Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.09.2010, 11:06
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

XJ mettäkuntoisemmaksi.


Onnea hankinnan johdosta.
Tuollahan rakennetaan aika vauhtia tuollaista metsäkykyisemäksi:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593
vähemmälläkin toki pärjää jo pitkälle.

Mielestäni kannattaa aloittaa maastotunkin hankinnalla jos metsään on menossa, maastotunkilla saa kiinni jännyttä autoa tunkattua ylöspäin ja sitä voi käyttää vinssin korvikkeena, puunsuoja liina, pylpyrä, sakkeleita, veto liinoja, sitten karkeampaa kumia, Insa turbo saharat on pitävät ja edulliset, alusta panssarit, korotus jouset ja iskarit 2" ylöspäin miltä tuntuu ja kuinka lompakko riittää, snorkkeli, lukkoperät, pyöränkaarien avarrukset, isompaa kumia, vinssi taakse, vahvempaa akselia, turvakaaret, tuossa jo rittää puuhaa vähäksi aikaa ja välillä travii rahaakin haalia kasaan jotta voi kaikki hankinnat tehdä.

XJ:n hyviäpuolia on se ettää valmista palikkaa on paljon saatavilla ja se on kevyt, heikko kohta on kuullun mukaan hepposet ristinivelet joita rankemassa rymyytyksessä voipi paukka katki poikki vaan rauhallisemassa safaroinnissa kestänee kyllä.

t.Ismo Ämmä

__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 05.09.2010 11:20
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.09.2010, 12:50
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Onnittelut hyvästä offiaihiovalinnasta! Kun vertaa kaikkia ominaisuuksia - niitähän riittää käyttötarkoituksesta riippuen melkoinen liuta - niin Cherokee (tai Joukan mukaan Grandi ) on ylivoimaisesti edullisin ja monikäyttöisin laitos. Osaa saa vaikka minkälaista, eikä auton ostohinta päätä pakota. Yhdellä vm. -95 Toyotalla saa kaksi samaa vuosikertaa olevaa Jeeppiä! Toimintavarmuus ei ehkä ole ihan samaa luokkaa, mutta tehoa taas on tuplaten; sitäkin joskus tarvitaan.

No, tärkeintä ennen varusteiden hankintaa on tietää mihin laitetta aikoo käyttää. En lähtisi kauppaan ennenkuin olen ensin mutustellut mitä OIKEASTI tarvitsen, mutta voihan sitä lähteä ja ostaa peräkärryn täyteen vipstaakeja ja myydä sitten vaikka täällä ne kilkkeet, jotka eivät sovi "muottiin".

Sulla on senverran hyvännäköinen laite, että ekaks suosittelen maltillista rengastusta (vaikka Insa Saharat 31*10,5-15). Ei kustanna tuhottamasti, ei vaadi modauksia, niillä ajaa ihan mukavasti ja laillisesti kadullakin ja metsässä pääsee riittävästi. Ilman korotuksia, lukkoja, panssareita saati vinssiä pärjää helpoilla safareilla, hiekkakuopilla tms, joilta saa lisämakua siitä, mitä auto / kuski vielä kaipaa harrasteen maustamiseksi. Kaverit jeesaa jos jää kiinni tai tulee muita pikkuropleemia sun muuta. Jos hinku nousee siitä sitten lisää, voi ostaa niitä kilkkeitä tai jopa valmiiksi rakennetun ei-niin-suorapeltisen metsähirmun paukutettavaksi päin puita ja kiviä.

Tosta mun masiinasta voi ottaa jotain mallia, mutta mieti mikä on se sun oma juttu ja sitten tee se.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.09.2010, 16:53
Nozzz Nozzz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.10
Sijainti: Siikalatva
Viestit: 107
Perusasetus

Tarkoitus tällä kamppeella olisi päästä paikasta a paikkaan b metstästys käytössä (siirtymäajoa). eli pitkin metsiäkin tulee ajeltua ja silloin tällöin jopa huvinvuoksi möyrimässä.

itse ajattelin tosiaan sitä isompaa rengasta ja jonkun verran korottaa. myöskin se vinssi olisi tärkeä koska yksin tulee liikuttua paljon. myös se maastotunkki on kovasana jos sattuu rikkoutumisia välille..

