![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ilmaa!Mistään en mitään tiedä mutta veikkaan järjestelmässä olevan ilmaa. Laita läpinäkyvää letkua johonkin pumpun luokse niin näet jos kuplia menee imupuolella. Voit tietysti ohittaa nuo kaikki ylimääräiset laiteet ja katsoa jos toimii paremmin. Kiitos ja anteeksi.
__________________
Vain maine kulkee edellä... |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Helpoin ja yksinkertaisin vika korjata/testata, joten vaikka luulen melko varmasti että se ei ole ongelma (johtuen että oireet tulee vasta kuumempana), niin täytyyhän se kokeilla.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
yhdellä puolitutulla on tollanen toitsi ja sillä oli käynnin kans muistaakseni joskus jotain ongelmaa ja muistaakseni oli suodattimen jalassa joku olematon vuoto...
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta -Matti-:n autosta en tiedä, mutta voisko olla seurausta seuraavasta:
Tuo ve-pumppuhan on sähköisesti ohjattu? eli siellä pumpun sisässä oleva "siirtopumppu" tekee diesel-painetta, ja sillä dieselpaineella säädetään ainakin ennakkoa, mahdollisesti myös syötön määrää? säätö tapahtuu solennoidiventtiileillä, (luultavasti) jousi painaa ennakon taas myöhäselle hydraulipaineen(siis- dsl paineen) lakattua, siis moottorin sammuttua. Ja kun startataan kuumaa konetta, niin kaikki välykset, mitkä on aikojen saatossa on kertynyt, aiheuttaa vuotoa, ja kun ennakkoa ei saada kohdalleen, niin koneen ohjauselektroniikka ei anna syöttöä (pumppuelementti 0-asennossa) Toki tuo biodiesel on voinut aiheuttaa ylimääräistä kulumista, ja ennenkaikkea tiivisteiden turpumista/kulumista. Ja kuten -matti- sanoi, auto sammuu moottorijarrutuksen jälkeen-> pumppu ei kerkiä säätää ennakkoa (ja syöttöä?) kohdalleen, kun dsl paine liian pieni. Yksi vaihtoehto on nimenomaan tuon pumpun paineensäätöventtiili, olisko roska välissä tai jopa syöpynyt? (pumpun sisällä, vaatii varmaan dsl-korjaamoa) tuota venttiilin vuotamista vois yrittää testata syöttämällä dieseliä pienellä paineella pumppuun, ja jos tihkaisee paluuputkesta niin venttiili ei sulkeudu kunnolla? korostan vielä että tuosta nimenomaisesta pumpusta ei tietoa! Voiko tuosta autosta tarkistaa sähköisesti pumpun ajoitusta? Minä kokeilisin, jos mahdollista, siirtää pumpun perusasetusta pikkasen aikaisemmalle, niin näkis että helpottaako yhtään, yleensä moottorinohjaus sietää yhden hampaan heiton syöttöpumpulla. Ja yleisellä tasolla; dsl voimakkaasti lämpölaajeneva; eli kun kuumaa, niin energiasisältö pienempi/mm3, ja silloin kuumalla dieselillä tarvitaan isompi syöttö kuin kylmällä polttoaineella, oliskohan tuo lämpöanturi tuota varten? (venedieseleissä dsl jäähdytin meriveteen, koska kun tankki lämpeni kuumaksi, niin vene ei jaksanut lähteä liukuun, kun makaanisissa pumpuissa ei ollut lämpotilan/määrän korjausta). |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kuulostaisi kyllä melko luontevalta nuo BJ-40/76:n spekulaatiot.
