Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2011, 06:07
Jarva Jarva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 17.05.11
Sijainti: Valkeakoski
Viestit: 204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Isompien sähköjen puolella moottoreita suojaamaan käytetään lämpöreleitä, jotka katkaisevat kuormaa kytkevän kontaktorin ohjausvirran. Lämpörele siis ei katkaise päävirtaa vaan pelkästään mittaa sitä. En nyt tutkailematta osaa sanoa toimiiko tavallinen lämpörele myös autosähköjen jännitteillä.
Ei toimi lämppäri autosähköillä, koska näin suurilla virroilla se vaatii virtamittamuuntajan väliin, joka ei toimi DC puolella. Kyllähän tollanen suora pikkulämppäri toimii. Sehän perustuu vaan bimetallin lämpenemiseen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.08.2011, 06:57
BillyJoe BillyJoe ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.07.10
Sijainti: Turku
Viestit: 158
Perusasetus

Katselin, että noissa kuvissa virtakatkaisija on keulassa. Estääkö joku asia katkaisimen sijoittamisen kuskin läheisyyteen sisälle?
__________________
Suzuki SJ 413 -87
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.08.2011, 08:19
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe Näytä viesti
Katselin, että noissa kuvissa virtakatkaisija on keulassa. Estääkö joku asia katkaisimen sijoittamisen kuskin läheisyyteen sisälle?
Eipä sitä varsinaisesti mikään estä. Mutta jos releboksi on keulassa, niin ei sitä syöttöä kannata kabiinin kautta kierrättää kun tulee äkkiä kolme metriä lisää kaapelia, vaan kuten tuossa aikaisemmin on jo mainittu, niin vaijerilla käyttää sitä keulassa/perässä olevaa vinssin tappokytkintä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.08.2011, 15:29
mokkero:n Avatar
mokkero mokkero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.07.09
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 196
Perusasetus

Purjeveneiden sähköisissä vinsseissä käytetään tommosta "hydraulic magnetic circuit breakeria", joka on siis edellämainittu lämpösuoja mutta toimii tasavirtamoottoreiden kanssa.
http://www.quickitaly.com/?lng=us&ms...=0&cs1=1&cs2=1

Tuo olisi oikea ratkaisu vinssinmoottorin suojaamiseksi mutta ei näytä tuolla valmistajalla olevan kuin 100A asti. Ehkäpä jostain sais rajumpia?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.08.2011, 16:38
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mokkero Näytä viesti
Purjeveneiden sähköisissä vinsseissä käytetään tommosta "hydraulic magnetic circuit breakeria", joka on siis edellämainittu lämpösuoja mutta toimii tasavirtamoottoreiden kanssa.
http://www.quickitaly.com/?lng=us&ms...=0&cs1=1&cs2=1

Tuo olisi oikea ratkaisu vinssinmoottorin suojaamiseksi mutta ei näytä tuolla valmistajalla olevan kuin 100A asti. Ehkäpä jostain sais rajumpia?
Arvelinkin jostain löytyvän pienoisjännitteiselle tasavirralle sopivia versioita aiheesta Loistavaa

Oma käsitykseni tähänastisesta yhteisviisaudesta tiivistettynä:

Suojatakseen akkua, vinssiä, kaapeleita, autoa, sormia ynnä muuta olisi virtapiiriin vinssin osalta akun lisäksi lisättävä:
- kaapelia, mitoitetaan kestämään suurin kuviteltavissaoleva normaalin vinssauksen virta lämpeämättä (lue: niin paksua kun lompakosta riittää varaa)
- sulake, mitoitetaan kaapelin paksuuden mukaan kestämään vähemmän virtaa kuin kaapelin lämpimäksisaattaminen vaatii
- hydraulic magnetic breaker, mitoitetaan aukaisemaan virtapiiri ennen vinssin moottorin vaurioitumista
- manuaalinen katkaisin 1, sijoitetaan käytettäväksi auton ulkopuolelta
- manuaalinen katkaisin 2, sijoitetaan kuskin käytettäväksi ohjaamosta

On sitten makuasia ovatko mainitut manuaalikatkaisimet sähköllä tai vaijerilla kaukokäyttöisiä vai ihan oldskoolisti avainkytkimiä. Kummassakin on varmasti puolensa ja tapauskohtaisesti saa ja pitää fundeerata.

