Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   puristusholkki pinioni akselin laakerien väliin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85205)

Lalli bj40 09.06.2011 12:44

puristusholkki pinioni akselin laakerien väliin
 
kysymys kuuluu puristusholkki pinioni akselin laakerien väliin hj60 perää kasaan ja tamgearssilta ostin sinne uudet laakerit ja tuollasen puriste holkin siellä ei ollut mitään holkkia mutta sinne kai kuuluu tuollanen nyt kun kasasin pinionin niin holkki on aivan liian pitkä pitääkö se puristaa mutterilla niin tiukalle että holkki painuu kasaan vai miten?

Hessu888 09.06.2011 12:55

Holkissa on kiristysvaraa aika paljon, mutta jos sulla ei ole ohjeita siitä miten kiristys suoritetaan Toyotan ohjeiden mukaan isolla momenttiavaimella (400Nm asti), niin hyvään tulokseen pääsee, kun kiristää eka löysiä pois metrin jatkovarrella ja T-vääntimellä ja sitten kun on pikkasen löysää jäljellä, niin kirraa aina pikkasen ja joka välissä kokeilee, että klappaako pinioniakseli vielä vai ei kun oikein rynkyttää. Heti kun klappi katoaa, niin lopettaa kirraamisen ja lyö mutterin kiinni akselin uraan. Pari napsua kun kirraa liikaa, niin laakerit kanittaa jo pahasti.

Irtomurikan pitäminen paikallaan kiristelyn aikana on suht haastavaa, mutta mä oon tehny homman ainakin silleen, että olen tehnyt metrin neliöprofiiliin reiät, josta pultit läpi pinionin laipasta ja neliöprofiili on sitten kiinnitetty puristimilla trukkilavaan. Murikan takaosasta vielä kiristysliina toiseen trukkilavan reunaan, niin alkaa pysyä paikallaan.

Lalli bj40 09.06.2011 15:40

kyllä usko meinaa loppua tuo väliholkki on 2mm seinämällä olevaa putkea senkö pitäs painua ainakin 5mm kasaan että välys poistuis koitin prässillä painaa 4tonnin painolla putki ei ollu moksiskaan uskon että jenka hajoaa ennemmin kun tuo painuu kasaan

BJ-40/76 09.06.2011 15:55

Hdj-80 takaperässä k.o puristusholkin maksimi puristusvoima on iso
-> mutterin suurin sallittu kiristysvoima 441Nm,
ja tuosta lopullisesta tikkuudesta kirjoitin eilen
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85170

Jani E 09.06.2011 16:13

ettet nyt vaan runno sitä holkkia semmoseen pinjoniin mikä on shimmeillä säädettävä malli?
kun kirjotit ettei sie ollu mitään holkkia...

Lalli bj40 09.06.2011 16:43

niin mikä perä on holkilla sääjettävä mikä simmeillä tuo on hj60 vuosmalli 198? jotain samaltahan tuo perä näyttää kaikissa hj60 malleissa pinioni on tiheäpoorinen ei noissa perissä ollu mitään holkkeja kun ne avasin mutta räjäytys kuvissa siellä on.

BJ-40/76 09.06.2011 17:45

Sen similevyillä säädettävän tuntee siitä, että se pinjoniakseli
on porttaittain oheneva, siis kun siinä hammaspyörän puoleisessa laakerissa
on isompi reikä, niin akseli jatkuu senvahvuisena melkein uloimmalle laakerille
asti (siis simmilevyt tulee heti pienemmän laakerin ja binjonin väliin)

Sopiko se krymppiholkki siihen akselille, siis ihan siihen isompaan laakeriin asti?
jos olis simmeillä säädettävä tuo uloimmainen laakeri, niin krymppiholkki ei varmaan menisi perille asti.
Ja tuo maksimi kiristysmomentti on muuten Tosiaan PALJON, itse olen vetänyt
nuo kiinni noin 60-70 cm pitkällä vääntimellä, ja murikka sitä varten olevassa
penkissä ja pinjonia pidän kiinni laipasta.

