Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 25.11.2010, 19:34
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko niinkin yksinkertainen ominaisuus, että jakolaatikko kolkkaa koriin tai pakoputki tai jakolaatikon kepit, kun kone kääntyy vedolla. Kone varmaan kääntyy hieman erilailla takakardaanilla ja ilman, luulisin.

/Joukka
Pakoputki ei oikein voi ottaa eikä nuo muutkaan, kun ovat niin kaukana rungosta ja ääni riippuu takakardaanin pyörimisestä. Ääni varmasti kuulus kuvaamallani tavalla jarrua vasten paikallaan poljettamalla.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No, sitten voi olla mahdollista että syyllinen on jakiksenkin alueella tai edessä. Voi olla että ottaa jakoaski tai vaihdelaatikko koriin kiinni, tuntuuko minkäälaista "kolinaa" korissa kun ääni kuuluu?

Mulla muuten olisi ylimääräinen jokseenkin ehjä poikkipalkki, olisi helppo vahvistaa jollet halua järeämpää pohjapanssaria hommata.
Kolina korissa sopisi kyllä paremmin viikonlopun viettoon... Se on nyt tiedossa että kolina riippuu takakepistä enkä osaa sanoa nyt tarkemmin, mistä muusta se riippuu ja mistä ei. Pitää tutkia tuota jakis-vaihtoehtoa ja jos ei muuta enää löydy tai keksi, niin vois ainakin kokeilla sitä toista palkkia. Mitäs aattelit hinnaksi? Ja sopiiks se muuten tähän uudempaan koppaan? No kai sen voi kokeilla.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 25.11.2010, 19:41
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Itsellä ollut pari keissiä, tsekkaa moottorin kiinnikkeet ja jakiksen kiinnitys. Molemmat aiheuttaa ihmeääniä.
Tuo alkas jo olla sinne suunnalle, mistä äänet kuuluu ja olis seuraavana "listalla". Pitää yrittää kurkkia konehuoneeseen ja jotain näkynee myös alakautta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Transistori Näytä viesti
Ihtellä xj:ssä piti ääntä vedätyksessä etukartaanin tuplaristikko. Palkki juurikin oli menny mehtäsä hieman kurttuun niin kartaani yletti kolisteleen koriin. Aivan helekatin pieni jäläki mutta ääni oli työn. Aikansa kun taskulampun kans tihirusti niin huomas että oli krapaumaa. Uusi vaihteiston palkki ja kumityynyt korvasin volvolaisiin niin johan tokeni.
Katsotaanpa myös sinnekin, vaikka soundit tulee oikealta puolelta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 25.11.2010, 20:28
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri.
/Joukka
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 25.11.2010, 20:33
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko niinkin yksinkertainen ominaisuus, että jakolaatikko kolkkaa koriin tai pakoputki tai jakolaatikon kepit, kun kone kääntyy vedolla. Kone varmaan kääntyy hieman erilailla takakardaanilla ja ilman, luulisin.

/Joukka
Jepjep.. Ei ole turhia tiloja korin ja jakolaatikon välissä. Himppasen löysät kumit+kunnolla hanaa ja niin onkin jo patti pohjassa... Ja juuri oikealla puolella "korvan juuressa..."

Ja takakardaanihan sitä voimapakettia kiertää juuri siihen suuntaan, vai miten se oli.

Sama kiertyminen/sivuttaisvääntymä vaikuttaa pakoputkeenkin, (lue ja huomioi) alkuperäinen kiinnitys epäonnistunut jo tehtaalla.