Jos ei helppoa vikaa löydy, niin sitten tuon puolen osaajqan kanssa juttusille. Kaverin -01 D22 King Cabissä (vanhalla TD-koneella vielä) oli ongelmaa käyntiinlähdön kanssa kuumana ja siinä vika löytyi pumpun lämpötilakompensaattorista... Hieno sana ![]() Tuota venttiiliä käytetään juurikin ennakonsäätöön ja tässä tapauksessa myös ajonestoon. Auto lähti kylmänä käyntiin kuin palmun alta ja lämpimänä/kuumana ei sitten millään. Vaati parin tunnin seisotuksen pakkasillakin loppuvaiheessa.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nestepään voit testata kun lasket letkusta kylmää vettä nestepään päälle, siis moottorin ollessa kuuma. Jos lähtee silloin yhtä hyvin käyntiin kuin kylmänä niin nestepää on väljä. Mikä taas olisi todella ihmeellistä noilla kilometreillä.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Vielä lisähuomiona että sillon jos pumppu/diesel on kuuma, autosta puuttuu voimaa myös selvästi. Tyhjäkäynniltä stumppaa paljon helpommin (vaunu persiissä), normaalistihan tollasta ei pienellä kytkimen käyttövirheellä saa nyykähtämään vaikka ei alkukaasua antaiskaan. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.08.2011 15:38 |
#8
|
||||||||
|
||||||||
![]() Lainaus:
![]() Paineella säädetään ainoastaan kierroksilla tapahtuvaa ennakonsäätöä (osa 31), koska käynnistäessä ei muuta säädetä kuin kone käyntiin. Millään muulla pumpun sisällä olevalla komponentilla ei säädetä eikä ohjata. Ruiskutusmäärä startatessa muuten on n. 3x suurempi luin maksimi ruiskutus ajon aikana... ![]() Lainaus:
Lainaus:
Pumppuelementti ohjataan osalla 64? (huono numero ja vanha lukija!), jota ohjaa suoraan kaasuvipu (osa 3), joka menee 0-asentoon vain moottorijarrutuksessa (tai silloinkin ruiskauttaa pienen tipan osa voitelua varten!) Lainaus:
Lainaus:
Näkyy olevan kuvan perusteella myös korkeapaine anturi joka on osa 71. Sillä mitataan saatu ruiskutuspaine (melkein voisin lyödä vetoa, jotta olisi luettavissa Kojootin testerillä???), joka sitten moottorinohjauksen kanssa hienosäätää kaasupolkimen asentoa pumpun sisällä. MUTTA EI VAIKUTA KÄYNNISTYVYYTEEN!! Lainaus:
Lainaus:
Pumpun säädön saat muuten mekaanisesti tarkastettua tuon paineentunnistimen alta! Näkyy päätytulpassa olevan kuitenkin se "tarkastus"-reikä ![]() ![]() ![]() Lainaus:
Taalvella mukava nojailla rekan tankkia vasten, kun parhaat olleet jopa +40*C vaikka ollut pakkasta muutama aste!!! Ja nykyään Comonrail moottorit muuten vaativat tuon lauhduttimen, kun kanavassa on tuota painetta aika kunnioitettavasti. Ja nestehän lämpenee puristaessa, lisäksi ruiskuttamatta jäänyt polttoaine juosee kuuman suuttimen läpi (jäähdytyksen takia), joten siksi lisää tavaraa linjaan! kaikkein karsen lauhdutin löytyy VW Passatin allta. On asennettu apparin jalkatilan ALLE muovilevyn ja korin väliin!!! ![]() ![]() Joten onneksi olkoon, kun mökkitiellä ajaa kantoja ja kiviä vaistellen. Tai laskee soratiellä lappu lattiassa... ![]() ![]() ![]() BJ40/76, älä ota tätä henkilökohtaisesti, mutta katkaisen vain "harha-ajattelun", jotta VE / VF pumppujen toimintaa miettivät ei saa vääränlaista toiminta mallin ajatusta 1KZE "vaimikätoinytoli" pumpun toiminnasta. Esittämäsi ideat/ajatukset toimisi OIKEIN HIENOSTI CR-moottoreissa, joten oikeilla jäljillä olit, mutta liian "vanhassa" moottorissa! ![]() Muuten tämä pumppu on samanlainen kuin muutkin jakajapumpu, mutta kaasuvivusto on vain sähköpotikalla ohjattu, ja ruiskutuspaineen tunnistuksella varustettu. -MaTTi- Katoppas tuo pumpun päädyssä oleva osa 39, jotta se on kiinni! Tarvittaessa