![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Maku asia?Itse en läjään hojon akseleita laittaisi. Miksikö? 1.hojon akselit on melko samat paitsi perä isompi,se ei ole heikko läjässäkään eli ei hyötyä. 2.hojossa on isompi murikka joka lähempänä kiviä tms. 3.murrokset on samat,vetarit taitaa olla prikulleen saman paksuset.4.välitykset ei sovi läjään joten ne joutuu vaihtamaan,läjän vakio 4.88 joten seuraava tiuhempi ois 5.29 ja hojossa 3.7 tai sitä luokkaa. 5. hojoissa tuppaa olemaan kilometrejä joten hyviä ei taho löytyä joten ei paljon säästöä kun ei ne hojon lukotkaan välttämättä ole ehjiä. 6. tekemisen vaiva vs. hyöty suhde ei ole kaksinen. Toki maku asioista ei voi kiistellä ja hojossa on jonkin verran leveämmät akselit joten levittäminen onnistuu laillisemmin kun vaihtaa koko akselit,vanteellahan saa levittää vaan 30mm per akseli...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eikö se ole sama asia vaihtaako leveämmän akselin, vai vanteet? Noin niinkuin leveys poliittisessti. Käsittääkseni auton alkup mitat ovat lähtökohtana muutoksiin, ei akselin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
|||
|
|||
![]() Muistista...
Olikohan se dementtia vai sementtia se tauti mutta se meni jotenki näin et vanteella sai levittää 30mm alkuperäsestä ja jos taas vaihtaa KOKO akselin ni sit sai leventyä enempi,koria ei kuitenkaan saanu levittää ku sen 102mm. Ja vaihdettuun akseliin sai laittaa ne vanteet jotka sihen kuuluu +30mm. Eli läjäs tais olla niin et ku laittaa 50mm levikettä per lokari ni rengas sais tulla enempi ulos mitä vanteella saa levittää. Eli jos haluu läjästänsä mahdollisimman leveen (laillisesti) ni joutuu akselin vaihtaa. Ei ne tosin niitä vanteen offsettejä leimalla ynnäile eikä poliisi ymmärrä niistä vähääkään,leimalla mullekin lässytetty offsetista(-44) vaikka on AKEn luvat 35" renkaalle,sillon ei muuten päde se +30mm vaan vanne saa olla käytännössä mikä vaan kunhan se on tehdastekonen.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
mä mistään mitään tiedä mutta lj/rj/hilux pikkuakselit on paljon heikommat kuin toyotan isot akselit,perä välitykset paukkuu aina ja samoitten pikku rattaa hajoileen useasti. Joita ei oo helppo särkeä isosta akselista.
Nimmerk:lj73 pihassa joka söi kun leipää noita perämurikoita. Mulla olis jouten projekti hj takaakseli putki joska sovitettu käymään lj taakse ja eteen akseli putki johon on tukivarsien korvakkeet mukana. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei mullakaan oo hajonnu RJ:stä kuin kolme perävälitystä. Kaksi niistä vain mureni käsiin jostain tuntemattomasta syystä ja yksi suli, kun oli öljyt vuotaneet pihalle.
Saman verran hajos kyl hojostaki, mut kaks hajos niistä siihen, et tractionbar antautu -> akseli pyörähti ku norrat meni ässälle -> kardaani väänti pinjonin poikki. Ja kerran hajos pinjonin isompi laakeri. Juuri noita välityksiä summaillessa tulin siihen tulokseen, jotta ostellaan noita perävälityksiä sitten pikkuperiin ja sillä tonnilla ne kiinan paineilmalukot sinne. Ja ihan hyvä ratkaisu ollu toistaiseksi. Viimeksi muokannut Viipo : 29.06.2011 08:25 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole, sillä ainakin aiemmin on ollut AKE:n ohjeistuksena että akselinvaihdon yhteydessä verrataan vanhan akselin leveyttä uuteen akseliin vanteen kiinnityspinnasta.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() "akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm" ja "Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita." sekä "Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm"
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4...ttamisesta.pdf Mut LJ:tä on saanut levikkeillä, jolloin leveys on ollut 179 cm, joten maksimi mitä se saa olla levee on 189 cm. Eli levikkeet saa olla 10 cm puolelleen. Tuo levikemallin leveys ei taas oo missään tyyppitiedoissa, joten muutoskatsastuksessa on osattava asia tuoda esille. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jaahas, tänään vaihdettu taas 8" perään uusi pitkä vetotikku ja laakeri taakse. Entisessä vippas rengas pari senttiä, ku pää oli vääntyny, sekä boori oli nitkahtanu (kiertyny) pykälän verran... Ihan kohta rupeen harkitsemaan hojon akseleita tuohon :P
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Paljonko vahvistaa?
Kuinka paljon vahvemmat on HJn vastaavat? kelluvassa tai ei kelluvassa akselissa?
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
kelluvan ja ei kelluvan erot vetareiden vahvuuessa on huomattavat, mutta pooriosan kohalla kuitenki sama, heti poskirattaan jälkeen mullaki meni ei kevennetystä akselista poikki tikku
__________________
Terveisiä Perseestä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan hojon kori. | jannekorva | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 22.11.2010 14:33 |
Hojon Vetariremonttia... | k81 | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 01.04.2008 07:38 |
hojon syyläri | terrier | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.12.2007 13:45 |
hojon puslat | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 14.10.2007 18:40 | |
HoJon sylinteri | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.09.2005 18:59 |