![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() On kokemusta!Tein tuommosen kytkinkopan tojotaan T-50 laatikon ja 18 rg koneen väliin. ei ole kuulunut että olis porsinut! tokihan tuo vm. 1972 carina ja 2 litran doch pikkasen vaatimattomia tuossa väännössä, mutta lienee pysynyt nipussa muutaman vuosikymmenen ![]() Vaikeintahan tuossa on saada suora "pala" molemmista kopista, ja vielä siten että ne on kohdallaan joka suunnassa. Hommahan voi mennä pieleen monella tavalla: a) koppapari on väärän mittainen. b) siirtohaarukka tai paineasetelma tms ei sovi paikoilleen/toimi c) koppa ei ole suora, vaan kartio d) akselilinja ei ole keskellä e) koppa on "astesiirrossa" eli joko kone tai laatikko on kierossa. f) jommassa kummassa on jotain lisäaineistusta, joka aiheuttaa a) hitsaus ei onnistu- siis tartu b) koppa syttyy palamaan ![]() g) lämpö vääntää kopat 1mm rupelille h) ja varmaan pari muuta juttua...... Jos kaikki menee putkeen, ja saat liitoksen sopivasti, esim 30 cm halkaisijaiseksi, niin kestää voimansiirron vääntöä sikana, mutta jos jakis osuu kiveen... Ja pitää muistaa että tuo maasturin konepaketti yleensä kiinni moottorista, joten maksimivääntö on Koneen max. vääntömomentti x 1:vaihteen välitys x jakiksen välitys Tuo teräksestä adapterin leipominen lienee helpompaa, ainakin omasta mielestä. Mitä ihmettä sinä nyt siität yhteen?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mitäkö siitän... Ehkäpä "litrahuuli 4runner huonoteho+hirmukulutus" vermeeseen laillisesti tollaisen pikkukytkimillisen x25xe koneen tosin se on täysin saman näköinen ulospäin kuin toi x30xe... ettäs tota tuota nuinnii...
Polleja tulis lisää, vääntöä lisää, kulutusta vähemmän sekä pieni metsäautotiekytkin Noi x25xe/30 vehkeet alkaa pikkuhiljaa vetelemään koreiltaan viimeisiä päiviään niin joskos sitten minä hyödyntäisin sitten tekniikkaa. Pikkuisen rikkinäinen sovittelulohko kytkimineen/vauthipyörineen jne on hommattu, automaattikoppa hommattu, sovitusvaihteisto tojotasta on.... Puuttuu vielä toi LJ70 kytkinkoppa pilkkomista varten sekä mitta siitä x25xe koneen kytkinakselin etäisyydestä tonne kopan reunaan. Tosin sekin taitaa olla hoidossa kun käväisen mutkan tuolla kyselemässä.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#3
|
||||
|
||||
![]()
En mittään tiiä, mutta mittaisin kokonaispituuden, joka pitää kopalle saaha ja sitten halkaisijat molemmista kopista, jossa ovat sopivalla mitalla samat, jolla se kokonaispituus saavutetaan.
Sitten kiinteästä kopasta riittävällä turvamarkinaalilla rälläkällä poikki ja sorvilla mitta halutuksi. Irtokoppa suoraan sorviin ja siinä poikki. Loota ja kone nippuun pystyyn, painelaakeri paikoilleen ja haluttu asento kohdilleen. Liikutetaan niin suoraan, kuin saa, eli mitä vaihdeakseli antaa myöten ja katsotaan keskikohta välyksille. Hitsataan heppi jollekkin laidalle. Mitataan ja merkataan välys, jonka jälkeen hitsataan heppi 90 asteen kulmaan edelliseen heppiin, joka sitten irrotetaan. Samoin liikutellaan ja laitetaan välykset tasan ja hitsataan kunnolla heppejä ympäriinsä. Irroitetaan osat ja hitsataan ympäriinsä kiinni. Tietysti ennen hitsausta on putsattu 5cm matkalta kaikki paska ja maali pois niin hyvin, kuin voi. Mielellään vaikka lämmitetty parin sadan asteen verran paskojen poistumisen avuksi. Sorvataan kaaveli suoraksi mieluiten molemmilta pinnoilta. Asennusta ja kova käyttöä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eli ihan helppo homma
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
ja tuo vaihdeakselin välyksen keskittämisessä saa lähes kokonaan katoamaan kun silmälaakerin nappasee kampiakselista irti ja sorvailee siihen sopivan timmin holkin johon tökkäseen vaihdeakselin, niin saa kaavelin suhtkoht varmasti suoraksi....näin niinku teoriassa yöaikaan.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Vieläkun joku kertos sen miten valmistais ton kopan sorvia varten.
1. Pitääkö tehdä raudasta laippa johon pulttaa kopan kiinni. Sitten hitsaa siihen laippaan putken jonka voi työntää sorvin hanpaisiin...? Ja sen jälkeen toivoo että siitä tuli riittävän suora? Tahtoo noi hitsaukset aina vedellä ![]() 2. Vai tekiskö laipan PAKSUSTA tavarasta. Sovittelis sen kopan pulttijakoon. Hitsais putken kiinni laippaan. Ja sen jälkeen pyörittelis sorvissa sen laipan tasopinnan suoraksi ennenkuin pulttaa siihen kopan kiinni varsinaista kopan sorvausta varten... Vai mitenkö se menis? Tietäs tehdä kapulat valmiiksi ennen sorvaamoon vääntäytymistä.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ei mitään laippoja, kun viet sorvaamoon, siellä se laitetaan koneeseen kiinni. Ei onkelmia mitiä.
t. sorvari |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu G mersun vaihdelaatikkoon kardaanin kiinnityslaippa. Kestääkö hitsaamalla muutetut? | M.M | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 09.03.2009 08:50 |
Vitosvaihde hitsaamalla kiinni ? | nepra | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 22.12.2008 00:34 |
Akseleiden vahvistus hitsaamalla | IsoA | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 22.11.2007 07:33 |
O:404 mog kytkinkoppa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.09.2007 21:55 | |
O: Chevyn kytkinkoppa | kivinen | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 28.08.2007 19:00 |