Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   33" lumiketjuja?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78868)

escorvet 11.12.2010 18:15

33" lumiketjuja??
 
Löytyykös asiallisia lumiketjuja 33" koossa lainkaan? Sellaset olis kiva mitkä sais laitettua paikalleen autoa liikuttamatta ja ei nyt ihan satoja euroja maksais.

HJ60 11.12.2010 20:16

Löytyy asiallisia, mm. mäyris-Volvon alkuperäset sekä työkonemalleja, ja sitte löytyy erikseen niitä edullisia jotka saa paikalleen autoa liikuttamatta.

escorvet 11.12.2010 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 (Viesti 721242)
Löytyy asiallisia, mm. mäyris-Volvon alkuperäset sekä työkonemalleja, ja sitte löytyy erikseen niitä edullisia jotka saa paikalleen autoa liikuttamatta.

Löytyskös noita edullisia mistä? ainakaan paikallisen raktorifirman listoilta ei löytyny ku 32" asti

HJ60 11.12.2010 22:14

Jaa en mie kyllä varmaksi tiiä saako jostain semmosia 33", tarkotin että asiallisia löytyy ja edulliset on asia erikseen....

EDIT: Miks ne pittää saaha liikuttamatta paikalleen? Jos on semmoseen pöperöön menossa, että ketjuja tarvii, niin joka tapauksessahan ne pannattaa pukea ennenku tarve yllättää.

escorvet 11.12.2010 22:35

Ihan vaan laiton helppouden kannalta. Viimekskin vedin sellasta pikkukaivuria traikulla pois yheltä tontilta ja tielle joutu nousee loivaa ylämäkeä joka jyrkkeni viel lopussa ja oli aika työn ja tuskan takana et sai nousee sen reilu 3500kg kärryn ylös sieltä.
Ketjut ku olis ollu ni ei olis tarvinnu tapella.

escorvet 12.12.2010 10:40

http://www.rotoman.fi/30
Tollaset kuorma-autoihin tarkotetut löysin mut löytyyköhän noista sit kokoja.

Edit: Ja nopeesti katottuna saksan ebaystä hintaa noilla on yli 500€
Eli ei noita siis...

300GDT 12.12.2010 14:01

www.peraaho.com löytyy monenkokoista ja edullista lumiketjua maasturiin

escorvet 12.12.2010 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 300GDT (Viesti 721444)
www.peraaho.com löytyy monenkokoista ja edullista lumiketjua maasturiin

Oliks tuol nettisivuilla lainkaan vai täytyykö laittaa mailia menemään?

mehtasika 12.12.2010 14:36

Jos en ihan väärin muista, niin Lipposen porukalla tais olla jossakin vaiheessa gunnebon ketjuja myytävänä.
Soittamalla mahtaa helpoiten selvitä.

HiluMiks 12.12.2010 15:45

ostat jostain romikselta ketjua ja teet itse sellaset tikas malliset saat sopivan kokoset ja kun teet sopivan harvaan ne poikittaiset niin saat päälle ilman auton liikuttelua.
kyllä ne kestää bobcattiä repiä pihasta tielle useita kertoja.

Bj Andy 12.12.2010 16:38

Kuorma-auton ketjuista saa lyhennettyä melko helposti sopivat,ja varsinkiin tikapuuketjuista.

Huonona puolena on se että jos tulee persmäet,ja pyörät ei pyöri,tai pyörii hiljaa niin harva tikapuuketju on aina "väärässä kohtaa" eli vauhti vaan kiihtyy...Ja asiasta on jopa omakohtaista kokemusta.

Eli tässäkin kohtaa käyttötarve ratkaisee,eli jos tarvit oikeasti ketjuja niin osta mielummin hyvät kuin halvat,tai aja se babcatti tien laitaan ja kuormaa siellä...

Mutta jos takapaksista löytyy pari mitätahansa ketjuja niin ne pyöränalle syrttyämällä pääsee kyllä pinteestä,tai saa auton pysymään mäessä.

khonkonen 12.12.2010 17:31

http://www.nordlahaparanda.se/default.htm

Tollasesta firmasta kaveri tilas traktoriin kettingit. Kotiin toimitettuna alle 400 euroa. Olivat sanoneet et heidän kautta saa myös maastureihin ja jos ei hyllystä löydy ni saavat tilattua. Puhuvat hyvin suomea, et ei tartte aristella soittelemista.

escorvet 12.12.2010 17:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 721477)
Kuorma-auton ketjuista saa lyhennettyä melko helposti sopivat,ja varsinkiin tikapuuketjuista.

Huonona puolena on se että jos tulee persmäet,ja pyörät ei pyöri,tai pyörii hiljaa niin harva tikapuuketju on aina "väärässä kohtaa" eli vauhti vaan kiihtyy...Ja asiasta on jopa omakohtaista kokemusta.

Eli tässäkin kohtaa käyttötarve ratkaisee,eli jos tarvit oikeasti ketjuja niin osta mielummin hyvät kuin halvat,tai aja se babcatti tien laitaan ja kuormaa siellä...

