Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 180578
|
Hyvähyvä, saatiin mies järkiinsä.

Eilen oli vielä Vredesteinin luisimia ostamassa.
Eipä haittaa mitään vaikka renkaat olisikin 5 vuotta vanhat, jos vaan säilytetty oikein. Varsinkaan kun se on huomioitu noin reilusti hinnassa. Varmasti hinta/laatu huippuluokkaa tuossa setissä!
Tässä joku 5 vuoden takainen vastaus Nokian renkailta kun kyselin 4 vuotta vanhoista uusina myydyistä renkaista:
Lainaus:
Tervehdys Nokialta
Skandinaviassa ei ole mitään lakia joka säätelisi renkaan käyttöä sen iän mukaan. Erilaisia suosituksia on Euroopassa mm. BRMA (British Rubber Manufacturers Association) vuonna 2003 suositteli että yli 7 vuotta vanhoja renkaita ei käytettäisi ajoneuvokäytössä.
Kaikissa renkaissa tapahtuu kumin vanhenemista iän myötä. Vanheneminen ilmenee mm. renkaan kulutuspintakumin kovuuden nousuna. Kovuuden nousua tapahtuu sekä renkaan varastoinnin että käytön aikana.
Varastoinnin aikana tapahtuva kovuuden nousu on noin 1 – 1,5 ShA yksikköä vuodessa, jos varastointi olosuhteet ovat oikeat.
Ilmiöön vaikuttavat muun muassa :
- ns. jälkivulkanoituminen, hidas kemniallinen tapahtuma, joka nostaa lievästi vulkanoitumisastetta ja saattaa vaikuttaa kovuuteen.
- täyteaineen ja kumin välille syntyvät fysikaalisest sidosvoimat ( van der Waals voimat )
- pehmittimien kulkeutuminen kulutuspinnasta renkaan muihin osiin
Kovuuden mittaustarkkuus laboratorio-olosuhteissa on n.± 2 ShA ( 20 °C )
Varastointilämpötilan ja ennen kaikkea mittauslämpötilan vaikutus renkaan kovuuteen on huomattava. Sekoitustyypistä riippuen 2-5 ShA / 10 °C korostuen kylmävarastoinnissa tai kovuuden mittauksessa kylmissä olosuhteissa.
Kun ajamaton rengas, myös varastossa `vanhentunut ` otetaan käyttöön ja sillä ajetaan normaalinopeutta 10 – 20 km sen kovuus laskee sekoituksesta riippuen 3 – 5 shA. Tällöin varastoinnin aikana syntyneet fysikaaliset sidokset purkautuvat eikä kovuus välttämättä palaa alkuperäiseen tasoonsa vaan jää 1 – 2 ShA pienemmäksi.
Pintamallia – etenkin talvirenkaan – suunnitellessa otetaan kulutuspintasekoituksen ominaisuudet huomioon siten, että pintamallin lamellointi ja seosominaisuudet kuten jäykkyys ja kovuus sopivat yhteen.
Renkaan suunnittelussa on lähdetty siitä että kulutuspintasekoituksella on renkaan kuvioon sopiva kovuus ajotilanteessa. Renkaan vanhenemisesta aiheutuvan kovuuden nousun vaikutus kulutuspinnan lamelloinnin oikeaan toimivuuteen kaikissa ajotilanteissa on hyvin pieni.
Renkaan pitkäaikaisen käytön aikana siinä tapahtuu dynaamisen rasituksen myötä mutoksia mm. kovuuden kasvua. Tämä ilmiö on riippuvainen renkaan rakenteesta ja renkaassa käytetyistä kumisekoituksista.
Käytön aikana tapahtuu myös pehmitinaineiden `huuhtoutumista `kulutuspintasekoituksesta, mikä aiheuttaa lievää kovuuden kasvua.
Valmistajien ja rengasmaahantuojien rengasvarastoinnissa on olosuhteet sovitettu sellaisiksi, että renkaan vanheneminen on minimoitu. Oikeaoppinen varastointipaikka on viileä tila suojattuna liialliselta UV säteilyltä. Ilmastointia on myös minimoitava, sillä happi ja otsoni vanhentavat kumituotteita.
Edellä kerrottuun viitaten voitte renkaiden käyttöä jatkaa huoletta. Ko. renkaaseen ei ole tehty ko aikana ajokäytökseen tai pitoon liittyviä muutoksia.
Talviterveisin :
Matti Morri
Päällikkö
Tekninen Asiakaspalvelu
Nokian Tyres plc
matti.morri@nokiantyres.com
phone +358 3 3407621
mob. +358 40 517 4444
|