Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.10.2010, 16:29
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Laitoin omaan berttaan garret gt17 pikku ahtimen,alavääntö aivan järkyttävä.Ahtopaine 0.8bar.Hyvin pysyy ahdot yläkirroksilla.Eikä puudu ylämäissä.0.2-0.4 ahtopaine 80km/h npeudessa.Vähän sais olla isompi ahdin,kylmäkäynnistyksessä tuntuu kun ei saisi ilmaa tarpeeksi.Märällä asfaltilla 33" renkailla lähdöt on melko sutivia kun ei tahdo kakkosellakaan löytyä pitoja.

__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/

Viimeksi muokannut elhapero : 22.10.2010 16:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.10.2010, 21:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Onko tuo volvo alkuperäinen venekone?


Jos se on venekone, niin siinä on turbossa vesijäähdytteinen pakopesä, siis sitä jäähdytetään vedellä, ja se
ei kestä käydä kuivana. vääntyy/repeilee

Ja jos sitä jäähdytetään moottorin nestekierrolla niin laskee hyötysuhdetta yms. (jostain kumman syystä
veneeseen ei haluta punahehkuisia komponentteja konehuoneeseen, paitsi nykyää

jos tuo on kuoppurin kone, niin ulkomuistista; tilavuus 3,8 L ja tehoa n.130 hv (jotain sukua muistaakseni perkinssille...).

Ja tuosta turbon mitoituksesta yksi mielipide lisää:
Sillä ei ole paskan vertaa väliä minkä tilavuuksisesta koneesta turbo on; vaan siitä paljonko volyymit- ja paine-erot on? selventävä kommentti; jos jossain 9 litran dsl moottorissa on ahtopaineita 1 bar, ja tehoa 150 hv/ 1300 rpm isketään turbo toyotan B moottoriin, josta vois odottaa 150hv 1bar paineilla, ja tietysti pumpun modauksella.

Itse ostin halvalla bensa mazda 323 vm -88? 1600cm3? turbon, meinasin siittää sen tuohon bj:n

(ei kuulemma riitä, koska kone tuplat....)

Kaveri paiskasi sen 2,8L dieseliin, ja toimi kuulemma tosi hyvin.

Ja niille, joilla alkaa työntää sarvia ohimon yläpuolelle,, ; miten turbo tietää moottorin koon?

(en nyt viitsi alkaa kopioimaan fysiikkaa..., ja varsinkin tuo bensa/dsl tuo suuria ongelmia)

Jari
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.10.2010, 21:36
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Nii vituiks mänin,toiseksiparaskaveri.eli turbo män kertoi varsin järkeen käyvän nyrkkikyllikkisäännön notta jos urbon peruskone,ja se pannu johon se on tarkoitus masentaa on suunnilleen saman tehoiset niin silloin sen mitoitus on jokseenkin kohilaan. Eli 99 vakio Saab 90 kaakkia(turbon peruspannu),vs Toyota 3b 90 kaakkiarallaa.

Ja sittten se säännön vahvistava poikkeus on nuo työkone ja rekkamoottorit joiden elämäntehtävä on toimia täysillä vaikka austraalian aavikiolla hamaan loppuun saakka... eli ei niin paljon tehoa mutta tunteja senkin edestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.10.2010, 21:41
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Ja mikä siitä tekee sen järkeen käyvän???

No se 33% hyötysuhteesta jonka polttomoottori työntää pakoputkeen.Ei se pelkkä ilma mitään pyöritä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2010, 23:56
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Nii vituiks mänin,toiseksiparaskaveri.eli turbo män kertoi varsin järkeen käyvän nyrkkikyllikkisäännön notta jos urbon peruskone,ja se pannu johon se on tarkoitus masentaa on suunnilleen saman tehoiset niin silloin sen mitoitus on jokseenkin kohilaan. Eli 99 vakio Saab 90 kaakkia(turbon peruspannu),vs Toyota 3b 90 kaakkiarallaa.

