Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.06.2011, 19:29
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 934
Perusasetus

Juu aisasta löytyy erillinen vipu millä lukitaan pakittaessa jarrut.
Kävin kyselemässä osia niin edes ilmaruuveja ei löytyny mistään
on meinaan ihme kierre,eli vaseliininipat saa unohtaa.
Myöskään mitään kuvia vanhoista sylkyistä ei ole kirjoissa,eli vaikeeks
taitaa sekin metsästäminen mennä.
Kierre oli 11mm päältä ja nousu hyvin lähelle millistä.
Nyt täytyy vaan jollai saada männät nätisti ulos ilman putkia ja nippeleitä rikkomatta.
Täytyy maanantaina viel käydä raskaankaluston puolella kyselemässä noista kierteistä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.06.2011, 20:57
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kesis Näytä viesti
Kierre oli 11mm päältä ja nousu hyvin lähelle millistä.
Nyt täytyy vaan jollai saada männät nätisti ulos ilman putkia ja nippeleitä rikkomatta.
Täytyy maanantaina viel käydä raskaankaluston puolella kyselemässä noista kierteistä.
7/16 UNF?

Pillillä liittimet punaiseksi, ja märällä rätillä takaisin kylmäksi, niin hyvin lähtee auki. Sylinterin kiinnitys ruuveille myös lämpöhoitoa, niin saat sylinterin käteen. Sitten mäntien irroitus on kevyttä kesää verrattuna paikalla oleviin osiin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.06.2011, 20:57
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Ettei olis tuumanen kierre, muistaakseni jossain roverin sylinterissä törmäsin samaan jenkaan.

Jarruneste ei painu kanssa kasaan, jos löytyy käsi pumppu(tai saat jostain rakennettua) niin sillä painetta. Eikä tarvii putsailla. Liikkuvat männät jumiin ruuvipuristimilla/metalli levyillä. Samalla voi antaa lämpöä, esim. rauta mäntään migillä pikku palko kun paine on päällä. Sen voi hioa jälkeenpäin pois. Sillä on toistaiseksi lähtenyt omat jumit pois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.06.2011, 21:11
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Angelo Näytä viesti
Jarruneste ei painu kanssa kasaan, jos löytyy käsi pumppu(tai saat jostain rakennettua) niin sillä painetta. Liikkuvat männät jumiin ruuvipuristimilla/metalli levyillä. Samalla voi antaa lämpöä, esim. rauta mäntään migillä pikku palko kun paine on päällä.
Nyt jättäisin tekemättä, koska KORKEAPAINEISTETTU NESTE (lue kuumennee puristuksessa), lämmitetään lämpötilalla joka ylittää kiehumispisteen (eli neste kaasuuntuu)

TAPAHTUU MUUTEN RÄJÄHDYS, JA SUHTEELLISEN VOIMAKAS!!!

Ennemmin lämmitä mäntää, sitten kun hieman tasaantuu lämpö niin silloin painetta peliin!!!! PITÄISI aueta...

NM: Volvon kuorma-auton seisontajarrun mäntä (23mm) irtosi rautakangella (kun löytyi 3 katkenneen jälkeen tarpeeksi vanha ja "jousimainen"...) Niin ja tarkennukseksi, prässissä painettiin 400tonnin voimalla, mutta ei liikahtanutkaan!!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.06.2011, 21:31
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Jarru neste kestää kuumuutta, enkä mä sanonut että punaiseksi vetää.. Sen verran että hapettumat irtoaa. Kai kaiken saa kaasuuntumaan, metallinkin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.06.2011, 00:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nuo jarrunesteet sisältää aina vettä, eikä vähiten nuo vanhimmat trailerit,
joissa jarrupääsylinteri vesisateessa, ja auton perässävetämassä vesisumussa.
siispä nuo kaasulla tms tapahtuvat kuumennukset tehtävä varoen, ja varmistuttava että paine pääsee purkaantumaan hallitusti;
esim ilmaruuvi auki kaikista sylintereistä.
Ja sitten jotain rättiä tms suojaksi, ettei tuo paineella ruiskuava 100-300c
jarruneste polta mitään, esimerkiksi silmiä! (pistekirjoitus kuulemma hankala opetella vanhoilla päivillä)

Jos noita sylintereitä ei kerran saa mistää/ on suhteettoman kalliita niin
sitten kannattaa jatkaa irrotusta.

