![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Juu aisasta löytyy erillinen vipu millä lukitaan pakittaessa jarrut. Kävin kyselemässä osia niin edes ilmaruuveja ei löytyny mistään on meinaan ihme kierre,eli vaseliininipat saa unohtaa. Myöskään mitään kuvia vanhoista sylkyistä ei ole kirjoissa,eli vaikeeks taitaa sekin metsästäminen mennä. Kierre oli 11mm päältä ja nousu hyvin lähelle millistä. Nyt täytyy vaan jollai saada männät nätisti ulos ilman putkia ja nippeleitä rikkomatta. Täytyy maanantaina viel käydä raskaankaluston puolella kyselemässä noista kierteistä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pillillä liittimet punaiseksi, ja märällä rätillä takaisin kylmäksi, niin hyvin lähtee auki. Sylinterin kiinnitys ruuveille myös lämpöhoitoa, niin saat sylinterin käteen. Sitten mäntien irroitus on kevyttä kesää verrattuna paikalla oleviin osiin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ettei olis tuumanen kierre, muistaakseni jossain roverin sylinterissä törmäsin samaan jenkaan.
Jarruneste ei painu kanssa kasaan, jos löytyy käsi pumppu(tai saat jostain rakennettua) niin sillä painetta. Eikä tarvii putsailla. Liikkuvat männät jumiin ruuvipuristimilla/metalli levyillä. Samalla voi antaa lämpöä, esim. rauta mäntään migillä pikku palko kun paine on päällä. Sen voi hioa jälkeenpäin pois. Sillä on toistaiseksi lähtenyt omat jumit pois. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
TAPAHTUU MUUTEN RÄJÄHDYS, JA SUHTEELLISEN VOIMAKAS!!! Ennemmin lämmitä mäntää, sitten kun hieman tasaantuu lämpö niin silloin painetta peliin!!!! PITÄISI aueta... NM: Volvon kuorma-auton seisontajarrun mäntä (23mm) irtosi rautakangella (kun löytyi 3 katkenneen jälkeen tarpeeksi vanha ja "jousimainen"... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jarru neste kestää kuumuutta, enkä mä sanonut että punaiseksi vetää.. Sen verran että hapettumat irtoaa. Kai kaiken saa kaasuuntumaan, metallinkin.
![]() ![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nuo jarrunesteet sisältää aina vettä, eikä vähiten nuo vanhimmat trailerit,
joissa jarrupääsylinteri vesisateessa, ja auton perässävetämassä vesisumussa. siispä nuo kaasulla tms tapahtuvat kuumennukset tehtävä varoen, ja varmistuttava että paine pääsee purkaantumaan hallitusti; esim ilmaruuvi auki kaikista sylintereistä. Ja sitten jotain rättiä tms suojaksi, ettei tuo paineella ruiskuava 100-300c jarruneste polta mitään, esimerkiksi silmiä! (pistekirjoitus kuulemma hankala opetella vanhoilla päivillä) Jos noita sylintereitä ei kerran saa mistää/ on suhteettoman kalliita niin sitten kannattaa jatkaa irrotusta. Jos olisi aikaa, niin minä liottasin tuo männän (siis x8) seuraavasti: Ensimmäiseksi etsitään väh.10cm pätkä letkua, mikä sopii tuohon jarrusylinterin kumin tilalle, (esim. Kilpapolkupyörän sisäkumi käy paremman puutteessa) Mietitään kiinnitys tuolle letkulle, siis se miten sen saa kumin tilalle. (esim 5 kierroksella ohutta kuparilankaa, mitä löytyy elektroniikkaromusta. ja sitten harjataan ruosteet yms roskat pois tuosta sylinterin kumiurasta, ja voidellaan se kevyesti joko jollain possukitillä tai silikonivaseliinilla tms. ja kiinnitetään tuo letku ylöspäin kääntäen siten että kun se kaadetaan täyteen ruosteenirroitinta, niin männän yläosaan ei jäisi ilmataskua Sitten otetaan sitä maailman parasta ruosteenirroitinta ![]() pentexiä (?miten kirjoitetaan) tai paremman puutteessa valopetroolia tai dsl) Minusta PÄÄasia olisi ettei purkissa lukisi että käy kaikkeen mahdolliseen) jos tuo ruosteenirroitin on kolinapullossa, niin voisin sumuttaa sen vaikka pestyyn kurkkupurkkiin. ja tuo kurkkupurkki pakasteeseen, ja parin tunnin kuluttua sylinteriä lämmitetään vaikkapa toholla. (itselläni mm. bilteman 190g kaasurasialla toimiva toho) kun sylinteri on noin 100-150 asteinen, siis sylki kiehuu reilusti, niin tuo jääkylmä ruosteen irroitin kaadetaan letkuun, ja se jäähdyttää pikkasen mäntääkin Tuota lämpösokkia voi uusia vaikkapa tunnin välein, mutta "idea" on että ruostunut mäntä on jatkuvasti upoksissa ruosteen irroittimessa/tai märkä, kun irroitin on pakkasessa. Ja jos haluaa hifistellä, niin pistetään tuohon letkuun pituutta ja samalla patopainetta (halkaisijaa voi pienentää, esim 20ml injektioruiskusta tehdyllä supistajalla 3 mm:iin, toki tuonne katonrajaan pitää tehdä "säiliö" vaikkapa toisesta 20ml tai 50ml ruiskusta. Tuota ruosteenirroitinta voi jäähdyttää nestemäisellä hiilidioksidilla (ei lasipurkissa!), ne joilla sitä on, sensijaan nestekaasulla