![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Näin se on tehtävä jotta kokeiltavahan on! Täytyy vielä kosiskella tuota Scwitzer S2 koska veikkaisin että se olis vähän pienempi, ja ainaskin varmasti hyvässä kunnossa.. "Eiku turbo kiinni ja testaamaan miten toimii.... Kannattaa tehdä pakosarjaan valmiiks paikka ulko puoliselle hukkaportille.." Olenko käsittänyt käsittänyt väärin, eikö hukkaporttia saa ahtoputkeen?? Tottahan peli pitäs sihahtelemaan saada jos noilla eväillä edes painetta saa aikaseks. Pitänee vielä viikon verta kasailla roippeita valmiiks ja opiskella hieman noita hukkaportti hommeleita ja lyödä sitten paketti kasaan, tuossa scwitserissä ois lähöt kyllä oikeestaan paremmin mikäli pistäs coolerinkin heti alkuun..
Viimeksi muokannut Bj 40 : 21.10.2010 19:29 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
No eikös se dumppi nyt sitten riitä? Tartteeko pakosarjaan räveltää mitään ylimääräistä? Eikös sana "dumppi" ole lyhennelmä sanasta dump valve elikkäs juurikin hukkaportti?? Bypass venttiilistä ei taas tietoa onko se juurikaan muuten erilinen paitti että survoo ylimäärä ilman takaisin kiertoon..
Nyt rupes tapahtumaan paljon ja vähässä ajassa! juuri keskustelemani puhelun ansiosta Scwitzer on vaihtanut omistajaa, viikonloppuna purkamaan murikka irti pakoputkenlähtöineen ja ahtoputkineen!! ![]() Ens viikolla laippa tekoon pakosarjaan liittämiseksi ja ensviikonloppuna voidaan olla lähellä H-hetkeä.. Öljyn taidan ottaa varmimmasta paikasta eli öljykellon lähdöltä, paluu nostajien suojalätkästä läpi öljyn alasohjauksen kera ettei rupea oksentamaan huohottimesta.. B koneessahan olis sellanen ylimääränenkin aukko öljykanavassa jossa minulla on jonkin sortin sähköanturi, oisko lämpö.. Mutta siitä ei varmaan uskalla ottaa? pitänee laittaa siihen vaikka tuo öljykello jos vain käy siihen. Täytyy vielä kattella käännänkö pakosarjan vai vedänkö sieltä takaa ylös ja ahdin sinne aikas taakse.. Tarkoitus olis kuitenkin tässä vaiheessa jättää öljykylpysuodatin paikoilleen (senkin hyvyydestä kiistellään tässä käytössä), mutta uskoakseni se tuskin aiheuttaa muita probleemeja kuin tuon ahtimen tiukemman paikoilleen sovittelun..? Mutta nyt jos joku tietää mistä saa hinta-laatu suhteeltaan hyviä dumppeja jotka sais aukeemaan vaikka kilossa niin eikun tietoa kehiin! ![]() Edit: Hunter Hdj kerkisikin näköjään jo selventämään asiaa, tuo ei kyllä ole hyvä jos kerran hiekka paska voi aiheuttaa siinä probleemeja.. Tuskin uitan kuitenkaan noin syvällä kun kerran munatkin pitäisi jo tuohon kastua, pitää tutkailla noista paikoista. Kiitoksia! Viimeksi muokannut Bj 40 : 21.10.2010 20:17 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ex beejiihin laitoin samanlaisen s2a,n.. täydellä syötöllä ahto noin kilon luokkaa ja heräili maantiellä kyllä erittäin hyvin..
ja siitä voi pyöritellä kompuran koppaa ja keskiötä miten päin haluaa. hukkaporttia et tarvitse. lukaseppas tuo, siellä aiiheesta varmaan lisää. -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33851 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jos kokeilet niin kokeile sillä garretilla niin voit sitten vaihtaa sen TO 3 tilalle kun toteat sen nelosen toimimattomaksi.
Kyllä... mettäkoneen ym työ kierrokset on jossai 1500-2500 mutta koska siellä ei ole hukkaporttia niin se on mitoitettu siten että maksimi paine jää maksimi kuormalla ja maksimi kierroksilla sinne 0,6-0.8 bar. Hukkaportti on siis painekellolla ohjattu venttiili joka johtaa ahtopaineiden noustua yli halutun pakokaasua ohi turbon suoraan pakoputkeen. Ja se dumppi kannattaa laittaa siihen jo senkin takia että se säästää sitä syöttöpumpun säätökalvoa. Eli jos laitat noista kummankaan niin lopputulos on todennäköisesti sellainen että ajokierroksilla(1500-2500) ei juurikaan ole vielä eloa. Ja mitä pakopaineisiin tulee niin niistä jauhaa(ehkä jopa syystäkin) lähes kaikki jotka ovat joskus jostain netistä joskus turbon nähneet. Itselläni on 42:sessa patrollin 3.3 litrasesta kotoisin oleva TO 3 :nen joka sekin on mielestäni hieman liian iso,mutta vain hieman.Ehkä joku nykyaikaisempi toimisi vielä paremmin.Joka tapauksessa sillä on jo ajettu bertassa yli reilusti yli 200000 km. Ja ensiksi kokeilin siinä jostain 4 litran newhollandista kotoisin olevaa TO 4:sta ja siitä ei kyllä toimivaa saanut.Tai minä en saanut. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ja tossa s2, sessa on myös sama laippa kun garretin kolosessa jos ei muka toimi.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuo yllämainittu garretin ahdin on kylläkin T3 sarjan ahdin, pakosiipi on tehtaalla viistetty ns. high flow malli jota käytettiin noissa metsä- ja kaivinkoneissa joissa moottori huutaa koko ajan täysillä kierroksilla.
