Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.10.2010, 19:25
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Näin se on tehtävä jotta kokeiltavahan on! Täytyy vielä kosiskella tuota Scwitzer S2 koska veikkaisin että se olis vähän pienempi, ja ainaskin varmasti hyvässä kunnossa..

"Eiku turbo kiinni ja testaamaan miten toimii.... Kannattaa tehdä pakosarjaan valmiiks paikka ulko puoliselle hukkaportille.."

Olenko käsittänyt käsittänyt väärin, eikö hukkaporttia saa ahtoputkeen?? Tottahan peli pitäs sihahtelemaan saada jos noilla eväillä edes painetta saa aikaseks.

Pitänee vielä viikon verta kasailla roippeita valmiiks ja opiskella hieman noita hukkaportti hommeleita ja lyödä sitten paketti kasaan, tuossa scwitserissä ois lähöt kyllä oikeestaan paremmin mikäli pistäs coolerinkin heti alkuun..


Viimeksi muokannut Bj 40 : 21.10.2010 19:29
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.10.2010, 19:27
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj 40 Näytä viesti
Näin se on tehtävä jotta kokeiltavahan on! Täytyy vielä kosiskella tuota Scwitzer S2 koska veikkaisin että se olis vähän pienempi, ja ainaskin varmasti hyvässä kunnossa..

"Eiku turbo kiinni ja testaamaan miten toimii.... Kannattaa tehdä pakosarjaan valmiiks paikka ulko puoliselle hukkaportille.."

Olenko käsittänyt käsittänyt väärin, eikö hukkaporttia saa ahtoputkeen?? Tottahan peli pitäs sihahtelemaan saada jos noilla eväillä edes painetta saa aikaseks.
se on dumppi mikä tule ahtoputkeen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.10.2010, 20:10
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

No eikös se dumppi nyt sitten riitä? Tartteeko pakosarjaan räveltää mitään ylimääräistä? Eikös sana "dumppi" ole lyhennelmä sanasta dump valve elikkäs juurikin hukkaportti?? Bypass venttiilistä ei taas tietoa onko se juurikaan muuten erilinen paitti että survoo ylimäärä ilman takaisin kiertoon..

Nyt rupes tapahtumaan paljon ja vähässä ajassa! juuri keskustelemani puhelun ansiosta Scwitzer on vaihtanut omistajaa, viikonloppuna purkamaan murikka irti pakoputkenlähtöineen ja ahtoputkineen!!
Ens viikolla laippa tekoon pakosarjaan liittämiseksi ja ensviikonloppuna voidaan olla lähellä H-hetkeä..

Öljyn taidan ottaa varmimmasta paikasta eli öljykellon lähdöltä, paluu nostajien suojalätkästä läpi öljyn alasohjauksen kera ettei rupea oksentamaan huohottimesta..
B koneessahan olis sellanen ylimääränenkin aukko öljykanavassa jossa minulla on jonkin sortin sähköanturi, oisko lämpö.. Mutta siitä ei varmaan uskalla ottaa? pitänee laittaa siihen vaikka tuo öljykello jos vain käy siihen.

Täytyy vielä kattella käännänkö pakosarjan vai vedänkö sieltä takaa ylös ja ahdin sinne aikas taakse.. Tarkoitus olis kuitenkin tässä vaiheessa jättää öljykylpysuodatin paikoilleen (senkin hyvyydestä kiistellään tässä käytössä), mutta uskoakseni se tuskin aiheuttaa muita probleemeja kuin tuon ahtimen tiukemman paikoilleen sovittelun..?

Mutta nyt jos joku tietää mistä saa hinta-laatu suhteeltaan hyviä dumppeja jotka sais aukeemaan vaikka kilossa niin eikun tietoa kehiin!