Elektroniikan taitoihinsa luottava voi askarrella muutamankin eri periaatteen mukaan toimivaa ylivirtasuojaa jos kaupan hydraulic magnetic breaker ei istu suunnitelmiin tai lompakkoon. Hall-antureilla esimerkiksi voi mitata tasavirtaa ohikulkevasta kaapelista tai kaapelin ylijäävää jännite-eroa voi mitata ja reagoida siihen tai...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.08.2011, 20:12
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Jonkunverran sähkövinssien käyttökokemusta omaavana;

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Oma käsitykseni tähänastisesta yhteisviisaudesta tiivistettynä:

Suojatakseen akkua, vinssiä, kaapeleita, autoa, sormia ynnä muuta olisi virtapiiriin vinssin osalta akun lisäksi lisättävä:
- kaapelia, mitoitetaan kestämään suurin kuviteltavissaoleva normaalin vinssauksen virta lämpeämättä (lue: niin paksua kun lompakosta riittää varaa)
Tästä täysin samaa mieltä, sillä täydennyksellä että tekee mahdollisimman lyhyet, ja muistaa sen maadoituspuolenkin (sekä pituus että paksuus).

Kaapeli kannattaa suojata (esim. soppelin kokoisella puutarhaletkulla tms.) sellaissa kohdissa, joissa siihen voi kohdistua mekaanista rasitusta, esim.
hinkkaamista tai iskuja. Tai sitten vetää vaan suojaa koko matkalle, puutarhaletku ei paljon maksa, on vaan vähän isompi ja kankeampi johdottaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
- sulake, mitoitetaan kaapelin paksuuden mukaan kestämään vähemmän virtaa kuin kaapelin lämpimäksisaattaminen vaatii
Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Paljonko kaapeli saa lämmetä? Paljonko kaapelin ominaisvastus on 30 pakkasessa ja 70-90 asteisessa konehuoneessa?

Paljonko akun (tai akuston) oikosulkuvirta on täydessä latingissa ~20 asteessa? Entäs kun on puoli tuntia vinssattu yhteen menoon (kaapelien lämpötila, sekä oikosulkuvirta)?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
- hydraulic magnetic breaker, mitoitetaan aukaisemaan virtapiiri ennen vinssin moottorin vaurioitumista
Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Mihin sijoitetaan, että pysyy ehyenä ja toimivana (lika, kosteus)?

Missä lämpötilassa pitää aueta? Säädetäänkö erikseen talvipakkasiin ja kesähelteisiin?

Miten erottaa alijännitteestä johtuvan lämpenemisen normaalista pitkästä vinssauksesta?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
- manuaalinen katkaisin 1, sijoitetaan käytettäväksi auton ulkopuolelta
- manuaalinen katkaisin 2, sijoitetaan kuskin käytettäväksi ohjaamosta
Vinssiä ajatellen yx pitäis riittää. Sitä virtaa menee kuitenkin useampi sata amppeeria, joten
jokainen ylimääräinen osa virtapiirissä aiheuttaa jännitteen alenemista, osa enemmän ja osa vähemmän.
Kytkimien jännitehäviötä isompi ongelma taitaa kuitenkin olla piuhan lisääntyvä pituus, josta seuraa
suurempi jännitehäviö, ja samalla on enemmän piuhaa/liitoksia/kytkimiä alttiina oikkareille...