Ja sittten se säännön vahvistava poikkeus on nuo työkone ja rekkamoottorit joiden elämäntehtävä on toimia täysillä vaikka austraalian aavikiolla hamaan loppuun saakka... eli ei niin paljon tehoa mutta tunteja senkin edestä.
Bensan ja dieselin tarpeet poikkeaa jonkin verran toisistaan joten ei ihan 1:1 tuo ensimmäinen ohje.Toinen vaatii vakion seossuhteen ja toinen toimii huomattavalla ilmaylimäärällä.

Noissa vanhan polven työkonemoottoreissa (ahtimet ilman hukkaporttia) on ahdot rajoitettu syöttömäärillä ja pakopuoli mitoitettu hyvin virtaavaksi,osin ilmeisesti rajaamaan tahattomilta ahtojen karkaamiselta, joten eivät ole parhaita vaihtoehtoja nykypäivänä koneen ominaisuuksien parantamiseen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.10.2010, 09:16
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

jus ton hukkaportittomuuden takia tais noista vanhoista koneista esim valmet 903 tulla sikana potkua lisää ku "vähä" avas syöttöruuvia. tais ahtopaine nousta samalla aika lailla
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.10.2010, 17:13
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Ei ole alkuperäinen venekone tuo TD40, se on itse muuteltu siihen käyttöön mutta vesijäähdytettyä turboa ei raaskittu tuohon ostaa, vesijäähdyttäinen pakosarja kyllä on ja vedensyöttö putkeen turbon jälkeen..

Ja tuo S2 siihen nyt tulee vaikka olen alkanut uskoa että saishan se himpun pienempikin olla, mutta tuo nyt on jo tuossa valmiina ja käyhän siihen laippaan se T3 jos tarvetta tulee. Niin ja tuo garretti oli T4 malli, se löytyi ihan siitä tyyppikilven oikeasta alareunasta mutta se reuna kun oli maalattu punaiseksi niin eihän sitä siitä oikein nähnyt.. Ja samalla laipalla on tuokin noin silmämääräisesti jos himottaa joskus kokeilla..

Perkules kun tuntuu että jos tuon öljyn paluun pistäis tuonne öljypohjaan kuiteskin, niin sitten pitäis kyllä vaihtaa kk-laakeritkin samalla. Koska muistikuvan mukaan kun tuo kone rengastettiin vuosia sitten niin laakerit olis jäänyt vaihtamatta.. 24.22e on näkyy motonetissä laakerisarja, mutta tuohon B koneeseen ei taas ole öljypohjan tiivistettä. 3b koneeseen taas on, eikö ole muka sama tiiviste?? Laakerit on ainakin näkyy erilaiset.

Tietääkö kuka momentteja noille kk-laakereille jos ne nyt vaihtas varmuuden vuoksi, ja jos joku tietää myös tuon öljypohjan tiivisteen sopivuudesta niin tieto olis tervetullutta..

Perkules kun tuntuu aina et nää hommat turpoaa isommaks vaikka kuin arvelis että nyt vain pika-asennuksella paikalleen ja se on siinä.. Kaveri kun huokuttelis vielä tekemään tuon pakosarjankin kokonaan uuden ja tarjoutui jopa laipanteko apuunkin, ja kyllähän tuon make-lj prokkiksen kun katteli läpi niin alkaa mieli lämmetä jo tuollekkin ajatukselle... Liekköhän miten paljon vaikutusta tuommoisella tehdyllä sarjalla verraten vakioon tuossa turbokäytössä.?

