Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.05.2011, 21:59
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Taas lisää kysymyksiä herännyt eli:

1. Miten etujarrulevyt saa irti siitä navasti. Pitääkö laakeri löydä läpi napalukkojen puolelta vai miten? Voiko niitä kahta pultinkohtaa käyttää "ulosvetäjinä"? Avataan sieltä jarrulevyn takapuolelta.

2. Olkalaakerien/kääntöpäiden laakerien keskitys. Ajattelin samalla nuo laakerit vaihtaa, eli miten ne saa oikealle kireydelle? Toyotalla jokin erikoistyökalu? Miten onnistuu kotikonstein?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.05.2011, 07:14
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Rempassa olisi hyvä olla netistä ladattuna HJ:n alkuperänen korjausmanuaali, niin menisi helpommin.

Etulevyt lähtee prässillä helpoiten navoista. Saattaa joutua prässäämään eka pyörän pultit yksitellen pois ja sitten vasta levy. CRC:tä voi laittaa muhimaan väliin jo päivää ennen. Niillä ulosvetokierteillä tuskin tekee mitään, jos on pahasti ruostunut navan ja levyn liitos.

Etupyörän stefa lähtee takakautta liukuvasaralla tms. ja laakerien ulkokoolit lyödään niitten navassa olevien urien kohdalta pitkällä tapilla ja vasaralla, jolloin sisemmän laakerin kooli lähtee sisäpuolelle irti ja ulomman ulkopuolelle. Kannattaa pestä napa ennen koolien irrotusta jotta näkee nuo urat. Uusien koolien asennus onnistuu esim. messinki- tai kuparitapilla ja vasaralla, niin ei mene kooli pilalle kuten jollain raudalla lyödessä voi käydä.

Olkalaakerien vaihto onnistuu ilman erikoistyökaluja, mutta ne vanhat shimmilevyt kannattaa merkata ja laittaa takasin niille paikoilleen missä ne oli. Olkavarsien mutterit oikealle kireydelle. Motonetin digitaalinen kalavaaka on hyvä apuväline HJ:n remonteissa, kun sillä voi testata oikeat newtonit esim. just olkalaakereista tai pyöränlaakereista. Toyotan oppaassa on kerrottu mitä newtoneita pitää mitattaessa tulla, jotta homma on ok.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.05.2011, 08:39
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Rempassa olisi hyvä olla netistä ladattuna HJ:n alkuperänen korjausmanuaali, niin menisi helpommin.

Etulevyt lähtee prässillä helpoiten navoista. Saattaa joutua prässäämään eka pyörän pultit yksitellen pois ja sitten vasta levy. CRC:tä voi laittaa muhimaan väliin jo päivää ennen. Niillä ulosvetokierteillä tuskin tekee mitään, jos on pahasti ruostunut navan ja levyn liitos.

Etupyörän stefa lähtee takakautta liukuvasaralla tms. ja laakerien ulkokoolit lyödään niitten navassa olevien urien kohdalta pitkällä tapilla ja vasaralla, jolloin sisemmän laakerin kooli lähtee sisäpuolelle irti ja ulomman ulkopuolelle. Kannattaa pestä napa ennen koolien irrotusta jotta näkee nuo urat. Uusien koolien asennus onnistuu esim. messinki- tai kuparitapilla ja vasaralla, niin ei mene kooli pilalle kuten jollain raudalla lyödessä voi käydä.

Olkalaakerien vaihto onnistuu ilman erikoistyökaluja, mutta ne vanhat shimmilevyt kannattaa merkata ja laittaa takasin niille paikoilleen missä ne oli. Olkavarsien mutterit oikealle kireydelle. Motonetin digitaalinen kalavaaka on hyvä apuväline HJ:n remonteissa, kun sillä voi testata oikeat newtonit esim. just olkalaakereista tai pyöränlaakereista. Toyotan oppaassa on kerrottu mitä newtoneita pitää mitattaessa tulla, jotta homma on ok.
Kiitos neuvoista. Osaisitko vielä kertoa, että mistä tuon korjausmanuaalin saisi ladattua? Siitä olisi kyllä suuri apu. Varmasti hyvä tarkastaa kaikki momentit. Pitää tänään koittaa noita levyjä irroitella. Kyllähän noi kaikki osat ihan kunnolla ruosteessa on. Harmia aiheuttaa myös ne murrosten sokat. Siis se sokka joka näkyy heti murroksen takana. Se murros lähtee varmaan ihan lyömällä irti kunhan se ensimmäisen sokan saa iri. Pitää varmaan sitä varten hakea jokin erikoistyökalu. Tarttis kans sellainen koon 54 hylsy hommata jostain. Mahtuukohan sinne joku normaali hylsy vai pitääkö olla jokin ohutseinänen.

