![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() heftailee latikat kylkiin ja vastakkaisilta puolilta hitsuuttaa kii. sit latikat vittuun ja hitsaa loput saumat. voi hyvin vähän vedellä mut tuskin nois salisburyn tekeleis on toleranssit ollu viimesen päälle tehtaalta tullessaankaan. ei kannata liikaa jännittää ![]() eli kii vaa. kyllä ne muokkautuu sit mettässä rytyyttäessäkin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
joo, näin se täytynee tehdä, tuo liikaa jännittämisen välttely kuulosti motivoivalta
![]() saas nähä, tästä syntynee just sellanen kuin sattuu tulemaan...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.
Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni. Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita. Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa kääntää akseli pystyyn jolloin on helppo pyöräyttää yhtäkyytiä ympäri kuten LaaLaa kertoi. Akselin ollessa pystyssä ei tarvitse 360 astetta yhtäkyytiä hitsatessa valutella sulaa alamäkeen. Ja jos käytöstä löytyy pillit niin kuumia antamalla kuten jo mainittu saa oiottua aika hyvin. Ite vetäisin ton jollain 48 tai 55 2.5mm puikolla.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
55 on hyvä, Certaniumin 707 olis muuten mut maksaa hunajaa ja vetelee aivan kaameesti. Sisun akseliputki ainakin pysy hyvin 707:lla paikallaan liimattuna.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Vähän ot mutta.. Tossa keväällä kävi esittelijä Certanium 707 puikkoja esittelemässä ja täytyy sanoo että aivan uskomattomia puikkoja. 4mm puikko oli hitsattavissa helposti Froniuksen valovirta invertterillä 60 amp virralla! Ja 12mm pulttiin kierrettiin 12mm mutteri noin 2-3kierrosta ja otin 2.5mm puikon ja ohjeiden mukaisesti puikko keskelle pulttia sinne mutterin sisään ja sytytys. Pelkästään puikkoa nostamalla kasvatin sen mutterissa olevan tyhjän osan täyteen hitsisulaa. Ihmetys tuli siinä vaiheessa kun kevyesti papukaijapehdeillä kääntämällä mutteri lähti irti. Sanoi että muodostaa kuonan siihen ympärille joka estää hitsin tarttumisen mutteriin. Helvatun hyvä keino tonkia piukassa olevia syvemmälle katkenneita pultteja. Hinta tosiaan oli vähän kova 150egee kg. Ja 2kg oli minimi mitä myyvät.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jees - ajatus etenee...
Akseliputki on sisämitaltaan 70 x 75 mm, ja ajattelin rakennella sen sisään "holkin" kahdesta 70 x 70 x 5 mm kulmaprofiilista. Profiilit hitsattuna vastakkaisista kulmistaan sisäkantista toisiinsa muodostavat aika jämyn 70 x 75 mm "holkin" joka juntataan noin 100 mm molempiin putkiin... Tämä vedetään ensin 15 - 20 mm tulppahitsein molempiin puoliin kahdelta puolin, ja lopuks "ympärisauma" katkoskohtaan, joka on helppo mitoittaa sopivaks, olisko joku 3 - 5 mm ? Hitsauksen aion kyllä vetästä tuolla 180 A Minarcilla, hanat kaakossa ![]() Kiertymisen tarkkailuun tuo Lassen vinkki on kyllä hyvä...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos ei niin, sillä se oikenee millä se kieroksi on tullutkin eli hitsaamalla. Eli pystysaumoja sille kantille josta haluat sen kutistuvan. Näin on ralliautojen banjoista säädelty iät ja ajat aurausket kohilleen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Missä autoissa olisi akseliputken halk n.81mm.U-pulteille tarvetta | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.02.2011 23:01 |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
Toyota HJ-61 akseliputken halkaisija | Ahosensetä | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.01.2006 23:34 |
Akseliputken vahvistaminen | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 17.07.2005 07:45 |
Pienempi-birfieldisen akseliputken avartaminen..? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 09.03.2004 18:25 |