![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Silloin ei tarvita erillistä jakolaatikkoa, kun etuvetoisen perä toimii jakolatikkona. Vetarit siitä muuttuu kardaaneiksi. Tulee yksinkertaisempi rakenne ja silti saa moottorin pitkittäin. Moottori tulee tällä tapaa kyllä aika keskelle, mutta laittaa tankin, akun ja muut painavat nokkaan. Sen lisäksi akselien perävälitykset tulee vielä lisää vauhtia alentamaan. Erillisellä jakolaatikolla vakiovälityksin pikkupuoli on usein nopeampi kuin akselien perävälitys, joten laitos kulkee etuvetotekniikalla hitaammin kuin takavetotekniikalla + jakolaatikolla.
__________________
Jukka |
#2
|
||||
|
||||
![]()
joo mutta ei oo sellasta etuvetoista josta tekniikan ottaisin? joku opel tai foordi. morjes!
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
tää ajatus tuli taas kummittelemaan päähän tänään aamusta
![]() hj taka lukkoakseli oiski jo josta vois alkaa runkoa rakentelee. mielessä pyöri myös mersun 606 turbolla ![]() mikäs ois minimi pituus taka kardaanille? kestääkö hjn akseli jos pistää normi pikku rakkorin takapyörät? |
#4
|
|||
|
|||
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Juu. Siitähän se ajatus taas tais lähteä
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kaverilla on nelivetonen omavalmiste rakvaattori. Kone ja laatikko etuvetoisesta Nissanista (kone ja laatikko pitkittäin), taka-akseli foortista ja etuakseli sekotus fiatia, bemaria ja ties mitä. Kulkee isoimmalla pykälällä jotain 80:ä ja pienimmällä vaihteella tyhjäkäynnillä kävelee ohi. Porttaaleja tai planeettavaihteita napoihin kaveri on suunnitellut, että saisi vetoakselit/nivelet kestämään. Nykyisellään eivät kestä pienillä vaihteilla aiheutuvaa vääntöä. Myös jotkut jykevämmät akselit voisivat tulla kyseeseen jos löytyisi riittävän kapeat, Suzukin akseleita kaveri jo katseli sillä silmällä.
Toisella kaverilla on samantyylinen vehje, kone on Volvon B20, laatikko 850 Volvosta, taka-akseli kavennettu 240:n, etuperä bemarista, etunavat 850:stä ja vetarit sekotus bemaria ja volvoa. Etuvetonivelet on tässä vehkeessä heikoin lenkki. 850 Tdi automaatti Volvos olis aika hyvä tekniikkapaketti, toki syöttöpumpun sähköohjaus aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Osta multa isuzu troopperi (laatikossa ulosotto, edessä lumilevylle suunniteltu puskuri). Ketjut alle, päälle punaista maalia, fergusonin tarrat kylkeen ja ei muuta kuin lunta työntämään
![]()
__________________
Mersumies. |
#8
|
||||
|
||||
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Yhdellä tutulla on itsetehty traktori kanssa. Se on ihan ammattikonemies. Siis sillä on kaivureita ja autoja ihan muualla ajossa useampikin.
Se teki koneensa niin että sillä on pieni 3pyttynen dieseli, (oiskohan olut daihatsun pakusta?) sen perässä suoraan hydraulipumppu niin kuin "oikeissa" koneissakin. Akseleina siinä oli jotku fordin akselit mitkä sattui olemaan nurkissa. Sanoi et jos nyt tekis niin vois tosiaan miettiä sitä, että ois just esim suzuki akselit joissa kytkettävät lukot tai mahdollisesti lsd tasauspyörästölliset jotkut (hilux?). Akseleissa on muistaakseni omp-400 moottorit suoraan kiini kardaanin laipassa. Ohjaus on tehty linkku eli siis runko-ohjauksena. Koneessa on edessä ihan kunnollinen kauha edessä ja sillä voi jopa kantaa sepeliä kuulemma. Kaatumaanhan tollasen runko ohjatun saa isoilla kauhoilla. Mutta toisaalta on kyllä todella näppäräkin toi laite. Ehkä ajatus oli hieman kuin avantti tms. mutta jotenkin tollanen itte tehty on vaan niin paljon reteempi. ![]() Ja ihan vaan ajatuksia herättäämään... ![]() -sami- |
#10
|
||||
|
||||
![]()
kuvia?
![]()
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tuolla on monenmoista laitetta. http://harvelit.proboards.com/index.cgi
Tuo sattui silmän, ei ole vaan nostolaitteita eikä ulosottoa, vois meenä jopa tutkimaan tarkemmin, kun samalta kylältämlöytyy. 5pyttynen om602 olis sopinut paremmin :-) Http://www.nettikone.com/valmet/602/1154124 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Minä olen miettinyt että jos nostaisi HJ:n koneen Zetor 6945 keulalle, saisi vähän nopeutta lisää...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tallin ja katoksen suunnittelua | osilpi | Chit-Chat | 0 | 16.11.2009 21:07 |
Mikä meni hojon jakis remontissa väärin? | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 20.08.2008 19:55 |
sytkän suunnittelua... | mauno | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 15.01.2007 14:04 |
Kokeeneemmat offajat/Härvelin rakentajat hoi! | Kovakalu69 | Tekniikka & Jutustelu | 49 | 20.06.2006 11:01 |
Lämmityslaitteen suunnittelua ja rakentamista | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 11.09.2005 18:20 |