Kysymykset tosiaan olisi näin alkuun. mistä halvimmalla Insa turbo saharat tms. 31-?-15" vanteelle (nälkä kasvaisi kuitenkin jos laittaisi aluksi pienemmät..)

Entäs mistä sen jälkeen hommattaisi korotus sarjaa / miten näitä yleensä korotetaan? (keulasta nyt saa korkeamman kun vaihtaa toisenlaiset jouset) Mitenkäs peräpäätä? korotusta ei tarvisi tulla mahdottomia, koska kuitenkin pääsääntöisesti ajetaan "kohtalaisia" hiekkateitä ja kangas maastossa, tosin välillä joutuu myös möyrimään märissäkin paikoissa.. Tosin mielellään keulapää ja peräpää olisi samalla tasolla sivusuunnasta katsottuna, eikä keula taivasta kohden

Ja kiitän jo nyt tulleista opastuksista harrastuksen pariin.!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.09.2010, 19:26
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Palikkaa XJ:hin?


Itse tilailen suoraan ison veden takaa internettiä hyväksi käyttäen, aina on tullut halvemmaksi kuin suomesta ostamalla, haittana se että jos tulee väärä palikka niin sitä ei kannata palauttaa vaan pistää täällä myyntiin, kaikki ei USA:sta lähetä tänne euroopaan, niin silloin kanattaa etsiä suomesta rahtaus yritys joka tuo tavaraa sieltä tänne ja käyttää heidän palveluksiaan.

Jos tilaat suoraan USA:sta niin sähköpostitse kanattaa aina kysyä lähettävätkö suomeen ja mihin hintaan?
Aikoinani tilasin XJ:hini 2" korotus sarjan www.4wd.com oystä niin tavarat tulivat alle viikossa.

Itsellä olisikin jouten käyttämättömät, eteen 1,75" korotuspalikkat 50,- ja taakse 2" korotus lisälehdet 100,-. Pidempiä U pultteja ei ole. Laitan ne jokupäivä tuonne myynti osastolle.

Suomestahan palikkaa voipi katsella www.jamant.fi ja www.4x4part.fi ainakin.

Insoja olen ostanut itse Offivarusteesta karvan yli satku/ kpl.

t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.09.2010, 19:47
Nozzz Nozzz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.10
Sijainti: Siikalatva
Viestit: 107
Perusasetus

Täytyypäs pistää korvan taakse

Sen verran on nyt asiassa edistytty, että huomenna lähen laitattamaan 31.10,5-15" rattaat vanteelle. Oli paikallisella rengas myyjällä sen verran edullinen sarja tiuhtina. 2kpl täysin ajamattomia ja 2kpl alla käytetettyä (ajettu 5km) Ei ollut kelvannut jollekulle koska olivat pienesti "täristäneet" niinkuin nuo nappularattailla lienee tapana maantiellä..

rattaan kuvio on reunasta karkea keskeltä sitten "sileämpi". Jos hommat onnistuu kuin suunniteltiin, niin huomenna on kuvia uusilla rattailla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.09.2010, 07:55
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Mettärenkaat, varsinkin uusio sellaiset (kuten nuo Insat), täristää joka tapauksessa. Siksi niiden tasapainostusta ei tehdä lyijypainoilla vaan hiekalla. Voit surutta unohtaa ajavasi motarilla 125km/h vauhtia, mikä all-terrain-kumeilla vielä onnistuu.

Jos ominpäin mennään metsään, on vinssi ja tunkki ihan "must". Mulla niiden ostokynnys on melko korkealla, kun omia maita ei ole - vielä - ja liikkeellä ollaan aina sellasella porukalla, että useammalla se vinssi on. Eikä jokaiseen mutalammikkoon ja kivirinteeseen kannata lähteä uhoamaan, ainakaan heti alussa, eikä varsinkaan ilman apujoukkoja jo tapaturmariskin takia.

