Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.07.2011, 22:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Eipä taida suomessakaan saada enää täysin fossiilista dieseliä?

Seuraavana omia näkemyksiä/mielipiteitä

Muutama vuosi taaksepäin oli pikkasen ongelmia dsl "palloontumisen" kanssa,
ja syy vissiin oli ettei peltoöljy pysynyt liuenneena fossiiliseen.(ongelmat alkoi
jo -30c:ssä ja -35c:ssä piti puhaltaa tankin suodatin auki)

Ja tuota rypsiöljyä saksalaiset ovat juottaneet ostoskärryllisiä noihin omiin
dsl autoihin (nyt suomessa uniikki löytöinä)

Noin niinkun perussääntönä:

rivipumput: kaikki käy, mielellään kuitenkin pikkasen 2T öljyä ta dsl sekaan

jakajapumput: huomattavasti vaativampia kuin rivipumput, mutta Aatun
perilliset tankkaa marketin pihassa ruokaöljyä kymmeniä litroja...

common rail: Itse en uskaltais kokeilla paljoakaan.....

Pumppusuuttimet: ehkäpä vielä vaativampi kuin common rail?

Noissa kotikeitoksissa/mielipiteissä on se ongelma, että ne tehdään mahdollisesti
täysillä romuilla, ja sitten kerrotaan että saatiin nakkikopilta 30 litraa
ranskalaisten paistorasvaa, ja se kaadettiin 400tkm ajettuun 25 vuotiaiseen
takamoottoripakuun, ja nokittiin tratista muutama ranskanperuma pois.
toimi yhtähyvin kuin virallinen dsl!

Epäilempä, ettei suomessa ole pitkäaikaista kokemusta noiden bio-dsl käytöstä vaihtelevissa olosuhteissa.
(verrattuna esim. minun hdj:n fossiilisen? dsl kulutukseen)


Toki kannatan tuota bio- tukia, tuttavapiirissä peltoa työnä, ei tuottamassa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.07.2011, 22:09
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

No jos ehkä väljässä lotkomoottorissa toimiikin mikä hyvänsä rasva yhtä hyvin tai huonosti niin...

Just sikspä onkin ihan kiinnostavaa saada jotain järjellä perusteltuja selvityksiä siihen miksi minkäkinlaiset moottorit toimii tai ei toimi biolitkuilla.

Tätähän tietty voi testata myös jollain hyväksi kunnostetulla patarautasella rivipumppukoneella. Oliskin erittäin mielenkiintosta kuulla, jos kellään on mitään omakohtasempaa tietoa näistä huolella rakennetuista projekteista ja mielellään ihan mittausdataa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.08.2011, 00:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Mä oon tässä jo kolmatta kesää ajellut välillä käytetyllä ranskisöljyllä, joskus ajellut raakalteenkin, mutta yleensä joku 70% ranskista/30% dieseliä suhteella, jos on mitä polttaa. Ongelmana ettei käytettyä öljyä ole kohtuuvaivalla saatavana niin paljoa kuin menis. Pa-linjassa 30-levynen lämmönvaihdin, eli öljycoctail lämpenee n. 65-70°C lämpöiseksi. Viime vuonna laitoin lattian alle toisen pienemmän tankin ja parit vaihto(magneetti)venttiilit. Eli dieselillä käyntiin ja lämmettyään napista coctail-puolelle päätankista. Ennen sammutusta nappi toiseen asentoon. Toimii kyllä ehkä 50/50% suhteellekin asti ilman lämmönvaihtimia, mutta käynti ei oo niin siistiä varsinkaan siinä vaiheessa kun jälkihehkutus loppuu eikä kone ole vielä täysin lämmin.

Kesäaikaan ei ongelmia, kyseessä siis sähköohjatulla jakajapumpulla ja tappisuuttimilla oleva esikammioturbodiesel. Ilmojen viilennettyä ryytyy aine, joten äkkiä saa olla sotkemassa lisää dieseliä tai bensaa joukkoon, pakkasella ei kestä olla enää paljookaa rypsiä seassa. Menee muuten sen verran jäykäks ettei kulje putkissa. Nollassa seisoo jo lusikka pöntössä, alkaa olla jo voita.

