Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.06.2011, 12:55
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Holkissa on kiristysvaraa aika paljon, mutta jos sulla ei ole ohjeita siitä miten kiristys suoritetaan Toyotan ohjeiden mukaan isolla momenttiavaimella (400Nm asti), niin hyvään tulokseen pääsee, kun kiristää eka löysiä pois metrin jatkovarrella ja T-vääntimellä ja sitten kun on pikkasen löysää jäljellä, niin kirraa aina pikkasen ja joka välissä kokeilee, että klappaako pinioniakseli vielä vai ei kun oikein rynkyttää. Heti kun klappi katoaa, niin lopettaa kirraamisen ja lyö mutterin kiinni akselin uraan. Pari napsua kun kirraa liikaa, niin laakerit kanittaa jo pahasti.

Irtomurikan pitäminen paikallaan kiristelyn aikana on suht haastavaa, mutta mä oon tehny homman ainakin silleen, että olen tehnyt metrin neliöprofiiliin reiät, josta pultit läpi pinionin laipasta ja neliöprofiili on sitten kiinnitetty puristimilla trukkilavaan. Murikan takaosasta vielä kiristysliina toiseen trukkilavan reunaan, niin alkaa pysyä paikallaan.


Viimeksi muokannut Hessu888 : 09.06.2011 12:58
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.06.2011, 15:40
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

kyllä usko meinaa loppua tuo väliholkki on 2mm seinämällä olevaa putkea senkö pitäs painua ainakin 5mm kasaan että välys poistuis koitin prässillä painaa 4tonnin painolla putki ei ollu moksiskaan uskon että jenka hajoaa ennemmin kun tuo painuu kasaan
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.06.2011, 15:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hdj-80 takaperässä k.o puristusholkin maksimi puristusvoima on iso
-> mutterin suurin sallittu kiristysvoima 441Nm,
ja tuosta lopullisesta tikkuudesta kirjoitin eilen
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85170
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.06.2011, 16:13
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

ettet nyt vaan runno sitä holkkia semmoseen pinjoniin mikä on shimmeillä säädettävä malli?
kun kirjotit ettei sie ollu mitään holkkia...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.06.2011, 16:43
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

niin mikä perä on holkilla sääjettävä mikä simmeillä tuo on hj60 vuosmalli 198? jotain samaltahan tuo perä näyttää kaikissa hj60 malleissa pinioni on tiheäpoorinen ei noissa perissä ollu mitään holkkeja kun ne avasin mutta räjäytys kuvissa siellä on.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.06.2011, 17:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Sen similevyillä säädettävän tuntee siitä, että se pinjoniakseli
on porttaittain oheneva, siis kun siinä hammaspyörän puoleisessa laakerissa
on isompi reikä, niin akseli jatkuu senvahvuisena melkein uloimmalle laakerille
asti (siis simmilevyt tulee heti pienemmän laakerin ja binjonin väliin)

Sopiko se krymppiholkki siihen akselille, siis ihan siihen isompaan laakeriin asti?
jos olis simmeillä säädettävä tuo uloimmainen laakeri, niin krymppiholkki ei varmaan menisi perille asti.
Ja tuo maksimi kiristysmomentti on muuten Tosiaan PALJON, itse olen vetänyt
nuo kiinni noin 60-70 cm pitkällä vääntimellä, ja murikka sitä varten olevassa
penkissä ja pinjonia pidän kiinni laipasta.

Kardaanin laippaan olen tehnyt kiinnipitotyökalun, kulmaraudan
toiseen laipan reunaan 2 kpl 10mm reikiä noin 6-7 cm päähän toisistaan, ja
toiseen väännetään 10 mm pultti+mutteri kiinni, (toimii tukipintana laippaa vasten)
ja toiseen pultataan kardaanin laippa kiinni 10mm pultilla.
(toimii kaikilla pulttijaoilla)

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 09.06.2011 17:47
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.06.2011, 20:46
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

paikalla on nyt tällainen pinioni http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...ent_view/74467

koitin ilman holkkia menee aika helposti liian tiukalle ettei pyöri ollenkaan

Viimeksi muokannut Lalli bj40 : 10.06.2011 04:41
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ;n pinioni hj6084 Tekniikka & Jutustelu 1 10.09.2010 18:19
hj:n kk ja rk laakerien kiristys momentti? räyhäracing Tekniikka & Jutustelu 3 27.02.2010 00:07
Patrol GR olka-akselin laakerien vaihto OutOnPatrol Tekniikka & Jutustelu 0 31.03.2009 09:58
O:bj40:n Taka-akselin pinioni joni_partala O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.04.2008 22:16
hj:n eturenkaan laakerien vaihto Tekniikka & Jutustelu 2 11.08.2007 14:19


Sivu luotu: 17:22 (GMT +2).