![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Pikkuserkku osti viime talvena sellaisen vm 2000 2.5TDI Caravellen, Automaattilaatikolla ja vielä linja-autoksi rekisteröitynä. Autoa on huollettu säntillisesti uudesta alkaen, mutta siitä huolimatta siihen jouduttiin vaihtamaan Uusi automaattilaatikko n. 80tkm. paikkeilla. Nyt autolla oli ajettu hippasen yli 300 tkm, kun laatikko alkoi lyömään "jumiin". No, eihän siinä auttanut kuin pistää traileri Sprintterin perään ja hakea Folkkari pois Pyhäsalmesta (Savosta) Tampereelle. Puolisen päivää purin autoa, jotta saatiin kone & laatikko yhtenäisenä pakettina tallin lattialle. Pelkkä laatikko ei mahtunut sitten millään konstilla taipumaan, kun aina otti joku paikka vastaan. 4-sylinterisissä koneissa varmaan toi laatikko lähtee ihan issekseen irti. Parolan ExPertillä oli kalenteri täynnä seuraavaksi 2 vkoksi, mutta hän epäili "takimmaista Planeettaa" vaivan aiheuttajaksi. Ennen kuin otin laatikon alas, niin otin vartavasten laatikosta öljyt pois pohjaropun kautta. Sieltä tuli kokolailla tasan 1L mustaa kuraa, joka sitten kaadettiin näytteeksi limpparipulloon. Tuossa kun olen omaa projektiautoa rassaillut, niin siinä on suunnilleen samankokoinen laatikko kuin tämä Folkkarin laatikko on (Audi 200 Turbo 2.2L 5 syl. -90, joka syö öljyä reilut 3L). Jostain ulkomaanelävien foorumeilta löysin tietoa, että toi Folkkarin laatikko pitää täyttää piripintaan, sitten käyttää lämpimäksi n. 35-45*C, vatkata vaihteita eri asentoihin aina 10 sekunnin välein ja sitä mukaa täyttää laatikkoon lisää öljyä. Sitten kun ei enää mene enempää öljyä looraan, niin kone edelleen käynnissä laitetaan täyttöproppu kiinni ja vasta sitten sammutetaan auto. Eli Folkkarinkin automaattilaatikkoon pitää saada sopimaan se n. 3L uutta öljyä öljypohjan aukaisun jälkeen. Jos loora on ollut ihan kuivana remontin jäljiltä, niin silloinhan sinne menee se n. 6,5 - 7L tavaraa. Todennäköisesti tämäkin laatikko on pilattu asiantuntevissa Tamperelaisissa merkkiliikkeissä, kun ei olla osattu laittaa oikeata öljymäärää sinne laatikkoon... ![]() Tapaus on vielä kesken, mutta joku onnekas voi tälläkin tarinalla välttyä oman laatikkonsa täysremontilta. Keski-Suomalainen merkkiliike määräsi uuden laatikon hinnaksi 4.000€ + työn osuus 1.000€= 5.000€... ![]() Siihen rahaan jo vähän itsekin ruuvailee ja vaihtelee öljyjä "ennaltaehkäisevästi"... ![]() Edit: Tuossakin koneessa oli imusarjassa merkintä "ACV", mutta lohkon yläreunassa, suunnilleen keskellä konetta (alipainepumpun alapuolelta) löytyi merkintä "AUF"... ![]()
Viimeksi muokannut Kartse1 : 03.09.2010 14:51 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Just tuli tietoa laatikon vaurioista:
Jotain laakeria oli mennyt rikki & samalla särkenyt laatikon sisältä valuosia. Tästä laatikosta ei enää saa kunnostettua toimivaa vaihteistoa... ![]() Todennäköisesti toi liian pieni öljymäärä on ensin pilannut laakerin, joka on sitten leikannut kiinni ja murskannut osia ympäriltään. Jos jollain on viallinen laatikko, tai ainakin pelkät kuoret, niin saa vinkata... ![]() Edit: Vähän ajettu tehtaan vaihtolaatikko löytyi purkurilta ja hyvin lähti toimimaan. Hintaa laatikolle, öljyille, ym. nesteille ja tarvikkeille kertyi n. 2000€. Autokaan ei ollut pukkien päällä kuin kuukauden... ![]() Viimeksi muokannut Kartse1 : 03.09.2010 21:07 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Auto pelittää taas ihan OK.
