Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.02.2011, 14:05
Ipe64:n Avatar
Ipe64 Ipe64 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.01.05
Sijainti: Hausjärvi, .
Viestit: 1.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
OHO

Nyt näkyykin olevan nuo harrasteluokan säännöt muuttuneet aikas paljon sitten niistä ajoista, kun luokkaa kehiteltiin. Tosin kyllä tuo vieläkin antaa aika vapaan mahdollisuuden osallistua melkein millä tahansa autolla, mutta esim tuo jousitus hommeli on ainakin alkuperäistä ideaa vastaan. Eli alkujaan oli tarkoitus, että harrasteessa pääsee vaikka proto autolla, kunhan takapääohjaus on lukittu. Idea oli karkeesti:
-uusi harrastaja, joka ei koskaan ole ajellut maastossa tai ei ainakaan trial kisoissa
-ostaa esim. putkirunkoisen pro-modi auton tai omaa vaikka 410 suzukin, jossa kierrejousialusta ja koppaa rankasti modifoitu
-haluaisi tutustua kisatouhuun jotenkin helpolla
=ota osaa harraste-stanuun

Mut nyt ainakin tuo jousitus juttu sulkee montaa autoa harraste luokan ulkopuolelle ja ajaa ne suoraan pro-modiin tai protoon. Kysyn vaan, että onko nämä luokat nyt hyviä "tutustumis" luokkia?
Ja tälläistä
Lainaus sääntökirjasta:
3.7.2.2
Autossa tulee olla kori jota saa muokata
sekä
3.7.2.3
Auton tulee säilyttää tunnistettavuus
Joten,eipähän ole kiireitä saada Crossoveria ajoon kun uusia sääntöjä lukemalla ei oikein löydy luokkaa,enää.
Nuo pykäläthän käytännössä tappaa idean "crawler"tyyppisen,itse suunnitellun "korin" tekemisestä,tai ainakin osallistumisesta kisoihin.
Tuleepahan tehtyä ehkä paremminkin safaribiili

__________________
www.ipefix.fi
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.02.2011, 14:20
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Joo, jos meinaa vielä trialia harrastaa, niin ei auta kun nakata sillä sääntökirjalla vesilintua ja laittaa omat kisat pystyyn.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.02.2011, 14:40
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Joo, jos meinaa vielä trialia harrastaa, niin ei auta kun nakata sillä sääntökirjalla vesilintua ja laittaa omat kisat pystyyn.
Pitäs saaha Sheikki innostumaan offroadista :-) tai sitten sillä on joku herrasmies sopimus AKK:n kanssa siitä mitä lajeja se saa järjestää, ainakii nuo säännöt on semmoset et miekin tajuan http://www.rokkiralli.info/saannot.html
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.02.2011, 14:50
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Joo, jos meinaa vielä trialia harrastaa, niin ei auta kun nakata sillä sääntökirjalla vesilintua ja laittaa omat kisat pystyyn.
Tulee penaltyä

AKK-Motorsport ry on omistajiensa (jäsenyhdistysten) keskusjärjestö, jonka tehtävänä on valvoa omistajiensa etuja. Jäsenyhdistykset vastaavat virallisesta autourheilun kansallisesta kilpailutoiminnasta Suomessa. AKK on lisäksi kansainvälisen Autoliiton (FIA) urheiluoikeuksien haltija Suomessa. Tämä sopimussuhde edellyttää, että myös kansallinen kilpailutoiminta järjestetään tiettyjen periaatteiden mukaisesti.

Kilpailutoimintaan osallistuvat liiton jäsenyhdistykset, joille liiton jäsenyyden kautta myönnetään sekä oikeuksia että myös velvollisuuksia. Kansainvälisesti ja kansallisesti tunnustettuun liittorakenteeseen kuuluu, että kansallista kilpailutoimintaa valvova lajiliitto voi kohdistaa myös kurinpitovaltaa jäsenyhdistykseen tai siinä toimivaan yksittäiseen henkilöön, mikäli liiton kilpailusääntöjä tai liiton yleistä etua rikotaan.

Tämän virallisen toiminnan ulkopuolella olevaan kilpailutoimintaan osallistuminen on liiton lupaa edellyttävää. Liitolla on oikeus kieltää jäsenyhdistystensä tai kouluttamiensa toimitsijoiden osallistuminen kilpailutoimintaan, jolle ei ole annettu liiton virallista lupaa. Kiellon perusteena on se, että tällainen luvaton kilpailutoiminta heikentää järjestäytyneen autourheilutoiminnan resursseja ja ehkäisee mahdollisuutta valvoa kilpailijoiden ja toimitsijoiden yleistä oikeusturvaa ja lajin luonteeseen kuuluvaa yleistä turvallisuutta.