Sijoittaa sen päävirtakytkimen vaan järkevästi. Jos johdotuksen tekee ja suojaa järkevästi, niin eipä niitä oikosulkuja paljon satu.

Miettii vaikka että kuinka monessa autossa on akulta startille menevässä piuhassa päävirtakytkin? Palaahan niitä kaikenlaisia
rotteloita (henkilöautoja, busseja, mitä vaan) useampia vuodessa, mutta monessako tapauksessa syy on akkukaapelin oikosulku?

Eri juttu jos haluaa vinssille oman päävirtakytkimen, ja vaikka auton muille sähköille toisen. Jos on useampi vinssi niin jokaiselle
voi olla oma päävirtakytkin, että saa lyhyet piuhat ja tarpeettomat vinssit voi olla kylminä.

Mutta jos yhden ja saman vinssin sähköihin tarvitaan kakri erillistä päävirtakytkintä niin
silloin olis parempi jäädä kotiin, ulos lähtiessä voi vaikka sattua jotain, lintu paskoo päälle tai jotain.

Eri asia jos sairastaa perfektionismia, mutta hyvän ja luotettavan vinssin saa

- oikeanlaisella kaapeloinnilla ja
- yhdellä jykevällä päävirtakytkimellä.

Useammat päävirtakytkimet samalle vinssille on ihan turhia, samoin kuin sulakkeet ja lämpöreleetkin.

Erästä karismaattista heppua lainatakseni (ei sanatarkasti): my opinion is so strong, that it can be considered as a fact.

Kait sitä nyt voi sen verran seurata sitä vinssiä kun sitä käyttää, että osaa lopettaa (jos mahdollista) jos siitä vinssistä
savu nousee tai se ei enää pyöri (sähkön loppuminen eli jännitteeen aleneminen tai muu vika).

-Paavo

PS päävirtakytkimistä; eipä oo tullut omia vinssien päävirtakytkimiä testattua aukeaako jos vinssillä on maksimiveto menossa? Auton kaikkia muita sähköjä (paitsi vinssejä) katkova päävirtakytkin kyllä toimii vaikka sen aukaisee "lennosta", moottori sammuu ja sähköä on vaan akuissa (ja vinsseille jos niiden omat päävirtakytkimet on kiinni) ja kännykässä. Laturilta tuleva paksu piuha tulee päävirtakytkimen akun puolelle, ja autossa on pensakone, ei käy ilman sähköä.

Toimiiko kaikki tiisselien sammuttimien solenoidit siten, että ne tarttee jännitettä että pumppu sais ainetta?

Viimeksi muokannut Paavo : 22.08.2011 20:30
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.08.2011, 20:27
Janex Janex ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.09.03
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 317
Perusasetus