Uskaltaako nuo jarrusatulat upottaa sitruunahappoon tai fosforihappoon? Sais vaan aika kätevästi ruosteet pois. Vetäis vaiks sit jollain jarrusatulamaalilla mustaks.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.05.2011, 10:33
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Tuolta varmaan löytyy: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10064

Satulat ja kaikki muutkin rautaosat voi huoletta laittaa 2-3 % sitruunahappoon jahka pesee eka rasvat ja hiekat pois vaikka bensalla. Ko. happoa saa esim. Agrimarketista parilla kympillä ämpärillisen. Apteekissa astetta tyyriimpää... Välillä kun hapossa kelluville osille kun näyttää teräsharjaa, niin prosessi kiihtyy taas. 20 asteisena menee paljon nopeammin kuin alle sen. Jarrusatulan männästä en ole satavarma kannattaako sitä hapottaa, kromi saattaa ottaa itteensä. Ainakin happo vie keltapassivoinnit jne. mukanaan kokemuksen mukaan. Männät olen ite puhaltanut puhtaaksi päältä hiekalla silloin kun pölytiiviste on irti, mutta mäntä vielä satulassa kiinni ja männät muuten sitten 3m hiomakankaalla puhtaaks. Paras on tietysti jos laittaa vaikka motonetin vaihtosatulat, kun ne ei maksa hj:hin paljoakaan. Niihin vielä vaikka sinkkispraytä pari kerrosta ja jotain vasaralakkaa, niin pitäisi kestää jo vähän aikaa.

54 hylsy menee harvoin suoraan koloon, mutta sen voi ohentaa sorvilla tai rälläkällä, jotta mahtuu.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 25.05.2011 10:36
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.05.2011, 13:12
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kiitos taas. Nuo korjausmanuaalit tulee todellakin tarpeeseen. Jostain mä luin, että valurautaa ei saisi upottaa ainakaan tuohon fosforihappoon. Jos sitä kävis tuota sitruunahappoa ostamassa.

Mitäköhän materiaalia nuo jarrusatulat ovat? Nuo satulat on nyt ihan osina ja lähinnä huolettaa kun sitä happoa pääsisi sinne satuloiden sisälle. Tietysi kaikki tiivisteet ja muut kumiosat pois. Teräsharjalla esipuhdistettu. Hiukan tuota korjausmanuaalia tutkin ja siitä ainakin selvisi hyvin kaikki kiristysmomentit. Pikkuhiljaa taas saa alkaa autoa lyömään pakettiin. Eikös tuota sitruunahappoa myydä ihan jauheena ja sitten sekoitetaan veteen? Noissa mun satuloissa on ihan kaikki ehjää, paitsi ruostetta pinnassa. Uudet jarrupalat + kaikki kumiosat nyt tietenkin samalla uudet. Menee taas monta vuotta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.05.2011, 20:50
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Sitruunahappo myydään jauheena ja sitä sekotetaan 2-3% veteen.

Jos vaihdat kaikki kumit satuloihin, niin joudut ottaa männät joka tapauksessa pois jotta saat mäntien kumirenkaat vaihettua, joten ei siitä ole haittaa että happoa menee sisään, kun sen saa uloskin huuhtelemalla vedellä ja sitten paineilmaa perään ja aurinkoon taikka kuumailmapuhaltimella lämmittään, niin ei ala heti ruostumaan.

Sitruunahapolla voi poistaa ruosteita muuten vaikka auton pohjasta kun sekottaa sen seoksen eka ja sitten tapettiliisterijauhetta sekaan, niin pysyy hyvin missä asennossa tahansa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.05.2011, 22:42
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Sitruunahappo myydään jauheena ja sitä sekotetaan 2-3% veteen.

Jos vaihdat kaikki kumit satuloihin, niin joudut ottaa männät joka tapauksessa pois jotta saat mäntien kumirenkaat vaihettua, joten ei siitä ole haittaa että happoa menee sisään, kun sen saa uloskin huuhtelemalla vedellä ja sitten paineilmaa perään ja aurinkoon taikka kuumailmapuhaltimella lämmittään, niin ei ala heti ruostumaan.

Sitruunahapolla voi poistaa ruosteita muuten vaikka auton pohjasta kun sekottaa sen seoksen eka ja sitten tapettiliisterijauhetta sekaan, niin pysyy hyvin missä asennossa tahansa.
Joo otin ne männät jo pois. Muutenkin satulat jo ihan palasina. Odottaa happoon pääsyä. Tossa hj:ssä on sen verran jo ruostetta, että vois ostaa vähä isommankin säkin sitä sitruunahappoa. Kyllä sille käyttöä aina on.

Mistäs noiden kääntölaakerien kulumisen tunnistaa? Ajattelin nyt ne jättää vielä muuten rauhaan. Kattois vaan, että missä kunnossa ne on. Onko sinne jotku urat kulunu vai mitä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Land Cruiser HJ61 -89 -> Safari Bruiser Glutton Maasturiprojektit 476 11.08.2014 20:31
Ostetaan Land cruiser HJ-45 tai HJ61 Pete O/M/V Ajoneuvot 2 14.03.2009 17:49
Myydään Toyota Land Cruiser HJ61 SOA -89 Samppa86 O/M/V Ajoneuvot 3 22.02.2009 20:25
O: Toyota Land Cruiser hj61 lami_ O/M/V Ajoneuvot 9 30.08.2007 22:43
M: Toyota Land Cruiser HJ61 -89 O/M/V Muut 0 18.02.2005 20:40


Sivu luotu: 14:00 (GMT +2).