Kardaanin laippaan olen tehnyt kiinnipitotyökalun, kulmaraudan
toiseen laipan reunaan 2 kpl 10mm reikiä noin 6-7 cm päähän toisistaan, ja
toiseen väännetään 10 mm pultti+mutteri kiinni, (toimii tukipintana laippaa vasten)
ja toiseen pultataan kardaanin laippa kiinni 10mm pultilla.
(toimii kaikilla pulttijaoilla)

Lalli bj40 09.06.2011 20:46

paikalla on nyt tällainen pinioni http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...ent_view/74467

koitin ilman holkkia menee aika helposti liian tiukalle ettei pyöri ollenkaan

bluevan 09.06.2011 20:48

tuo linkki ei rokkaa

Lalli bj40 10.06.2011 09:02

tuossa tutkailin noita pinioneja löyty yksi suoramalli siihen ei ole mahdollista saada sopimaan tuota holkkia mutta tuohon nitro gearin pinioniin kyllä kuuluu tuo holkki pitää koittaa kiristää oikeen jatkovarrella

mikjus 10.06.2011 09:22

Tässä menossa sama rojekti ja koko kropalla saa työskennellä että krymppi menee kasaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24343

Viipo 10.06.2011 18:31

Jep, murikka kiinni ruuvipenkkiin, ruuvipenkki pulttaamalla pöytään, pöytä kiinni lattiaan proppaamalla -> Kaksi isoa miestä ja kolmen metrin jatkovarsi, niin saatiin se rymppi puristumaan. Se vaan tykkää olla hiukka jäykkä.

BJ-40/76 10.06.2011 18:53

OHO, ompa tarvinut voimaa!
 
Onko nuo krymppiholkit jotain hd-versioita:cool:

Tuolla reilun puolen metrin vääntimellä olen vetänyt nuo krympit yksin kiinni,
ja ei ole jäänyt mieleen että olis ollut likelläkään jäädä kirimättä.

Parilta tarviketoimittajalta ja toyotalta nuo holkit on tullut hommattua.

Onko salaisuus, kenen myymät holkit noin jäykkiä?

Viipo 10.06.2011 19:00

Tamgearsilta ne tuli... Empä muista yhtään oisko pussissa lukenu ihan toyota?

Lalli bj40 10.06.2011 19:26

tamgearssilta tuo minunkin holkki tuli laitan koko murikan 50tonnin prässin alle painan holkin kasaan jos ei ala luovuttamaan mielestäni tuo on tehty turhan vahvasta aineesta epäilen että jenka pettää mutterista jos väännän vielä tiukemmalle

Jani E 10.06.2011 19:33

tamgearsin kaikki osat tuntuu olevan joko alkuperäsiä tai kestävempiä, parannettuja hd malleja :D

BJ-40/76 10.06.2011 19:48

Ei mulla ole ollut edes tammgearsin holkin kanssa ongelmaa, toki se tais
olla tuo hdj:n etuperän holkki sieltä.

Mulla ei ole nyt tässä yhtään holkkia näkösällä, mutta tuo linkissä
oleva kuva näyttää jotenkin oudolta, muistaakseni toyotan alkuperäinen
holkki on jotenkin muodokkaampi?

http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6...TO6%202005.JPG

Itse tein tuohon bj-40:seen teräksestä holkit, ja shimasin välyksensäätölevyillä
niin kuin vanhoissa cruisereissa on.

Viipo 11.06.2011 07:17

Noihin "uudempiinkin" välityksiin saa noita krympin eliminointikittejä, eli sinne tulee se iso kiintee holkki ja kasa shimmirenkaita.

88 11.06.2011 07:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 774528)
Noihin "uudempiinkin" välityksiin saa noita krympin eliminointikittejä, eli sinne tulee se iso kiintee holkki ja kasa shimmirenkaita.

Tamgearsilta vai jostain muualta?

oojiikoo 11.06.2011 14:43

tamgearssin krymppiholkit on ainakin saanu ihan ruuvipenkin avulla ja puolen metrin vääntimellä puristettua. Useampi tullu väänneltyä. Toki aika tiukka on mutta niinhän se pitää ollakin..

nalle00 05.07.2013 19:17

2 mutterista korkannu kierre usko loppuu pitää vissiin viellä perä puottaa pois ja kattoa, että mikä siellä maksaa. alkaa tuntuun siltä, että kardaanin laippa pohjaa jo. onnks pinjonin kierteet on sen verran lujat, että ne on kestäny

edit antauthan se tamgearsin holkkikin, kun otti patrollin jakolaatikon päästä oikean mutterin millä kiskasi kiinni sen. 2 tojotan pinjonin mutteria menetti kierteensä sitä ennen, onneks oli toi pinjoni sen verran jäsyä materiaalia, että aina sai ottaa uuden mutterin ja kokeilla onneaan. meinas jo usko loppua ja 3 mutterilla rohkeus kiristää.

