Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2010, 20:44
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Ja vieelä yksi juttu... eli jos joku meinasi nyt pätkiä jostain traktorin,tai kuorkin ketjuista sopivat,niin 8mm ja yli ketjut alkaa olla jääketjuiksi jo liian paksut maasturiin,eli pyöräpaino ei riitä. Mutta jos harrastaa mettä,tai soratie möyrintää, niin sitten nämäkin kyllä toimii...Ja toimii toki jotenkin jäälläkin mutta ei kummoisesti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.12.2010, 22:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nuo ketjupaksuudet ovat kompromissejä


Mitä paksumpi niin
- sitä jäykempi (lenkit isompia ja paksumpia, piikit? harvemmassa ja jäykemmät)
- piikkeejä harvemmassa, ja kun kaivatetaan jäällä, niin tekee helpommin "kiskot"
- renkaan leveys ja halkaisija kasvaa enemmän
- kiristys vaikeampaa
- JA SITÄ LUJEMPI KETJU ON

Ohuet kettingit:

- PAREMPI pito
- helpompi käsitellä
-jne

Yhteenveto:

- paksulla ketjulla helpompi rikkoa voimansiirto, kun sattuu sopiva kanto sudituksessa
kohdalle (kaikki lukot kiinni)
- myös paksulla ketjulla mahdollista päästä pakilla pois "kiskoilta"

Molemmilla ketjuilla:

- JOS Kettinki katkeaa hapetuksessa, (ainakin poikkilenkistä), niin silloin myös autoon
tulee pientä remonttia.
- jos ohut ketju pettää niin silloin voi häipyä roiskeläpät ja astinlaudan päät, ja lokarin
kaari ja pyöräkotelo saa uutta muotoa.
- jos paksu ketju katkeaa hapetuksessa, niin myös pyöräkotelot saa uutta muotoa!

siis:

Itse valitsisin paksumman ja hankalamman, mutta uskaltas komentaa ilman että
tarvii alkaa pajattamaan koria/runkoa, ja jos pitää polkea kannokossa sikana, niin
kannattas mielestäni miettiä mitä muuta kallista siellä alhaalla on

P.S te jotka olette pajattaneet noita vanhoja sikapaksuja traktorin piikkiketjuja maasturiin:
mikä pito on a)jäällä b)suolla c)metsässä verrattuna ilman ketjuja?

Siis että meneehän takaveto päällä paremmin kuin nelivetoinen ilman ketjuja
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.12.2010, 15:22
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
P.S te jotka olette pajattaneet noita vanhoja sikapaksuja traktorin piikkiketjuja maasturiin:
mikä pito on a)jäällä b)suolla c)metsässä verrattuna ilman ketjuja?

Siis että meneehän takaveto päällä paremmin kuin nelivetoinen ilman ketjuja
a. Yhtä hyvä tai huono kuin ilman ketjuja,mitä kovempi pakkanen sitä huonompi.Tosin se hyppyytys saattaa jeesata irti penkasta.

b,ja c, Huomattavasti parempi. Ja kaivaa lumen läpi soraa,tai mutaa joka antaa taas lisä kitkaa.

Ja jos noista päksterin ketjuista rupeaa touhuamaan niin migillä on kätevä hitsata lisää piikkiä. Vaikka näyttää aluksi hurjalta niin ei ole sitä kunhan vaan löytää oikeat säädöt.

Ja noilla tikapuuketjulla max nopeus on jossain 30-40 kmh. Ja sitä ei tarvitse mistään lukea.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.12.2010, 19:05
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ite suunnittelin alkuun valppiin lyhennettyjä traktorinketjuja(sain kaverilta lahjotuksena)..Vaan olivatten niin helvetin painavat ett ei niitä jaksanu päälle vääntää..Ostin sitten palstalaiselta volvon omat ketjut,eikä oo vituttanu yhtään..

Kyll mie suosittelisin ostamaan kerralla oikeen kokoset ketjut,säästyy varmasti monta voimasanaa...

Oon nostanu maastotunkilla perän ilmaan niin ovatten helpot laittaa...Ja kyllä menee ketjuilla ihan erilailla kuin ilman.

nyybinä.peedro
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.12.2010, 17:17
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Eli jatketaan ideointia...

...Kävin ostamassa Biltemasta mönkkärin 25* 12.5 - xx ketjut ja totesin niiden vaativan lyhennystä sopiakseen omaan kawaan.

