummainen puoli vasemmalta oikeelle, takimmainen puoli oikeelta vasemmalle, vasen puoli itestä poispäin ja oikee puoli itteespäin. Tolleen saa minimoituu sen vetelyn aineski rhs teräsrakenteissa joita joskus tuli touhuiltuu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.08.2011, 21:27
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Jees - ajatus etenee...

Akseliputki on sisämitaltaan 70 x 75 mm, ja ajattelin rakennella sen sisään "holkin" kahdesta 70 x 70 x 5 mm kulmaprofiilista.

Profiilit hitsattuna vastakkaisista kulmistaan sisäkantista toisiinsa muodostavat aika jämyn 70 x 75 mm "holkin" joka juntataan noin 100 mm molempiin putkiin...

Tämä vedetään ensin 15 - 20 mm tulppahitsein molempiin puoliin kahdelta puolin, ja lopuks "ympärisauma" katkoskohtaan, joka on helppo mitoittaa sopivaks, olisko joku 3 - 5 mm ?

Hitsauksen aion kyllä vetästä tuolla 180 A Minarcilla, hanat kaakossa

Kiertymisen tarkkailuun tuo Lassen vinkki on kyllä hyvä...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.08.2011, 21:44
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.

Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni.
Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita.

Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa
Mitä suorempana pysyy sitä parempi.
Jos ei niin, sillä se oikenee millä se kieroksi on tullutkin eli hitsaamalla.
Eli pystysaumoja sille kantille josta haluat sen kutistuvan.
Näin on ralliautojen banjoista säädelty iät ja ajat aurausket kohilleen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Missä autoissa olisi akseliputken halk n.81mm.U-pulteille tarvetta bluevan Tekniikka & Jutustelu 12 14.02.2011 23:01
hitsaus Kirk Tekniikka & Jutustelu 9 17.05.2008 19:29
Toyota HJ-61 akseliputken halkaisija Ahosensetä Tekniikka & Jutustelu 3 24.01.2006 23:34
Akseliputken vahvistaminen pjtk Tekniikka & Jutustelu 14 17.07.2005 07:45
Pienempi-birfieldisen akseliputken avartaminen..? anttir Tekniikka & Jutustelu 7 09.03.2004 18:25


Sivu luotu: 05:14 (GMT +2).