![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() Lainaus:
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#27
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#28
|
||||
|
||||
![]()
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin. Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle. Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri. ![]() /Joukka |
#29
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja takakardaanihan sitä voimapakettia kiertää juuri siihen suuntaan, vai miten se oli. ![]() Sama kiertyminen/sivuttaisvääntymä vaikuttaa pakoputkeenkin, (lue ja huomioi) alkuperäinen kiinnitys epäonnistunut jo tehtaalla. ![]() (ja viimeisin kolina kuului kun kardaani osui äänenvaimentajaan, ennenkuin heitin koko pöntön mäkeen ![]() |
#30
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#31
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ![]() Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä. |
#32
|
||||
|
||||
![]()
Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.
Ääni oli semmosta kolinaa.
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]() Tartteis varmaan lainata naapurista pulkkaa, niin vois tehdän ton Joukan ehdottaman "sidontaleikin". Vois vain mennä naapureilla brunssit väärään kurkkuun, kun muija vetäs äijäänsä isolla maasturilla pulkassa ja vielä auton alla 10m köyttä ympärillä! Meneppä siinä sitten selittelemään hätääntyneen naapurin soittamalle poliisille, että: "Tässä vain testaillaan auton voimansiirtoa!", kun oletuksena hälytykselle on perheriidan selvittely päälle ajamalla tms. ![]() ![]() Lainaus:
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#34
|
||||
|
||||
![]()
84-01 on sama palkki!!
|
#35
|
||||
|
||||
![]()
Mistä tuo kolina lähtee? Mulla pitää RJ:ssä alusta ihan samanlaista kolkatusta, niinku irtonainen pakoputkiklemmari tärisis putken ympärillä, mutten oo löytäny vielä syyllistä.
|
#36
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli ![]() Viimeksi muokannut Timo_L : 26.11.2010 11:15 |
#37
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#38
|
||||
|
||||
![]()
Siitä en ole kyllä tiennyt mitään että dieseleissäkin on eri tulipelti/ kardaanitunneli kuin bensoissa. Tosin kukapa niitä Italo- dieseleitä ostaisi, Relluista puhumattakaan
![]() ![]() En ole kyllä livenä nähnyt, mutta kylläkin useita kymmeniä kuvia '84-'86 ja uudempien konehuoneista ilman moottoria, kyllä niissä selviä eroja on. Jossain näin pirun hyvät kuvat jossa oli molemmat versiot vierekkäin ja kuvattuna monesta suunnasta, vielä kun muistaisin missä ![]() |
#39
|
||||
|
||||
![]()
Olkoon sitten niin. Monet ovat vaan maininneet tuosta pakoputken ottamisesta kiinni etukardaaniin, mutta mun autossa se olis mahdollista vain, jos jompikumpi olisi vääntynyt umpisolmuun. Niillä eväillä ainakin osien paikat ei ole samat, vaikka muutoin olisivatkin vaihtokelpoisia.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#40
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen verran, että kannattanee käyttää jotain rautaa millä saa vääntöä aikaan. Omassa kolina ilmaantu vasta rasituksen alaisena.
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#41
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#42
|
||||
|
||||
![]() Kolina
Jep mulla oli vastaavanlainen kolina omassa, vikoja oli viisi.
1.Käsijarruvaijerissa kun on molemminpuolin jouset jotka pitää vaijerit lähellä koria niin toinen jousi oli poikki ja se koputti jossain käännöksessä koriin samanlailla kun vasaralla olisi hakattu.(uuset jouset ja samalla uudet vaijerit) 2. pakoputki kolisi tankkia vasten kun kiihdytti (tankin siirtovasemmalle ja samalla bensapumpun vaihto) 3. kiihdyttäessä ilmastoinninpumppu osui akkuun, joka resonoi kivasti. (ilmastoinnin pumppu pois) vielä tekemättä!! 4.Turpiini oli löystynyt tai edellisessä korjauksessa joskus aikoinaan oli pultit kiristetty huonosti. (ruuvilukitteella pultit uudelleen kiinni) 5.eturenkaissa oli vähemmän ilmaa kuin takarenkaissa ja neliveto päällä maastorekaat piti helevetillistä ääntä ???? (Uudet talvirenkaat alle, maastorekaat säilytykseen) sekin vielä tekemättä !!! Nämä kaikki viat kun oli yhtäaikaa ns. päällä olihan kiva meteli ja ääni kuului välillä edestä sivulta ja takaa.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#43
|
||||
|
||||
![]()
Pontentiaalinen vika on löytynyt! Takakardaanin yoke ottaa todennäköisesti kiinni katalysaattorin johdon muoviseen kannakkeeseen tuosta punaisen nippusiteen vierestä. Korreloi täysin kaikkiin oireisiin, paitsi äänen "suuntaan" kuskin paikalta ja siihen, että tuossa osassa ei ollut mitään jälkiä. Nythän niitä on ihan joka paikassa, kun tuli tarkistettua kaikki ehdotetut, myös ne turbiinin pultit sun muut vaijerit moneen kertaan. Voimansiirto siis elää auton alla tosi paljon puolelta toiselle, kun tuossa välissä on sentään senttejä tilaa liikkua.