(ja viimeisin kolina kuului kun kardaani osui äänenvaimentajaan, ennenkuin heitin koko pöntön mäkeen)
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 25.11.2010, 21:28
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri.
/Joukka
Vähän niinku tälleen:

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 25.11.2010, 23:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mitäs aattelit hinnaksi? Ja sopiiks se muuten tähän uudempaan koppaan? No kai sen voi kokeilla.
10€ hyvä? Jos hitsaan siihen vahvikelevyn niin toinen kymppi päälle

Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ), uudempi koppahan on vain vähän eri peltiä ulkokuoressa. Käytännössä '87-'01 käy jokseenkin kaikki alustan ja voimansiirron osat keskenään tietyin varauksin. Noi '84-'86 on osin hankalempia kun oli eri koneet, tulipelti eri mallinen, yms. Tosin niihinkin alustan osat pitäisi mennä ihan mukisematta.

Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 26.11.2010, 08:07
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.

Ääni oli semmosta kolinaa.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 26.11.2010, 10:03
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U Näytä viesti
Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.

Ääni oli semmosta kolinaa.
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
Jepjep.. Ei ole turhia tiloja korin ja jakolaatikon välissä. Himppasen löysät kumit+kunnolla hanaa ja niin onkin jo patti pohjassa... Ja juuri oikealla puolella "korvan juuressa..."

Ja takakardaanihan sitä voimapakettia kiertää juuri siihen suuntaan, vai miten se oli.

Sama kiertyminen/sivuttaisvääntymä vaikuttaa pakoputkeenkin, (lue ja huomioi) alkuperäinen kiinnitys epäonnistunut jo tehtaalla.

(ja viimeisin kolina kuului kun kardaani osui äänenvaimentajaan, ennenkuin heitin koko pöntön mäkeen)
Vaimentajaan ei yllä osumaan, taitaa olla vanhemman (pre -96) XJ:n ominaisuus. Mulla on -99 ja ei ole putket lähelläkään kardaaneja.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri.
/Joukka
Laitoin jo. Vedin rouheesti tunkin banjon alle, hyppäsin ite kyytiin ja eikun hanaa. Vähän otti renkaat vuoronperään vasemmalta ja oikelta lattiaan, mutta ei pudonnu tunkilta saati menny seinään. Ai miten niin ei saa jättää autoa tunkin varaan? Toi ei vain auta, kun melut tulee vasta rasituksessa. Oli meininki laittaa eukko rattiin polkemaan hanaa ja mennä samalla maaten auton viereen kuuntelemaan ja katselemaan mistä ¤#"#¤:STÄ se ääni oikein kuuluu. Se itseasiassa jo eilen tehtiin, mutta vain paikallaan tallissa.

Tartteis varmaan lainata naapurista pulkkaa, niin vois tehdän ton Joukan ehdottaman "sidontaleikin". Vois vain mennä naapureilla brunssit väärään kurkkuun, kun muija vetäs äijäänsä isolla maasturilla pulkassa ja vielä auton alla 10m köyttä ympärillä! Meneppä siinä sitten selittelemään hätääntyneen naapurin soittamalle poliisille, että: "Tässä vain testaillaan auton voimansiirtoa!", kun oletuksena hälytykselle on perheriidan selvittely päälle ajamalla tms.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
10€ hyvä? Jos hitsaan siihen vahvikelevyn niin toinen kymppi päälle

Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ), uudempi koppahan on vain vähän eri peltiä ulkokuoressa. Käytännössä '87-'01 käy jokseenkin kaikki alustan ja voimansiirron osat keskenään tietyin varauksin. Noi '84-'86 on osin hankalempia kun oli eri koneet, tulipelti eri mallinen, yms. Tosin niihinkin alustan osat pitäisi mennä ihan mukisematta.

Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä.
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 26.11.2010, 10:10
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

84-01 on sama palkki!!
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 26.11.2010, 10:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Vähän niinku tälleen:

Mistä tuo kolina lähtee? Mulla pitää RJ:ssä alusta ihan samanlaista kolkatusta, niinku irtonainen pakoputkiklemmari tärisis putken ympärillä, mutten oo löytäny vielä syyllistä.
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 26.11.2010, 11:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?
Jos muistan ottaa niin saat kuvan. Olen 100% varma että palkki käy sinne. Ei ole varsinaisesti taipunut yhtään, ainoastaan laatikon kiinnitysreikien alueella alemmassa pellissä muistaakseni pari pientä lommoa. Nekin menee piiloon jos hitsaa vahvikelevyn alle. Tarkistan vielä kun pääsen tallille.

