![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Juottaminen varmasti pidentää käyttöikää , enkä usko että offiauton elinkaaren Aikana tulee ongelmia tärinän ja juotosten kanssa. Onhan autojen akkukaapeleja Juotettu autotehtaalla iät ajat enkä koskaan oo nähnyt murtunutta kaapelia. Pihdeillä puristus ja tinaus ja liimasukka päälle. Tinaus onnistuu kätevästi kuumailmapuhaltimella.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#2
|
|||
|
|||
![]() Suo siellä vetelä täällä
Noista liitostavoista; epäilempä että nuo vähäkään täydellistä (lue ei koskaan)heikommat puristeliitokset
eivät ole suojassa kosteutta ilman liimakutistesukkaa tai vulkanoituvaa teippiä tms. Ja noissa kaapelikengissäkin on kaksi puolta, niin kuin PAAVO sanoi, toinen on massiivinen ja taatusti paremmin sähköä johtava, mutta... Jos halutaan tehdä autotalliolosuhteissa, normaaleilla harrastaja työkaluilla (vrt biltema/motonet ja pikkasen paremmat) niin tuollaisen massiivisen kaapelikengän kiinnitys kaapeliin on vaativa suoritus. Jos yrittää juottaa tuommoisen massiivisen kaapelikengän kiinni, niin juote täyttää johdon/kaapelin sisuksen useita kymmeniä millejä, jos työkaluina on perinteinen toho (nestekaasupullo 11kg ja poltin) ja pappavainaan kolvi. Tuon hepposemman kaapelikengän saa juotettua suuruusluokkaa 70mm2 poikkipinnoissa toholla ja tehokkaalla kolvilla ja HYVÄLLÄ juotosnesteellä siten, että juotos on kiinnityspultin päässä kosteussuojana ja sähkön johteena Homma perustuu tekniikkaan, "kävästään juottamassa tuo liitos 5 sekunnissa alkulämmityksen jälkeen, ja tinaa käytetään vain vähän" Ja kaapelin suuntaan kutistesukka tiivisteeksi/tueksi Jos abiko tms liittimiä juotetaan johtoon niin juotos on epäonnistunut, jos kaapeli jäykistyy kengän ulkopuolelta (no, pikkasen voi, jos tuetaan kutisukalla) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksia eli kyllä se 35mm2 kaapelillakin pärjää, ei se todellakaan noilla kulutuksilla poikki sula... Idea on siinä että pidät ne maajohdot mahdollisen lyhkäisinä eli 50cm tai alle.
Kyseessä on siis 9500 lipsin vinssi eli vapaanvedon virta on luokkaa 70A ja täydellä kuormalla luokkaa 400A. Käytännön kulutus jää jonnekin tuonne väliin. Jos et aja koko ajan HC offia niin luulempa että siinä ei paljon piuhat kypsy vaikka olisivat kevyempää kalimperia... Kyllä, kannattaa vetää oma piuha akulta laturille ja akulta vinssille. Silloin auton "omat" sähköt ovat ovat oma juttunsa ja "lisävarusteet" omansa. Esim. vinssi on silloin helppo kytkeä irti ongelma/huoltotilanteessa. Laita maadoitus akulta koneelle ja akulta koriin ja korista runkoon niillä lyhyillä vedoilla. Kyllähän sitä voi laittaa niin paksuu piuhaa kuin ilkee, mutta hinta ikävästi alkaa kiusaamaan kun neliöitä on paljon. Liitoksista olisin kyllä enemmän huolissaan hapettumisen suojaamisestä kuin tärinästä, elippäs tinatut liitokset on pop. Kukaanhan ei kiellä laittamasta piuhoja niin että ne ei pääse yksinkertaisesti vatkaamaan itseään poikki. Samoin