AKK:n jäsenseurojen tulee erityisesti huomioida, että mikään AKK:n jäsenseuroille ja kilpailijoille AKK:n toimesta otettu kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus, kilpailijan vastuuvakuutus, lisenssivakuutus tai vapaaehtoistyön tapaturmavakuutus ei ole voimassa kilpailuissa, jotka järjestetään ilman Liiton lupaa.

AKK-Motorsport ry

Jani Backman
pääsihteeri
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.02.2011, 21:50
Ipe64:n Avatar
Ipe64 Ipe64 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.01.05
Sijainti: Hausjärvi, .
Viestit: 1.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Tulee penaltyä

Kilpailutoimintaan osallistuvat liiton jäsenyhdistykset, joille liiton jäsenyyden kautta myönnetään sekä oikeuksia että myös velvollisuuksia. Kansainvälisesti ja kansallisesti tunnustettuun liittorakenteeseen kuuluu, että kansallista kilpailutoimintaa valvova lajiliitto voi kohdistaa myös kurinpitovaltaa jäsenyhdistykseen tai siinä toimivaan yksittäiseen henkilöön, mikäli liiton kilpailusääntöjä tai liiton yleistä etua rikotaan.Tämän virallisen toiminnan ulkopuolella olevaan kilpailutoimintaan osallistuminen on liiton lupaa edellyttävää. Liitolla on oikeus kieltää jäsenyhdistystensä tai kouluttamiensa toimitsijoiden osallistuminen kilpailutoimintaan, jolle ei ole annettu liiton virallista lupaa. Kiellon perusteena on se, että tällainen luvaton kilpailutoiminta heikentää järjestäytyneen autourheilutoiminnan resursseja ja ehkäisee mahdollisuutta valvoa kilpailijoiden ja toimitsijoiden yleistä oikeusturvaa ja lajin luonteeseen kuuluvaa yleistä turvallisuutta.

AKK:n jäsenseurojen tulee erityisesti huomioida, että mikään AKK:n jäsenseuroille ja kilpailijoille AKK:n toimesta otettu kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus, kilpailijan vastuuvakuutus, lisenssivakuutus tai vapaaehtoistyön tapaturmavakuutus ei ole voimassa kilpailuissa, jotka järjestetään ilman Liiton lupaa.AKK-Motorsport ry

Jani Backman
pääsihteeri
ManitBois!
Vakuutuksiako ei saa muualta vapaa-ajalle...?
__________________
www.ipefix.fi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.02.2011, 23:48
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Smile

saahan noita tavan vapaa-ajanvakuutuksia


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipe64 Näytä viesti
ManitBois!
Vakuutuksiako ei saa muualta vapaa-ajalle...?
Bacmanin jutussa viitataan kilpailija- ja toimitsijalisenssiin sisältyviin vakuutuksiin joilla ei tietystikään ole mitään tekemistä normi vapaa-ajanvakuutusten kanssa joita jokainen voi tietysti ottaa mielensä mukaan mistä vakuutusyhtiöstä tahansa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.02.2011, 07:18
Ipe64:n Avatar
Ipe64 Ipe64 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.01.05
Sijainti: Hausjärvi, .
Viestit: 1.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Bacmanin jutussa viitataan kilpailija- ja toimitsijalisenssiin sisältyviin vakuutuksiin joilla ei tietystikään ole mitään tekemistä normi vapaa-ajanvakuutusten kanssa joita jokainen voi tietysti ottaa mielensä mukaan mistä vakuutusyhtiöstä tahansa.
Tiedän tasan tarkkaan mitä Bacman tarkoittaa ja miten lisenssiasiat menevät,mutta kirjoitukseni oli lähinnä Viipon tekstiin heitto/jatke siitä että jos "kisa" ei ole missään tekemisissä AKK:n kanssa ja "pojat" tekevät kisan,niin ei vakuutuksien takia tarvi olla lisenssiä.Toki ne pitää sitten hommata jokaisen ja jokaisen tulee ajaa/toimia omalla vastuulla ja omin vakuutuksin.
Järjestettävissä kyllä.