Pakopesä voi olla t4 näköinen ja 2-nieluinen mutta pakosiipi on kuitenkin dieselmallin T3 .
__________________
Holset siellä lukee.. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ja turboa,koska koneessa on kaasuläppä.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ja jo nyt kannattaa laittaa se uusi säätökalvo tilaukseen/hakea semmoinen hyllyyn koska jos sitä ei ole vaihdrttu niin tuo turbotus sen reväväyttää lähes varmasti.
Ja oirehan on se että tyhjäkäynti kierrokset lähtee karkaamaan. Itse laittaisin sen paluun öljypohjaan, nyt se on sinne nostaja laaksoon ja huohotin on pitänyt siirtää muualle. Öljynlähtö vaikka siitä öljykellon lähdöstä T-haaralla. Kierre muistaakseni 1/8" r jos olen väärässä niin korjatkaa. Ja ei muuta kun rakentamaan... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Laitoin omaan berttaan garret gt17 pikku ahtimen,alavääntö aivan järkyttävä.Ahtopaine 0.8bar.Hyvin pysyy ahdot yläkirroksilla.Eikä puudu ylämäissä.0.2-0.4 ahtopaine 80km/h npeudessa.Vähän sais olla isompi ahdin,kylmäkäynnistyksessä tuntuu kun ei saisi ilmaa tarpeeksi.Märällä asfaltilla 33" renkailla lähdöt on melko sutivia kun ei tahdo kakkosellakaan löytyä pitoja.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ Viimeksi muokannut elhapero : 22.10.2010 16:32 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Onko tuo volvo alkuperäinen venekone?
Jos se on venekone, niin siinä on turbossa vesijäähdytteinen pakopesä, siis sitä jäähdytetään vedellä, ja se
ei kestä käydä kuivana. vääntyy/repeilee Ja jos sitä jäähdytetään moottorin nestekierrolla niin laskee hyötysuhdetta yms. (jostain kumman syystä veneeseen ei haluta punahehkuisia komponentteja konehuoneeseen, paitsi nykyää ![]() jos tuo on kuoppurin kone, niin ulkomuistista; tilavuus 3,8 L ja tehoa n.130 hv (jotain sukua muistaakseni perkinssille...). Ja tuosta turbon mitoituksesta yksi mielipide lisää: Sillä ei ole paskan vertaa väliä minkä tilavuuksisesta koneesta turbo on; vaan siitä paljonko volyymit- ja paine-erot on? selventävä kommentti; jos jossain 9 litran dsl moottorissa on ahtopaineita 1 bar, ja tehoa 150 hv/ 1300 rpm isketään turbo toyotan B moottoriin, josta vois odottaa 150hv 1bar paineilla, ja tietysti pumpun modauksella. Itse ostin halvalla bensa mazda 323 vm -88? 1600cm3? turbon, meinasin siittää sen tuohon bj:n (ei kuulemma riitä, koska kone tuplat....) Kaveri paiskasi sen 2,8L dieseliin, ja toimi kuulemma tosi hyvin. Ja niille, joilla alkaa työntää sarvia ohimon yläpuolelle,, ; miten turbo tietää moottorin koon? (en nyt viitsi alkaa kopioimaan fysiikkaa..., ja varsinkin tuo bensa/dsl tuo suuria ongelmia) Jari |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En kyl offi autoon laittas ns :suhahtavaa dump venttiiliä ahtoputkeen koska jos sukeltelet jonnekin niin voi hörpätä vettä siitä koneeseen ja hiekka pöly aiheuttaa myös ongelmia dump venttiilissä Pro turbo systems tai Professional Motor löytyy hyviä kuvia ja paketteja "toimivista laitteista" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Flektin anturin asteluvun valintaa | Krisse | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.07.2010 17:47 |
Hiace LJ HiLux perä?Auttakkee | tomikoo | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 27.04.2010 17:39 |
Kertokaas LäJä-gurut | jpl | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 26.01.2005 18:53 |
LA gurut huom ! | pee | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.09.2004 07:11 |
O: Lj:n ahtimen osia | Jeeper | O/M/V Muut | 0 | 31.01.2004 13:06 |