artsi777 06.07.2013 06:31

On tullu laitettua noita tamgearsin krymppejä vissiin kymmenkunta ja tuntuu että niis ois materiaali heittoja kun toiset tuntuu menevän helposti kasaan ja toisissa loppuu usko kesken (tai mutteri hajoaa). Uusi mutteri ainakin kannattaa laittaa ja joku järki kannattaa pitää ;)

Timo_L 06.07.2013 09:49

Kyllähän nuo krympit on siinä mielessä parempia että sen saa ainakin just eikä melkein, tosin tarpeeksi shimmien kanssa pelaten onnistuuhan niinkin. Mä joskus kasasin Jeeppiin etuperän pinionin shimmeillä, takaperään meni sitten krymppi kun oli Fordin perä ja siihen ei shimmejä voinut/ saanut laittaa. Muistaakseni Fordin 8.8 perässä toi krymppiholkin maksimi kiristysmomentti oli jotain 650Nm luokkaa.. sai olla aika pitkä jatkovarsi.

Jousikuormitteinen pieni momenttiavain on paras apuväline pinionin laakerien esijännityksen mittaukseen, mutta menee se näppituntumallakin jos on herkät sormet. Kuten tuolla ylempänä todettiinkin, niin se ei saa klapata yhtään mutta neljäsosakierros liikaa kiristystä voi jo jumittaa pinionin laakeria niin että se kärähtää.

nalle00 06.07.2013 10:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1021391)
Kyllähän nuo krympit on siinä mielessä parempia että sen saa ainakin just eikä melkein, tosin tarpeeksi shimmien kanssa pelaten onnistuuhan niinkin. Mä joskus kasasin Jeeppiin etuperän pinionin shimmeillä, takaperään meni sitten krymppi kun oli Fordin perä ja siihen ei shimmejä voinut/ saanut laittaa. Muistaakseni Fordin 8.8 perässä toi krymppiholkin maksimi kiristysmomentti oli jotain 650Nm luokkaa.. sai olla aika pitkä jatkovarsi.

Jousikuormitteinen pieni momenttiavain on paras apuväline pinionin laakerien esijännityksen mittaukseen, mutta menee se näppituntumallakin jos on herkät sormet. Kuten tuolla ylempänä todettiinkin, niin se ei saa klapata yhtään mutta neljäsosakierros liikaa kiristystä voi jo jumittaa pinionin laakeria niin että se kärähtää.


no joo krympillä saa kyllä hyvin pinjonin asettumaan, mutta ei se poista sitä shimmauksen tarvetta, eli pinjonin sisemmä laakerin allehan tulee shimmejä että saa hammaskosketuksen oikeen, mutta ei tarvi shimmailla enään noita laakereita erikseen. krympin tarkotushan on nimenomaan puristaa laakerit yhdeksi paketiksi ja näin antaa vaste pinjonin ulommalle laakerille jos oikee olen ymmärtäny

Timo_L 06.07.2013 11:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nalle00 (Viesti 1021395)
...mutta ei se poista sitä shimmauksen tarvetta, eli pinjonin sisemmä laakerin allehan tulee shimmejä että saa hammaskosketuksen oikeen, mutta ei tarvi shimmailla enään noita laakereita erikseen. krympin tarkotushan on nimenomaan puristaa laakerit yhdeksi paketiksi ja näin antaa vaste pinjonin ulommalle laakerille jos oikee olen ymmärtäny

No tottakai pinionin syvyys pitää shimmata, paha se on krympillä sitä säätää :rolleyes: Puhuin pinionin laakerien esijännityksestä joka hoidetaan joko krympillä tai shimmeillä, ja siihen hommaan tuo krymppi on periaatteessa parempi koska on vähän tarkempi ja helpompi. Huono puoli on, että teoriassa krymppi voi päästä puristumaan vuosien saatossa läjään pinionin aiheuttaman rasituksen vuoksi. Toisaalta kuluuhan ne laakeritkin jolloin yhtälailla krympillä kuin shimmeillä säädetty esijännitys menee vituilleen..


Sivu luotu: 21:30 (GMT +2).