Ensilisenssi vuodesta 1973->

P.S En vastusta AKK:n alaisia kisoja tai muutenkaan liittoa ja tulen ajamaan kisoja lisenssin kera jos niitä on tai jos tulevalle autolleni löytyy luokka jne.,mutta jos ei,niin olen halukas harkitsemaan myös muita "kisoja".
__________________
www.ipefix.fi

Viimeksi muokannut Ipe64 : 11.02.2011 07:34
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.02.2011, 00:45
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Tulee penaltyä

AKK-Motorsport ry on omistajiensa (jäsenyhdistysten) keskusjärjestö, jonka tehtävänä on valvoa omistajiensa etuja. Jäsenyhdistykset vastaavat virallisesta autourheilun kansallisesta kilpailutoiminnasta Suomessa. AKK on lisäksi kansainvälisen Autoliiton (FIA) urheiluoikeuksien haltija Suomessa. Tämä sopimussuhde edellyttää, että myös kansallinen kilpailutoiminta järjestetään tiettyjen periaatteiden mukaisesti.

Kilpailutoimintaan osallistuvat liiton jäsenyhdistykset, joille liiton jäsenyyden kautta myönnetään sekä oikeuksia että myös velvollisuuksia. Kansainvälisesti ja kansallisesti tunnustettuun liittorakenteeseen kuuluu, että kansallista kilpailutoimintaa valvova lajiliitto voi kohdistaa myös kurinpitovaltaa jäsenyhdistykseen tai siinä toimivaan yksittäiseen henkilöön, mikäli liiton kilpailusääntöjä tai liiton yleistä etua rikotaan.

Tämän virallisen toiminnan ulkopuolella olevaan kilpailutoimintaan osallistuminen on liiton lupaa edellyttävää. Liitolla on oikeus kieltää jäsenyhdistystensä tai kouluttamiensa toimitsijoiden osallistuminen kilpailutoimintaan, jolle ei ole annettu liiton virallista lupaa. Kiellon perusteena on se, että tällainen luvaton kilpailutoiminta heikentää järjestäytyneen autourheilutoiminnan resursseja ja ehkäisee mahdollisuutta valvoa kilpailijoiden ja toimitsijoiden yleistä oikeusturvaa ja lajin luonteeseen kuuluvaa yleistä turvallisuutta.

AKK:n jäsenseurojen tulee erityisesti huomioida, että mikään AKK:n jäsenseuroille ja kilpailijoille AKK:n toimesta otettu kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus, kilpailijan vastuuvakuutus, lisenssivakuutus tai vapaaehtoistyön tapaturmavakuutus ei ole voimassa kilpailuissa, jotka järjestetään ilman Liiton lupaa.

AKK-Motorsport ry

Jani Backman
pääsihteeri
Entäs jos kilpailun järjestäjät, toimitsijat, tuomarit tai osallistujat eivät kuulu minkään valtakunnan yhdistykseen, yhteisöön tai kerhoon, joka olisi millään tavalla yhteyksissä AKK:n kanssa?
Miten se AKK:ta liikuttaa, mitä kukaan tekee omissa metsissään?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.02.2011, 01:29
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Sääntökirja-topikissa kyselinkin jo tosta korista pro-modissa, mut siihen ku ei tullu tarkempaa tietoa niin laitetaan tännekin.

Säännöissä sanotaan seuraavaa:

Lainaus:
3.5.2.2 Kori

...2012 alkaen auton keulan on säilytettävä alkuperäinen ilme ja vaikka koria olisi lyhennetty tai levennetty tulee alkuperäisen keulan ilme säilyä.

3.5.2.3 Mitat/ulkomuoto

Korin on peitettävä vähintään etu- ja taka-akselin välinen alue. 2012 alkaen tulee korin säilyttää vähintään alkuperäisen auton leveys.
Eli, tuossa on pari kuvaa työn alla olevasta keulasta. Maskia kavennetaan sen verran että siihen mahtuu alkuperäiset nelivalot paikalleen, samaten lokasuojat pitävät muotonsa poislukien pyöräaukon etuosa jota joutuu muokkaamaan. Kaikki pokkaukset mistä Chevyn tunnistaa säilyvät. Toisin sanoen alkuperäinen ilme säilyy, eikö? Keulan mitoista tuossa ei suoraan puhuta.

Mutta tuo kohdan 3.5.2.3 korin leveys, katsotaanko se etuakselin keskilinjasta taka-akselin keskilinjaan? Tuo konepellin kavennus alkaa suurinpiirtein pyöräaukon takareunasta, joten pitääkö sitä muokata siten että se on etuakselin keskilinjaan asti suora?