Ulos tuosta ei kuulunut juuri mitään ääntä, mutta sisälle kuului ihan ¤&#"%":llinen rutina. Pelkän äänen perusteella olisi voinut olettaa, että jotain PALJON isompaa on vialla, eikä mitenkään voi uskoa että tuosta helevatin muovilärpäkkeestä lähtee sellanen meteli! Jos tuo lopulta on oikea äänilähde, niin voi vain huokaista helpotuksesta, ettei ollut mitään sen isompaa. Mutta ei nyt nuolaista ennen lopullista "tuomiota". Pitää ottaa tuo lärpäke irti ja vetää nippusiteellä kiinni etäämmälle. Jos sitten vielä mekkaloi, niin johan on kerpele! Toisessa kuvassa palkin ruttu, joka vetää jakista sentin pari vinoon.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#44
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Niitäkin kuvia olen nähnyt missä kannakkeiden elämisen takia on viskoflektin siivet ottaneet jäähdyttimeen kiinni ja syöneet siihen isot reiät. Lainaus:
![]() Tuo kannakepalkin ruttu on jo ihan rutun kokoinen ![]() |
#45
|
||||
|
||||
![]()
Koneen kumit on sen verran pahoissa paikoissa, ettei ylä- eikä alakautta päässyt niitä oikein millään vääntämään. Sen vähän mitä onnistui niin oli aika tiukan tuntuiset. Laatikon paksu kumi ainakin on hyvässä kunnossa, mutta sehän ei paljoa estä lootan kiertymistä, muita suuntia kylläkin.
Vois yrittää takoa tota palkin mutkaa sen verran suoraksi, että ne mekkalat loppuu. Voi olla turha toivo, kun on jo pahasti lommahtanut. Pitää ainakin yrittää. Palkkiin kaipais tulevaisuudessa sellasta etupuolelle tulevaa "pulkkaa" tai vahvikeluiskaa, jotta menis paremmin vauhdilla yli esteistä, eikä tökkäis niihin nykyisin seurauksin. Riittääpähän rakennettavaa näissä rakkineissa! Kunhan tuon nyt saa ajokuntoon - aika vahva fiilis että vääntyneestä palkista on kiinni - niin sitten taas "normaalit" viat / puutteet odottaa...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#46
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Jos suo kiinnostaa toi mun palkki, niin voin siitä sulle tekaista jonkun vahvistetun mallin missä olisi "pulkka" etureunassa, ja miksei takanakin. Mulla on vielä orkkisjakis siellä alla kiinni (242) niin voin mallailla että miten se sinne mahtuu. Mulla ei kyllä ole tuota viistoa jakiksen "panssaria", mutta se peltilärpäke on kohtalaisen turhanpäiväinen muutenkin. Ilmottele jos kiinnostaa, niin katotaan sitten hintaa. Pitää vain sit käydä firman konttikorjaamolta vähän lisää levyä ![]() |
#47
|
||||
|
||||
![]()
OK. Yritän nyt ensin korjata tuon entisen, vahvistaa sen "syyllisyys" kolinoihin ja saada auto leimaan / ajokuntoon. Toi palkki on joka tapauksessa saatava reilusti paremmaksi, jos autolla mielii kunnolla metsään ja se tuskin onnistuu enää tuolla palkilla. Joten kaupoille varmaan päästään vielä. Katotaan nyt mitä paksuutta tilataan...
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#48
|
||||
|
||||
![]()
Muovilärpäke otettu tilapäisesti pois ja kolinat loppu. Vika siis löyty suoraan nenän edestä kaikkein selvimmästä paikasta; ei vain osannut yhdistää siihen kolinoiden äänekkyyden ja voimansiirron suht laajan sivuttaisen elämisen vuoksi. Mutta tulipa samalla palstahenkilöiltä paljon arvokasta lisätietoa eri vikaantumisvaihtoehdoista; kiitoksia vaan kovasti. Toivottavasti tästä vika-analyysistä oli puolestaan apua muille, ettei tartte tupeksia kahta viikkoa saman ongelman kanssa.
Syyllinen oli siis kovan tällin tai useita sellaisia saanut jakiksen poikkipalkki, joka veti jakiksen vinoon aiheuttaen yoken ottamisen kiinni katalysaattorin johdon sähköliittimen kiinitys/suojamuoviin rasituksessa ja siten muovin lärpättämisen (joka kuullosti paremminkin KOLINALTA). Seuraavaksi menee palkki vaihtoon ja/tai modattavaksi sun muuta projektia, mutta ne onkin sitten toisten topiikkien asioita! Kiitos ja kumarrus, tää topiikki oli mun puolesta tässä! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeepin outo nykiminen | hpniemi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.07.2010 14:10 |
outo niva.. | pikkuG | Linkit | 4 | 25.11.2007 16:21 |
m:outo vinssi? | Ramo82 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 22.10.2007 20:02 |
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + | ALPO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 07.02.2007 10:38 |
outo mielialatesti | piina | Rakas Päiväkirja | 0 | 07.12.2005 15:35 |