Perkule! Tehkää nyt joku mulle välilaippa niin eikö jo olis helpompi survoo tuo vulvan mylly suoraan sinne niin ei tartte leikkiä No, yritetään pitäytyä vielä tuossa tojon koneessa..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.10.2010, 17:28
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

ei se niin iso juttu ole mitä isot pojat antaa ymmärtää mahdollisimman lyhyt pakosarja ei mitään käärmeenpesä virityksiä tarvitse. välilaippa vaan
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.10.2010, 17:51
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj 40 Näytä viesti
Ei ole alkuperäinen venekone tuo TD40, se on itse muuteltu siihen käyttöön mutta vesijäähdytettyä turboa ei raaskittu tuohon ostaa, vesijäähdyttäinen pakosarja kyllä on ja vedensyöttö putkeen turbon jälkeen..

Ja tuo S2 siihen nyt tulee vaikka olen alkanut uskoa että saishan se himpun pienempikin olla, mutta tuo nyt on jo tuossa valmiina ja käyhän siihen laippaan se T3 jos tarvetta tulee. Niin ja tuo garretti oli T4 malli, se löytyi ihan siitä tyyppikilven oikeasta alareunasta mutta se reuna kun oli maalattu punaiseksi niin eihän sitä siitä oikein nähnyt.. Ja samalla laipalla on tuokin noin silmämääräisesti jos himottaa joskus kokeilla..

Perkules kun tuntuu että jos tuon öljyn paluun pistäis tuonne öljypohjaan kuiteskin, niin sitten pitäis kyllä vaihtaa kk-laakeritkin samalla. Koska muistikuvan mukaan kun tuo kone rengastettiin vuosia sitten niin laakerit olis jäänyt vaihtamatta.. 24.22e on näkyy motonetissä laakerisarja, mutta tuohon B koneeseen ei taas ole öljypohjan tiivistettä. 3b koneeseen taas on, eikö ole muka sama tiiviste?? Laakerit on ainakin näkyy erilaiset.

Tietääkö kuka momentteja noille kk-laakereille jos ne nyt vaihtas varmuuden vuoksi, ja jos joku tietää myös tuon öljypohjan tiivisteen sopivuudesta niin tieto olis tervetullutta..

Perkules kun tuntuu aina et nää hommat turpoaa isommaks vaikka kuin arvelis että nyt vain pika-asennuksella paikalleen ja se on siinä.. Kaveri kun huokuttelis vielä tekemään tuon pakosarjankin kokonaan uuden ja tarjoutui jopa laipanteko apuunkin, ja kyllähän tuon make-lj prokkiksen kun katteli läpi niin alkaa mieli lämmetä jo tuollekkin ajatukselle... Liekköhän miten paljon vaikutusta tuommoisella tehdyllä sarjalla verraten vakioon tuossa turbokäytössä.?

Perkule! Tehkää nyt joku mulle välilaippa niin eikö jo olis helpompi survoo tuo vulvan mylly suoraan sinne niin ei tartte leikkiä No, yritetään pitäytyä vielä tuossa tojon koneessa..
Juu ihan turhaan alat uutta pakosatsia tekemään, sillä vakiosarjalla vaan, käännät sen ylösalasin ja siihen "välilaippa". toimii varmasti ihan yhtä hyvin. ja riittävän iso paluu suoraan öljypohjaan. ite laitoin muistaaksee 14mm reiällä olevan putken. sit syötöt tappiin ja avot, johan jaksaa rynnätä ihan erilailla! niijoo ja pakoputki kannattaa vaihtaa vähän paremmin hengittävään malliin
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Flektin anturin asteluvun valintaa Krisse Tekniikka & Jutustelu 7 26.07.2010 17:47
Hiace LJ HiLux perä?Auttakkee tomikoo Tekniikka & Jutustelu 11 27.04.2010 17:39
Kertokaas LäJä-gurut jpl Tekniikka & Jutustelu 10 26.01.2005 18:53
LA gurut huom ! pee Tekniikka & Jutustelu 3 21.09.2004 07:11
O: Lj:n ahtimen osia Jeeper O/M/V Muut 0 31.01.2004 13:06


Sivu luotu: 20:47 (GMT +2).