[/QUOTE]
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.02.2011, 10:15
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Sääntökirja-topikissa kyselinkin jo tosta korista pro-modissa, mut siihen ku ei tullu tarkempaa tietoa niin laitetaan tännekin.

Säännöissä sanotaan seuraavaa:



Eli, tuossa on pari kuvaa työn alla olevasta keulasta. Maskia kavennetaan sen verran että siihen mahtuu alkuperäiset nelivalot paikalleen, samaten lokasuojat pitävät muotonsa poislukien pyöräaukon etuosa jota joutuu muokkaamaan. Kaikki pokkaukset mistä Chevyn tunnistaa säilyvät. Toisin sanoen alkuperäinen ilme säilyy, eikö? Keulan mitoista tuossa ei suoraan puhuta.

Mutta tuo kohdan 3.5.2.3 korin leveys, katsotaanko se etuakselin keskilinjasta taka-akselin keskilinjaan? Tuo konepellin kavennus alkaa suurinpiirtein pyöräaukon takareunasta, joten pitääkö sitä muokata siten että se on etuakselin keskilinjaan asti suora?

Mä olen jotenkin ymmärtänyt tuon pro-modin koppa säännön niin, että koria saa levittää, mutta mistään kohtaa sitä ei saa kaventaa. Pituus suunnassa taas voi lyhentää tai pidentää.

Leveys hommassa kans miettiny, että jos lokasuojista leikkaa reunaa pois (kaventaa) ja korvaa kumilla ainakin alkuperäiseen leveyteen saakka tai yli, niin sellainen on ilmeisesti sallittu. Mutta toi letukan keulan eli lukkopellin ja maskin kavennus ei oman sääntötulkinnan mukaan ole enään 2012 sallittua pro-modissa..........mites muut tulkitsee?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.02.2011, 11:13
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.051
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Mä olen jotenkin ymmärtänyt tuon pro-modin koppa säännön niin, että koria saa levittää, mutta mistään kohtaa sitä ei saa kaventaa. Pituus suunnassa taas voi lyhentää tai pidentää.

Leveys hommassa kans miettiny, että jos lokasuojista leikkaa reunaa pois (kaventaa) ja korvaa kumilla ainakin alkuperäiseen leveyteen saakka tai yli, niin sellainen on ilmeisesti sallittu. Mutta toi letukan keulan eli lukkopellin ja maskin kavennus ei oman sääntötulkinnan mukaan ole enään 2012 sallittua pro-modissa..........mites muut tulkitsee?

keula ja perä oli tarkoitus kaventaa, kehikon putketkin on rakennettu sen mukaan mutta silloin juuri julkaistiin toi 2012 korisääntö.


maskin osalta tulee säilyä alkuperäinen leveys, näin mun autosta ainakin kommentoitiin kun kyselin tota 2012 korisääntöä

eli ilmeisesti tähän maskiin täytyisi ajovalotarrat saada kiinni niin olis säännön mukainen ensivuonna?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.02.2011, 12:06
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Mä olen jotenkin ymmärtänyt tuon pro-modin koppa säännön niin, että koria saa levittää, mutta mistään kohtaa sitä ei saa kaventaa. Pituus suunnassa taas voi lyhentää tai pidentää.
Voisko tätä sääntöä kutsua ihan suzukisäännöksi? Onhan se tietty helpompaa valita lähtökohta (suzuki tai jeep), että saa kilpailukykyisen (kapeakorisen) auton. Onko oikeasti tunnistamisen kannalta tärkeää että auto on juuri oikean levyinen? Ja onko unimogin alustalla oleva suzuki alunperin mersu?
Mites muuten stanujen sallitut ja kielletyt renkaat, oliko tuo sääntö jo 2010?

T: nyybibaxxter
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.02.2011, 15:02
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ipe64 Näytä viesti
Ja tälläistä
Lainaus sääntökirjasta:
3.7.2.2
Autossa tulee olla kori jota saa muokata
sekä
3.7.2.3
Auton tulee säilyttää tunnistettavuus
Joten,eipähän ole kiireitä saada Crossoveria ajoon kun uusia sääntöjä lukemalla ei oikein löydy luokkaa,enää.
Nuo pykäläthän käytännössä tappaa idean "crawler"tyyppisen,itse suunnitellun "korin" tekemisestä,tai ainakin osallistumisesta kisoihin.
Tuleepahan tehtyä ehkä paremminkin safaribiili
Toi tunnistettavuus itseäkin vähän askarruttaa, mutta kyllä kai maski ja konepelti sentään riittää Willy' Roverissa vielä Willykseks tunnistamiseen:rolle yes:

Mutta älkää hermostuko liian nopeasti. On ennenkin AKK:n offi jaoksen kanssa asioista keskusteltu ennen kauden alkamista ja joitakin sääntöjä on "tulkittu" uudelleen. Eli kuunnellaas nyt, että mitä sieltä suunnalta tänne kohta joku kommentoi.


