Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2010, 18:22
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Tämähän tuli sitten väärään osioon. Piti mennä tuolle tekniikkapuolelle.
Modet varmaan siirtää?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.08.2010, 19:26
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

meniskö tuo lie pilalle jos tarjois hiukka öljyä dieselin sekaan jos joku suutin tms takertelee kuivuuttaan ??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.08.2010, 20:02
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Onks pumpun ajoitus VARMAsti oikein, saattais olla myöhäsellä oireista päätellen... Possautteleeko sinisiä tuprahduksia silloin kun rykii ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.08.2010, 14:32
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Onks pumpun ajoitus VARMAsti oikein, saattais olla myöhäsellä oireista päätellen... Possautteleeko sinisiä tuprahduksia silloin kun rykii ?
Niin tähän piti vielä sanoa, että ei tupruttele sinistä. Ehkä aivan hiukkasen harmaata utua, kun oikein kenkii mutta se johtuu varmaan tuosta reilusta syötön määrästä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.08.2010, 22:16
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Tässä kohtaa tarkkana:

"Käytin tämän jälkeen vielä remiin irti ja laitoin takaisin. Tässä yhteydessä jouduin hiukan pyörittämään moottoria, että pumpun merkki meni aivan kohdalleen. En nyt tiedä johtuiko tuo siitä,ettei se ollut aivan kohdallaan, kun hihnan irroitin vai siitä että joku siirtyi irroitusvaiheessa."

Rattaillahan on merkit muistaaksein I ja II ja pisteet * ja ** tjsp... Näitä EI VOI(NE) laittaa väärin ... ???
Jos pumpun merkki tällöin ei osu kohdilleen, olet lähellä ongelmaa,,,

Olenpa paininut vastaavan ongelman kanssa MB merkissä liki 200 tkm, käyttänyt pumppua yhellä ja toisella pajalla, epäillyt ilmavikaa, vaihdellut tiivistetä, o-renkaita, kannen tiivistettä, venttiilinohjureita, hehkuja, yms yms. ja loppujenlopuks löytänyt ongelman liian myöshäisestä ajoituksesta

Eli: jos sulla on syöttöä runsaasti, ja ajoitus myöhäisen kintaalla, oire vois olla hyvinkin juuri kuvatunlainen, jaksaa sitten kierroksilla palaa kyllä, ennakonsäädin auttanee tässä (MB ssä ei ole), mutta välikierroksilla röpeltää, eli kamaa "tulee liikaa väärään aikaan"

Onks pumpun remmi uusittu ? Kiristin myös ? Alkup. vai tarvike ?


= tarkista ajoitus
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.08.2010, 22:53
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Tässä kohtaa tarkkana:

"Käytin tämän jälkeen vielä remiin irti ja laitoin takaisin. Tässä yhteydessä jouduin hiukan pyörittämään moottoria, että pumpun merkki meni aivan kohdalleen. En nyt tiedä johtuiko tuo siitä,ettei se ollut aivan kohdallaan, kun hihnan irroitin vai siitä että joku siirtyi irroitusvaiheessa."

Rattaillahan on merkit muistaaksein I ja II ja pisteet * ja ** tjsp... Näitä EI VOI(NE) laittaa väärin ... ???
Jos pumpun merkki tällöin ei osu kohdilleen, olet lähellä ongelmaa,,,

Olenpa paininut vastaavan ongelman kanssa MB merkissä liki 200 tkm, käyttänyt pumppua yhellä ja toisella pajalla, epäillyt ilmavikaa, vaihdellut tiivistetä, o-renkaita, kannen tiivistettä, venttiilinohjureita, hehkuja, yms yms. ja loppujenlopuks löytänyt ongelman liian myöshäisestä ajoituksesta

Eli: jos sulla on syöttöä runsaasti, ja ajoitus myöhäisen kintaalla, oire vois olla hyvinkin juuri kuvatunlainen, jaksaa sitten kierroksilla palaa kyllä, ennakonsäädin auttanee tässä (MB ssä ei ole), mutta välikierroksilla röpeltää, eli kamaa "tulee liikaa väärään aikaan"

Onks pumpun remmi uusittu ? Kiristin myös ? Alkup. vai tarvike ?



