Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kytkinkoppa modifikaatiot hitsaamalla? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76938)

SuurSyömäri 19.10.2010 20:01

Kytkinkoppa modifikaatiot hitsaamalla?
 
Joo

Mun pitäis ehkä naittaa kax alumiini kytkinkoppaa toisiinsa. Miten se käytännössä onnistuu? ELi miten epäsymmetrisellä kytkinaukolla varustetun kopan saa siististi poikki? Ja kestääkö hitsattu koppa rasituksia?

Kokemuksia?

NymiS 19.10.2010 20:18

Onko mahdollista tehdä väliin adapterilevy, olis kestävämpi ratkaisu.
Kai noitakin voi hitsailla jos ei oo sikana sinkkiä seassa.

SuurSyömäri 19.10.2010 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NymiS (Viesti 705589)
Onko mahdollista tehdä väliin adapterilevy, olis kestävämpi ratkaisu.
Kai noitakin voi hitsailla jos ei oo sikana sinkkiä seassa.

Niin.. toi kone mikä mullon ajatuksena istutella ei omaa ns. irtaallista manuaalikytkinkoppaa. Mutta automaatista sellainen löytyy.

Joo, tietty ton tomaatin kopan vois ruuvata paksuun rautavälilaippaan kiinni... Ei ollenkaan mahdoton ajatus. Tuli vain mieleen jotta onko mitään älyä sorvailla kahta eri alumiinikytkinkoppaa poikki ja liimata niitä toisiinsa? Isot pojat on kertoneet että alumiinihitsaus on vaikeaa. Kuin vaikeaa niin sitä tässä kysymyksessä etsitään.

Jos alumiinien seokset täytyy olla tarkoin tiedossa jotta hitsaus onnistuu mitenkään niin taitaa olla sillon aika vaikea tehtävä saada sellainen hybridi aikaiseksi. Kytkinkopissahan on aika suuret vääntörasitukset joten paska hitsisauma kyllä sitten korkkaa...

Onko näin?

-MaTTi- 19.10.2010 20:47

Eiköhän tuo kohtuudella onnistune. Swamberin porttaali patikkaanhan näytti tulleen juurikin tuollaisella naitoksella oleva koppa: http://forums.offipalsta.com/showthr...=57727&page=10

Jeeper 19.10.2010 20:47

Mulla on tuolla Cj:ssä kytkinkoppa jossa on liitetty n. 5cm siivu Rangen koppaa HJ:n kytkinkoppaan. Alumiiniä siis molemmat....... hyvin on kestänyt jo yli 10v rasitukset.

Eli ihan mahdollista on tuo toteuttaa, Kun kerran Brittipiiraan ja Riisikupinkin alumiiniseokset pysyvät yhdessä :D

SuurSyömäri 19.10.2010 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 705602)
Eiköhän tuo kohtuudella onnistune. Swamberin porttaali patikkaanhan näytti tulleen juurikin tuollaisella naitoksella oleva koppa: http://forums.offipalsta.com/showthr...=57727&page=10

Niinpäs onkin... Mulla vielä helpottas se kun ton automaatin kopan "pikkureikä on "just" painelaakerin putken halkunen.. eli kiskasis vaihteiston pään tojotasta ja pätkäsis sopivan pätkän siitä pois ja eiku hitsaamoon. Jeeperillä kestäny 10v oma köykämiinipaketti... joten luulis että se on saanut jo aika riuskasti vääntöä sillä välin. Jep eli taidanpa vetää ton oman koppavirin samaan malliin :cool: Olis kuitenkin "Helpoin" ratkaisu. Pitänee vaan löytää jostain hitsari.

BJ-40/76 19.10.2010 21:50

On kokemusta!
 
Tein tuommosen kytkinkopan tojotaan T-50 laatikon ja 18 rg koneen väliin.
ei ole kuulunut että olis porsinut! tokihan tuo vm. 1972 carina ja 2 litran doch
pikkasen vaatimattomia tuossa väännössä, mutta lienee pysynyt nipussa muutaman vuosikymmenen:p

Vaikeintahan tuossa on saada suora "pala" molemmista kopista, ja vielä siten että ne on kohdallaan joka suunnassa.

Hommahan voi mennä pieleen monella tavalla:

a) koppapari on väärän mittainen.
b) siirtohaarukka tai paineasetelma tms ei sovi paikoilleen/toimi
c) koppa ei ole suora, vaan kartio
d) akselilinja ei ole keskellä
e) koppa on "astesiirrossa" eli joko kone tai laatikko on kierossa.
f) jommassa kummassa on jotain lisäaineistusta, joka aiheuttaa a) hitsaus ei onnistu- siis tartu
b) koppa syttyy palamaan:eek:
g) lämpö vääntää kopat 1mm rupelille
h) ja varmaan pari muuta juttua......

Jos kaikki menee putkeen, ja saat liitoksen sopivasti, esim 30 cm halkaisijaiseksi, niin kestää voimansiirron vääntöä sikana, mutta jos jakis osuu kiveen...

Ja pitää muistaa että tuo maasturin konepaketti yleensä kiinni moottorista, joten maksimivääntö on

Koneen max. vääntömomentti x 1:vaihteen välitys x jakiksen välitys

Tuo teräksestä adapterin leipominen lienee helpompaa, ainakin omasta mielestä.

Mitä ihmettä sinä nyt siität yhteen?