Jos ajomaastosi on pääsääntöisesti tiellä tai kangasmetsässä, niin epäilen tarvitsetko korotusta ollenkaan. Vakio XJ menee melkoisesta pöpeliköstä, kunhan renkaissa on pitoa eli kuviota. Omassani on korotusta melkoisesti ja sillä olen mennyt hirveän kolinan säestyksellä paikasta, johon näin jälkikäteen ei olisi ollut asiaa kuin proto-luokan kilpurilla. Alusta kestää uskomattoman paljon käskyä, eikä massiivisia vaurioita tule, ellei autoa kaada. Pakoputki ja puskurit on tietysti kovilla ja skraadeja tulee, mutta eteenpäin mennään! Sun autossa tosin voimansiirron osat (etuvetareiden ristinivelet) on vähän hepposia (kts. kuva kommentista nro #12 tästä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74541 ), joten rengashalkaisijan ja kaasujalan kanssa kannattaa ottaa iisisti. Kun olet liikkeellä yksin, on parempi kiertää ne pahat paikat kuin särkeä voimansiirto keskelle suota. Sen suhteen tietysti ne lisätuumat on ihan paikallaan.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.09.2010, 08:41
JeepTrainee:n Avatar
JeepTrainee JeepTrainee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 43
Perusasetus

Tervehdys


Itse ajelen toistaiseksi vakiokorkuisella XJ:llä 225/75/15 all terraineilla ja tuollaisenakin tuntuu Jeeppi etenevän ihan kiitettävästi ainakin näissä oman suvun metsissä joista ei juuri suuria nousuja tai todella veteliä kohtia löydy. Melkoista puskaviidakkoa kylläkin ja vanhoja kantoja joista osa antaa periksi ja osa taas ei. Vakiotukivarrethan näissä on aika heikot, mutta kyllä nekin jotain kestää kun ei tahallaan yritä rikkoa. Juuri eilen roikkui Jeeppi kohtuu pahasti tukivarsien varassa ojan päällä kun pikaisesti värkkäämäni "silta" ei oikein toiminutkaan kun yritin viistosti yli. Etupyörät muljahti isohkon tukin kahta puolta niin että sama tukki kiilasi toisen pyörän etupuolta ja toisen pyörän takapuolta ja auton perse oli korkealla penkalla. No lopulta se lähti kuitenkin ilman vetoapua ylös kun sain sitä aina muutaman sentin kerrallaan eteen ja taakse niin että sain tungettua lisää tavaraa pyörien alle. Vinssiähän mulla ei ole ja maastotunkkikin oli jäänyt matkasta kun ei ollut tarkoituksena kun heittää pikainen rinki metsässä katselemassa kuinka kosteaa siellä on (aika kuivaa oli).

Vahvemmat vetopisteet olen rakennellut omaan Jeeppiini että sen saa ongelmatilanteissa edes jollain laitteella hinailtua metsästä pois ja vararenkaalle rakentelin telineen katolle, että tavaratilaa säilyy vähän muuhunkin tarkoitukseen. Vetopisteiden rakentelun yhteydessä leikkelin myös etulokareiden etureunat ja poistin helman puskurin alta kun tuntuivat saavan aika usein osumaa.

Mutta eikös 31:set renkaat tarvitse jo jonkun verran korotusta ja/tai lokareiden silpomista? Mulla on vararenkaana 235/75/15 kasituumasella vanteella (offset -10) ja sitä kun olen testaillun laboratorio-olosuhteissa (eli tallissa) niin tuo rengas vaikuttaa aika maksimikokoiselta vakioalustalle joustojen ääripäissä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.09.2010, 17:23
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mettärenkaat, varsinkin uusio sellaiset (kuten nuo Insat), täristää joka tapauksessa. Siksi niiden tasapainostusta ei tehdä lyijypainoilla vaan hiekalla. Voit surutta unohtaa ajavasi motarilla 125km/h vauhtia, mikä all-terrain-kumeilla vielä onnistuu.

.
Sillkiperseet, 33" Boggereilla varustetulla XJ:llä pystyy ajamaan 160km/h saakka ihan hyvin Taustapeileistä ei vaan saa enää mitään selvää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrollin kulku? viikinki Tekniikka & Jutustelu 4 25.08.2006 12:25
Valon kulku?? ari Kysy MäIteltä 9 15.06.2003 22:12


Sivu luotu: 15:32 (GMT +2).