Mutta jos takapaksista löytyy pari mitätahansa ketjuja niin ne pyöränalle syrttyämällä pääsee kyllä pinteestä,tai saa auton pysymään mäessä.

Tossakin tapauksessa tontti jossa konetta tarvittiin olis noin puolenkilsan päässä isommasta tiestä ja se mäki oli noin 100m pitkä. Löytyy kyllä kontista yhdet ketjut mut ne on jonku trukin tms. ja ihan liian pienet. Ei niitäkään viitti viskoa sataa kertaa sinne renkaan alle et pääsee kulkemaan. Yleensä ne viel pyörähtää vaan heti alta pois.
Nyt noi on ollu vaan siinä käytössä et saa fillareitten alle ku tarvii vinssata autoja ylös niin pysyy paikallaan.

300GDT 12.12.2010 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja escorvet (Viesti 721451)
Oliks tuol nettisivuilla lainkaan vai täytyykö laittaa mailia menemään?


laita mailia tai soita aamulla!

psk123 12.12.2010 20:43

Ite tilasin tuolta( http://www.metsatyo.fi ) 235/85r16 kumeihin gunnebon ketjut

osilpi 12.12.2010 21:50

Laittakaahan hintatietoja tuotteista, niin ei tarvitse jokaisen kysellä erikseen. Itsekin pitäisi hankkia pari 33" ketjuja hätävaraksi. Kaveri ehdotti, että traktorin ketjuista lyhennettäisi.

BJ-40/76 13.12.2010 01:35

Tuossapa olisi ketjut!
 
http://www.nordlahaparanda.se/subdet17.htm
ja kun ostaa tarpeeksi pitkät, niin jää sopiva hukkapätkä että voi jatkaa sakkeleilla vaikkapa isommille pyörille.

Noiden monimutkaisempien ketjujen jatkaminen/lyhentäminen huomattavasti vaikeampaa, sillä pitää jatkaa
neljä kettinkiä, ja jos jatkopala on pitkä ja/tai renkaan leveys muuttuu paljon niin ei asetu helpolla.

Ja nuo kurma-auton ketjut varmasti kestäviä ja pito varmasti hyvä. ja parihinta verolla jotain reilu 200 euroa

Joskus ollut tuommoisissa ketjuissa ongelmia, ettei tahdo pysyä tasaisesti päällä, mitenhän nykyään?

Ja päällelaittoon kannattaa suunnitella jokin kiristävä työkalu, sillä käsivoimin jää niin löysäksi että tulee vahinkoja.

Yksi tapahan olisi pistää ketjut jollellin toisille vanteille ja kumeille, ja vaihtaa rattaat bussipysäkillä.
-> ketjut sais kunnolla paikoilleen, ja vaikkapa kiinnitettyä vanteeseen hitsattuihin apusilmukoihin.

hiski 13.12.2010 09:01

Mulla on Offroad-pajalta ostetut Mafri-ketjut.

Tässä linkki jossa hintatietoja, Pajan uusilta sivuilta en ko. taulukkoa enää löytäny mutta kysymällä selvinnee, eiköhän noita vieläkin saa.
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri/ketjukoot.htm

Helpot laittaa paikoilleen, ja pienen ajon jälkeen kerran kiristettävä.

Lisää infoa:
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm

Bj Andy 14.12.2010 20:44

Ja vieelä yksi juttu... eli jos joku meinasi nyt pätkiä jostain traktorin,tai kuorkin ketjuista sopivat,niin 8mm ja yli ketjut alkaa olla jääketjuiksi jo liian paksut maasturiin,eli pyöräpaino ei riitä. Mutta jos harrastaa mettä,tai soratie möyrintää, niin sitten nämäkin kyllä toimii...Ja toimii toki jotenkin jäälläkin mutta ei kummoisesti.

BJ-40/76 14.12.2010 22:34

Nuo ketjupaksuudet ovat kompromissejä
 
Mitä paksumpi niin
- sitä jäykempi (lenkit isompia ja paksumpia, piikit? harvemmassa ja jäykemmät)
- piikkeejä harvemmassa, ja kun kaivatetaan jäällä, niin tekee helpommin "kiskot"
- renkaan leveys ja halkaisija kasvaa enemmän
- kiristys vaikeampaa
- JA SITÄ LUJEMPI KETJU ON

Ohuet kettingit:

- PAREMPI pito
- helpompi käsitellä
-jne

Yhteenveto:

- paksulla ketjulla helpompi rikkoa voimansiirto, kun sattuu sopiva kanto sudituksessa
kohdalle (kaikki lukot kiinni)
- myös paksulla ketjulla mahdollista päästä pakilla pois "kiskoilta"

Molemmilla ketjuilla:

- JOS Kettinki katkeaa hapetuksessa, (ainakin poikkilenkistä), niin silloin myös autoon
tulee pientä remonttia.
- jos ohut ketju pettää niin silloin voi häipyä roiskeläpät ja astinlaudan päät, ja lokarin
kaari ja pyöräkotelo saa uutta muotoa.
- jos paksu ketju katkeaa hapetuksessa, niin myös pyöräkotelot saa uutta muotoa!

siis:

Itse valitsisin paksumman ja hankalamman, mutta uskaltas komentaa ilman että
tarvii alkaa pajattamaan koria/runkoa, ja jos pitää polkea kannokossa sikana, niin
kannattas mielestäni miettiä mitä muuta kallista siellä alhaalla on :eek:

P.S te jotka olette pajattaneet noita vanhoja sikapaksuja traktorin piikkiketjuja maasturiin:
mikä pito on a)jäällä b)suolla c)metsässä verrattuna ilman ketjuja?

