![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
http://personal.inet.fi/cool/nettiju...a/imusarja.gif
Tuossa on pajeron imusarjoista kuvia, niissä näkyy se venttiilin paikka. Eikö tuo 2h ole myös diesel. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
pajerossa ja patrollissa on pop off/blow off venttiilit, koska niissä ei ole kaasuläppää, josta voisi ottaa ohjauksen dumpin/by-passin kellolle.
Tuossa mikjussin kuvassa on muuten toi venttiili väärinpäin. 2H koneessa kun on kaasuläppä imusarjassa, niin siihen voi porata reiän ja laittaa siihen letkulähdön painekellon venttiilille. Ideahan tuossa painekellossa on se, että kiihdyttäessa ahtopaine kasvaa tasaisesti molemmin puolin kaasuläppää, koska läppä on auki. Dumpissa on vain pieni jousivoima ahtopuolella pitämässä venttiiliä kiinni, ja toiselle puolelle mäntää tulee samanlainen painevoima ohutta putkea pitkin, jolloin venttiili ei vuoda. Kun kaasu himmataan ja kaasuläppä sulkeutuu, kasvaa ahtoputkiston paine hyvin nopeasti ja tämä vastustus kuormittaa ahdinta. Niimpä suurin osa paineesta pääsee sitten purkautumaan venttiilistä ulos, kun jousivoima yksistään ei jaksa pidätellä painetta imusarjassa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Ei dumppia.
Itellä oli hiluksissa dumppi ja mummot kauhistu ja ihmiset pui nyrkkiä ja sotaveteraanit tähyili taivaalle sen puhinan takia,six siirryin bypass tyyppiseen ratkaisuun. Sit siinä bypass mallissa on semmonen ominaisuus et asennus tavast riippuen se hieman "puhdistaa ilman putsaria,kai sen paineen vaihtelun takia. Ja periaattes se pienentää alipainetta putsaris joten ahtimen pitäs jäädä paremmin pyörimään esim. vaihtotilanteessa. Eli suosittelen bypassia mut jos haluu aiheuttaa pahennusta ni dump. Noi kalvomallin venttiilit on aika perseestä joten mäntämallinen on parempi jo säädettävyydenkin takia.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Voitteko ihan kertoa, että mihin hel....iin tommosessa laiskassa diesellohnossa tarvitaan dumppia? Ilmeisesti jorman jatkeeksi että kone antaisi rehvakkaamman kuvan kun oikeesti ei tule kuin savua ja on pirun laiska paska ;-)
Mututuntuman perusteella dumppi on riisselissä täysi turhake, jos ei ole tappiin asti timmattu ratakone. TT |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
1,5bar ahdoilla kuulostaa turbon sakkaus aika mielenkiintoselta esim. vaihdetta vaihtaessa. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Olen joskus miettinyt, etta onko dumppi nyt ahtimelle suurikaan helpotus, kun paineet laitetaan vauhdilla alas. Luulisi sen ottavan akseliin ja siipiin aika lailla kun paine putoaa kertalaakista. Mutta viisaammat kertokoot.
TT |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Koska tiukkaakin tiukemmassa kiihdytyksessä ahtopaineiden ollessa tapissaan,seuraavaa pykälää sporttisesti sisään heitettäessä ja kaasuläpän äkisti sulkeutuessa,niin.... ....Siellä säätökalvon toisella puolen on kilon ylipaine,ja toisella puolenkilon alipaine, itelläni meni alkuun noita kalvoja kerran vuoteen. Ja a 40 egee kipale plus vaihdon vaiva,niin silloin tuommoinen dumppi tai bypass on kylllä jo hintansa ansainnut. Tosin miulla ei oo kumpaakaan,vaan varoventiili siinä kaasuläpän yläpuolisessa letkussa....mutta ajanee saman asian. Ja se blow job venttiili on puhdas varoventtiili joka estää konerikon jos vaikka hukkiksen painekello menee rikki. Tai jos ei ole koko hukkista,niin päästää liiat paineet aholle.(esim. kuulaana syysaamuna kun ilma on oikein hapekasta). |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Eli mitäs raati nyt tohon 2H koneeseen laittas (vai ei mitään) ku ahtimeks tulossa 12HT:n ct 26 ja kuuleria ei tuu? Ahdot tulee varmaan pysyyn alle kilossa, ku tässähän haetaan ny semmosta luotettavaa perus safarointiin kelpaavaa konetta. Kuhan ny sais vähän lisää voimaa ja äänenvaimennusta.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ei tullut mieleen, että tuo Tojon kone olikin läppäkone vaikka joskus semmonen itselläkin hetkisen oli. On sen verta mystinen systeemi turbona, että enpä osaa sanoa dumppiasiaan siinä mitään. Mutta asiallisia on vastaukset olleet, vaikka oma kommenttini eiihan sitä ollut ;-)
TT |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Noin se on 2L-T koneessa,mutta näissä isommissa sen kaasuläpän ensisijainen tarkoitus on ohjata syöttöpumppua.Toki auttaa tuohonkin öljyllä käymiseen.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj jarrutehostimen alipaine? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.10.2007 18:07 |
O:alipaine pumppu tai laturi pumppuineen | badboy69 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 19.10.2007 06:23 |
hj:n nelivedon alipaine letkut/putket | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.10.2007 22:37 | |
M: Chevy Hei alipaine V8/ vaihto TBI | SuurSyömäri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.01.2006 12:12 |
O:volvon 303,304,306 lukon alipaine kalvo. | O/M/V Muut | 4 | 01.04.2005 23:14 |