Jos olisi aikaa, niin minä liottasin tuo männän (siis x8) seuraavasti:

Ensimmäiseksi etsitään väh.10cm pätkä letkua, mikä sopii tuohon jarrusylinterin kumin tilalle,
(esim. Kilpapolkupyörän sisäkumi käy paremman puutteessa)
Mietitään kiinnitys tuolle letkulle, siis se miten sen saa kumin tilalle.
(esim 5 kierroksella ohutta kuparilankaa, mitä löytyy elektroniikkaromusta.
ja sitten harjataan ruosteet yms roskat pois tuosta sylinterin kumiurasta, ja voidellaan se kevyesti joko jollain possukitillä tai
silikonivaseliinilla tms. ja kiinnitetään tuo letku ylöspäin kääntäen siten että kun se kaadetaan
täyteen ruosteenirroitinta, niin männän yläosaan ei jäisi ilmataskua

Sitten otetaan sitä maailman parasta ruosteenirroitinta (itse käyttäisin
pentexiä (?miten kirjoitetaan) tai paremman puutteessa valopetroolia tai dsl)
Minusta PÄÄasia olisi ettei purkissa lukisi että käy kaikkeen mahdolliseen)
jos tuo ruosteenirroitin on kolinapullossa, niin voisin sumuttaa sen vaikka
pestyyn kurkkupurkkiin.
ja tuo kurkkupurkki pakasteeseen, ja parin tunnin kuluttua sylinteriä lämmitetään vaikkapa toholla.
(itselläni mm. bilteman 190g kaasurasialla toimiva toho)
kun sylinteri on noin 100-150 asteinen, siis sylki kiehuu reilusti, niin tuo
jääkylmä ruosteen irroitin kaadetaan letkuun, ja se jäähdyttää pikkasen mäntääkin
Tuota lämpösokkia voi uusia vaikkapa tunnin välein, mutta "idea" on että
ruostunut mäntä on jatkuvasti upoksissa ruosteen irroittimessa/tai märkä, kun irroitin on pakkasessa.
Ja jos haluaa hifistellä, niin pistetään tuohon letkuun pituutta ja samalla patopainetta (halkaisijaa
voi pienentää, esim 20ml injektioruiskusta tehdyllä supistajalla 3 mm:iin, toki
tuonne katonrajaan pitää tehdä "säiliö" vaikkapa toisesta 20ml tai 50ml ruiskusta.

Tuota ruosteenirroitinta voi jäähdyttää nestemäisellä hiilidioksidilla (ei lasipurkissa!), ne joilla sitä on, sensijaan nestekaasulla jäähdytettäessä
kuoleman riski liian iso

Yhtään tietämättä noista sylintereistä, mutta esim bj:ssä vastaava rakenne,
niin männänpään ja sylinterin välissä tiivistyskumi, joten esim. sds-istukalla
Olevalla 35 euron iskuporassa on pelkkä isku-asento, ja jos männänpää
on tasainen, niin sds terään hitsataan esim pultti, jolla täristetään mäntää.
tuo "kumijousi" helpottaa irtilähtöä

Jos tuo traileri on ollut noin huonolla pidolla, että kaikki jarrusylinterit, mukaanluettuna pääsylinteri,
jumissa, niin pidän todennäkoisenä että noille sylintereille ei riitä irroittelu,
vaan ne on syöpynyt niin paljon, että ainakaan vanhat kumit eivät pidä

Minusta kannattas kunnostaa nuo jarrut enenkuin alkaa satsaamaan rahaa
maalauksiin yms.

Joskus tulee se raja vastaan, että "Niskalaukaus" on kaikkien kannalta paras
vaihtoehto.