jäähdytettäessä kuoleman riski liian iso ![]() Yhtään tietämättä noista sylintereistä, mutta esim bj:ssä vastaava rakenne, niin männänpään ja sylinterin välissä tiivistyskumi, joten esim. sds-istukalla Olevalla 35 euron iskuporassa on pelkkä isku-asento, ja jos männänpää on tasainen, niin sds terään hitsataan esim pultti, jolla täristetään mäntää. tuo "kumijousi" helpottaa irtilähtöä Jos tuo traileri on ollut noin huonolla pidolla, että kaikki jarrusylinterit, mukaanluettuna pääsylinteri, jumissa, niin pidän todennäkoisenä että noille sylintereille ei riitä irroittelu, vaan ne on syöpynyt niin paljon, että ainakaan vanhat kumit eivät pidä ![]() Minusta kannattas kunnostaa nuo jarrut enenkuin alkaa satsaamaan rahaa maalauksiin yms. Joskus tulee se raja vastaan, että "Niskalaukaus" on kaikkien kannalta paras vaihtoehto. En halua masentaa, mutta noita itsetehtyjä hydraulijarrullisia kärryjä oli parikymmentä vuotta taaksepäin jonkin verran, ja niitä vedinkin useampaa, mutta yhdenkään jarrut ei toiminut niin kuin olisi kuulunut. Mulla jäi tekemättä kärry transitin taka-akselista, kun tuo kokemus karttui. (edelleenkin tuo taka-akseli jossain romuissa, pääsylinterin muutin rahaksi) Muistaakseni suurin ongelma noissa kärryissä oli tuo vetokidan ja pääsylinterin välinen joustamattomuus. BJ:llä vedin yhtä isoa kärryä talvella, (ja siinä oli jousi vetokidan ja rungon välissä) ja nollakelillä risteykset oli suolattu, mutta tietä ei. BJ meni 205-16 pinnatuilla renkailla jäätä pitkin kärryn edessä pulkkana mutta kun seisoin jarrupedaalilla hampaat irvessä, niin kun tultiin sulalle, niin silloin tökkäsi hetkeksi, ja kärrystä räjähti 2 jarruletkua. Toiseen kärryyn oli pistetty dsl-moottorin suihku 160 baarin ylipaineventtiiliksi ![]() Meinaspa pikkasen venyä/rönsyillä............... Mutta; työniloa joka tapauksessa, tuo sun kärry on vaarassa kadota tieliikennehistoriasta, joka suomessa on kiitettävän monimuotoinen... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
En oo koskaan yhtään kirjaa lukenu kun en ole niitä lukumiehiä,joten noin pitkistä
teksteistä yleensä suurin osa menee ohi. Mutta kiitos kuitenkin selvityksistä,tarpeen tullen kokeilen jokaisen antamia konsteja sitä mukaa miten tiukassa ovat. ehtoolla koukkisin kaks mäntää irti ja aika helposti ruuvareilla koukkimalla ja muilla pikku vippaskonsteilla lähti,muut tuntuu olen tiukemmalla. Ja tällaisia tuomiopäivän osia tuli ulos sylintereistä,molemmat erilaisia. Mäntä koostuu kolmesta eri osasta.Mäntä itse alumiinia johon prässätty rautanen nappula toiseen päähän mitä kenkä painaa.Toisessa päässä ihmeellinen prikka missä jonkinnäkönen erittäin harva kierre(yksi kierros=prikka irti.) Se liittyy ilmeisesti siihen kun tuossa ei ole jarrukenkien säätöruuveja. Toisessa männässä joku ihmeellinen kolottu pääty,ja vastakappale halkastu prikka joka jäi sylinterin sisälle. Tuolla pohjassa näkyy kyseinen hahkaistu prikka jossa on vastaava reikä mikä on männässa pääty. Toinen sylinteri missä oli se kierre prikka on luonnollisesti tyhjä. Lauantaina innostuin tekemään runkotyöt kuntoon.Ja kun kaapista löyty purkki pohjamaalia ja toinen mustaa miranolia niin eikun irtomaalit pois ja väri pintaan. Tarjoustalosta löyty pyöreet retro peltilokarit 15e/kpl Myös joku hopee vajaa purkki oli jääny niin vedin vielä vanteet ja noi kuppaset pohjavanerit,ne vaihtuu myöhemmin alu turkkilevyiks. Pitäisköhän nuo lokarit olla muutaman sentin korkeemmalla ettei näytä niin lässähtäneeltä ne on vasta muutamalla ruuvilla kiinni? |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa nää jarrut olla ranskalainen kosto englantilaisille.Kävin kyselemässä noita
ilmaruuveja ym.nippeleitä niin kukaan ei tuntenut tuollaista kierrettä,ei edes salon parhaan ruuvikaupan kierrekampa löytäny sopivaa,eli taitaa olla tosiaan joku ranskalaisten oma kierre. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Miten 160:sen patrolin navasta murroksen laakeri irti(neulalaakeri) | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.03.2010 11:49 |
miten saan hj:n öljypohjan irti... | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.06.2008 12:40 |
Millä renkaat irti kun keskikuppi jumittunut kiinn | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 17.04.2008 18:14 | |
HJ61 jarruilta levyt irti, mutta miten? | hamaBJ40 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.06.2007 18:00 |
Miten ulompi vetonivel irti vetoakselista Nivassa? | Paajanen | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.02.2007 17:24 |