Samoilla linjoilla Paavon kanssa yksi hyvä päävirtakytkin lähelle kuljettajaa mahollisimman paksuilla kaapeleilla ja hyvin suojattuna esim se puutarhaletku, niin ei hankaudu puhki. Ei se kaapelin pituus ole ongelma jos paksuutta ja paljon säikeitä riittää. On se vaan niin mukava vääntää siitä päävirtakytkimestä ne virrat poikki jos alkaa käry haista tai vinssi jumii jostain syystä päälle. TURVALLISUUS kaiken A ja O. Niin ja mitä vähemmän liitoksia ja virityksiä niin aina parempi ja yksinkertasempi... vähemmän vikaantuvia paikkoja.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.08.2011, 20:37
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Kaapeli kannattaa suojata (esim. soppelin kokoisella puutarhaletkulla tms.) sellaissa kohdissa, joissa siihe voi kohdistua mekaanista rasitusta, esim.
hinkkaamista tai iskuja. Tai sitten vetää vaan suojaa koko matkalle, puutarhaletku ei paljon maksa.
Suojaamisesta ehdottomasti samaa mieltä, varsinkin kun osa rojuista on kiinni korissa osa rungossa. Kaapeli on myös tolkuttoman kallista rikottavaksi siihen puutarhaletkuun nähden.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Paljonko kaapeli saa lämmetä? Paljonko kaapelin ominaisvastus on 30 pakkasessa ja 70-90 asteisessa konehuoneessa?
Lähinnä siis sulakkeen tarkotus on estää hitsausilmiöt kaapelin kuoren jostain syystä rikkoontuessa. Sen on siis tarkotus kestää melkein saman verran kun kaapelinkin ja luultavasti siis sulakkeen palamatta kestää vinssi liekeissä hilaaminen. Jos pääkytkimen tai -met on laitettu, voi tän ison sulakkeen jättää poiskin jos ei haittaa pienet pistehitsausjäljet tai kuparinpisarat.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Paljonko akkun (tai akuston) oikosulkuvirta on täydessä latingissa? Entäs kun on puoli tuntia vinssattu yhteen menoon (kaapelien lämpötila, sekä oikosulkuvirta)?
Sen sulakkeen ja johdon mitottamisen tarkotus siis ei ole suojata vinssiä tai vinssaajaa vaan estää johtoa muuttumasta hitsauspuikoksi Tästä syystä voi panna Tarpeeks Paksua Narua ja vastaavasti Melkein Yhtä Järeen Paukun.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Mihin sijoitetaan, että pysyy ehyenä ja toimivana (lika, kosteus)?

Missä lämpötilassa pitää aueta? Säädetäänkö erikseen talvipakkasiin ja kesähelteisiin?

Miten erottaa alijännitteestä johtuvan lämpenemisen normaalista pitkästä vinssauksesta?
Jos vinssiä suojaavan automaattisen ylivirtasuojan saa toimimaan virtaa mitaten säädetään se virran eikä lämpötilan mukaan. Normaali verkkovirtakäytön lämpörele toimii tosiaan lämmöllä eikä sikälikään sovi tähän, puhumattakaan että se edes toimisi muuten.

Tää on se osuus, mistä kaikista vähiten tiedän autoon soveltuvasti.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mutta jos yhden ja saman vinssin sähköihin tarvitaan kakri erillistä päävirtakytkintä niin
silloin olis parempi jäädä kotiin, ulos lähtiessä voi vaikka sattua jotain, lintu paskoo päälle tai jotain.
Kuskin ulottuville jätetty kytkin voi tappaa koko auton ja keulille asennettu vaan vinssin. Jos pitäis valita vaan toinen niin valitsisin omassa käytössä sen kuskin kytkimen. Toiset valitsis toisin.

Muutoinkin kuvailin semmosta täydellisyyden tilannetta, josta sitten sovelletaan vaatimustasoa alaspäin ajatuksella ja hyväksyen, että joskus jotain menee rikki.

Nythän mulla ei ole muuta vinssin suojaa kun paska akku, joka tuskin jaksaa antaa vinssiäpolttavaa virtaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.08.2011, 21:25
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Toimiiko kaikki tiisselien sammuttimien solenoidit siten, että ne tarttee jännitettä että pumppu sais ainetta?
OT mutta ei, merikoneissa sammutinsolenoidiin tulee virta sammutin päällä.

Sitten on tietenkin nämä EDIC-tojot ja alipaineella toimivat merssut. jotka voivat käydä ilman sähköä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan vaihdetaan bj:n mekaaninen sähkövinssiin. Remotecontrol O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 31.10.2010 12:20
b-pumpun sulake Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 19.04.2010 20:35
Myyty HJ vinssi vaihto sähkövinssiin joker O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 18.07.2008 19:24
m/v:mercury 25hv/lisä varust.vaihto sähkövinssiin O/M/V Muut 4 30.01.2007 09:55
HJ:n pyyhkijöiden sulake pyyvama Tekniikka & Jutustelu 3 17.09.2004 09:03


Sivu luotu: 08:49 (GMT +2).