Siis että meneehän takaveto päällä paremmin kuin nelivetoinen ilman ketjuja:cool:

Bj Andy 15.12.2010 15:22

Lainaus:

P.S te jotka olette pajattaneet noita vanhoja sikapaksuja traktorin piikkiketjuja maasturiin:
mikä pito on a)jäällä b)suolla c)metsässä verrattuna ilman ketjuja?

Siis että meneehän takaveto päällä paremmin kuin nelivetoinen ilman ketjuja
a. Yhtä hyvä tai huono kuin ilman ketjuja,mitä kovempi pakkanen sitä huonompi.Tosin se hyppyytys saattaa jeesata irti penkasta.

b,ja c, Huomattavasti parempi. Ja kaivaa lumen läpi soraa,tai mutaa joka antaa taas lisä kitkaa.

Ja jos noista päksterin ketjuista rupeaa touhuamaan niin migillä on kätevä hitsata lisää piikkiä. Vaikka näyttää aluksi hurjalta niin ei ole sitä kunhan vaan löytää oikeat säädöt.

Ja noilla tikapuuketjulla max nopeus on jossain 30-40 kmh. Ja sitä ei tarvitse mistään lukea.

Rekisteröimätön 15.12.2010 19:05

Ite suunnittelin alkuun valppiin lyhennettyjä traktorinketjuja(sain kaverilta lahjotuksena)..Vaan olivatten niin helvetin painavat ett ei niitä jaksanu päälle vääntää..Ostin sitten palstalaiselta volvon omat ketjut,eikä oo vituttanu yhtään..

Kyll mie suosittelisin ostamaan kerralla oikeen kokoset ketjut,säästyy varmasti monta voimasanaa...

Oon nostanu maastotunkilla perän ilmaan niin ovatten helpot laittaa...Ja kyllä menee ketjuilla ihan erilailla kuin ilman.

nyybinä.peedro

Bj Andy 21.12.2010 17:17

Eli jatketaan ideointia...

...Kävin ostamassa Biltemasta mönkkärin 25* 12.5 - xx ketjut ja totesin niiden vaativan lyhennystä sopiakseen omaan kawaan.

Joten pitänee kokeilla miten ne menisi 35 renkaalle siten että kytkee ne ketjut yhdeksi,saattaa jäädä 35" tuumaselle lyhkäseksi mutta 33" saattaisi olla aika sopiva,ja jos vaatimus oli että pitää saada paikallaan ollessa päälle niin silloin jos niitä jatkaa vain yhestä kohtaa niin saattaisi jopa onnistuakkin?????

Jos se näin onnistuu niin parin hinnaksi jäisi silloin n.130 egee.Ja sakkelit ym päälle. Ja ovat 6 mm ketjua eli pitäisi pystyä ajamaankin.

Bj Andy 01.01.2011 15:51

Ja nehän ylettää 35 " ympäri...Jopa 37"???

sisua45 01.01.2011 16:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 723815)
Eli jatketaan ideointia...

...Kävin ostamassa Biltemasta mönkkärin 25* 12.5 - xx ketjut ja totesin niiden vaativan lyhennystä sopiakseen omaan kawaan.

Joten pitänee kokeilla miten ne menisi 35 renkaalle siten että kytkee ne ketjut yhdeksi,saattaa jäädä 35" tuumaselle lyhkäseksi mutta 33" saattaisi olla aika sopiva,ja jos vaatimus oli että pitää saada paikallaan ollessa päälle niin silloin jos niitä jatkaa vain yhestä kohtaa niin saattaisi jopa onnistuakkin?????

Jos se näin onnistuu niin parin hinnaksi jäisi silloin n.130 egee.Ja sakkelit ym päälle. Ja ovat 6 mm ketjua eli pitäisi pystyä ajamaankin.

Meinaatko että pysyvät ehjänä maastoauton alla? :rolleyes: Norjalaiset mönkijä ketjut (eli kalliit) voisivat pysyäkkin ehjänä. Niissä on hiukan eroa, materiaali vahvuuksissa ja laadussa yleensä.

Mulla on tuommoiset biltsun vitjat odottamassa asennusta, kun vielä on päässyt mönkijällä ilman ketjuja. Laitan ketjut eteen, luulisin että väkivahva 16 hv kiinalainen neliveto ei riko niitä. :D


Sivu luotu: 16:49 (GMT +2).