![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ei mun silmään ainakaan pahalta näytä nuo kulmat, melkein päinvastoin ![]() ajoon vaan, ja rasvaa niveliin ja liukuihin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
XJ:n vakiojouset takana on heikkoa tekoa - ts. ne kyllä joustaa hyvin, mutta on niin letkua tavaraa että vääntyy ässälle, solmuun ja mihin tahtoo kun korottaa blokeilla. En voi missään nimessä suositella tuota. Vähintä mitä voit tehdä on sitten rakentaa traction bar tuonne taakse estämään akselin kiertymistä. Toinen asia on se, että kun sulla ei ole SYE-kittiä asennettu tohon jakoaskin perään, ja sulla ei ole tuplaristikkokardaania, niin noilla kardaanikulmilla ja taka-akselin asennolla (pinioni suoraan kohti jakista) on maantienopeuksissa kardaanin värinät enemmän tai väghemmän varma juttu. Ja taas menee ristikoita, pinionin laakereita tai jakolaatikosta ulostuloakselin laakeri. Nämä on kaikki enemmän tai vähemmän tuttuja juttuja XJ:ssä, tosin jokainen vehje tuntuu olevan vähän yksilö. Käy nyt ainakin koittamassa maantiellä eri nopeuksilla niin selviää kuinka pahasti tuo täristää. SYE- kitti ei halvimmillaan maksa kuin ~170-180€, ja siihen romikselta XJ:n tuplaristikollinen etukardaani muutamalla kympillä.. ei ole sen jälkeen värinöitä, ei tartte ihmetellä ton slip yoken kanssa, ja ei tarvitse vähentää maavaraa jollain idioottimaisilla jakolaatikon tiputussarjoilla. Lainaus:
Joillain on kyllä vekottimet pelanneet jopa 5-6" korotuksella ilman ongelmia, mutta taitaa silloin olla PTO:lla varustettuja jakiksia joissa ei ole slip yokea. Ne toimiikin paremmin vaikka takakardaani on lyhkäsempi. edit: ..niin ja noista XJ:n takakardaanien ongelmista ja orkkisjousien + blokkien (+ korotusriipukkeiden) yhdistelmistä on Jenkkien jeeppipalstoilla juttua niin pilvin pimein, että ei kannata tuolla lailla kovin pitkään ajaa jos meinaa auton pitää ehjänä. Ei myöskään ole mukavaa jos jousipakasta päälehti katkeaa kesken ajon.. Tulee ikävän kallis remontti. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2011 12:03 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Normaalikin kartaani sallii melko suuria kulmia jos molemmat kulmat ovat yhtäsuuret eikä kulma pääse ylittymään esim akselin kiertymisen vuoksi.Tuplanivelessä tulee kaksi yhtäsuurta kulmaa jolloin perässä kulma pitäisi olla nolla.Ongelmia syntyy helposti jos tulo ja lähtökulmat eivät ole yhtäsuuret.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jep
![]() Hyvä että -Timo L- paikkasi oman kantani, näyttää ok lta ei siis taaskaan ollut sama kuin ok ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kuten Helmapeltikin tuossa yllä totesi, jos on "tavallinen" kardaani (kuten kuvassa), niin jakiksen ulostulon ja pinionin yoken pitää olla jokseenkin samansuuntaiset mutta saa tietysti olla eri korkeudella. Tuplaristikko-kardaanilla niin sitten pinioni osoittamaan jotakuinkin suoraan kohti jakiksen ulostuloa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jos noi on pahat kulmat, niin mitähän mullakin sitten on tojotassa ollu?
Taitaa noi kardaanijutut olla vähä yksilöllisiä. Amerikkalaisissa se kardaani väristää lähes poikkeuksetta aina. Ainakaan mulla ei oo ollu vielä yhtään jenkkiä, jossa ei kardaani vatkais yli kaheksassakympissä. Sen sijaan mm. hojossa ei pahemmin kardaanin vatkaamiset tuntuneet, vaikka niitä kardaaneja tuli jatkettua vesijohtoputkella ihan silmämääräisesti pihamaalla. Ja kulmatkin oli jotain järkyttävää katseltavaa. :P Myös toi blokeilla korottaminen: Amerikkalaisissahan on vakiona jo aika huimia blokkeja akselin ja latin välissä (mm. Rotkessa taitaa olla reilu 10cm) ja hyvin ne tuntuu kestävän. FSJ wagoneerissaki oli itellä joku 10cm palikat akselin ja latien välissä ja hyvin se kesti kivikoissa ja kallioilla pompotella. Sen sijaan SOA-HJ:lla sain napsittua kaksin kappalein pinjoneita poikki, ku pääs akseli jonkun kerran vähä pyörähtämään takana... Molemmilla kerroilla oli jopa jonkinlaiset "traction barit" mut neki anto periksi... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mulla ei vakiona olleet Jeepit kumpikaan XJ:stä eikä tämä nykyinen ZJ täristäneet yhtään missään nopeudessa, korotusten jälkeen kyllä varsinkin noi XJ:t. Nyt ZJ:ssä syyllinen on edessä, idiottimainen vakionopeusnivelellä oleva kardaani missä ei ole oikein liukuakaan. Ei kestä korotusta juuri yhtään. Jos laittaa eteen ja taakse tuplaristikolla olevat kardaanit ja jakikseen SYE:n, niin ei täristä ollenkaan ![]() Lainaus:
Mutta fakta on se, että blokkien käyttö aiheuttaa aina akselia kiertävää momenttia enemmän kuin vastaavan määrän korottavat jousipakat. Axle wrapin saa toki saa kohtuu helpolla eliminoitua kun laittaa traction barin, eli ei se maailmanloppu ole jos vain jousipakat on vähän kestävämpää mallia kuin noi XJ:n alkuperäiset. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2011 22:35 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty lj-70 kartaani | vertti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.06.2010 12:26 |
jeepin kartaani | piippu79 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.08.2009 22:23 |
Ostetaan O: Kartaani | fj40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2009 22:57 |
o: kartaani | O/M/V Muut | 0 | 20.05.2005 07:13 | |
kulmat kuntoon? | isojii | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 30.07.2004 08:41 |