Huipputeho ei oo ihan niin hyvä käytetyllä ranskisöljyllä, puuttuiskohan joku 15-20%. Uudella öljyllä ei varmaan jäis paljookaan, mutta tossa käytetyssä on ties mitä hookoon-blööstä sulaneita rasvoja yms. ei niin täydellisesti palavaa seassa. Osansa saattaa tehdä myös pumpun lämpötilatunnistin, en tiedä miten se syötön määrään tai ajoitukseen vaikuttaa mitä lämpimämpää öljy on... Pakokaasut haisee snägärille, eikä mustaa meinaa saada millään. Eli savuarvokin oletettavasti pienempi.

Öljyn suodatan ja lämmitän ja annan saostua (vesi saatava pois) 200 l tynnyrissä, josta sitten viiden filtterin läpi sähköpumpulla painaen letkulla tankkiin. Melkosta sotkua välillä öljyt, kaikkee ei likimainkaan voi käyttää, rasvalillua/ranskiksenpalasia/muuta roskaa saa kaapia karkeesuodattimesta kauhalla pois. Ilmojen kylmettyä alle 10°C ongelmaksi muodostuu että käytetty öljy ei tahdo enää olla nestemäisessä olomuodossa, nollassa menee jo melkein voiksi. Jostain jos sais puhdasta rypsiöljyä johonkin 0.7-0.8€/litra hintaan, niin sitten olisi hommassa enemmän juonta. Jäis suodattelut ja läträilyt pois, kylmääkin kestäis paremmin.

Otettava siis tuomansa vaivan takia harrastuksena, josta saa jonkinlaista taloudellista hyötyäkin. Tullillehan ko. tuotos pitää ilmoittaa ja maksaa siitä rikittömän dieselin valmistevero (36.4 senttiä/litra) ja lappu ajossa mukana. Muuten samat seuraamukset kuin löpöllä ajosta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.08.2011, 14:35
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Näitä biopolttoaineita on hyvin moneen lähtöön, eli niiden koostumus & valmistusprosessi vaihtelee ihan laidasta laitaan. Toista ääripäätä edustaa tuo Matin ranskis-löpö

Uskaltaisin väittää, että markkinoiden huippua edustaa tämä:

http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=...2c8158%2c13819
http://www.nesteoil.fi/default.asp?p...90,11993,12252
http://www.nesteoil.fi/default.asp?p...286,7849,14094

Vaikka palstalla Nestettä haukutaan mennen tullen, niin teknisesti firma edustaa alan kärkeä. Tällä aineella voi jopa pidentää moottorin öljynvaihtoväliä. Ja luulisi toimivan kylmässäkin, kun soveltuu käytettäväksi myös lentoliikenteessä.

Nesteen asemilta saa Neste Green-dieseliä, jossa on 10 % tätä yllä mainittua. Itse asiassa voi olla tämä Green 100 jo myynnissäkin, ei ole tullut katsottua kun omat autot kulkee bensalla.

ps. en ole Nesteen palveluksessa, eli tämä ei ole maksettu mainos
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.08.2011, 22:00
Glutton:n Avatar
Glutton Glutton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.01.05
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 1.260
Blog Entries: 1
Perusasetus

eli täh... nyt kun käyn huomenna hakemassa nakkarilta paistin rasvat ja kaadan tankkiin niin jos tullin miehet on torin kulmalla vastassa mitäs ne sanoo itse tehdystä aineesta... onkos nuissa paistin rasvoissa muuta näppäiltävää kuin erotella vesi ja suodattaa hyvi...
__________________
! Because earth aint not flat !
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.08.2011, 23:03
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos tankkaat tuota "biokokkelia", ja et toimi oikein, siis ilmoita tullille?
niin sama kuin tankkaat löpöä.