kaapelikengän kohdalla niiden laatujuttujen sijaan liitosten hyvyyteen... Rungon/korin välinen kontakti kannattaa suojata vaikka tavallisella rasvalla, eli rasvaa väliin ja päälle.Eipä heti hapetu, kyllä se aikansa kestää ja on helppo huoltaa. Yllämainituilla eväillä edesmennyt kilpuri antoi varmaa kyytiä ilman sähköongelmia. PS. Niissä akussa ja akussa on sitten eroa jos vinssi ei vedä... Toiset antaa virtaa paremmin kuin toiset... |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ilmoittama vetoteho, todellisuudessa lienee aika merkittäviä eroja käytännön suorituskyvyssä) vinsseissä on erilaisia ratkaisuja mm. välityksen ja moottorin tehon suhteen. Joku pistää isomman välityksen ja heikomman moottorin, joku taas vahvemman moottorin ja pienemmän välityksen. Eli moottoreissa on eroja, joten sähköntarpeessakin on eroja. Tuskin haittaa jos johdot ylimitoittaa, jos kuitenkin pysyy jollain tapaa järki päässä. Tai jos tarkoitus on elellä siinä "reunalla", eikä haittaa että muutaman vinssin polttaa alijännitteellä, niin mikäs siinä, jokaisen oma valinta. Jos vnssin piuhat lämpenee kädellä havaittavasti (siis vinsaamisen takia, mun koslassa ainakin on konehuoneessa kaikki perhanan lämmintä kun autolla on ajeltu useampi tunti) niin mun mielestä ne on selkeesti alimitoitettu. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että vinssit kyllä toimii 25mm2 ja 35mm2 piuhoilla, mutta kysymys kuuluu että kuinka hyvin ja kuinka pitkään? Kokeilin yhtä kiinanvinssiä alkuperäisillä plus-puolen johdoilla, en mitannut johtojen palsuutta mutta näytti kaksvitosilta. Muutama veto sillä kiskottiin, ei vielä särkynyt, lopetin testin niiltä osin ja vaihdoin johdot paksumpiin. -Paavo |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Yleiskommentti; riittävästi johdon paksuudesta ja kaapelikenkien liitostavasta näyttää olevan
useammanlaista vahvan ja perustellun oloista mielipidettä, tästä vois päätellä sen että sitä yhtä ainoaa oikeaa ei ole, vaan että erilaiset mitoitukset ja liitokset toimii kaikki ainakin kohtuu hyvin. Jokainen tekee sitten kuitenkin silleen kun itsestä hyvälle tuntuu, toki monenlaisia reunaehtoja on jotka vaikuttaa ratkaisuihin; osien hinta ja saatavuus, mistä kaukaa pitää hakea ja kauanko kestää jne., myös koko ja paino alkaa vaikuttaa jossain kohtaa. Jännitehäviöt (siirtää tehon sinne missä sitä oikeesti tarvitaan, eikä tuhlata sitä pihoja lämmittämällä) jos haluaa minimoida niin toki lyhyt on pitkää parempi, ja paksu ohutta parempi. Liitoksien laatu mittaillaan sitten tosi käytössä, jos vinssin piuhat on kovalla käytöllä monta vuotta ja ui säännöllisesti "paskassa", ja aina vaan toimii niin hyvät ne on. Huonot liitokset ilmoittaa itsestään lämpiämällä, joskus selvitään vähällä ja joskus tulee muutakin tuhoa, kuten esim. vinssin moottorin kuoren sulanut läpiventieriste. -Paavo |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kaapelit kävin teettämässä ja laittoivat paksulenkkiset puristettavat liittimet.