Edit: Hunter Hdj kerkisikin näköjään jo selventämään asiaa, tuo ei kyllä ole hyvä jos kerran hiekka paska voi aiheuttaa siinä probleemeja.. Tuskin uitan kuitenkaan noin syvällä kun kerran munatkin pitäisi jo tuohon kastua, pitää tutkailla noista paikoista. Kiitoksia!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 21.10.2010 20:17
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.10.2010, 20:23
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

Ex beejiihin laitoin samanlaisen s2a,n.. täydellä syötöllä ahto noin kilon luokkaa ja heräili maantiellä kyllä erittäin hyvin..
ja siitä voi pyöritellä kompuran koppaa ja keskiötä miten päin haluaa. hukkaporttia et tarvitse.

lukaseppas tuo, siellä aiiheesta varmaan lisää. -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33851
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.10.2010, 20:30
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make-lj Näytä viesti
Ex beejiihin laitoin samanlaisen s2a,n.. täydellä syötöllä ahto noin kilon luokkaa ja heräili maantiellä kyllä erittäin hyvin..
ja siitä voi pyöritellä kompuran koppaa ja keskiötä miten päin haluaa. hukkaporttia et tarvitse.

lukaseppas tuo, siellä aiiheesta varmaan lisää. -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33851
Ja koska tästä on kerran kokemuksia ja olen nähnyt laitteen toiminnassa niin kannattaa kokeilla...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.10.2010, 20:23
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Jos kokeilet niin kokeile sillä garretilla niin voit sitten vaihtaa sen TO 3 tilalle kun toteat sen nelosen toimimattomaksi.

Kyllä... mettäkoneen ym työ kierrokset on jossai 1500-2500 mutta koska siellä ei ole hukkaporttia niin se on mitoitettu siten että maksimi paine jää maksimi kuormalla ja maksimi kierroksilla sinne 0,6-0.8 bar.

Hukkaportti on siis painekellolla ohjattu venttiili joka johtaa ahtopaineiden noustua yli halutun pakokaasua ohi turbon suoraan pakoputkeen.

Ja se dumppi kannattaa laittaa siihen jo senkin takia että se säästää sitä syöttöpumpun säätökalvoa.

Eli jos laitat noista kummankaan niin lopputulos on todennäköisesti sellainen että ajokierroksilla(1500-2500) ei juurikaan ole vielä eloa.

Ja mitä pakopaineisiin tulee niin niistä jauhaa(ehkä jopa syystäkin) lähes kaikki jotka ovat joskus jostain netistä joskus turbon nähneet.

Itselläni on 42:sessa patrollin 3.3 litrasesta kotoisin oleva TO 3 :nen joka sekin on mielestäni hieman liian iso,mutta vain hieman.Ehkä joku nykyaikaisempi toimisi vielä paremmin.Joka tapauksessa sillä on jo ajettu bertassa yli reilusti yli 200000 km.

Ja ensiksi kokeilin siinä jostain 4 litran newhollandista kotoisin olevaa TO 4:sta ja siitä ei kyllä toimivaa saanut.Tai minä en saanut.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.10.2010, 20:30
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

ja tossa s2, sessa on myös sama laippa kun garretin kolosessa jos ei muka toimi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.10.2010, 21:04
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Tuo yllämainittu garretin ahdin on kylläkin T3 sarjan ahdin, pakosiipi on tehtaalla viistetty ns. high flow malli jota käytettiin noissa metsä- ja kaivinkoneissa joissa moottori huutaa koko ajan täysillä kierroksilla.
Pakopesä voi olla t4 näköinen ja 2-nieluinen mutta pakosiipi on kuitenkin dieselmallin T3 .
__________________
Holset siellä lukee..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.10.2010, 00:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti

Ja se dumppi kannattaa laittaa siihen jo senkin takia että se säästää sitä syöttöpumpun säätökalvoa.
Ja turboa,koska koneessa on kaasuläppä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.10.2010, 07:31
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Ja jo nyt kannattaa laittaa se uusi säätökalvo tilaukseen/hakea semmoinen hyllyyn koska jos sitä ei ole vaihdrttu niin tuo turbotus sen reväväyttää lähes varmasti.

Ja oirehan on se että tyhjäkäynti kierrokset lähtee karkaamaan.

Itse laittaisin sen paluun öljypohjaan, nyt se on sinne nostaja laaksoon ja huohotin on pitänyt siirtää muualle.

Öljynlähtö vaikka siitä öljykellon lähdöstä T-haaralla. Kierre muistaakseni 1/8" r jos olen väärässä niin korjatkaa.