= tarkista ajoitus
No saahan ne rattaat laitettua väärin, tarkoitin sitä, että kun tuo pumppu pyörii ratasvälityksellä kampuralta niin ne ovat "yhtä puuta" eikä näin ollen pumpun ja kampuran merkit voisi osua kohdalleen. Molemmissa ykk merkki. Kyllä kasausvaiheessa tuli tarkistettua monta kertaa, että ne numerot osuivat kohdalleen. Kun käytin hihnaa irti, niin pyöritin moottorin ensin 1 sylinterin akk. toyotan manuaalin ohjeiden mukaisesti. Remmin ollessa irti moottoria pyöritettäessä muuttuu moottorin ja pumpun ajoituksen suhde nokka-akseliin. Tuolle akk. on merkit vain pumpussa ja nokkapyörässä.

Remmi on käytännössä uusi. Tosi sitä on jo käytetty monta kertaa irti, mutta kilometrejä sillä on varmaan n. 500km.
Tuon kiristimen jousen uusin (alkp. toyota), kun ajattelin tuon hihnan tärinän johtuvan siitä, samalla herkistelin sen kiristimen.
Kyllä tämä kieltämättä vaikuttaa siltä, että voisi johtua ruiskutusennakoista. Vika on tosin aivan samanlainen, kuin ennen pumppuremontteja ja noissa huolloissa todettiin ennakonsäätimen männän olevan jumissa.

Viimeisen pumppuremontin jälkeen, jossa uusittiin koko pumpun runko ja ajoittimen mäntä annoin paikallisen dieselpajan asentaa pumpun ja pistää ennakon kohdilleen, kun aloin epäilemään omia kykyjä.

Kyllähän tuon ennakon voisi vielä tarkistaa ja kokeilla aikaistaa pumppua hiukan. Tässä on jo ties kuinka mones kierros menossa muillakin tarkistuksilla .
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2010, 22:57
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Jep

Eihän vaan ollut pääkaupungin naapurikaupungissa, kehä III tuntumassa oleva diesel"paja" ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.08.2010, 20:40
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Daniel Näytä viesti
No saahan ne rattaat laitettua väärin, tarkoitin sitä, että kun tuo pumppu pyörii ratasvälityksellä kampuralta niin ne ovat "yhtä puuta" eikä näin ollen pumpun ja kampuran merkit voisi osua kohdalleen. Molemmissa ykk merkki. Kyllä kasausvaiheessa tuli tarkistettua monta kertaa, että ne numerot osuivat kohdalleen. Kun käytin hihnaa irti, niin pyöritin moottorin ensin 1 sylinterin akk. toyotan manuaalin ohjeiden mukaisesti. Remmin ollessa irti moottoria pyöritettäessä muuttuu moottorin ja pumpun ajoituksen suhde nokka-akseliin. Tuolle akk. on merkit vain pumpussa ja nokkapyörässä.

Remmi on käytännössä uusi. Tosi sitä on jo käytetty monta kertaa irti, mutta kilometrejä sillä on varmaan n. 500km.
Tuon kiristimen jousen uusin (alkp. toyota), kun ajattelin tuon hihnan tärinän johtuvan siitä, samalla herkistelin sen kiristimen.
Kyllä tämä kieltämättä vaikuttaa siltä, että voisi johtua ruiskutusennakoista. Vika on tosin aivan samanlainen, kuin ennen pumppuremontteja ja noissa huolloissa todettiin ennakonsäätimen männän olevan jumissa.

Viimeisen pumppuremontin jälkeen, jossa uusittiin koko pumpun runko ja ajoittimen mäntä annoin paikallisen dieselpajan asentaa pumpun ja pistää ennakon kohdilleen, kun aloin epäilemään omia kykyjä.

Kyllähän tuon ennakon voisi vielä tarkistaa ja kokeilla aikaistaa pumppua hiukan. Tässä on jo ties kuinka mones kierros menossa muillakin tarkistuksilla .


Jep,jep.Videosta kuunneltuna aikas karkea on käynti kun kierroksia nostaa,jossain on jotain...??

Jos olet varma et perus-ajoitus merkit on kohdallaan.Kampiakselin suhde nokka-akseliin ja pumppu myös lovi merkissä katsottuna 10cm päästä vaaka-suoraan. 3 merkkiä vain.

jos näin on niin perus-ajoitus on OK.Mut sit on pumpun ennakko.

Kun pumppu on tullut pajalta niin oletko tarkastanut mitta-kellolla pumpun perästä ennakon mm Tehdas arvo on JAKK 1.29mm-1.35mm
jos pumppu on moottorista otettu irti niin kellolla on ennakko ajoitettava takaisin laitettaessa.. Voihan tietysti omia merkkejä missä se on ennen ollu mutta se on miten sen ottaa.

Pumpun päässä oleva säätö pakka kannattaa tarkistaa ettei ajoitus muutu itsestään jos lukitus ruuvit ei toimikaan niin kuin pitäisi..