Todella ohutsäikeistä kaapelia myivät. (pitäis olla hyvää) Täytyy vielä tinailla liitoskohdat kun ei ole tulossa mitään jyrkkää mutkaa heti liittimen viereen. Käykö tuohon tinaamiseen ihan normi varaosaputkan rullatina? Releboxin johtoja äimistelin ja ovat noin 35mm2 joten nekin vissiin syytä uusia vähintään 50mm2 lankoihin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ehkä niin että nappi pidetään pohjassa vaikka vinssi ei enää pyöri? Ehkä siinä tapauksessa kannattaa katsoa peiliin eikä syyttää piuhoja... Lainaus:
Kiinanvinssii ja ComeUppii on pyöritetty ongelmitta vaikka välissä oli 3.5m 35mm2 kaapelia... Siis akulta releboxille ja jatketut piuhat boxilta vinssille. Ja siis vinssiä on käytetty ahkeraan... Edelleenkään en tyrmää sitä faktaa että paksu ja lyhyt piuha on pop. Mutta edelleenkin käytöstä riippuen ei se ole välttämätöntä... Kyseeessähän on alle 1500kg painava laitos...? Jos yli mennään niin juttu muuttuu kasvavan voiman tarpeen myötä... |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lisäksi muutenkin kannattaa kiinnittää kaapelit kunnolla ettei pääse elämään koriin nähden. Ei ole kiva kun 70mm2 johto rapsahtaa oikkariin runkoon kuoren hankauduttua puhki. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja tinaus kannattaa, koska sillä saa estettyä kaapeliin muodostuvan kapilaari-ilmiön erilaisten nesteiden kanssa, varsinkin kovassa rasituksessa saattaa akku "ruikkasta" vettä korkista ja se sitten kaapelille --> lopputulos on vihertävää jauhoa liittimen sisällä ja paljon rumia sanoja suonsilmässä... Tinauksen päälle kutistesukka LIIMALLA! Saa kosteussulun liittimen ja kaapelin väliin, sekä vahvemman tuen juotoksen päälle. TINAUKSESTA: ÄLÄ IKINÄ TINAA PELKÄSTÄÄN, koska pitkäaikainen suuri kuormitus kuumenta eniten LIITINTÄ, jolloin saattaa jopa tina sulaa, ja loput voi sitten itse arvata! Tina on vain kosketuspinnan laajentaja ja liitoksen sulkija! EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA LIITÄNTÄ AINE! Ja tinaa kannattaa sitten pitää pussissa ja isoissa "liimauksissa" tuo juotosjauhe tai suolahappo on hyvää tavaraa!!! Moottorin maadoituksen parantamista en voi vain ikinä olla parantamatta! Ja maadoitus mielellään sähkökomponenttiin kiinni (laturin jalkaan), jotta johtovaurion sattuessa ko. komponentti ei vaurioidu esim. likaisen (öljyä?) liitännän takia, jolloin syntyy valokaari, joka tas tuhoaa MOLEMMAT kontaktipinnat ja sulattaa laitteet korjauskelvottomiksi ja, ja, ja .... ![]() Biltema KAASUPOLTIN Tuotenro 17609 19,99 € Jos epäilyttää liitännät, niin kannattaa kuormittaa laitetta. Sen jälkeen kokeilee onko lämpöä syntynyt. Jos vähäistä, niin homma ok, mutta kättä polttava liitos on varma ongelmakohta "pitkässä juoksussa". LIITTIMISSÄ hinta kertoo laadun: - kromattu pelti --> voi antaa rahansa suoraan pelastusarmeijalle, niin menee ainakin hyvään asiaan - suojattu messinki --> parasta A-ryhmää... ja hintakin sen mukaista
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
tinattua, niin kaapeli jäykistyy kun se tina leviää siihen. Onko tämä jossain suhteessa ongelma? Itse en ole tuota nähnyt mitenhään haittaavana, tai oli yx kaapeli joskus mikä muka piti saada heti liitoksen jälkeen taipumaan yli 90 astetta, tila oli sen jäykistänyt niin etteipä enää taipunutkaan, hetken asiaa pähkäilin ja tein liitoksen siten että kaapelin sai suorana, oli loppujen lopuksi paljon parempi kuin se äkkiväärää taivotusta tarvitseva. Kaapeli piti silti tehdä uusiksi, pituus muuttu. Tätäpä en ole hoksannutkaan, aina oon lämmitellyt sellasella pikkuisella kaasulampulla, pitääpä kokeilla kuumailmapuhallinta seuraavalla kerralla, tehtävälistalla on etuvinssin sähköjen uusinta, laitan sellasen nytkinkokoisen releboksin ison warnilaisen tilalle, sillä saa selvästi lyhyemmät piuhat kun moitataan koko matka akuilta pääävirtakytkimelle ja edelleen releboksille ja vinssille. -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 09.08.2011 09:49 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
startille virtaa kondensaattorista? | IHKULAINEN | Chit-Chat | 12 | 21.02.2010 16:44 |
turvakaarien paksuus | junnu78 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 23.10.2008 13:52 |
vinssin sähköistys ja kaapelien paksuudet????? | lepoantti | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 18.09.2007 17:46 |
sylinterin varren paksuus? | Jii-Jii | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 29.05.2007 20:33 |
hj:n lasin paksuus | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.03.2005 09:11 |