Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.03.2011, 14:47
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelah Näytä viesti
no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä pitää vielä vähä kääntää etu perää
Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.03.2011, 01:37
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?
juu perää käänsin vähä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.03.2011, 09:39
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Madalla sitä semmoiset 20cm alkuunsa, jos vaikka rupeis olemaan kulmat kohdallaan niin kestäiskin ne kardaanit sit.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.03.2011, 16:37
Turpo-Urpo:n Avatar
Turpo-Urpo Turpo-Urpo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.06.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 591
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Madalla sitä semmoiset 20cm alkuunsa, jos vaikka rupeis olemaan kulmat kohdallaan niin kestäiskin ne kardaanit sit.
Komppaan tätä, itellä oli aluks semmonen 10-15cm korkeampi ku tällä hetkellä ja etukardaani on täristänyt siitä asti ku kerran 10 minuuttia pidin nelivetoa päällä. En ymmärrä mitä siitä hyötyy, että auto on semmonen kammokorkee, akseli siellä kuitenki pökkii turvetta ensimmäisenä.
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.03.2011, 01:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

C-sokat lentää pois?


Siis sinulla on kardaanit, missä c-sokat eivät pysy paikoillaan?

Itselläni "jonkun verran" kokemusta tuosta SOA:sta, toki auto on bj-40 (ja vm-76), ja
koskaan ei ole c-sokat irronnut!
-(ainut ongelma taka-akselin sinkkituennan jälkeen on se, että takakardaaniin kasvo VERISUONET, siis
vedin kovaksi tampatulta kentältä yhtä HJ-60:stä ylös reiästä, ja ensimmäinen varovainen veto kävi kipeää,
Siis vedin liinan kunnolla tiukalle hinattavaa seuraten, ja kun painoin kytkintä niin bj:n ikkuna kävi ahtaaksi minun päälle
kun tuo ikkunankarmi kopasi pollaan, ja yleisö nauroi, niin otin muutaman merin taakse ja HANAA!
renkaat ei jaksanut pitää, etuset ei oikeastaan edes käännelleet soraa, kun etuakseli roikkui iskareissa, mutta takakardaaniin tuli juomut! perävälitys 4.88.
Mulla bj:ssä Takakardaani ja takapinjoni ovat samansuuntaisia. eli takakardaanin takiimainnen ristikko lähes "suora" (siis akselia kierretty pinjonin päätä nostamiseksi), joten kardaanin toinen pää tosi huonosti.
Korotusta askin puoleisessa päässä sen verran, että otteessa 38x12,5x15 ja taannoin tuo bj oli ainut auto,
ja kilometrejä tuli tuhansia, eikä kardaanit oireillu, toki 99,9 % takavetosena.
Sen verran noille kardaanin mittaajille täytyy antaa periksi/tunnustusta, että semmonen (pieni) värinä
(10-20x nopeampii kuin takarenkaan epätasapaino, mutta kuuluu lähes ryhmään karkea rengas!
on kokoajan läsnä

Joten MIELESTÄNI sulla hj:ssä vois olla ongelmana kupin liikkuminen kardaanissa? joka vois johtua:
- Jossain vaiheessa kardaanin laippa on saanut kipeää toisen kupin rikkoontumisen takia -> toisenpuolen
laakerirullat hävinnyt, ja vääntänyt vastakkaisen kupin paikan soikoksi.
- Joku on vaihtanut ristikon, ja prässännyt väkisellä ristikon irti -> laippa soikko
- kardaanin liuku loppuu jommasta kummasta päästä, ja jumii.
- kardaanin pitäs joustaa enemmän kuin pystyy: Kolinapullomaalia ristikkoon, ja harustamaan akseleita kiinni!

Joten kun sulla seuraavan kerran on ristikko irti, niin tutki tarkkaa ne pesät!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.03.2011, 06:22
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia

mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.03.2011, 07:45
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.525
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia

mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi....
No sun blazeri olikin omanlaisensa! :-) Mulla takakardaani norminivelillä, mutta kulmat on niinkuin tuplanivelen kanssa pitäis olla. Eli teoriassa hyvin väärin. Eilen vaihdoin ekan kerran eturistikon joka oli autossa jo kun se tuli mulle. Ja sekin oli kuollut vanhuuttaan, kuivunu ku ei ollu rasvattava malli. Takaristikko oli virheetön.

Tossa hojon kardaanissa on varmaan jotain mätää niissä laipoissa joihin ristikko tulee jossei sokat pysy.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2011, 08:52
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Jos se on jossain ekassa kokeilussa vastannut se ristinivel niin sehän on siten jo vääntynyt ja näin ollen entinen.

Mitä taas kardaanin tasapainotukseen tulee niin jostain syystä se on ihan papereihin präntätty että se pitää tehdä.

Kaverilla mm meni 59` fordista laatikko poikki(!) juurikin tuollaisen harmittoman pikku värinän ansiosta.

Ja toisessa tapauksessa tuli pontiacista takajalkatilaan reikä kardaanin katkettua.

Eli tässä tapauksessa ehjä kardaani jostain ja sen jälkeen asennuksen asianmukaistaminen,niin siinä ne ongelmatkin häviävät.

Sen peränhän voi kääntää niin paljon ylikin että ristikko kulmat tulee samoiksi normaalioloissa,jossain maksimi joustoissahan ne sitten menee pieleen,mutta siloin on vauhtiakin vähän.
Ja tietysti pitää aina varmistaa että siinä ristikossa riittää varat.

Ja mitä soa:an yleensä tulee niin rakenne on aina heikompi/akseli pyrkii elämään helpommin koska se akseli on jo siellä painopisteen väärällä puolella.

Ja tämähän korjautuu traction barilla,tai sillä paksulla latilla joka estää akselin kiertymisen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ei voorti kestä.... Uazmies Linkit 2 16.12.2010 06:11
Ei kestä moggilaiset JiiPee Linkit 3 15.02.2010 20:52
m:sj-410 kartaanit KG O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 20.02.2008 20:16
O: kartaanit mauri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.09.2007 17:49
mikä on kun ei kestä? dalton Tekniikka & Jutustelu 1 31.01.2005 09:40


Sivu luotu: 04:40 (GMT +2).