PS nää on vaan vinkkejä. Toivottavasti jotain jelppiä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.08.2010, 20:03
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Onko suuttimet toyotan alkuperäiset vai tarvikkeet? Porvoon dieselissä eivät suostuneet tavikesuuttimia edes asentamaan kun sanoivat että paskat alkuperäiset on paremmat kuin uudet tarvikkeet..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.08.2010, 12:45
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

En tiedä olisko tuosta 2t öljystä haittaa. Ei kai se mahdoton idea olisi kokeilla. Suuttimet kävivät kyllä juuri testissä ja aukesivat kaikki hyvin.

Pumpun ajoituksen tarkstin ensin itse ja kun ei toiminut tarkistutin vielä diesel pajalla ja kunnossa se oli.

Suutinkärjet on kyllä vaihdettu edellisen omistajan mukaan ainakin. Merkkiä en tiedä mutta eipä tuo dieselhuolto niistä mitään ainakaan maininnut.

Näissähän suuttimissahan on tietysti semmoinen homma, että kun pajat testaavat niiden toiminnan, niin ne katsoavat vaan sen 2 avautimispaineen. Jos se on kunnossa niin ainakin väittivät, että toinenkin avautumispaine on ok. Sen toisen avautumispaineen tarkistaminen olis maksanut melkein 300e
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.08.2010, 14:26
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

onks siitä mitattu pumpun paine? sehän vaikuttaa kuitenki suoraan tohon ajottimen männän vaikutukseen syötön ajoitukseen.. toivottavasti ei ollu liian vaikeesti selitetty eli jos ei oo tarpeeks painetta ni se jää myöhäselle ku kierrokset nousee.. polttoaineen painehan siinä muuttaa sen ennakon aikasemmaks kun kierrokset nousee.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.08.2010, 15:08
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
onks siitä mitattu pumpun paine? sehän vaikuttaa kuitenki suoraan tohon ajottimen männän vaikutukseen syötön ajoitukseen.. toivottavasti ei ollu liian vaikeesti selitetty eli jos ei oo tarpeeks painetta ni se jää myöhäselle ku kierrokset nousee.. polttoaineen painehan siinä muuttaa sen ennakon aikasemmaks kun kierrokset nousee.
En osaa sanoa, onko tuota mitattu. Mahtaakohan se kuulua "normaaleihin" huolto toimenpiteisiin? Penkissä se on kuitenkin testattu ja siinä toiminut.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.08.2010, 22:27
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Tutkiskelisin vielä ajoitus merkkejä kun moottori on ollu palasina. jos syöttöpumppu ja nokka-akseli hihnalla on keskenään merkeissään, niin missä kohdalla kampi-akseli silloin huitelee kun siin on se ratas hässäkkä niin ei oo ihan simppeli jutska.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.08.2010, 21:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Daniel Näytä viesti
En tiedä olisko tuosta 2t öljystä haittaa. Ei kai se mahdoton idea olisi kokeilla. Suuttimet kävivät kyllä juuri testissä ja aukesivat kaikki hyvin.

Pumpun ajoituksen tarkstin ensin itse ja kun ei toiminut tarkistutin vielä diesel pajalla ja kunnossa se oli.

Suutinkärjet on kyllä vaihdettu edellisen omistajan mukaan ainakin. Merkkiä en tiedä mutta eipä tuo dieselhuolto niistä mitään ainakaan maininnut.

Näissähän suuttimissahan on tietysti semmoinen homma, että kun pajat testaavat niiden toiminnan, niin ne katsoavat vaan sen 2 avautimispaineen. Jos se on kunnossa niin ainakin väittivät, että toinenkin avautumispaine on ok. Sen toisen avautumispaineen tarkistaminen olis maksanut melkein 300e
Tälle osastolle laittaisin veikkauspanoksen, eli suuttimet. Avautumispaineet jos heittää niin samalla heittää ruiskutusennakkokin, vaikka kuinka pumppu olis oikein ajoitettu. Nuo 2-vaiheisesti avautuvat kun varmastikin voi saada mitattua ihan päin hanuria käsipumpulla ja viisarilla ihmetellessä. Ensimmäinen paine jos on tippunut niin ennakkoa on todnäk liikaa ja käynti tollasta kiroilevan kuulosta. Remmin vatkauskin voi juontaa samaan vikaan, joku sylkkä potkii hivenen vastaan ennakosta johtuen tai jotain...
Lainaus:
1HD-T No.1 opening pressure
180-190 kg/cm2 (2,560-2,702 psi) (17,652 - 18,633 kPa)
No.2 opening pressure (Inspection pressure)
132-138 kg/cm2 (1,877-1,963 psi) (12,945-13,533 kPa)
Kärkiä on kaikenlaisia kiinalaisiakin olemassa, niissä ei kannata säästää kun lähes poikkeuksetta kaikki säästö on laadusta pois.

