![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Vai miten muutit kulmia?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
juu perää käänsin vähä
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Madalla sitä semmoiset 20cm alkuunsa, jos vaikka rupeis olemaan kulmat kohdallaan niin kestäiskin ne kardaanit sit.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Komppaan tätä, itellä oli aluks semmonen 10-15cm korkeampi ku tällä hetkellä ja etukardaani on täristänyt siitä asti ku kerran 10 minuuttia pidin nelivetoa päällä. En ymmärrä mitä siitä hyötyy, että auto on semmonen kammokorkee, akseli siellä kuitenki pökkii turvetta ensimmäisenä.
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. |
#5
|
|||
|
|||
![]() C-sokat lentää pois?
Siis sinulla on kardaanit, missä c-sokat eivät pysy paikoillaan?
Itselläni "jonkun verran" kokemusta tuosta SOA:sta, toki auto on bj-40 (ja vm-76 ![]() koskaan ei ole c-sokat irronnut! -(ainut ongelma taka-akselin sinkkituennan jälkeen on se, että takakardaaniin kasvo VERISUONET, siis vedin kovaksi tampatulta kentältä yhtä HJ-60:stä ylös reiästä, ja ensimmäinen varovainen veto kävi kipeää, Siis vedin liinan kunnolla tiukalle hinattavaa seuraten, ja kun painoin kytkintä niin bj:n ikkuna kävi ahtaaksi minun päälle ![]() kun tuo ikkunankarmi kopasi pollaan, ja yleisö nauroi, niin otin muutaman merin taakse ja HANAA! renkaat ei jaksanut pitää, etuset ei oikeastaan edes käännelleet soraa, kun etuakseli roikkui iskareissa, mutta takakardaaniin tuli juomut! perävälitys 4.88. Mulla bj:ssä Takakardaani ja takapinjoni ovat samansuuntaisia. eli takakardaanin takiimainnen ristikko lähes "suora" (siis akselia kierretty pinjonin päätä nostamiseksi), joten kardaanin toinen pää tosi huonosti. Korotusta askin puoleisessa päässä sen verran, että otteessa 38x12,5x15 ja taannoin tuo bj oli ainut auto, ja kilometrejä tuli tuhansia, eikä kardaanit oireillu, toki 99,9 % takavetosena. Sen verran noille kardaanin mittaajille täytyy antaa periksi/tunnustusta, että semmonen (pieni) värinä (10-20x nopeampii kuin takarenkaan epätasapaino, mutta kuuluu lähes ryhmään karkea rengas! on kokoajan läsnä ![]() Joten MIELESTÄNI sulla hj:ssä vois olla ongelmana kupin liikkuminen kardaanissa? joka vois johtua: - Jossain vaiheessa kardaanin laippa on saanut kipeää toisen kupin rikkoontumisen takia -> toisenpuolen laakerirullat hävinnyt, ja vääntänyt vastakkaisen kupin paikan soikoksi. - Joku on vaihtanut ristikon, ja prässännyt väkisellä ristikon irti -> laippa soikko - kardaanin liuku loppuu jommasta kummasta päästä, ja jumii. - kardaanin pitäs joustaa enemmän kuin pystyy: Kolinapullomaalia ristikkoon, ja harustamaan akseleita kiinni! Joten kun sulla seuraavan kerran on ristikko irti, niin tutki tarkkaa ne pesät! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia
mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi.... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tossa hojon kardaanissa on varmaan jotain mätää niissä laipoissa joihin ristikko tulee jossei sokat pysy. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jos se on jossain ekassa kokeilussa vastannut se ristinivel niin sehän on siten jo vääntynyt ja näin ollen entinen.
Mitä taas kardaanin tasapainotukseen tulee niin jostain syystä se on ihan papereihin präntätty että se pitää tehdä. Kaverilla mm meni 59` fordista laatikko poikki(!) juurikin tuollaisen harmittoman pikku värinän ansiosta. Ja toisessa tapauksessa tuli pontiacista takajalkatilaan reikä kardaanin katkettua. Eli tässä tapauksessa ehjä kardaani jostain ja sen jälkeen asennuksen asianmukaistaminen,niin siinä ne ongelmatkin häviävät. Sen peränhän voi kääntää niin paljon ylikin että ristikko kulmat tulee samoiksi normaalioloissa,jossain maksimi joustoissahan ne sitten menee pieleen,mutta siloin on vauhtiakin vähän. Ja tietysti pitää aina varmistaa että siinä ristikossa riittää varat. Ja mitä soa:an yleensä tulee niin rakenne on aina heikompi/akseli pyrkii elämään helpommin koska se akseli on jo siellä painopisteen väärällä puolella. Ja tämähän korjautuu traction barilla,tai sillä paksulla latilla joka estää akselin kiertymisen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ei voorti kestä.... | Uazmies | Linkit | 2 | 16.12.2010 06:11 |
Ei kestä moggilaiset | JiiPee | Linkit | 3 | 15.02.2010 20:52 |
m:sj-410 kartaanit | KG | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 20.02.2008 20:16 |
O: kartaanit | mauri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.09.2007 17:49 |
mikä on kun ei kestä? | dalton | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 31.01.2005 09:40 |