..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli Lyhyesti sanottuna '87-'96 ja '97-'01 autoissa ei ole korin ja kiinnikkeiden osalta eroa mikä vaikuttaa osien kiinnittämiseen - jotain kyllä mutta en jaksa alkaa tarkentamaan. Ainoat "hankalemmat" on '84-'86, kun tulipelti on eri mallinen uudempiin verrattuna (esim. suoraa kutosta ei niihin ihan helpolla vaihdeta GM V6- koneen tilalle). Mutta käytännössä noitten facelift Jeeppien kaikki irrotettavat peltiosat käy vanhempiin, ja sama toisinpäin. Ovetkin kelpaa kiinnikkeet vaihtamalla. Korin pokkauksissa toki on vähän eroja. Aika paljonhan porukka on jenkeissä vaihtanut vanhempiin noita uudempien keuloja yms., ja muutamaan Comancheenkin olen nähnyt laitettavan uudemman Cherokeen keulaosia, koko sisustan kojelautoineen, yms...

Viimeksi muokannut Timo_L : 26.11.2010 11:15
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 26.11.2010, 11:23
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ainoat "hankalemmat" on '84-'86, kun tulipelti on eri mallinen uudempiin verrattuna (esim. suoraa kutosta ei niihin ihan helpolla vaihdeta GM V6- koneen tilalle). Mutta käytännössä noitten facelift Jeeppien kaikki irrotettavat peltiosat käy vanhempiin, ja sama toisinpäin. Ovetkin kelpaa kiinnikkeet vaihtamalla. Korin pokkauksissa toki on vähän eroja. Aika paljonhan porukka on jenkeissä vaihtanut vanhempiin noita uudempien keuloja yms., ja muutamaan Comancheenkin olen nähnyt laitettavan uudemman Cherokeen keulaosia, koko sisustan kojelautoineen, yms...
Mites toi tulipelti asia menee? Dieselissä ja 4.0 bensassa näyttäisi olevan eroa ainakin kuljettajan puoleisessa kardaanitunnelissa.
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 26.11.2010, 11:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Siitä en ole kyllä tiennyt mitään että dieseleissäkin on eri tulipelti/ kardaanitunneli kuin bensoissa. Tosin kukapa niitä Italo- dieseleitä ostaisi, Relluista puhumattakaan

En ole kyllä livenä nähnyt, mutta kylläkin useita kymmeniä kuvia '84-'86 ja uudempien konehuoneista ilman moottoria, kyllä niissä selviä eroja on. Jossain näin pirun hyvät kuvat jossa oli molemmat versiot vierekkäin ja kuvattuna monesta suunnasta, vielä kun muistaisin missä Joka tapauksessa 4.0 ei sinne vanhojen konehuoneeseen mene ilman peltitöitä. Sen sijaan niihin vanhoihin saa helposti vaikka Astron tai Camaron isomman ruisku V6:n, joihin viripalikkaakin löytyy hyvin. Turha niihin on alkaa tota suoraa kuutosta tunkemaan edes.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 26.11.2010, 11:44
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli
Olkoon sitten niin. Monet ovat vaan maininneet tuosta pakoputken ottamisesta kiinni etukardaaniin, mutta mun autossa se olis mahdollista vain, jos jompikumpi olisi vääntynyt umpisolmuun. Niillä eväillä ainakin osien paikat ei ole samat, vaikka muutoin olisivatkin vaihtokelpoisia.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 26.11.2010, 12:02
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.

Sen verran, että kannattanee käyttää jotain rautaa millä saa vääntöä aikaan.