Purettiin palasille toi 220tkm ajettu laatikko ja sieltä löytyi tällaista: Eli laatikon päätykannen alta löytyi hajonnut laakeri. Koska autolla oli ajettu muutama sata metriä sivuäänien alkamisen jälkeen, niin ne laakerien palaset ovat murjoneet tuota laakerin ulkokoolin takareunaa uuteen uskoon. Laatikkoexpertin tuomio oli, että hän ei ala tuota kuorta korjaamaan. Onhan se ihan ymmärrettävää, että yrittäjä ei halua niskoilleen mitään takuuvastuita epämääräisistä korjauksista. Tuo murjoontunut osa on laakerin ulkokoolin "topparin" kaulusosa. Se vain estää ulkokoolin karkaamisen liian syvälle laatikon sisään. Sitä ehjää kaulusosaa on vielä riittävästi jäljellä, että uusi laakeri pysyy paikallaan. Jos vähänkään epäilyttää, niin ainahan voi hitsata lisää täytettä ja vingulla pyyhkäistä ylimääräiset pärsät pois. Tästä laatikosta saisi vielä joku Turaa-Se-Itse -seppä hyviä osia omaan laatikkoprojektiin, tai saisihan tämänkin korjattua suht. pikkuvaivalla. Turbiini ja vaihteet pelasivat ihan hyvin tuohon rikkoontumiseen asti. Turbiinissa ja venttiilikoneistossa on varmaan tuota metallimujua, mutta kaikkihan ne on pestävissä/huuhdeltavissa. Pakat ja levyt ovat ihan hyvässä kunnossa. Perävälitys on se vakio dieselipakun 3.8?, en nyt muista ihan tarkkaan, että oliko se 3.83 vai 3.88. Tyyppi on tuo EQG. Purettu laatikkopaketti joutaisi jo maailmalle, pois tulevan muuton alta. Käteisellä sen saa hintaan 300€. Ehjä käytetty maksoi 1.600€. Turbiini tietysti tulee mukaan. Anturit ja lauhdutin + vetarin tumppi otettiin siihen uuteen laatikkoon. Vaihdossa käy vanhakoppaiseen Patrolliin sopivat: - tekniikan osat - turbo. Alkuperäinen Hitachi tai vähintään vastaava tai kohtuullisesti suurempi, mielellään T3 laipalla. - 8 tai 10 x 15" tai 16" vannepaketti -20...-40 ET:llä (jako 6x139,7) - Hydraulisylinterit auraprojektiin: - 2kpl n. 100mm iskulla ja 2kpl n. 200 - 250mm iskulla. - Muuta hydrauliikkaosaa: -pumppu, letkuja, liittimiä, mahdollisesti sähköhydrauliikkayksikkö,... - 33 x 12,5 x 15" tai 16" rengassarja. Vähintään MT -karkeusluokkaa. - projektikone - projektikansi - projekti laatikkopaketti - ... Mitä muuta olisi tarjolla? Tarjouksia voi heittää myös suoraan privalla, mielellään kuvien kanssa. Kari Koski Lempäälä o4o- 748 47 87 kko at luukku . com |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lj:n tietäjät hox | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 29.11.2009 20:15 |
V8 tietäjät | JP80 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 15.06.2009 21:30 |
G MB tietäjät hoi | pee | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.08.2005 19:00 |
Hi-Lux tietäjät | A45 | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 08.06.2005 15:42 |
LJ:tietäjät? | Kentsu | Chit-Chat | 6 | 08.04.2005 06:31 |