Ja ei muuta kun rakentamaan...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.10.2010, 16:29
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Laitoin omaan berttaan garret gt17 pikku ahtimen,alavääntö aivan järkyttävä.Ahtopaine 0.8bar.Hyvin pysyy ahdot yläkirroksilla.Eikä puudu ylämäissä.0.2-0.4 ahtopaine 80km/h npeudessa.Vähän sais olla isompi ahdin,kylmäkäynnistyksessä tuntuu kun ei saisi ilmaa tarpeeksi.Märällä asfaltilla 33" renkailla lähdöt on melko sutivia kun ei tahdo kakkosellakaan löytyä pitoja.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/

Viimeksi muokannut elhapero : 22.10.2010 16:32
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.10.2010, 21:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Onko tuo volvo alkuperäinen venekone?


Jos se on venekone, niin siinä on turbossa vesijäähdytteinen pakopesä, siis sitä jäähdytetään vedellä, ja se
ei kestä käydä kuivana. vääntyy/repeilee

Ja jos sitä jäähdytetään moottorin nestekierrolla niin laskee hyötysuhdetta yms. (jostain kumman syystä
veneeseen ei haluta punahehkuisia komponentteja konehuoneeseen, paitsi nykyää

jos tuo on kuoppurin kone, niin ulkomuistista; tilavuus 3,8 L ja tehoa n.130 hv (jotain sukua muistaakseni perkinssille...).

Ja tuosta turbon mitoituksesta yksi mielipide lisää:
Sillä ei ole paskan vertaa väliä minkä tilavuuksisesta koneesta turbo on; vaan siitä paljonko volyymit- ja paine-erot on? selventävä kommentti; jos jossain 9 litran dsl moottorissa on ahtopaineita 1 bar, ja tehoa 150 hv/ 1300 rpm isketään turbo toyotan B moottoriin, josta vois odottaa 150hv 1bar paineilla, ja tietysti pumpun modauksella.

Itse ostin halvalla bensa mazda 323 vm -88? 1600cm3? turbon, meinasin siittää sen tuohon bj:n

(ei kuulemma riitä, koska kone tuplat....)

Kaveri paiskasi sen 2,8L dieseliin, ja toimi kuulemma tosi hyvin.

Ja niille, joilla alkaa työntää sarvia ohimon yläpuolelle,, ; miten turbo tietää moottorin koon?

(en nyt viitsi alkaa kopioimaan fysiikkaa..., ja varsinkin tuo bensa/dsl tuo suuria ongelmia)

Jari
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.10.2010, 20:08
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj 40 Näytä viesti
Näin se on tehtävä jotta kokeiltavahan on! Täytyy vielä kosiskella tuota Scwitzer S2 koska veikkaisin että se olis vähän pienempi, ja ainaskin varmasti hyvässä kunnossa..

"Eiku turbo kiinni ja testaamaan miten toimii.... Kannattaa tehdä pakosarjaan valmiiks paikka ulko puoliselle hukkaportille.."

Olenko käsittänyt käsittänyt väärin, eikö hukkaporttia saa ahtoputkeen?? Tottahan peli pitäs sihahtelemaan saada jos noilla eväillä edes painetta saa aikaseks.

Pitänee vielä viikon verta kasailla roippeita valmiiks ja opiskella hieman noita hukkaportti hommeleita ja lyödä sitten paketti kasaan, tuossa scwitserissä ois lähöt kyllä oikeestaan paremmin mikäli pistäs coolerinkin heti alkuun..
Maku asioita mut:
En kyl offi autoon laittas ns :suhahtavaa dump venttiiliä ahtoputkeen koska jos sukeltelet jonnekin niin voi hörpätä vettä siitä koneeseen ja hiekka pöly aiheuttaa myös ongelmia dump venttiilissä

Pro turbo systems tai Professional Motor löytyy hyviä kuvia ja paketteja "toimivista laitteista"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Flektin anturin asteluvun valintaa Krisse Tekniikka & Jutustelu 7 26.07.2010 17:47
Hiace LJ HiLux perä?Auttakkee tomikoo Tekniikka & Jutustelu 11 27.04.2010 17:39
Kertokaas LäJä-gurut jpl Tekniikka & Jutustelu 10 26.01.2005 18:53
LA gurut huom ! pee Tekniikka & Jutustelu 3 21.09.2004 07:11
O: Lj:n ahtimen osia Jeeper O/M/V Muut 0 31.01.2004 13:06


Sivu luotu: 19:29 (GMT +2).