Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.03.2011, 16:54
tikkukuski:n Avatar
tikkukuski tikkukuski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: viitasaari
Viestit: 471
Perusasetus

eikö tuo 4,11 jää turhan harvaksi kun läjässä vakiona kuitenkin 4,88 ??

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.06.2011, 19:09
murkula_:n Avatar
murkula_ murkula_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.09.09
Sijainti: satakunta
Viestit: 980
Perusasetus

Nostellaas tätä hieman ylös kun vanha topikki löyty...

Meneekö kardaanikulmat etupäässä pitkin kettuja jos laittaa hojon akselit?
Läjässähän kun on se hi pinion.

Onkos nuo 61 akselit paljonkin kestävämmät kun läjän oma 8"?
Mulla läjässä pyörii tällä hetkellä 37 irok ja kone vakio
Ilmalukot olisi mun tarkoitus pistää mutta kun silla rahalla sais jo nuo 61 akselit pari, mitä 1 ilmalukko maksaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.06.2011, 22:05
tikkukuski:n Avatar
tikkukuski tikkukuski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: viitasaari
Viestit: 471
Perusasetus

no siitä kardaanin kulmista selviää tarvittaessa kun tekee cut&turn siihen akseliin eli kääntää kääntöpäät eri asentoon
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.06.2011, 22:19
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Maku asia?


Itse en läjään hojon akseleita laittaisi. Miksikö? 1.hojon akselit on melko samat paitsi perä isompi,se ei ole heikko läjässäkään eli ei hyötyä. 2.hojossa on isompi murikka joka lähempänä kiviä tms. 3.murrokset on samat,vetarit taitaa olla prikulleen saman paksuset.4.välitykset ei sovi läjään joten ne joutuu vaihtamaan,läjän vakio 4.88 joten seuraava tiuhempi ois 5.29 ja hojossa 3.7 tai sitä luokkaa. 5. hojoissa tuppaa olemaan kilometrejä joten hyviä ei taho löytyä joten ei paljon säästöä kun ei ne hojon lukotkaan välttämättä ole ehjiä. 6. tekemisen vaiva vs. hyöty suhde ei ole kaksinen. Toki maku asioista ei voi kiistellä ja hojossa on jonkin verran leveämmät akselit joten levittäminen onnistuu laillisemmin kun vaihtaa koko akselit,vanteellahan saa levittää vaan 30mm per akseli...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.06.2011, 22:32
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.333
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Toki maku asioista ei voi kiistellä ja hojossa on jonkin verran leveämmät akselit joten levittäminen onnistuu laillisemmin kun vaihtaa koko akselit,vanteellahan saa levittää vaan 30mm per akseli...
Eikö se ole sama asia vaihtaako leveämmän akselin, vai vanteet? Noin niinkuin leveys poliittisessti. Käsittääkseni auton alkup mitat ovat lähtökohtana muutoksiin, ei akselin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.06.2011, 22:53
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Muistista...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Eikö se ole sama asia vaihtaako leveämmän akselin, vai vanteet? Noin niinkuin leveys poliittisessti. Käsittääkseni auton alkup mitat ovat lähtökohtana muutoksiin, ei akselin.
Olikohan se dementtia vai sementtia se tauti mutta se meni jotenki näin et vanteella sai levittää 30mm alkuperäsestä ja jos taas vaihtaa KOKO akselin ni sit sai leventyä enempi,koria ei kuitenkaan saanu levittää ku sen 102mm. Ja vaihdettuun akseliin sai laittaa ne vanteet jotka sihen kuuluu +30mm. Eli läjäs tais olla niin et ku laittaa 50mm levikettä per lokari ni rengas sais tulla enempi ulos mitä vanteella saa levittää. Eli jos haluu läjästänsä mahdollisimman leveen (laillisesti) ni joutuu akselin vaihtaa. Ei ne tosin niitä vanteen offsettejä leimalla ynnäile eikä poliisi ymmärrä niistä vähääkään,leimalla mullekin lässytetty offsetista(-44) vaikka on AKEn luvat 35" renkaalle,sillon ei muuten päde se +30mm vaan vanne saa olla käytännössä mikä vaan kunhan se on tehdastekonen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.06.2011, 08:17
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.825
Perusasetus

mä mistään mitään tiedä mutta lj/rj/hilux pikkuakselit on paljon heikommat kuin toyotan isot akselit,perä välitykset paukkuu aina ja samoitten pikku rattaa hajoileen useasti. Joita ei oo helppo särkeä isosta akselista.

Nimmerk:lj73 pihassa joka söi kun leipää noita perämurikoita.

Mulla olis jouten projekti hj takaakseli putki joska sovitettu käymään lj taakse ja eteen akseli putki johon on tukivarsien korvakkeet mukana.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.06.2011, 08:27
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Eikö se ole sama asia vaihtaako leveämmän akselin, vai vanteet? Noin niinkuin leveys poliittisessti. Käsittääkseni auton alkup mitat ovat lähtökohtana muutoksiin, ei akselin.
Ei ole, sillä ainakin aiemmin on ollut AKE:n ohjeistuksena että akselinvaihdon yhteydessä verrataan vanhan akselin leveyttä uuteen akseliin vanteen kiinnityspinnasta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.06.2011, 10:43
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Ei ole, sillä ainakin aiemmin on ollut AKE:n ohjeistuksena että akselinvaihdon yhteydessä verrataan vanhan akselin leveyttä uuteen akseliin vanteen kiinnityspinnasta.
Oikeastaan on ihan liikenneministeriön päätös eli suoraa lakitekstiä ilman ohjeistuksia
"akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm"
ja
"Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita."
sekä
"Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm"
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.06.2011, 13:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Ei ole, sillä ainakin aiemmin on ollut AKE:n ohjeistuksena että akselinvaihdon yhteydessä verrataan vanhan akselin leveyttä uuteen akseliin vanteen kiinnityspinnasta.
Onhan se edelleen: Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4...ttamisesta.pdf

Mut LJ:tä on saanut levikkeillä, jolloin leveys on ollut 179 cm, joten maksimi mitä se saa olla levee on 189 cm. Eli levikkeet saa olla 10 cm puolelleen. Tuo levikemallin leveys ei taas oo missään tyyppitiedoissa, joten muutoskatsastuksessa on osattava asia tuoda esille.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan hojon kori. jannekorva O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 22.11.2010 14:33
Hojon Vetariremonttia... k81 Tekniikka & Jutustelu 17 01.04.2008 07:38
hojon syyläri terrier Tekniikka & Jutustelu 2 23.12.2007 13:45
hojon puslat Tekniikka & Jutustelu 13 14.10.2007 18:40
HoJon sylinteri Tekniikka & Jutustelu 3 18.09.2005 18:59


Sivu luotu: 23:57 (GMT +2).