PS. Täytyykin muuttaa tän topicin nimeä hiukan, ku eletään jo vuotta 2011
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.02.2011, 15:18
Masi Masi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Hämeenlinna, .
Viestit: 440
Perusasetus

Eikä tota harraste-stanu autoo saa tehdäkkään ihan mistä kiposta vaan.
3.7.2 Runko/kori
3.7.2.1 Runko/alusta/akseliväli

Auton tulee olla alun perin maastoauto.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.02.2011, 18:03
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Masi Näytä viesti
Auton tulee olla alun perin maastoauto.
Eli tehdastekoinen nelipyörävetoinen, selvästi maastokäyttöön tarkoitettu ajoneuvo. Näin minä asian ymmärrän.

Ei tässä trialin yhteydessä varmaan tarvitse Trafin määrityksiä maastoautolle miettiä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.02.2011, 21:41
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Masi Näytä viesti
Auton tulee olla alun perin maastoauto.
Vois kyllä ihmetellä, että miksi pitää olla alun perin maastoauto? Toisaalta puolet noista harrastestanun säännöistä herättää saman kysymyksen..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.02.2011, 22:38
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Masi Näytä viesti
Auton tulee olla alun perin maastoauto.
Eli takapotkuhiluksista tehdyllä nelikolla ei saa osallistua ollenkaan, koska se ei ole alunperin ollut maastoauto?

Nojoo, aika paljon karsii toi jousitustyypin muutoskieltokin...

Tosin, noi nyt on sellasia seikkoja, jotta tuskin ketään kisoissa häiritsee. Varmaan kukaan kisakatsastaja jaksa moiseen puuttua, jos muut edellytykset on kunnossa.

Viimeksi muokannut Viipo : 10.02.2011 22:40
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.02.2011, 16:05
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Hyvä huomio......näitä kaivataan lisää. Tai siis luulisin ainakin, että Junde ja Uni kaipaa juuri tällaisia kehittäviä kysymyksiä.

Mutta miten tulkitaan tuota sanamuotoa. Onko unimog esimerkiksi alunperin maastoauto vai maatokuorma-auto. Onko subaru maastoauto vai nelivetoinen henkilöauto jne? Sääntöhän sallii kyllä pakuiks ja huoltoautoiks leimatuilla maastureilla ajamisen, koska ne on alunperin olleet maastoautoja.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.02.2011, 17:28
Juh@H Juh@H ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.10.09
Sijainti: Hollola
Viestit: 109
Perusasetus

Neuvokaapa tyhmää...

Jos auto pitää olla alunperin maastauto, niin miten esimerkikisi pick-uppien kanssa.
Onko ne kaikki rekisteröity alunperin maastoautoiksi?

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248

6 §
Maastoautot

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

3. M3G- ja N3G-luokan maastoautoksi katsotaan N3-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin M3-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai jos se täyttää seuraavat ehdot:

a) vähintään puolet «ajoneuvon» pyöristä on vetäviä;

b) vähintään yksi «ajoneuvon» akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä;

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia; ja

d) ajoneuvo täyttää vähintään neljä seuraavista kuudesta ehdosta:

i) lähestymiskulma on vähintään 25°;

ii) jättökulma on vähintään 25°;

iii) ylityskulma on vähintään 25°;

iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 250 mm;

v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 250 mm; ja

vi) maavara akselien välillä on vähintään 300 mm.

4. Maastoauton mäennousukyvyn mittaus tai laskenta, lähestymis-, ylitys- ja jättökulma sekä maavara määrätään tyyppihyväksyntädirektiivin II liitteen mukaisesti.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala Saija Tapahtumat 188 09.03.2015 12:54
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås tare Tapahtumat 101 04.10.2010 22:18
kauden 2010 trial sos Tapahtumat 11 19.01.2010 17:12
Trial kaarien uudet säännöt??? Jare Tekniikka & Jutustelu 2 01.10.2009 20:53
Eurotrial säännöt? Tarzan Tekniikka & Jutustelu 41 30.01.2009 18:07


Sivu luotu: 02:02 (GMT +2).