Omassa kolina ilmaantu vasta rasituksen alaisena.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 26.11.2010, 12:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Olkoon sitten niin. Monet ovat vaan maininneet tuosta pakoputken ottamisesta kiinni etukardaaniin, mutta mun autossa se olis mahdollista vain, jos jompikumpi olisi vääntynyt umpisolmuun. Niillä eväillä ainakin osien paikat ei ole samat, vaikka muutoin olisivatkin vaihtokelpoisia.
No se taas johtuu ainakin sun korotuksen suuresta määrästä (pakosarjan alaputkessahan on se ruttu siksi että muuten orkkiskorkusena banjokoppa ottais putkeen kiinni), mutta vähän enemmän korotetuissa sille rutulle ei ole tarvetta. Eri-ikäisissä vekottimissa on myös erilaisia imu- ja pakosarjoja. Eli onhan siellä osat vähän eri paikassa, mut kone ja laatikko on samat
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 26.11.2010, 14:18
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Smile

Kolina


Jep mulla oli vastaavanlainen kolina omassa, vikoja oli viisi.

1.Käsijarruvaijerissa kun on molemminpuolin jouset jotka pitää vaijerit lähellä koria niin toinen jousi oli poikki ja se koputti jossain käännöksessä koriin samanlailla kun vasaralla olisi hakattu.(uuset jouset ja samalla uudet vaijerit)

2. pakoputki kolisi tankkia vasten kun kiihdytti (tankin siirtovasemmalle ja samalla bensapumpun vaihto)

3. kiihdyttäessä ilmastoinninpumppu osui akkuun, joka resonoi kivasti. (ilmastoinnin pumppu pois) vielä tekemättä!!

4.Turpiini oli löystynyt tai edellisessä korjauksessa joskus aikoinaan oli pultit kiristetty huonosti. (ruuvilukitteella pultit uudelleen kiinni)

5.eturenkaissa oli vähemmän ilmaa kuin takarenkaissa ja neliveto päällä maastorekaat piti helevetillistä ääntä ???? (Uudet talvirenkaat alle, maastorekaat säilytykseen) sekin vielä tekemättä !!!

Nämä kaikki viat kun oli yhtäaikaa ns. päällä olihan kiva meteli ja ääni kuului välillä edestä sivulta ja takaa.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 26.11.2010, 17:21
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Pontentiaalinen vika on löytynyt! Takakardaanin yoke ottaa todennäköisesti kiinni katalysaattorin johdon muoviseen kannakkeeseen tuosta punaisen nippusiteen vierestä. Korreloi täysin kaikkiin oireisiin, paitsi äänen "suuntaan" kuskin paikalta ja siihen, että tuossa osassa ei ollut mitään jälkiä. Nythän niitä on ihan joka paikassa, kun tuli tarkistettua kaikki ehdotetut, myös ne turbiinin pultit sun muut vaijerit moneen kertaan. Voimansiirto siis elää auton alla tosi paljon puolelta toiselle, kun tuossa välissä on sentään senttejä tilaa liikkua.

Ulos tuosta ei kuulunut juuri mitään ääntä, mutta sisälle kuului ihan ¤&#"%":llinen rutina. Pelkän äänen perusteella olisi voinut olettaa, että jotain PALJON isompaa on vialla, eikä mitenkään voi uskoa että tuosta helevatin muovilärpäkkeestä lähtee sellanen meteli! Jos tuo lopulta on oikea äänilähde, niin voi vain huokaista helpotuksesta, ettei ollut mitään sen isompaa. Mutta ei nyt nuolaista ennen lopullista "tuomiota". Pitää ottaa tuo lärpäke irti ja vetää nippusiteellä kiinni etäämmälle. Jos sitten vielä mekkaloi, niin johan on kerpele!

Toisessa kuvassa palkin ruttu, joka vetää jakista sentin pari vinoon.