Joten pitänee kokeilla miten ne menisi 35 renkaalle siten että kytkee ne ketjut yhdeksi,saattaa jäädä 35" tuumaselle lyhkäseksi mutta 33" saattaisi olla aika sopiva,ja jos vaatimus oli että pitää saada paikallaan ollessa päälle niin silloin jos niitä jatkaa vain yhestä kohtaa niin saattaisi jopa onnistuakkin?????

Jos se näin onnistuu niin parin hinnaksi jäisi silloin n.130 egee.Ja sakkelit ym päälle. Ja ovat 6 mm ketjua eli pitäisi pystyä ajamaankin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.01.2011, 15:51
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Ja nehän ylettää 35 " ympäri...Jopa 37"???
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.01.2011, 16:23
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Eli jatketaan ideointia...

...Kävin ostamassa Biltemasta mönkkärin 25* 12.5 - xx ketjut ja totesin niiden vaativan lyhennystä sopiakseen omaan kawaan.

Joten pitänee kokeilla miten ne menisi 35 renkaalle siten että kytkee ne ketjut yhdeksi,saattaa jäädä 35" tuumaselle lyhkäseksi mutta 33" saattaisi olla aika sopiva,ja jos vaatimus oli että pitää saada paikallaan ollessa päälle niin silloin jos niitä jatkaa vain yhestä kohtaa niin saattaisi jopa onnistuakkin?????

Jos se näin onnistuu niin parin hinnaksi jäisi silloin n.130 egee.Ja sakkelit ym päälle. Ja ovat 6 mm ketjua eli pitäisi pystyä ajamaankin.
Meinaatko että pysyvät ehjänä maastoauton alla? Norjalaiset mönkijä ketjut (eli kalliit) voisivat pysyäkkin ehjänä. Niissä on hiukan eroa, materiaali vahvuuksissa ja laadussa yleensä.

Mulla on tuommoiset biltsun vitjat odottamassa asennusta, kun vielä on päässyt mönkijällä ilman ketjuja. Laitan ketjut eteen, luulisin että väkivahva 16 hv kiinalainen neliveto ei riko niitä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.01.2011, 16:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

En tiiä...

Aika meltoa kamaa vaikutti olevan ne sivuketjut ainankin,ja ne "lukot" lensi mäjelle samantien ja laitoin sakkeleilla ne kiinni.Eli voi olla että näillä hankkii vaan hankaluuksia jos niitä maasturiin kokeilee.

Mutta pitää kokeilla jos jaksaa harrastaa.

Se piikki ketju pitäisi olla karkaistua kamaa,vai liekkö vain keltapassivoitu????

Mönkkärissä nuo ainankin tuntuu toimivan eli pitoa piisaa ainakin hieman paremmin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.01.2011, 20:55
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Savenmaalta katselin noita 4WD ketjuja, mutta loppuu mitat kesken.
Laitoin sinne emailia ja kysäsin, jotta saisiko noita ainakin 35x12,5x15/16":n koolle saakka ja mihin hintaan.







http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...itemcode=4WDlk


4WD lumiketjut

Myydään pareittain!

- ainutlaatuinen muotoilu, ja ketjussa oleva laatta antavat parhaan pidon lumisella sekä myös jäisellä alustalla
- helppo asentaa paikoilleen ja irroittaa
- lumiketjut ovat erittäin pitkäikäisiä
- ketjuissa olevan erikoislaatan kulumisen jälkeen ketjut voidaan vielä kääntää ylöspäin
- valmistettu 5,7mm 15Mn3-teräksestä hiilletyskarkaisu-menetelmällä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi
- ketjujen salmiakki-muoto takaa tasaisen ajon
- päästöhehkutettu valmistuksen lopuksi: erittäin kestävä viimeistely

Tuotenumero, koko, paino (pari) ja hinta:

