![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Katselin, että noissa kuvissa virtakatkaisija on keulassa. Estääkö joku asia katkaisimen sijoittamisen kuskin läheisyyteen sisälle?
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Eipä sitä varsinaisesti mikään estä. Mutta jos releboksi on keulassa, niin ei sitä syöttöä kannata kabiinin kautta kierrättää kun tulee äkkiä kolme metriä lisää kaapelia, vaan kuten tuossa aikaisemmin on jo mainittu, niin vaijerilla käyttää sitä keulassa/perässä olevaa vinssin tappokytkintä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Purjeveneiden sähköisissä vinsseissä käytetään tommosta "hydraulic magnetic circuit breakeria", joka on siis edellämainittu lämpösuoja mutta toimii tasavirtamoottoreiden kanssa.
http://www.quickitaly.com/?lng=us&ms...=0&cs1=1&cs2=1 Tuo olisi oikea ratkaisu vinssinmoottorin suojaamiseksi mutta ei näytä tuolla valmistajalla olevan kuin 100A asti. Ehkäpä jostain sais rajumpia? |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Loistavaa ![]() Oma käsitykseni tähänastisesta yhteisviisaudesta tiivistettynä: Suojatakseen akkua, vinssiä, kaapeleita, autoa, sormia ynnä muuta olisi virtapiiriin vinssin osalta akun lisäksi lisättävä: - kaapelia, mitoitetaan kestämään suurin kuviteltavissaoleva normaalin vinssauksen virta lämpeämättä (lue: niin paksua kun lompakosta riittää varaa) - sulake, mitoitetaan kaapelin paksuuden mukaan kestämään vähemmän virtaa kuin kaapelin lämpimäksisaattaminen vaatii - hydraulic magnetic breaker, mitoitetaan aukaisemaan virtapiiri ennen vinssin moottorin vaurioitumista - manuaalinen katkaisin 1, sijoitetaan käytettäväksi auton ulkopuolelta - manuaalinen katkaisin 2, sijoitetaan kuskin käytettäväksi ohjaamosta On sitten makuasia ovatko mainitut manuaalikatkaisimet sähköllä tai vaijerilla kaukokäyttöisiä vai ihan oldskoolisti avainkytkimiä. Kummassakin on varmasti puolensa ja tapauskohtaisesti saa ja pitää fundeerata. Elektroniikan taitoihinsa luottava voi askarrella muutamankin eri periaatteen mukaan toimivaa ylivirtasuojaa jos kaupan hydraulic magnetic breaker ei istu suunnitelmiin tai lompakkoon. Hall-antureilla esimerkiksi voi mitata tasavirtaa ohikulkevasta kaapelista tai kaapelin ylijäävää jännite-eroa voi mitata ja reagoida siihen tai... |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Jonkunverran sähkövinssien käyttökokemusta omaavana;
Lainaus:
Kaapeli kannattaa suojata (esim. soppelin kokoisella puutarhaletkulla tms.) sellaissa kohdissa, joissa siihen voi kohdistua mekaanista rasitusta, esim. hinkkaamista tai iskuja. Tai sitten vetää vaan suojaa koko matkalle, puutarhaletku ei paljon maksa, on vaan vähän isompi ja kankeampi johdottaa. Lainaus:
Paljonko akun (tai akuston) oikosulkuvirta on täydessä latingissa ~20 asteessa? Entäs kun on puoli tuntia vinssattu yhteen menoon (kaapelien lämpötila, sekä oikosulkuvirta)? Lainaus:
Missä lämpötilassa pitää aueta? Säädetäänkö erikseen talvipakkasiin ja kesähelteisiin? Miten erottaa alijännitteestä johtuvan lämpenemisen normaalista pitkästä vinssauksesta? Lainaus:
jokainen ylimääräinen osa virtapiirissä aiheuttaa jännitteen alenemista, osa enemmän ja osa vähemmän. Kytkimien jännitehäviötä isompi ongelma taitaa kuitenkin olla piuhan lisääntyvä pituus, josta seuraa suurempi jännitehäviö, ja samalla on enemmän piuhaa/liitoksia/kytkimiä alttiina oikkareille... Sijoittaa sen päävirtakytkimen vaan järkevästi. Jos johdotuksen tekee ja suojaa järkevästi, niin eipä niitä oikosulkuja paljon satu. Miettii vaikka että kuinka monessa autossa on akulta startille menevässä piuhassa päävirtakytkin? Palaahan niitä kaikenlaisia rotteloita (henkilöautoja, busseja, mitä vaan) useampia vuodessa, mutta monessako tapauksessa syy on akkukaapelin oikosulku? Eri juttu jos haluaa vinssille oman päävirtakytkimen, ja vaikka auton muille sähköille toisen. Jos on useampi vinssi niin jokaiselle voi olla oma päävirtakytkin, että saa lyhyet piuhat ja tarpeettomat vinssit voi olla kylminä. Mutta jos yhden ja saman vinssin sähköihin tarvitaan kakri erillistä päävirtakytkintä niin silloin olis parempi jäädä kotiin, ulos lähtiessä voi vaikka sattua jotain, lintu paskoo päälle tai jotain. Eri asia jos sairastaa perfektionismia, mutta hyvän ja luotettavan vinssin saa - oikeanlaisella kaapeloinnilla ja - yhdellä jykevällä päävirtakytkimellä. Useammat päävirtakytkimet samalle vinssille on ihan turhia, samoin kuin sulakkeet ja lämpöreleetkin. Erästä karismaattista heppua lainatakseni (ei sanatarkasti): my opinion is so strong, that it can be considered as a fact. Kait sitä nyt voi sen verran seurata sitä vinssiä kun sitä käyttää, että osaa lopettaa (jos mahdollista) jos siitä vinssistä savu nousee tai se ei enää pyöri (sähkön loppuminen eli jännitteeen aleneminen tai muu vika). -Paavo PS päävirtakytkimistä; eipä oo tullut omia vinssien päävirtakytkimiä testattua aukeaako jos vinssillä on maksimiveto menossa? Auton kaikkia muita sähköjä (paitsi vinssejä) katkova päävirtakytkin kyllä toimii vaikka sen aukaisee "lennosta", moottori sammuu ja sähköä on vaan akuissa (ja vinsseille jos niiden omat päävirtakytkimet on kiinni) ja kännykässä. Laturilta tuleva paksu piuha tulee päävirtakytkimen akun puolelle, ja autossa on pensakone, ei käy ilman sähköä. Toimiiko kaikki tiisselien sammuttimien solenoidit siten, että ne tarttee jännitettä että pumppu sais ainetta? Viimeksi muokannut Paavo : 22.08.2011 20:30 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Samoilla linjoilla Paavon kanssa yksi hyvä päävirtakytkin lähelle kuljettajaa mahollisimman paksuilla kaapeleilla ja hyvin suojattuna esim se puutarhaletku, niin ei hankaudu puhki. Ei se kaapelin pituus ole ongelma jos paksuutta ja paljon säikeitä riittää. On se vaan niin mukava vääntää siitä päävirtakytkimestä ne virrat poikki jos alkaa käry haista tai vinssi jumii jostain syystä päälle. TURVALLISUUS kaiken A ja O. Niin ja mitä vähemmän liitoksia ja virityksiä niin aina parempi ja yksinkertasempi... vähemmän vikaantuvia paikkoja.
|
|
#8
|
|||||
|
|||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tästä syystä voi panna Tarpeeks Paksua Narua ja vastaavasti Melkein Yhtä Järeen Paukun.Lainaus:
Tää on se osuus, mistä kaikista vähiten tiedän autoon soveltuvasti. Lainaus:
Muutoinkin kuvailin semmosta täydellisyyden tilannetta, josta sitten sovelletaan vaatimustasoa alaspäin ajatuksella ja hyväksyen, että joskus jotain menee rikki. Nythän mulla ei ole muuta vinssin suojaa kun paska akku, joka tuskin jaksaa antaa vinssiäpolttavaa virtaa. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Sitten on tietenkin nämä EDIC-tojot ja alipaineella toimivat merssut. jotka voivat käydä ilman sähköä. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään / Vaihdetaan vaihdetaan bj:n mekaaninen sähkövinssiin. | Remotecontrol | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 31.10.2010 12:20 |
| b-pumpun sulake | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 19.04.2010 20:35 |
| Myyty HJ vinssi vaihto sähkövinssiin | joker | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 18.07.2008 19:24 |
| m/v:mercury 25hv/lisä varust.vaihto sähkövinssiin | O/M/V Muut | 4 | 30.01.2007 09:55 | |
| HJ:n pyyhkijöiden sulake | pyyvama | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.09.2004 09:03 |