SuurSyömäri 19.10.2010 22:04

Mitäkö siitän... Ehkäpä "litrahuuli 4runner huonoteho+hirmukulutus" vermeeseen laillisesti tollaisen pikkukytkimillisen x25xe koneen tosin se on täysin saman näköinen ulospäin kuin toi x30xe... ettäs tota tuota nuinnii...

Polleja tulis lisää, vääntöä lisää, kulutusta vähemmän sekä pieni metsäautotiekytkin

Noi x25xe/30 vehkeet alkaa pikkuhiljaa vetelemään koreiltaan viimeisiä päiviään niin joskos sitten minä hyödyntäisin sitten tekniikkaa. Pikkuisen rikkinäinen sovittelulohko kytkimineen/vauthipyörineen jne on hommattu, automaattikoppa hommattu, sovitusvaihteisto tojotasta on.... Puuttuu vielä toi LJ70 kytkinkoppa pilkkomista varten sekä mitta siitä x25xe koneen kytkinakselin etäisyydestä tonne kopan reunaan. Tosin sekin taitaa olla hoidossa kun käväisen mutkan tuolla kyselemässä.

farmari 20.10.2010 07:11

En mittään tiiä, mutta mittaisin kokonaispituuden, joka pitää kopalle saaha ja sitten halkaisijat molemmista kopista, jossa ovat sopivalla mitalla samat, jolla se kokonaispituus saavutetaan.

Sitten kiinteästä kopasta riittävällä turvamarkinaalilla rälläkällä poikki ja sorvilla mitta halutuksi. Irtokoppa suoraan sorviin ja siinä poikki. Loota ja kone nippuun pystyyn, painelaakeri paikoilleen ja haluttu asento kohdilleen.

Liikutetaan niin suoraan, kuin saa, eli mitä vaihdeakseli antaa myöten ja katsotaan keskikohta välyksille.

Hitsataan heppi jollekkin laidalle. Mitataan ja merkataan välys, jonka jälkeen hitsataan heppi 90 asteen kulmaan edelliseen heppiin, joka sitten irrotetaan. Samoin liikutellaan ja laitetaan välykset tasan ja hitsataan kunnolla heppejä ympäriinsä.

Irroitetaan osat ja hitsataan ympäriinsä kiinni. Tietysti ennen hitsausta on putsattu 5cm matkalta kaikki paska ja maali pois niin hyvin, kuin voi. Mielellään vaikka lämmitetty parin sadan asteen verran paskojen poistumisen avuksi.

Sorvataan kaaveli suoraksi mieluiten molemmilta pinnoilta.

Asennusta ja kova käyttöä.

Heikki L 20.10.2010 14:12

Eli ihan helppo homma:)

Arppa 21.10.2010 01:45

ja tuo vaihdeakselin välyksen keskittämisessä saa lähes kokonaan katoamaan kun silmälaakerin nappasee kampiakselista irti ja sorvailee siihen sopivan timmin holkin johon tökkäseen vaihdeakselin, niin saa kaavelin suhtkoht varmasti suoraksi....näin niinku teoriassa yöaikaan.

SuurSyömäri 21.10.2010 11:26

Vieläkun joku kertos sen miten valmistais ton kopan sorvia varten.

1. Pitääkö tehdä raudasta laippa johon pulttaa kopan kiinni. Sitten hitsaa siihen laippaan putken jonka voi työntää sorvin hanpaisiin...? Ja sen jälkeen toivoo että siitä tuli riittävän suora? Tahtoo noi hitsaukset aina vedellä :D

2. Vai tekiskö laipan PAKSUSTA tavarasta. Sovittelis sen kopan pulttijakoon. Hitsais putken kiinni laippaan. Ja sen jälkeen pyörittelis sorvissa sen laipan tasopinnan suoraksi ennenkuin pulttaa siihen kopan kiinni varsinaista kopan sorvausta varten...

Vai mitenkö se menis? Tietäs tehdä kapulat valmiiksi ennen sorvaamoon vääntäytymistä.

farmari 21.10.2010 12:40

Ei mitään laippoja, kun viet sorvaamoon, siellä se laitetaan koneeseen kiinni. Ei onkelmia mitiä.
t. sorvari

swamber 21.10.2010 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri (Viesti 705619)
Niinpäs onkin... Mulla vielä helpottas se kun ton automaatin kopan "pikkureikä on "just" painelaakerin putken halkunen.. eli kiskasis vaihteiston pään tojotasta ja pätkäsis sopivan pätkän siitä pois ja eiku hitsaamoon. Jeeperillä kestäny 10v oma köykämiinipaketti... joten luulis että se on saanut jo aika riuskasti vääntöä sillä välin. Jep eli taidanpa vetää ton oman koppavirin samaan malliin :cool: Olis kuitenkin "Helpoin" ratkaisu. Pitänee vaan löytää jostain hitsari.

Oulusa kävin omani hitsauttaan, saatan kysyä kaverilta jos tarvetta.

SuurSyömäri 21.10.2010 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja swamber (Viesti 706085)
Oulusa kävin omani hitsauttaan, saatan kysyä kaverilta jos tarvetta.

On tarve! Aikataulu sijoittuu johki joulukuu-helmikuun väliin. ELi kun osat suunnilleen koossa ja sorvattu niin sit mennään.


Sivu luotu: 21:16 (GMT +2).