EO-F52, 185 -13, 10kg, 188,19€
EO-G50, 185 -14, 11kg, 204,18€
EO-G52, 195/75 -16, 12kg, 217,71€
EO-G52, 205/70 -16, 12kg, 217,71€
EO-G52, 7.00 -16, 12kg, 217,71€
EO-G60, 195 -14, 13.5kg, 204,18€
EO-G60, 195/70 -15, 13.5kg, 204,18€
EO-G60, 205/75 -15, 13.5kg, 204,18€
EO-G62, 205 -16, 12.5kg, 217,71€
EO-G62, 205/75 -17, 12.5kg, 217,71€
EO-G71, 215/75 -15, 14kg, 231,24€
EO-G71, 225/70 -15, 14kg, 231,24€
EO-G71, 225/75 -15, 14kg, 231,24€
EO-G71, 205/75 -16, 14kg, 231,24€
EO-G72, 215/75 -16, 15kg, 237,39€
EO-G72, 215/85 -16, 15kg, 237,39€
EO-G81, 235/75 -15, 16kg, 246€
EO-G83, 235/85 -16, 17kg, 259,53€
EO-G83, 245/75 -16, 17kg, 259,53€
EO-G83, 225/75 -17, 17kg, 259,53€

Tuotteita ei välttämättä varastossa. Toimitusaika max. 4 viikkoa.

Hinta: 188,19 €

Jaahas, toisen kuvakkeen alta löytyi lisää samaa ketjua, mutta isompia kokoja:

Pienkuormaajan lumiketjut

Myydään pareittain!

- ainutlaatuinen muotoilu, ja ketjussa oleva laatta antavat parhaan pidon lumisella sekä myös jäisellä alustalla
- helppo asentaa paikoilleen ja irroittaa
- lumiketjut ovat erittäin pitkäikäisiä
- ketjuissa olevan erikoislaatan kulumisen jälkeen ketjut voidaan vielä kääntää ylöspäin
- valmistettu 5,7mm 15Mn3-teräksestä hiilletyskarkaisu-menetelmällä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi
- ketjujen salmiakki-muoto takaa tasaisen ajon
- päästöhehkutettu valmistuksen lopuksi: erittäin kestävä viimeistely

Tuotenumero, koko, paino (pari) ja hinta:

- EO-601A, 18/8.5 -10, 12kg, 204,18€
- EO-G72A, 8.00 -16, 19kg, 204,18€
- EO-602A, 20.5/8 -10, 12,5kg, 210,33€
- EO-G83A, 26/12 -15, 21kg, 259,53€
- EO-615A, 27/10.5 -15, 20kg, 259,53€
- EO-G83A, 10/75 -15.3, 21kg, 259,53€
- EO-G83A, 10 -16.5, 21kg, 259,53€
- EO-30015A, 33/12.5 -16, 21kg, 259,53€

Tuotteita ei välttämättä varastossa. Toimitusaika max. 4 viikkoa.


Toi alimmainen koko olisi itelle sopiva, mutta hinta ei...



Hehheh... Nyt sieltä on poistettu läjä ketjuja valikoimista. Tehtaalla toimitusvaikeuksia?

Viimeksi muokannut Kartse1 : 02.02.2011 21:39
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.01.2011, 21:27
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Post

juu


....Jos joku mielii traktorin ketjuja +15" leveisiin renkaisiin niin kannattaa kattella vaan 13,8-14,9 traktorin renkaisiin tarkotettuja ketjuja.Ittellä on 38.5x15x15 boggereissa takana 9mm piikillä olevat tryggit,jotka oli alkujaan kokoa 14,9x28.Edessä on jotku vanhat 16,9-18,4 renkaisiin takotetut piikki hokit ja ne meinaa mennä vähä reunanappuloista ohi.Mutta kyllä nousee urasta ku se pitkittäis ketju on siinä kulmassa ekana ottamas spoorin seinään.Onhan ne painavat mutta kestävät.Ei tarvii nostaa jalkaa kaasulta vaikka kuinka tarrais kiviin.Tosin en tiedä kestääkö tällaista leikkiä muu kuin mogin voimansiirto.....Postimoggi topikista löytyy kuvia.....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Patrol "super roof" VM-88 "purettu" +muuta palikkaa Pörö O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 21 13.02.2010 21:22
Myyty 3kpl kuorma-auton lumiketjuja piparix O/M/V Muut 4 19.11.2009 20:59
Ostettu 8"-10" x 15" (beadlock/ilman) vanteet - 6x5,5" jaolla Räjä O/M/V Renkaat ja vanteet 7 26.02.2009 18:29
Ostetaan Tojotan "lantikan" 2henk. penkki "OSTETTU" Cam1lla O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.11.2008 19:28
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43


Sivu luotu: 11:00 (GMT +2).