Täällä jotain juttua tikittämisestä: http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewt...da9e8f28ba3aa1

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 12.08.2010 21:48
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.08.2010, 00:34
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tälle osastolle laittaisin veikkauspanoksen, eli suuttimet. Avautumispaineet jos heittää niin samalla heittää ruiskutusennakkokin, vaikka kuinka pumppu olis oikein ajoitettu. Nuo 2-vaiheisesti avautuvat kun varmastikin voi saada mitattua ihan päin hanuria käsipumpulla ja viisarilla ihmetellessä. Ensimmäinen paine jos on tippunut niin ennakkoa on todnäk liikaa ja käynti tollasta kiroilevan kuulosta. Remmin vatkauskin voi juontaa samaan vikaan, joku sylkkä potkii hivenen vastaan ennakosta johtuen tai jotain...


Kärkiä on kaikenlaisia kiinalaisiakin olemassa, niissä ei kannata säästää kun lähes poikkeuksetta kaikki säästö on laadusta pois.

Täällä jotain juttua tikittämisestä: http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewt...da9e8f28ba3aa1

Tästä on faktaa en halua muureja kumota mut totuus on?? Suuttimella ei ole vaikutusta ennakkoon... Testasin ite suuttimet penkissä ja omassa yksi ns kusi.Sain tämän suuttimen kunnostettua ja auto kävi sen jälkeen todella hienostiToyotan HDJ suutin antaa 5 reiästä poltto ainetta n130bar peruspaineella. penkissä jonka pumppu ponkaisee ilmoille ja se toinen paine on paljon puhua tyhjää mitä se tykittää? Tässä autossa ongelma on jossain muualla.

Syöttöpumpun hihnan väristy sei vaikuta mitään on vain et hihna on himpun löysäkllä mut parempi kuin pingottaa sitä. ITe olin TAMMER DIESELISSÄ 3 vuotta hommissa ja tein ammatikseni jakopään hihnan vaihtoja ja teinhän mie ARTO HÖYLÄN TOP ALKOHOL DRAGSTERIIN VENTTIILIN OHJAIMEN SIIRROT IMU VENTTIILEILLE JA TASOT PLAANASIN...

Viimeksi muokannut hunter hdj : 13.08.2010 00:52
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.08.2010, 02:57
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hunter hdj Näytä viesti
Tästä on faktaa en halua muureja kumota mut totuus on?? Suuttimella ei ole vaikutusta ennakkoon... Testasin ite suuttimet penkissä ja omassa yksi ns kusi.Sain tämän suuttimen kunnostettua ja auto kävi sen jälkeen todella hienostiToyotan HDJ suutin antaa 5 reiästä poltto ainetta n130bar peruspaineella. penkissä jonka pumppu ponkaisee ilmoille ja se toinen paine on paljon puhua tyhjää mitä se tykittää? Tässä autossa ongelma on jossain muualla.

Syöttöpumpun hihnan väristy sei vaikuta mitään on vain et hihna on himpun löysäkllä mut parempi kuin pingottaa sitä. ITe olin TAMMER DIESELISSÄ 3 vuotta hommissa ja tein ammatikseni jakopään hihnan vaihtoja ja teinhän mie ARTO HÖYLÄN TOP ALKOHOL DRAGSTERIIN VENTTIILIN OHJAIMEN SIIRROT IMU VENTTIILEILLE JA TASOT PLAANASIN...
Tämäkin on vain vinkki: mut jos perä tasku kestää niin aja hodarilla Tammer Dieselille Tampereelle Lakalaivalle , niin silloin loppu ongelmat HDJ 80 parissa. Sen jälkeen sinua vain naurattaa kun hodari puskee eteenpäin ja taakse jää vain mustaa savua eikä ole käynti ongelmia...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj60 käyntiongelma ToyotaHj60 Tekniikka & Jutustelu 23 15.02.2012 19:33
HJ:n Käyntiongelma. välijäähdytin Tekniikka & Jutustelu 2 19.02.2010 17:40
SJ-413:n käyntiongelma JC Tekniikka & Jutustelu 3 15.11.2008 23:44
XJ:n käyntiongelma Killman Tekniikka & Jutustelu 0 25.11.2005 00:55
Uaz käyntiongelma -MAKE- Tekniikka & Jutustelu 18 01.06.2005 20:49


Sivu luotu: 23:59 (GMT +2).