saat multa lainaksi sen työkalun, koska sehän on kolmikantainen "mutteri". Näitä on silloin tällöin tullut vastaan löystyneenä, ja ollaan vaihdettu niitä uusiin "varmuuden vuoksi" kun tuo maksaa parikymppiä dieselpajalta, tai Bosch:lta. Varmaankin Nippodenson pumppu tuossa, jolloin osia saa ATOY:lta (maahantuoja) tai JOS ON Diesel-Kiki, niin on silloin Bosch:n tuote (lisenssi valmistaja!!!) ja osia löyttykin esim. Keravalta Keski-Uudenmaan dieselistä tai Riihimäeltä Lohilahdelta. Toinen mikä saattaa aiheuttaa tuota startin "venymistä" on osa 16 paluuvirtausventtiili, joka jättää painetta ruiskutusputkeen. Mutta vikaantuessaan aiheuttaa kylläkin tyhjäkäyntiin "rynkytystä" (katoppas Räkytäkyn viimeinen video, siinä ko. tyhjäkäynti on juuri "sellaista"), tai sitten sen paineen tekevän jousen osa 15 kuoleentuminen. Ja eihän tuon videon perusteella vielä kauheen pitkä startti ole, lähtee paremmin kuin uudet CR vehkeet!!! ![]() Ja kyllähän 250tkm alkaa olla jo paikallaan korjata pumppua. Omasta Volvosta meni 280tkm kohdalla tiiviste, joten korjasin koko toosan saman tien!!! Johtu varmaan viitseliäisyydestä????
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#9
|
||||
|
||||
![]()
CR-koneissa jäähdytetään myös sähköpuolen osia polttoaineella. Esim aivolaatikkoa, tai sähköisen polttoainepumpun etuvastusta, kun on 12V pumppu kytketty 24V koneeseen.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja suurennettuna vielä tuo poksautuskuva: ![]() Lainaus:
![]() Tällanenhan tää (varaosa) punppu: ![]() Ja tässä vielä yhenlainen havaintokuva: ![]() Mikille kiitos taas seikkaperäisestä selostuksesta. Mut joo, nyt toimii viileemmällä aineella aika likelle just oikein, lähtee samallalai käyntiin kun kylmänä. Pitää joskus käyttää osina tuo varaosapumppu niin saa itellekin päähän toimintamallin ja mahdolliset vikakohdat. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
En tiedä onko tuossa nokka-akselin asentotunnistinta, mutta mun ex-skodassa vastaavat oireet poistui tuon anturin vaihdolla.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Eli 63 ja 26 osat on pumppu...
Lainaus:
![]() Tämä erinomainen kuva kannattaa säilöä!!! Näkyy hyvin tuo päätytulppa, jossa harjanne keskellä. Siitä vuotaa paineet tuonne koteloon takaisin. Siis keskellä ruiskutuspaine ja ulkona kotelopaine. O-rengas tiivistää jengan jos alkaa vuotamaan... Kuvassa timing control valve, joka räjäytyskuvassa olis päätytulpassa. Onko oikeesti kiinni missä??? LÖYTY, on kiinni rungossa, ei nestepäässä, joten muuttaa ennakkoa sähköisesti -> voi siten vaikuttaa käynnistyksessä n. +-5*. Toyotan pojat mielellään varmaan kertoo???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 11.08.2011 21:59 Perustelu: sokea löysi jyvän |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
palataanko osiaan viikon päästä? |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Onko unohtunu?
|
![]() |
Luokat |
1kz-te |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
KingCabin kytkin ei irroita lämpimänä | Naunau | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 17.11.2010 15:52 |
Range ei käynnisty lämpimänä | ZyndHel | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 08.12.2009 22:51 |
Ostettu Fj:n Startti | tossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 12.04.2009 13:11 |
o: wakoneeriin startti startti löytyi!"! | wakoneekeri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 06.04.2006 20:40 |
Rankun käynti lämpimänä | Niko | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 07.03.2005 22:49 |