__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 26.11.2010, 18:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Pontentiaalinen vika on löytynyt! Takakardaanin yoke ottaa todennäköisesti kiinni katalysaattorin johdon muoviseen kannakkeeseen tuosta punaisen nippusiteen vierestä. Korreloi täysin kaikkiin oireisiin, paitsi äänen "suuntaan" kuskin paikalta ja siihen, että tuossa osassa ei ollut mitään jälkiä. Nythän niitä on ihan joka paikassa, kun tuli tarkistettua kaikki ehdotetut, myös ne turbiinin pultit sun muut vaijerit moneen kertaan. Voimansiirto siis elää auton alla tosi paljon puolelta toiselle, kun tuossa välissä on sentään senttejä tilaa liikkua.
Kyllä se todellakin liikkuu, varsinkin jos (kun?) on moottorin ja laatikon kiinnikkeet jo päässeet vähän kulahtamaan. Itselläkin kun oli moottorin tyynyt kuluneet niin heilui jo paljon, ja kun ne kumit lopulta repesi sieltä sisältä niin vähänkin isommassa töyssyssä tuntui kun olisi 20kg moukarilla lyöty perseen alle

Niitäkin kuvia olen nähnyt missä kannakkeiden elämisen takia on viskoflektin siivet ottaneet jäähdyttimeen kiinni ja syöneet siihen isot reiät.

Lainaus:
Ulos tuosta ei kuulunut juuri mitään ääntä, mutta sisälle kuului ihan ¤&#"%":llinen rutina. Pelkän äänen perusteella olisi voinut olettaa, että jotain PALJON isompaa on vialla, eikä mitenkään voi uskoa että tuosta helevatin muovilärpäkkeestä lähtee sellanen meteli! Jos tuo lopulta on oikea äänilähde, niin voi vain huokaista helpotuksesta, ettei ollut mitään sen isompaa. Mutta ei nyt nuolaista ennen lopullista "tuomiota". Pitää ottaa tuo lärpäke irti ja vetää nippusiteellä kiinni etäämmälle. Jos sitten vielä mekkaloi, niin johan on kerpele!

Toisessa kuvassa palkin ruttu, joka vetää jakista sentin pari vinoon.
Toivottavasti on tuo, niin ei tartte enempää etsiä vikaa

Tuo kannakepalkin ruttu on jo ihan rutun kokoinen siinä mun palkissa siis on noiden pikkureikien ympärillä pari sellaista 5 sentin kolikon kokoista muutaman millin painaumaa.
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 26.11.2010, 22:57
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Koneen kumit on sen verran pahoissa paikoissa, ettei ylä- eikä alakautta päässyt niitä oikein millään vääntämään. Sen vähän mitä onnistui niin oli aika tiukan tuntuiset. Laatikon paksu kumi ainakin on hyvässä kunnossa, mutta sehän ei paljoa estä lootan kiertymistä, muita suuntia kylläkin.

Vois yrittää takoa tota palkin mutkaa sen verran suoraksi, että ne mekkalat loppuu. Voi olla turha toivo, kun on jo pahasti lommahtanut. Pitää ainakin yrittää. Palkkiin kaipais tulevaisuudessa sellasta etupuolelle tulevaa "pulkkaa" tai vahvikeluiskaa, jotta menis paremmin vauhdilla yli esteistä, eikä tökkäis niihin nykyisin seurauksin. Riittääpähän rakennettavaa näissä rakkineissa! Kunhan tuon nyt saa ajokuntoon - aika vahva fiilis että vääntyneestä palkista on kiinni - niin sitten taas "normaalit" viat / puutteet odottaa...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 27.11.2010, 10:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Koneen kumit on sen verran pahoissa paikoissa, ettei ylä- eikä alakautta päässyt niitä oikein millään vääntämään. Sen vähän mitä onnistui niin oli aika tiukan tuntuiset. Laatikon paksu kumi ainakin on hyvässä kunnossa, mutta sehän ei paljoa estä lootan kiertymistä, muita suuntia kylläkin.