En halua masentaa, mutta noita itsetehtyjä hydraulijarrullisia kärryjä oli
parikymmentä vuotta taaksepäin jonkin verran, ja niitä vedinkin useampaa,
mutta yhdenkään jarrut ei toiminut niin kuin olisi kuulunut.
Mulla jäi tekemättä kärry transitin taka-akselista, kun tuo kokemus karttui.
(edelleenkin tuo taka-akseli jossain romuissa, pääsylinterin muutin rahaksi)

Muistaakseni suurin ongelma noissa kärryissä oli tuo vetokidan ja pääsylinterin
välinen joustamattomuus. BJ:llä vedin yhtä isoa kärryä talvella, (ja siinä oli
jousi vetokidan ja rungon välissä) ja nollakelillä risteykset oli suolattu, mutta
tietä ei. BJ meni 205-16 pinnatuilla renkailla jäätä pitkin kärryn edessä pulkkana
mutta kun seisoin jarrupedaalilla hampaat irvessä, niin kun tultiin sulalle, niin
silloin tökkäsi hetkeksi, ja kärrystä räjähti 2 jarruletkua.
Toiseen kärryyn oli pistetty dsl-moottorin suihku 160 baarin ylipaineventtiiliksi

Meinaspa pikkasen venyä/rönsyillä...............

Mutta; työniloa joka tapauksessa, tuo sun kärry on vaarassa kadota tieliikennehistoriasta, joka suomessa on kiitettävän monimuotoinen...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.06.2011, 08:19
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 934
Perusasetus

En oo koskaan yhtään kirjaa lukenu kun en ole niitä lukumiehiä,joten noin pitkistä
teksteistä yleensä suurin osa menee ohi.
Mutta kiitos kuitenkin selvityksistä,tarpeen tullen kokeilen jokaisen antamia konsteja
sitä mukaa miten tiukassa ovat.

ehtoolla koukkisin kaks mäntää irti ja aika helposti ruuvareilla koukkimalla ja muilla pikku vippaskonsteilla lähti,muut tuntuu olen tiukemmalla.

Ja tällaisia tuomiopäivän osia tuli ulos sylintereistä,molemmat erilaisia.

Mäntä koostuu kolmesta eri osasta.Mäntä itse alumiinia johon prässätty rautanen
nappula toiseen päähän mitä kenkä painaa.Toisessa päässä ihmeellinen prikka missä
jonkinnäkönen erittäin harva kierre(yksi kierros=prikka irti.)
Se liittyy ilmeisesti siihen kun tuossa ei ole jarrukenkien säätöruuveja.

Toisessa männässä joku ihmeellinen kolottu pääty,ja vastakappale halkastu prikka
joka jäi sylinterin sisälle.

Tuolla pohjassa näkyy kyseinen hahkaistu prikka jossa on vastaava reikä mikä on
männässa pääty.

Toinen sylinteri missä oli se kierre prikka on luonnollisesti tyhjä.

Lauantaina innostuin tekemään runkotyöt kuntoon.Ja kun kaapista löyty purkki pohjamaalia ja toinen mustaa miranolia niin eikun irtomaalit pois ja väri pintaan.
Tarjoustalosta löyty pyöreet retro peltilokarit 15e/kpl
Myös joku hopee vajaa purkki oli jääny niin vedin vielä vanteet ja noi kuppaset pohjavanerit,ne vaihtuu myöhemmin alu turkkilevyiks.
Pitäisköhän nuo lokarit olla muutaman sentin korkeemmalla ettei näytä niin lässähtäneeltä
ne on vasta muutamalla ruuvilla kiinni?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.06.2011, 12:39
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 934
Perusasetus

Taitaa nää jarrut olla ranskalainen kosto englantilaisille.Kävin kyselemässä noita
ilmaruuveja ym.nippeleitä niin kukaan ei tuntenut tuollaista kierrettä,ei edes
salon parhaan ruuvikaupan kierrekampa löytäny sopivaa,eli taitaa olla tosiaan
joku ranskalaisten oma kierre.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miten 160:sen patrolin navasta murroksen laakeri irti(neulalaakeri) bluevan Tekniikka & Jutustelu 1 08.03.2010 11:49
miten saan hj:n öljypohjan irti... Unregistered Tekniikka & Jutustelu 8 19.06.2008 12:40
Millä renkaat irti kun keskikuppi jumittunut kiinn Tekniikka & Jutustelu 18 17.04.2008 18:14
HJ61 jarruilta levyt irti, mutta miten? hamaBJ40 Tekniikka & Jutustelu 5 06.06.2007 18:00
Miten ulompi vetonivel irti vetoakselista Nivassa? Paajanen Tekniikka & Jutustelu 15 03.02.2007 17:24


Sivu luotu: 14:31 (GMT +2).