-MaTTi-
01.08.2011, 01:15 tämän topiikin viestissä pikkasen valotti tuota valmisteveron maksamista.

Tuo käyttöön taasen minä kommentoin 31.07.2011 23:05

Jos meinaat suoraa nakkikopin jäterasvaa käyttää, niin suodata ensin kaikki
sattumat pois, ja anna erottua vesi pois.

ja suodata lämpimänä (moniportaisen suodatin patterin läpi) ja nimenomaan
pienen partikkelikoon suodattavan läpi.

Kuten joku jo totesi, niin kesällä menee 50%dsl 50%peltoöljyä seos, ja
jos rakennettu nimenomaiseen käyttöön suodattimen sähköinen lämmitys, niin toimii myös (lähes?) nollakelillä.
Tulipalopakkasella autotallikemistien tuotteet sopii paremmin öljypolttimelle, (henk.koht mielipide)

Ja noita käyttäisin nimenomaan rivipumpulla, uudemmat systeemit voi tulla kalliiksi
peruskorjausvälin lyhentymisen muodossa. (siis jos paistinrasvaa ei käsitellä kemiallisesti-)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.08.2011, 09:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Glutton Näytä viesti
eli täh... nyt kun käyn huomenna hakemassa nakkarilta paistin rasvat ja kaadan tankkiin niin jos tullin miehet on torin kulmalla vastassa mitäs ne sanoo itse tehdystä aineesta... onkos nuissa paistin rasvoissa muuta näppäiltävää kuin erotella vesi ja suodattaa hyvi...
Tullin miehet olis vailla selvitystä suoritetusta polttoainemaksusta. Muussa tapauksessa räpsähtää henkilöautoissa 330 €/päivä polttoainemaksua (ei siis mikään sakko ), pakuna kohtuulliset 500 €/päivä, eli jos katsotaan että oot viikon ajellut, se tekee 3500 €. Tein itse ja säästin, eikö?

Ongelmana paistirasvoissa suodattamisen jälkeen myös mm. esteröityminen eli kasviöljy muuttaa moottoriöljyn voiteluominaisuuksia niin että se ei voitele kunnolla ja polttaa männänrenkaatkin kiinni. Eli öljyä tarttee vahdata ja vaihtaa tavallista useammin. Tankki voi myös ruostua sisältäpäin ja samoin pumpun sisäkalut syöpyä jos huonoa soppaa juotettu. Kaikesta pääsee melko pitkälti varmemmin ongelmitta kun lantraa dieselin kanssa sopat sekasin. Suuttimissa kannattaa olla avautumispaineet kohillaan että paksumpikin aine sumuttuu kunnolla, samoin pumpussa ennakkoa hivenen lisää, johtuen hitaammasta syttymisestä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.08.2011, 09:49
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Urbaanilegendan mukaan Lidlistä sai aikanaan isoissa pöntöissä niin halpaa kasviöljyä, että sitä ostettiin laatikkokaupalla ja laitettiin tiisseliautojen tankkeihin.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.08.2011, 10:21
Offipiru:n Avatar
Offipiru Offipiru ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.05
Sijainti: Lahti-city, Finland
Viestit: 2.515
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tullin miehet olis vailla selvitystä suoritetusta polttoainemaksusta. Muussa tapauksessa räpsähtää henkilöautoissa 330 €/päivä polttoainemaksua (ei siis mikään sakko ), pakuna kohtuulliset 500 €/päivä, eli jos katsotaan että oot viikon ajellut, se tekee 3500 €. Tein itse ja säästin, eikö?
Tultakoon johtopäätökseen sitten että täällä pohjoisessa Suomenmaassa on aivan turha koittaa ajella omilla aineilla, siinä on heti vähintään murhaajasta seuraava ja tulee vähän viel kalliimmaks, jos ei maksa siitä nakkarin paskarasvasta melkei PÖ:n mittarihintaa valtiolle.
__________________
__________________________________________________ _____________________________
Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa.

Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 10:10 (GMT +2).