Vois yrittää takoa tota palkin mutkaa sen verran suoraksi, että ne mekkalat loppuu. Voi olla turha toivo, kun on jo pahasti lommahtanut. Pitää ainakin yrittää. Palkkiin kaipais tulevaisuudessa sellasta etupuolelle tulevaa "pulkkaa" tai vahvikeluiskaa, jotta menis paremmin vauhdilla yli esteistä, eikä tökkäis niihin nykyisin seurauksin. Riittääpähän rakennettavaa näissä rakkineissa! Kunhan tuon nyt saa ajokuntoon - aika vahva fiilis että vääntyneestä palkista on kiinni - niin sitten taas "normaalit" viat / puutteet odottaa...
Etkä ilman sorkkarautaa niitä oikean saa tarpeeksi väännettyäkään, jollei sitten ole aivan täysin muruksi mennyt. Ne on joo vähän v-mäisessä mestassa, ja vielä enemmän hanurista niitä on vaihtaa. Noissa HO- vehkeissä on sentään se hyvä puoli että öljynsuodattimen jalkaa ei ymmärtääkseni tartte ottaa irti (?) koska se on vaakatasossa. Renix- vehkeissä ei mahdu repsikan puolen pultti pois kiinnikkeestä muuten

Jos suo kiinnostaa toi mun palkki, niin voin siitä sulle tekaista jonkun vahvistetun mallin missä olisi "pulkka" etureunassa, ja miksei takanakin. Mulla on vielä orkkisjakis siellä alla kiinni (242) niin voin mallailla että miten se sinne mahtuu. Mulla ei kyllä ole tuota viistoa jakiksen "panssaria", mutta se peltilärpäke on kohtalaisen turhanpäiväinen muutenkin. Ilmottele jos kiinnostaa, niin katotaan sitten hintaa. Pitää vain sit käydä firman konttikorjaamolta vähän lisää levyä Ois niillä siellä kyllä pokkauskoneetkin mitkä taivuttaa 8mm asti mustaa plootua, että ei sen puoleen...
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 27.11.2010, 20:18
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

OK. Yritän nyt ensin korjata tuon entisen, vahvistaa sen "syyllisyys" kolinoihin ja saada auto leimaan / ajokuntoon. Toi palkki on joka tapauksessa saatava reilusti paremmaksi, jos autolla mielii kunnolla metsään ja se tuskin onnistuu enää tuolla palkilla. Joten kaupoille varmaan päästään vielä. Katotaan nyt mitä paksuutta tilataan...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #48  
Vanha 28.11.2010, 19:33
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Muovilärpäke otettu tilapäisesti pois ja kolinat loppu. Vika siis löyty suoraan nenän edestä kaikkein selvimmästä paikasta; ei vain osannut yhdistää siihen kolinoiden äänekkyyden ja voimansiirron suht laajan sivuttaisen elämisen vuoksi. Mutta tulipa samalla palstahenkilöiltä paljon arvokasta lisätietoa eri vikaantumisvaihtoehdoista; kiitoksia vaan kovasti. Toivottavasti tästä vika-analyysistä oli puolestaan apua muille, ettei tartte tupeksia kahta viikkoa saman ongelman kanssa.

Syyllinen oli siis kovan tällin tai useita sellaisia saanut jakiksen poikkipalkki, joka veti jakiksen vinoon aiheuttaen yoken ottamisen kiinni katalysaattorin johdon sähköliittimen kiinitys/suojamuoviin rasituksessa ja siten muovin lärpättämisen (joka kuullosti paremminkin KOLINALTA).

Seuraavaksi menee palkki vaihtoon ja/tai modattavaksi sun muuta projektia, mutta ne onkin sitten toisten topiikkien asioita! Kiitos ja kumarrus, tää topiikki oli mun puolesta tässä!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin outo nykiminen hpniemi Tekniikka & Jutustelu 2 03.07.2010 14:10
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
m:outo vinssi? Ramo82 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.10.2007 20:02
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
outo mielialatesti piina Rakas Päiväkirja 0 07.12.2005 15:35


Sivu luotu: 20:15 (GMT +2).